Kysyttävää romanikulttuurista?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Pystytkö myöntämään sen, että romanit varastavat enemmän kuin muut suomalaiset? Vai onko se liian tabu aihe. Puhutaanko asiasta esim teidän suvussa. Millaisia kannanottoja on?

Meillä oli lukiossa kauan sitten teksti romaneista ja siitä piti kirjoittaa lyhennelmä. En muista, mikä on siitä ja mikä muualta, mutta romanien taustasta on kirjoitettu jotenkin näin:

Lähtivät liikkeelle Intiasta päin. Esiintyivät Euroopassa kuninkaallisia ja korkea-arvoisina, mutta oikeasti olivat lähteneet liikkeelle nälkää pakoon ja paremmat tulon toivossa.

Liikkuivat paljon, ostivat, myivät ja huijasivat.

Romanit eivät ole sulautuneet alkuperäisväestöön, koska heillä on oma vahva kulttuuri.

Mitä ajattelet tänne tulevasta valtavasta maahanmuuttoaallosta. Voiko heitä verrata romaneihin siten, että hekään eivät sulaudu.

Eli heitä tulee enemmistö ja täällä eletään sitten heidän tapojensa mukaan jatkossa tietenkin.

Sanooko valkolaislapset teitä peinsessoiksi usein. Minun tyttäreni sanoi kerran romanin nähtyään, että kato äiti, prinsessa.

Pelästyin, että nyt se suuttui, mutta ei. Se vastasi että sinä se prinsessa oot.

Onko kunnollista hametta käyttävällä ihan yhtä suuri hame myös kotona ollessaan.

Vai onko nainen kotioloissa vaikka legginsseissä?

Oikeaoppisesti romanivaatteet pitäisi olla päällä myös kotona. Mulla vaatetus vaihtuu ulkoillessa tilanteen ja sään mukaan, jotta voi paremmin toteuttaa asioita lasten kanssa. Romanikulttuurin kannalta tämä ei ole ihan ok ja aika moni kokisi ongelmalliseksi tämän, koska esim. vieraita voi tulla milloin tahansa. Meillä työajat on yleensä sellaiset, ettei kukaan tiedä milloin ollaan kotona, ja siksi meille tullaankin vain sovitusti.

T. Tamara

Pystytkö myöntämään sen, että romanit varastavat enemmän kuin muut suomalaiset? Vai onko se liian tabu aihe. Puhutaanko asiasta esim teidän suvussa. Millaisia kannanottoja on?

Kyllä mä uskon, että rikollisuutta ylipäätään on enemmän suhteessa valtaväestöön. Mikähän se suhdeluku sitten olisi, sitä en osaa arvioida, mutta eihän ongelmista vaikeneminen ainakaan millään tavoin auta.

Kyllä meillä on perheessä ja suvussakin puhuttu tuosta ongelmakohdasta, ja omassa suvussakin on esimerkkejä siitä, miltä näyttää, kun elämänhallinta on pielessä jo ihan tästä alkaen! Lähisuvun osalta rikollisuus tuomitaan, toki meidänkin suku on niin laaja etten kaikkien mielipiteitä tiedä, kun kauemmaksi mennään. Ihan lähellä nämäkään huonommat esimerkit ei ole, eikä läheisimpiä ihmisiä muutenkaan, mutta serkkuja. "Onneksi" sen verran vähän olen ollut heidän kanssa tekemisissä, etten ole itse päässyt imemään itseeni heidän asenteita ja tapoja.

Mun isän mukaan tähän vaikuttaa juuri kotiolot. Kun näiden nimenomaisten serkkujen vanhemmilla (tai ainakin toisella) on ilmeisesti päihdeongelmaa taustalla ja omakin elämä rempallaan. Isä on surrutkin sitä, ettei tuon takia ole voinut olla kovin läheisesti tekemisissä, vaikka hänelle läheinen ja rakas sukulainen kyseessä. Hänen mukaansa kuitenkin on usein niin, että jos liian läheiseksi heittäytyy, on pian itse ongelmissa. Sivusta vastaavia tapauksia seuranneena väitän, että isäni on oikeassa.

Osa sukulaisista suhtautuu asiaan ainakin näennäisesti välinpitämättömästi tyylillä "Omahan se on asiansa". Isovanhemmille tuo, että nuoremmilla on näitä ongelmia, on kova paikka, ja he päivittelevät paljonkin näitä. Eli ovat sitä mieltä, ettei ole ok.

Tiedän myös isovanhempien yrittäneen ohjeistaa näitä muutamaa, mutta se ei ole tuottanut tulosta. Arvelen itse että taustalla on niin iso ongelmavyyhti, että siihen tarvittaisi muutakin.

T. Tamara

Meillä oli lukiossa kauan sitten teksti romaneista ja siitä piti kirjoittaa lyhennelmä. En muista, mikä on siitä ja mikä muualta, mutta romanien taustasta on kirjoitettu jotenkin näin:

Lähtivät liikkeelle Intiasta päin. Esiintyivät Euroopassa kuninkaallisia ja korkea-arvoisina, mutta oikeasti olivat lähteneet liikkeelle nälkää pakoon ja paremmat tulon toivossa.

Liikkuivat paljon, ostivat, myivät ja huijasivat.

Mielenkiintoista. Muistan myös itse, että jossain kerran sanottiin romanien esiintyneen egyptiläisinä, koska egyptiläiset otettiin paremmin vastaan. Ja että siitä olisi saanut alkunsa engl. nimitys "gypsies".

