Kysyttävää romanikulttuurista?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Sen verran ihmettelin eilen minun oman mieleni puhtautta ja tapaani elää...

Eilen llähikauppaan käveli kaksi mustalaisnaista. Toisella oli handussaan käsilaukku: Chanel (CC) aika iso musta bägi. Pihalla totesin kaverilleni, että mistä v---sta noilla riittää hygee ostaa sikakallis Chanelin PM-koko?

Sitten tuli hiljaisuus .. ennen kuin räiskähdmme nauraa ja teimme yläfemman : "Jos tätä niltä kysyis, niin ei varmaan löytys ostokuittia!" :D

Mistä tulee nimitys manne? Luulin sitä neutraaliksi mutta näemmä et pida siitä.

Onko m*stalainen myös loukkaava? (laitoin tähden varmuuden vuoksi, jos sana sensuroidaan)

Suomen romanit ovat manouche-heimoa, josta tuo mun käsittääkseni on alunperin tullut.

Tosiaan tuo "manne" on varmaan verrattavissa tummaihoista tarkoittavaan n-sanaan.

"Mustalainen" on musta ok ja neutraali sana. Käytän sitä arkikielessä paljon itsekin. Sehän riippuu, että miten tuota sanaa käyttää. Eli siitäkin voi tehdä negatiivisen, vaikkei se sitä lähtökohtaisesti ole. Mutta ei mua mitenkään loukkaa, jos vaikka haluat sitä vaikka tässä keskustelussa käyttää.

T. Tamara

En ole huomannut kouluissa avointen ovien päivinä koskaan romaneja. Siis en ainakaan hienossa romani hameessa olevia romaneja. Mistä johtuu. Eivätkö pukeudu hameeseen kouluun? Lukioiässä jo luulisi hameen käytön alkaneen, jos sen aloittaa.

Mistä johtuu, että Suomen romanit ovat niin hienoissa vaatteissa. Muissa maissa on paljon tylsemmät kuteet. Siis värittömämmät ja kapeammat ja ei-kiiltävää kangasta.

Useimmiten kouluikäiset (yläaste, amis, lukio) pukevat vielä pikkuhameen eli kapea, musta hame. Ihan kaikki ei myöskään koulumaailmassa pukeudu romanivaatteisiin ollenkaan, vaikka kulttuurin mukaista se ei ole. Mutta ymmärrän tuon tavallaan.

Ikä vaikuttaa vaatetukseen sekin, mutta on myös muita syitä, miksi romanivaatteet otetaan käyttöön. Tää liittyy symboliseen puhtauteen, vanhusten kunnioittamiseen, seksuaalisuuteen ja seksuaalisiin kokemuksiin. Käytännössä siis, jos sulla ei ole seksuaalisia kokemuksia, voit pukeutua tuohon pitkään hameeseen niin kauan, kuin haluat. Jos sulla taas on seksuaalisia kokemuksia (=et ole neitsyt), et voi.

Toisaalta kun nämä seksuaaliasiat on niin isoja tabuja että niistä on vaikea edes kiertäen kaartaen puhua, romanivaatteet pitäisi olla päällä jo ennen kuin niille tässä mielessä on tarvetta, ettei tulisi vahingossa viestineeksi tuosta sukupuolielämästään muille.

Osa ottaa nämä vaatteet käyttöön kotona, mikä olis mun mielestä erittäin toivottavaa, koska silloin ehtii oppia oikeat toimintatavat ihan kunnolla ja rauhassa. Osa taas "laittaa hameet" reissun päällä ollessaan eli kun haluaa aloittaa yhteisen elämän miehen kanssa. Tosin tuossa vaiheessa, reissuun lähdettyä, nää vaatteet aika pikaisesti täytyisi päälle saadakin.

Muualla maailmassa romanitavat on kehittyneet hieman eri suuntaan. Kun meillä esim. seksuaalisuus on tabu ja nuoret juhlivat mahdollisia häitään nuorten kesken, jossain muualla häitä juhlitaan koko suvun kesken, monta päivää.

Ehkä voi myös ajatella että lämpimissä maissa romanivaatteet tässä muodossa olisivat pitkälle vuotta aika kamalat pitää.

