\
Alkuperäinen kirjoittaja 06.03.2005 klo 09:22 äiti-mamma kirjoitti:
Ei mun mielestä ole iästä kiinni onko hyvä äiti vai ei, itse en kyllä yli kolmenviiden alkaisi enää vauvaa tekemällä tekemään. Eri asia tietysti jos vaikka vahingossa tulisi raskaaksi... Meillä nyt lapsiluku täynnä, mutta vannomatta kuitenkin paras, vauvakuume kun on aikas salakavala tauti...!!
Niin just - sama pätee "iäkkäisiin" vanhempiin: hyvä vanhemmuus ei ole iästä kiinni
joten suvaitsevaissutta myös toiseen suuntaan !
Jokainen nuori äiti tietää, miltä tuntuu jos ei luoteta siihen, että osaa hoitaa ja osaa toimia aikuisena lapselleen, vaikka ikää onkin vain 19 tai 20 tai vastaavaa.
Kirjoitatte, miten teitä on loukannut epäilykset vahinkolapsesta yms yms.
Kääntäkää se toiseen suuntaan:
miten loukkaavaa on, kun epäillään ettei ole kykenevä vanhemmuuteen pienelle lapselle/vauvalle ja vedotaan ikään - kun ikää onkin nyt "liikaa" :/
Minäkin olen lapseni nuorena saanut, toivottuna, haluttuna, heidät tein kuten niin moni muukin nuori äiti/isä. Ja aika onnettomaan liittoon, joka onneksi päätyi sitten eroon. Sitä surkuteltiin, yksinhuoltajuuttani, vaikka se oli yksi elämäni parhaista ratkaisuista lasten teon jälkeen.
Ajattelin piiiitkään, että lapsiluku on täysi. Ei minulle enempää lapsia, kiitos. Ei uudelleen mitään kurahousu- ja päiväkotirumbaa, koulun aloittamisia yms.
Tapasin sitten tämän miehen. Jotenkin tuntui, että ei se lapsi olisi ollenkaan hullumpi juttu.. kumpikin tiesi, mihin ryhtyy, mitä on edessä.
Todettiin, että meillä molemmilla on ikää sen verran paljon, ja jo ennestään lapsia, että ei ryhdytä mitenkään epätoivoisesti tekemällä tekemään. Tulee jos on tullakseen.
Ja niinpä tärppäsi, terve ihana suoloinen muksu hyörii nyt jaloissa.
Kun olimme keskimmäisen lapseni rippijuhlissa pari vuotta sitten, olimme joukon nuorimpia vanhempia. Suurin osa rippilasten vanhemmista oli ihan oikeasti jo hieman harmaantunutkin.
Nyt ollaan todettu että sama tilanne on sitten meilläkin edessä kun iltatähti menee kouluun, rippikouluun jne: olemme jo harmajapäisinä siellä vanhenpien rivistössä.
Häpeäköö lapsi meitä sitten? koska olemme vanhoja..
En todellakaan usko tähän !
Eräs tuttu nuori mies on niinikään uusperheen iltatähti, hänelle on normaalia, että "äiti" (pienen lapsen äiti) on lähempänä 4-kymmentä kuin 2-kymmentä !
:heart:
Nyt hänen isänsä on 70 v, eikä mikään vanha höppänä, vaan ihan virkeä älykäs mies. En olisi arvannut ikää noin ylös, jos ei olisi kerrottu aiemmin.
Ainakin tämä nuori mies on hyvin ylpeä vanhemmistaan, hän on saanut heiltä hyväksynnän ja rakkauden ja hyvän kodin. Heillä on edelleen hyvät välit, vanhemmat kannustavat jne... Miksi hän siis vanhempiaan häpe'isi???