Kysymys teille, jotka käytätte tukistamista tms. kurinpalautuksessa!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Naapurin täti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Naapurin täti:
Alkuperäinen kirjoittaja Hippoliina:
Alkuperäinen kirjoittaja Hippoliina:
Alkuperäinen kirjoittaja *:
jos lapsi satuttaa itsensä ni otan tietty syliin ja lohdutan, jos taas tekee ja pahojaan ja tukistan ni lapsi tulee itse halimaan ja omalla tavallaan pyytää anteeksi ja tietty otan silloinkin syliin ja kerron mitä lapsi teki väärin ja sanon ettei niin saa tehdä

peesi

Mua kyllä suoraan sanottuna säälittää teidän lapset. Ensin äiti hakkaa tai repii tukasta ja lapsi tulee sitten kerjäämään anteeksiantoa ÄIDILTÄ, joka itse on käyttäytynyt kuin pahainen kakara. Siinä te sitten myhäilette tyytyväisenä, kun olette saaneet lapsenne nöyrtymään ja pyytämään anteeksi... oksettavaa.

mä en lapsiani kurita, eihän tuon ikäiset vielä niin ymmärrä. Ja meillä kyllä tiukka sanominen tehoaa. Nurkassa meillä varmasti seistään sitten kun kasvaa, eikä tottele

No miksi sitten peesailit tuossa aiemmin?

mä ymmärrän hyvin tuon.

Alkuperäinen kirjoittaja *:
jos lapsi satuttaa itsensä ni otan tietty syliin ja lohdutan, jos taas tekee ja pahojaan ja tukistan ni lapsi tulee itse halimaan ja omalla tavallaan pyytää anteeksi ja tietty otan silloinkin syliin ja kerron mitä lapsi teki väärin ja sanon ettei niin saa tehdä

Eli saat lapsen pyytämään anteeksi ennen kaikkea fyysisen kurinpalautuksen jälkeen? Jos äiti on kurittanut fyysisesti ja lapsi tulee sen jälkeen pyytämään itse anteeksi, siinä on jotakin aivan pelottavasti väärin päin.. Lapsi tulee pyytämään tekoaan anteeksi siis siksi, ettei äiti enempää fyysisesti satuttaisi sen sijaan että pyytäisi anteeksi koska on ymmärtänyt että teki väärin... Hui...

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja leijona76:
Alkuperäinen kirjoittaja stella-av:
imperial:
No ei kyllä ole kaksi aivan eri asiaa, molemmissa lapseen _sattuu_!

MISTÄ NÄITÄ VITUN IDIOOTTEJA TAAS SIKIÄÄ???? järjenkäyttö on sallittua ja erittäin suotavaa!! Ja vastatakseni kysymykseen,pipit puhalletaan mutta selkäsaunasta otetaan opiksi!Mun lapsista ei tosiaan tule mummonpotkijoita vapaan kasvatuksen seurauksena!turha se on teini-ikäselle sitte enää alottaa kurinpitoo..nuorena vitsa väännettävä!!

taas tämä vapaakasvatus-fyysinen kuritus. Eikö oo muuta tietä?

Kerro kuule mullekki ku sellasen löydät!

No ainakin meidän perheessä tehoaa tuo äippä77 mainitsema keino vallan mainiosti! Kyllä mun mielestä se kertoo aikuisen kyvyttömyydestä, jos ei muita keinoja löydä kuin selkäsaunan lasten kurissa pitoon.

Kyllä se selkäsauna on viimesin keino..eikä ole vielä onneksi tarvinnutkaan sitä käyttää,mutta uskon että sekin aika tulee kun aletaan kaveriporukalla liikkua ja tehdä pahoja.Nyt vielä on saarnalla ja arestilla selvitty,mutta ei se aina tuu riittämään.Jos vaikka olis vastaava tapaus ku vantaalla niin en kyllä miettisi vaan remmistä tulis!

Tuota.. Kyllä vaan on aina meillä selvitty, ihan läpi kaikkien kehitysvaiheiden... Mulle on selkeää; lapsi on ihminen siinä kun aikuinenkin enkä koskaan siis omaa lastani?

Kaikilla ihmisillä on oikeus fyysiseen koskemattomuuteen, myös jokaikisellä lapsella!