Toisaalta monissa Euroopan maissa osmanien elintaso ja olot ovat hyvin surkeat verrattuna Suomeen. Kaikissa maissa ei taida olla edes sosiaaliturvaa (vai onko ) joka mahdollistaisi edes jonkinlaisen toimeentulon. Asutaan hökkeleissä jne.

T. Tamara

Voiko romaninainen kuntoilla, siis käydä kuntosalilla tai vaikka lenkkeillä? Vai onko aina pidettävä romanivaatteita, joten urheilu ei ole sallittua? Jos urheilu ei ole sallittua ainakaan näkösällä niin miten pidätte kuntoa yllä? Saako kotona nostaa painoja ja polkea kuntopyörää?

Jos ihan oikeasti mennään vain kulttuurin näkökulmasta, niin mitään muita vaatteita ei saisi pitää missään. Näin ajattelevia ja toimivia ihmisiä on myös. Jos he lenkkeilevät, niin romanivaatteet on päällä (=tuskaa).

Nykyään tästä myös poiketaan jonkin verran. En osaa sanoa, kuinka yleistä tämä on, koska tätä täytyy jonkun verran piilotella toisilta, ettei saisi ties mitä leimaa otsaansa. Mä käyn kuntosalilla ja lenkillä ja lasten kanssa pihalla leikkimässä ihan verkkarit tai treenivaatteet päällä, koska niin on helpointa.

Urheilu totta kai itsessään on sallittua.

T. Tamara

Onko mahdollista naisen käydä uimahallissa tai yleisellä rannalla. Voiko käydä nainen baarissa tanssimassa.

Onko jotain kurinpitomenettelyä sellaista romani kohtaan, joka käyttää välillä hametta ja välillä taas ei.

Uimahallissa voi käydä. Yleisellä rannalla käydessä pitäisi huomioida, ettei paikalla ole muita romaneja. Itse käyn yleensä rannoilla, joilla ei muita ole.

Baarissa käymistä ei oikein katsota suopeasti, se baari on ikään kuin miesten maailma.

Vähän riippuu suvusta ja ihmisistä, miten menetellään. Pahimmassa tapauksessa tuloksena voi olla pahoinpitely. Tämä ehkä siinä tapauksessa, että vanhukset näkisivät.

Omat isovanhempani tietävät, että esim. työskentelen ilman romanivaatteita, mutta tiedostavat senkin, että on pakko.

T. Tamara

Jos Suomessa olis enemmistö romaneja, tietysti olisimme sitten romanien säännöillä.

Samoin käy muiden kulttuurien kanssa.

Mistä tulee sana romani. Onko se Romaniasta johdettu. Kuitenkin on olemassa romanian romani. Niitä on täällä paljon kerjäämässä.

Eli onko Romaniassa erityisen paljon romaneja ja nimitys tulee siitä vai mistä.

Onko teillä jotain avustusta hwimolaisillwnnw eomanianbeomaneille jotka ovat täällä.

Niin, vai olisko se paremminkin niin että ne, jotka ovat olleet täällä ensin, määrittelevät tuon. Toisaalta eihän se ihan niin ole saamelaistenkaan kohdalla. No, yhteiset säännöt on hyvä olla, ja jokaisella voi sitten olla oma kulttuurinsa. Sitä taas voi minusta toteuttaa vapaasti, jos ei se ketään loukkaa ja mukailee maan lakeja. Romanikulttuurissa näitä ongelmakohtia on muutama.

Sana "romani" tulee romanikielen sanasta "rom". Se tarkoittaa ihmistä tai miestä.

Romanian romanit ovat oma heimonsa. En ole varma, mikä sen nimi on. Suomalaiset romanit kuuluu manouche-heimoon.

Kyllä meidän suomalaisten romanien taholta tehdään auttamistyötä, joka kohdistetaan romanikerjäläisille. Eri seurakunnista tehdään lisäksi lähetysmatkoja mm. tuonne Romaniaan.

T. Tamara

Sen verran ihmettelin eilen minun oman mieleni puhtautta ja tapaani elää...

Eilen llähikauppaan käveli kaksi mustalaisnaista. Toisella oli handussaan käsilaukku: Chanel (CC) aika iso musta bägi. Pihalla totesin kaverilleni, että mistä v---sta noilla riittää hygee ostaa sikakallis Chanelin PM-koko?

