Alkuperäinen kirjoittaja Turkilmas:
Siis mikäs on myyjän vastuu sitten? Totta hemmetissä myyjän kuuluu laittaa kuvaukseen totuudenmukainen tieto tuotteesta. Esim. uudenveroinen on sitten just sitä, tai hyväkuntoinen on ehjä yms.yms.
Näin juuri!
Itse myin taannoin hyvä -luokituksella erittäin hyväkuntoisen lasten talvihaalarin huutiksessa, sain palautetta että haalarihan oli kuin uudenveroinen! Eli ennemmin arvioin omiani aina hieman alakanttiin, kuin kehun liikoja, ettei sitten tule takkiin. Vaatteiden luokittelu tosiaan on vaikeaa, mutta normaalin pesunukan (vähäisen) ymmärrän ja jos on reikiä tai tahroja, niin luonnollisestihan niistä pitää ilmoittaa.
Omassa luokituksessani:
UUDENVEROINEN = vain vähän/ei juurikaan käytetty tai ERITTÄIN hyvä kuntoinen
HYVÄ = siistikuntoinen, ei tahroja, reikiä tms, normaalia pesunukkaa tai kulumaa vain hieman (ei juuri silmällä havaittavaa), käytetty kohtalaisen paljon tuotteen silti kärsimättä liikoja
TYYDYTTÄVÄ = nukkainen, kulunut, reikiä ja tahroja saattaa olla, erittäin paljon käytetty
HEIKKO = ottakaa jos jollekin vain kelpaa, käyttökelpoinen mutta ei ehkä päivänvaloa kestävä
Ja vaikka miehesi hakikin haalarit paikanpäältä eikä tarkistanut kuntoa, niin sama juttuhan se on vaikka olisitte saaneet ne postitse ja maksaneet etukäteen. Eli te ette ole vastuussa kaupankäymisen mönkään menossa, vaan myyjä, joka myi teille "sian säkissä".
Mikäli kaupan purku ei onnistu, niin laita ainakin palautteeksi neutraali ja muista mainita haalarin kunnosta, että se oli harhaanjohtavasti kuvailtu!