Mitenköhän sen remmin avulla lapsi ymmärtäisi tekonsa vääryyden paremmin kuin puhumalla?

Vitsit, mä oon ihan tosissani helpottunut, kun saan huomata, että aika moni on mun kanssa samoilla linjoilla tässä asiassa! Eipä nuo ruumiillisen kurityksen käyttäjät pysty millään tavalla järkevästi perustelemaan tai oikeuttamaan käytöstään.

Olin piknikillä tuttavapariskunnan ja heidän lapsiensa kanssa viikko sitten. Vanhemmat on hyvätuloisia ja kolmevuotiaalla esim. päällä todella kalliit merkkivaatteet kuten vanhemmillakin. Vanhemmat arvostivat lapsen hyvää käytöstä ja lapsi sitten yrittikin koko ajan parhaansa mukaan totella vanhempia ja olla sottaamatta kalliita vaatteitaan. Ja hyvin tottelikin (sitä sitten kaikki ihalivat).

Mutta miksi poika parhaansa mukaan yritti käyttäytyä 'hyvin', oli se, että sekä isä että äiti löivät poikaa useaan otteeseen sen muutaman tunnin aikana!! Eivät kasvoille vaan pepulle, jaloille ja selkään -mutta siis ihan tarpeeksi kovaa että voin sanoa sen olleen lyönti enkä läppäys! Pojan hyvin käyttäytyminen oli siis pelkoa! Mulla oli tosi epämukava olo nekä tiennyt miten päin olla.. Onneksi ei jouduta paljon näkemään... Kerrankin poika vähän horjahti ja meinasi kaatua leipien päälle; seuraus taas uusi lyönti! Mulla oli ihan fyysisesti paha olo kun katsoin sitä..

Jos mun lapsi olisi ollut osallisena tuossa Vantaan jutussa (aiempi kirjoittaja sanoi antavansa remmiä), niin mun lapsi lähtisi psykologille! En todella usko remmin voimaan vaan sitten alkaisi perheterapiat ja kaikki mahdollinen muukin millä selvitettäisiin mikä on vialla!!

Alkuperäinen kirjoittaja .....:
Olin piknikillä tuttavapariskunnan ja heidän lapsiensa kanssa viikko sitten. Vanhemmat on hyvätuloisia ja kolmevuotiaalla esim. päällä todella kalliit merkkivaatteet kuten vanhemmillakin. Vanhemmat arvostivat lapsen hyvää käytöstä ja lapsi sitten yrittikin koko ajan parhaansa mukaan totella vanhempia ja olla sottaamatta kalliita vaatteitaan. Ja hyvin tottelikin (sitä sitten kaikki ihalivat).

Mutta miksi poika parhaansa mukaan yritti käyttäytyä 'hyvin', oli se, että sekä isä että äiti löivät poikaa useaan otteeseen sen muutaman tunnin aikana!! Eivät kasvoille vaan pepulle, jaloille ja selkään -mutta siis ihan tarpeeksi kovaa että voin sanoa sen olleen lyönti enkä läppäys! Pojan hyvin käyttäytyminen oli siis pelkoa! Mulla oli tosi epämukava olo nekä tiennyt miten päin olla.. Onneksi ei jouduta paljon näkemään... Kerrankin poika vähän horjahti ja meinasi kaatua leipien päälle; seuraus taas uusi lyönti! Mulla oli ihan fyysisesti paha olo kun katsoin sitä..

No hyi kamala... millaista lie siellä kotona sitten, kun ei ole ulkopuolisia näkemässä...? Mitenhän se noissa pahoinpitelyperheissä (tai pitäiskö ennemmin sanoa perheissä, jossa käytetään ruumiillista kuritusta) menee, piekseekö molemmat vanhemmat lapsia yhtä paljon vai vain toinen? Musta on ollut järkyttävä huomata tän palstan perusteella, kuinka yleistä NAISTEN väkivaltainen käyttäytyminen lapsia kohtaan on. Olen aiemmin ajatellut, että miehet ennemminkin on niitä väkivaltaisia. Mut onko se sit niin, että miehet hakkaa vaimoja ja vaimot lapsia... mene ja tiedä.