Sitten tuli hiljaisuus .. ennen kuin räiskähdmme nauraa ja teimme yläfemman : "Jos tätä niltä kysyis, niin ei varmaan löytys ostokuittia!" :D

Taitaa olla Dubain tai Turkin tuomisia, arvelen minä

T. Tamara

Toisaalta monissa Euroopan maissa osmanien elintaso ja olot ovat hyvin surkeat verrattuna Suomeen. Kaikissa maissa ei taida olla edes sosiaaliturvaa (vai onko ) joka mahdollistaisi edes jonkinlaisen toimeentulon. Asutaan hökkeleissä jne.

T. Tamara
Sori, mutta tässä lainauksessa on valtavasti tahatonta (?) komiikkaa :ROFLMAO::LOL:

Varsinainen kysymykseni on minkä takia nuoret miehet alkoivat joskus 1990-luvulla tunkea housunlahkeensa sukkiin ja ennen kaikkea miksi se sallittiin? Romanien asiallinen pukeutuminen oli mielestäni hienoa, mutta tuossa idioottimaisessa tavassa ei ole mitään asiallista tai etiketin mukaista. Mitä mieltä itse olet siitä tavasta?

Näppituntumalta, osaatko arvioida ovatko romanit keskimäärin yhtä kiinnostuneita politiikasta kuin suomalaiset yleensä? Menevätkö poliittiset jakolinjat suunnilleen samalla tavalla vai onko romaneissa enemmän esimerkiksi vasemmistolaisesti ajattelevia kuin valtaväestössä?

Sori, mutta tässä lainauksessa on valtavasti tahatonta (?) komiikkaa :ROFLMAO::LOL:

Varsinainen kysymykseni on minkä takia nuoret miehet alkoivat joskus 1990-luvulla tunkea housunlahkeensa sukkiin ja ennen kaikkea miksi se sallittiin? Romanien asiallinen pukeutuminen oli mielestäni hienoa, mutta tuossa idioottimaisessa tavassa ei ole mitään asiallista tai etiketin mukaista. Mitä mieltä itse olet siitä tavasta?

Katsos, tekstinkorjaus se siellä taas :)

Ei tuo housunlahkeisen sukkiin tunkeminen ole mun mielestä hyvännäköistä. Kaipa sitä voisi pitää jonkinlaisena muoti-ilmiönä, tarkoitus näyttää coolimmalta.

Housujenkin on tarkoitus peittää, joten tuo sukkiin tunkemienhan tekee ne tyköistuvammiksi.

T. Tamara

Näppituntumalta, osaatko arvioida ovatko romanit keskimäärin yhtä kiinnostuneita politiikasta kuin suomalaiset yleensä? Menevätkö poliittiset jakolinjat suunnilleen samalla tavalla vai onko romaneissa enemmän esimerkiksi vasemmistolaisesti ajattelevia kuin valtaväestössä?

Romanien kiinnostus politiikkaan on mun nähdäkseni aika vähäistä. Monikaan ei äänestä, kun ei kuulemma kiinnosta eikä se kuitenkaan mitään auta. En tiedä, miten tätä ajattelua voitaisiin muuttaa.

Väittäisin, että enemmän romanit kannattavat vasemmistolaisempia arvoja. Mutta tämäkin varmaan elintason ym. elämäntilanteen mukaan. Mun kanta on keskellä, ja jos siitä on tullut puhetta, sitä ei tunnuta ymmärrän ja osa jopa paheksuukin.

T. Tamara

Miksi päätit elää romanina etkä valkoisena? Siis tavat ja vaatteet. Oliko se pakko, vai olisitko voinut elää miehesi kanssa valkoisten elämää.

Onko ollut lastesi kasvatuksen kanssa ongelmaa sukujen vaatimusten ja odotusten suhteen.

Miksi päätit elää romanina etkä valkoisena? Siis tavat ja vaatteet. Oliko se pakko, vai olisitko voinut elää miehesi kanssa valkoisten elämää.

Onko ollut lastesi kasvatuksen kanssa ongelmaa sukujen vaatimusten ja odotusten suhteen.

Meidän on annettu kotona valita itse, aletaanko käyttämään yläasteikäisenä hametta tai suoria housuja. Koska kotona kuitenkin jossain määrin mentiin tapojen osalta enemmän romanikulttuurin mukaan, tuntui luontevalta ensin aloittaa hameen käyttö ja jatkaa sitä myöhemmin romanihameen muodossa.