Sitä en muista, sanottiinko lukemassani tekstissä että näin oli toimittu Eurooppaan tullessa, vai missä tilanteessa. Mutta tuntuisi loogiselta.

T. Tamara

Romanit eivät ole sulautuneet alkuperäisväestöön, koska heillä on oma vahva kulttuuri.

Mitä ajattelet tänne tulevasta valtavasta maahanmuuttoaallosta. Voiko heitä verrata romaneihin siten, että hekään eivät sulaudu.

Eli heitä tulee enemmistö ja täällä eletään sitten heidän tapojensa mukaan jatkossa tietenkin.

Jossain vaiheessa romaneja on kai haluttu "valkaista", joten luulen, että tuossa sulautumisasiadda voi olla ainakin osin kyse vastareaktiossa. Siis että on entistä kiivaammin haluttu pitää kiinni omasta kulttuurista ym.

En oikein tiedä, mitä ajattelisin. Luultavasti maahanmuuttajillakin on halu pitää kiinni siitä, mikä heille on tuttua, eli kieli, kulttuuri ym. Varmasti maahanmuuttajien lapset, jotka ovat tulleet Suomeen ihan pieninä tai syntyneet täällä, omaksuvat vanhempiaan paremmin myös suomalaisen kulttuurin omansa rinnalle.

Mun mielestä sulautumisen ei tosin sinänsä tarvitsekaan olla päämäärä, mutta jossain määrin asuinpaikan tavat pitäisi omaksua niin, että rinnakkaiselo on sujuvaa ja jotta myös maahanmuuttajataustainen olisi oikeasti tärkeä osa suomalaista yhteiskuntaa.

Minusta Suomi ei voi muuttua esim. Iraniksi tai vaikka Somaliaksi, jos tänne muuttaa paljon väkeä sieltä. Eihän Suomi ole muuttunut myöskään Viroksi tai Venäjäksi, vaikka myös virolaisilla ja venäläisillä voi olla massasta poikkeava uskonto, heillä on oma kieli ja kulttuurikin.

Mielipiteeni ei ehkä ole suosittu, mutta, ek itse pidä siitä että suomalaisia perinteitä on osin jo häivytetty. Enemmän voisi ajatella asioiden rinnalle tuomista.

T. Tamara

Tuo röijy kiinnostaa! Monesti siinä on hihat täysin pitsiä. Eikö se kutita? Eikö keinokuituinen ole kuuma kesällä ja kylmä talvella?

Nykyröijyt on useimmiten läpikuultavaa, hieman verkkomaista, tiheää kangasta. Alle jää aluspaita, joka ainakin pitkäaikaisena voi auttaa kutiavaa ihoa. Kyllä nuo hihat siis joskus kutittaa, ja hihansuissa on vielä sellaiset kumilankarypytykset, jotka voi lisätä ihoärsytystä.

Ja juuri niin kuin sanot, talvella kylmiä ja kesällä... no, riippuen kelistä, joko vilpoisia tai vaihtoehtoisesti kuumia. Värillä ja materiaalilla voi auttaa vähän tuotakin asiaa.

T. Tamara

Mistä tulee nimitys manne? Luulin sitä neutraaliksi mutta näemmä et pida siitä.

Onko m*stalainen myös loukkaava? (laitoin tähden varmuuden vuoksi, jos sana sensuroidaan)

En ole huomannut kouluissa avointen ovien päivinä koskaan romaneja. Siis en ainakaan hienossa romani hameessa olevia romaneja. Mistä johtuu. Eivätkö pukeudu hameeseen kouluun? Lukioiässä jo luulisi hameen käytön alkaneen, jos sen aloittaa.

Mistä johtuu, että Suomen romanit ovat niin hienoissa vaatteissa. Muissa maissa on paljon tylsemmät kuteet. Siis värittömämmät ja kapeammat ja ei-kiiltävää kangasta.

Kuinka monta kiloa tavaraa pystyy maksimissaan kuljettamaan rahtihameen sisällä?

Miksi pitää huutaa ja mölytä kovaan ääneen?

Miksei polttoaineesta haluta maksaa?

Voiko romaninainen kuntoilla, siis käydä kuntosalilla tai vaikka lenkkeillä? Vai onko aina pidettävä romanivaatteita, joten urheilu ei ole sallittua? Jos urheilu ei ole sallittua ainakaan näkösällä niin miten pidätte kuntoa yllä? Saako kotona nostaa painoja ja polkea kuntopyörää?

Onko mahdollista naisen käydä uimahallissa tai yleisellä rannalla. Voiko käydä nainen baarissa tanssimassa.

Onko jotain kurinpitomenettelyä sellaista romani kohtaan, joka käyttää välillä hametta ja välillä taas ei.

Jos Suomessa olis enemmistö romaneja, tietysti olisimme sitten romanien säännöillä.

Samoin käy muiden kulttuurien kanssa.

Mistä tulee sana romani. Onko se Romaniasta johdettu. Kuitenkin on olemassa romanian romani. Niitä on täällä paljon kerjäämässä.

Eli onko Romaniassa erityisen paljon romaneja ja nimitys tulee siitä vai mistä.

Onko teillä jotain avustusta hwimolaisillwnnw eomanianbeomaneille jotka ovat täällä.

Yhteistyössä