kysymys työasioista.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja työ
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

työ

Vieras
minulla on nytten sellainen tilanne että pomoni aikoo myydä firmansa, jossa olen vakituisena töissä.

eli mietin tässä että, onko uudella pomolla velvollisuutta pitää minua töissä?
tai minulla velvollisuutta, jäädä jos hän haluaa minut pitää? vai tuleeko karenssi jos lähden uuden omistajan vaihduttua.

tyhmä kysymys varmaan mutta onko kellään kokemusta...?

olen ollut vähän jumissa tässä työpaikassa kun vaikea löytää uutta kun on 1 kk irtisanominen ja yleensä työt pitäisi aloittaa heti. jos irtisanoudun ennen uudentyön löytymistä saan 3kk karenssin.

nyt olisi ehkä tilaisuus lähteä jos uusiomistaja vaihtuu ja vakituinen työsuhde ei silloin enää päde.

paisi jos uudella omistajalla on velvollisuus pitää minut. tässä asiassa olen hiukan tietämätön.

Ei tarvitse uuden omistajan pitää teitä koska teidän nykyinen työnantaja on teidät palkannut eikä se mahdollinen tuleva uus omistaja.
Sitten on eri asia jos myyntisopimuksessa lukee että uusi työntaja ottaa teidät ns. vanhoina työntekijöinä firmaansa töihin mutta sekin sitoo sitä vain muutaman vuoden jonka jälkeen voi antaa kenkää.
Jos sinä eroat siinä tapauksessa että siirtyisit uuden omistajan firmaan tulee tietysti karenssi.

"«liikkeen» luovutuksessa työnantajan luovutushetkellä voimassa olevista työsuhteista johtuvat oikeudet ja velvollisuudet sekä niihin liittyvät työsuhde-etuudet siirtyvät «liikkeen» uudelle omistajalle tai haltijalle"

Eli näin!!!

olen ollut vähän jumissa tässä työpaikassa kun vaikea löytää uutta kun on 1 kk irtisanominen ja yleensä työt pitäisi aloittaa heti. jos irtisanoudun ennen uudentyön löytymistä saan 3kk karenssin.

No jo on vaikeaa. Yleensä kaikilla, jotka vaihtavat työpaikkaa on vähintään kuukauden irtisanomisaika ja silti työpaikkoja vaihdetaan joka päivä. Kuullostaa tekosyyltä tai tietämättömyydeltä.

Asiaan. Jos yrityksen toiminta muuttuu jotenkin uuden omistajan myötä, niin irtisanominen on mahdollista. Usein tämä riippuu yrityksen koosta. tavanomaista yrityksen myynnissä on, että työntekijöitä informoidaan etukäteen, jatkuuko heidän työsuhteensa vanhoina työntekijöinä ja olemassa olevilla työsopimuksilla ja eduilla. Úusi omistaja voi myöskin vähentää työntekijöitä. Jos irtisanoutuu itse on karenssi itsestäänselvyys.

Timppa on oikeassa, yrityksen myynti on liikkeen luovutus. Yleensä yrityksen ostanut henkilö haluaa samalla ostaa myös osaavan henkilökunnan ja valmiin asiakaskunnan. Eli et tuolla keinoin pääse pois yrityksestä, jossa et halua työskennellä.

Mulle työpaikan vaihto ei ole ollut ikinä ongelma, hyvää on odotettu useampikin kuukausi, mun irtisanomisaika taitaa nytkin olla pari kuukautta, eli jos mut töihin halutaan, sen verran joutuisivat odottamaan.

aha eli jos mä lähden niin karenssi tulee. mutta hän ei ole velvollinen pitämään minua..

ja jos hän pitääkin minut siitä huolimatta vaikka ei olisi pakko. niin onko hänen tehtävä vakituinen sopimus kanssani? saan nyt jo ikälisää koska olen ollut firmassa 3v. nollaantuuko nämä kun tulee uusi omistaja? jos sopimus jatkuu?

Yhteistyössä