Mun mies on kokonaan romani, mutta asioihin liberaalisti suhtautuva. Ajatellaan asioista siis hyvin paljon samalla tavalla.

Kyllähän romani voi valita elämisen valtakulttuurissakin. Tämä on tuntunut mulle luontevalta, kuin myös miehelleni.

Emme ole kokeneet, että ongelmaa olisi ollut lasten kasvatuksen suhteen. Toisaalta lapsemme ovat vielä pieniä, eikä heidän odoteta tuntevan kaikkia romanitapoja aikuisen veroisesti vielä ainakaan kymmeneen vuoteen. Luultavasti läheisimpien kanssa ongelmia ei tulekaan, ja kaukaisempien mielipiteistä en ajatellut välittää, kun kaikkia ei voi kuitenkaan täysin miellyttää.

T. Tamara

Ovatko kaikki saman sukunimen omistavat romanit sukua toisilleen vai voiko olla esim. kaksi Hagertia tai Bergiä, joilla ei olisi mitään tekemistä toistensa kanssa nimestä huolimatta?

Harrastavatko romanit paljon musiikkia? Laulu ainakin yhdistetään mustalaiskulttuuriin, mutta miten soitinten kanssa? Muusikkoja on, mutta onko se nuortenkin parissa trendikäs harrastus?

Harrastavatko romanit paljon musiikkia? Laulu ainakin yhdistetään mustalaiskulttuuriin, mutta miten soitinten kanssa? Muusikkoja on, mutta onko se nuortenkin parissa trendikäs harrastus?

Kitara ja urut ovat suosittuja soittimia, osa soittaa myös jotain muuta instrumenttia. Mun nähdäkseni soittelu on kuitenkin vapaamuotoista harrastamista enemmänkin kuin että vaikka käytäisiin musiikkiopistossa, konservatoriossa tms. opiskelemassa.

Laulamista harrastetaan niin nuorten kuin vanhojen kesken :)

T. Tamara

Jotain kaukaista sukua todennäköisesti on, mutta sellaista, ettei siitä välttämättä tiedetä oikein kunnolla.

T. Tamara
Eikös romanit alkaneet ottaa sukunimiä vasta pakon edessä eli ei kovin kauaa sitten. Joten jos ovat sukua, luulisi tuntevan toisensa.

En oo eka Kysyjä, mutta ottivatkohan eri suvut samaa sukunimeä alkuun. (ennen sai ottaa toisenkin suvun sukunimen, mutta nykyäänhän ei saa)

Olen puhunut romanien kanssa vain nämä kerrat muistaakseni.

Kansakoulussa romanilapsi hoki terkkrin odotushuoneessa, että älä tuijota älä tuijota (vaikken uskaltanut katso sinne päinkään)

Junassa 2 romanimiestä (myöhään illalla muuten tyhjässä vaunussa, paitsi 2 romani miestä 2 romaninaista minä ja kaverini) alkoi sanoa, että me viedään teidät. Ja näytti puuukkojaan. Tunkivat lähelle. Naiset alkoivat vaatia meidän lehtiämme luettavikseen. Asemalla pääseimme pakoon.

Uimahallissa romanityttö (noin 9v) pyysi hiustenkuivaajaani lainaan. Sanoi, että tietysti jälkeesi vasta. Oli kyllä kohtelias, mutta pistorasia oli maksullinen 10 minuutti kerrallaan. Maksoin kyllä hänenkin kuivaamisensa mutta vlkolaistytöt ei kehtaisi kysyä. En valita kuitenkaan, sillä vaikutti mukavalta tytöltä.

Bussiasemalla bussi odottaessani romanit puhuivat kovaan ääneen. Mua alkoi taas pelottaa. Mut huomasin niiden olevan uskovia. Oli helpotus. Mutta sitten ne alkoi laulaa kovan ääneen, huh.

Prismassa romani joukko huuteli toisilleen kovaan ääneen. Riitaa heillä ei ollut. En ymmärrä, miksi huusivat täysillä. Olivat välillä kaukana toisistaan.

Sitten aikoinaan oli pitsiliinojen myyjiä. Niit ei enää käy.

Minun täytyy sanoa, että hieman pelkään romaneja.

Haluaisin kyllä uskoa heistä hyvää.

Yhteistyössä