Alkuperäinen kirjoittaja äippä77:
tämä hieman poikkeaa mutta kokeilkaa itse. aatelin pistää yhden konsti milloin ei edes tarvitse tukistaa/nipata. itse olen käyttänyt tälläistä konstia jostekee jotain esim. jos muksut tappelee sanon kerran , jos satkuu niin lasken kolmeen (ääneen) ja jos ei ole sovintoa tullut niin sitten jäähylle. ja on tekokas ei tarvitse kuin sanoa että yksii... niin silloin tulee vipinää ja sovitaan. tai jos huoneita pitää siivota niin siinä on myös tehokas konsti.

Minä myös lasken 3:n, on se kyllä tehokas.
Mutta joskus pääsee jo 2:nkin asti.
Jos pääsen kolmeen, niin sitten lähtee leut laatikkoon tms.
Tai verannalle jäähylle.

imperial:
No minusta on kyllä kaksi ihan eri asiaa, jos lapsi satuttaa itsensä vahingossa tai jos vanhempi satuttaa lastaan tahallaan. Tahallaan satuttava käsittääkseni ajattelee, että lapsi on sen kivun ansainnut ja siten lasta ei tarvitsekaan lohduttaa.

Kyllä ne hiekkalaatikolla toisia lapiolla päähän lyövät lapset ovat useasti niitä, joita on kasvatettu jäähyillä ja keskusteluilla...ja ihan tiedän oikeassa elämässä tällasia tapauksia. Ja lopettakaa nyt hyvänen aika vertaamasta sitä miten kasvatat lapsen siihen miten mies sinua tai sinä miestäsi kohtelet. Kyllä aikuisen ihmisen olisi jo pitänyt kasvatuksensa saanut, ei se ole enää puolison tehtävä aikuista ihmistä kasvattaa...vai onko teidän miehillännekin tai teillä itsellänne esim. kotiintuloajat tai nukkumaanmeno-ajat niinkuin lapsilla yleensä on? Järki käteen tässäkin asiassa, tukistus ei ole sama kuin lapsen pahoinpitely.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
imperial:
No minusta on kyllä kaksi ihan eri asiaa, jos lapsi satuttaa itsensä vahingossa tai jos vanhempi satuttaa lastaan tahallaan. Tahallaan satuttava käsittääkseni ajattelee, että lapsi on sen kivun ansainnut ja siten lasta ei tarvitsekaan lohduttaa.

Näinpähän se taitaa olla. En vain ole vielä koskaan joutunut tilanteeseen lasteni kanssa, jossa tuntisin, että he ovat ansainneet minun aiheuttamaani kipua.

Kyllä ne lapset keille vanhemmat vaan heristävät sormea, on niitä pahimpia, ja voin kertoa tämän ihan kokemuksesta! Tutun lapsille on heristetty vaan sormea kun tekivät pahojaan ja toiset lapset siitä sitten kärsi, eli kuritta kasvaneet lapset kiusasivat ja tekivät kaikkea kamalaa kun ei pitänyt yhtään miettiä mitä äiti tai isä sanovat.
Ken kuritta kasvaa, se kunniatta kuolee! Pitää aivan paikkansa. Näkeehän sen jo kaikista kauheuksista mitä lapset nykään toisilleen tekevät, sormea heristämällä lapsista kasvaa niitä mummon potkijoita!

Alkuperäinen kirjoittaja joopa joo:
Kyllä ne lapset keille vanhemmat vaan heristävät sormea, on niitä pahimpia, ja voin kertoa tämän ihan kokemuksesta! Tutun lapsille on heristetty vaan sormea kun tekivät pahojaan ja toiset lapset siitä sitten kärsi, eli kuritta kasvaneet lapset kiusasivat ja tekivät kaikkea kamalaa kun ei pitänyt yhtään miettiä mitä äiti tai isä sanovat.
Ken kuritta kasvaa, se kunniatta kuolee! Pitää aivan paikkansa. Näkeehän sen jo kaikista kauheuksista mitä lapset nykään toisilleen tekevät, sormea heristämällä lapsista kasvaa niitä mummon potkijoita!
Sun kirjoituksesi kuuluu taas siihen mustavalkoiseen ajatteluun, että joko käytetään ruumiillista kuritusta tai sitten ei kasvateta lasta lainkaan. Näiden kahden ääripään välille mahtuu kuitenkin miljoona muutakin tapaa. Mun ei ole tarvinnut koskaan käydä lapsiini käsiksi ja silti heillä on ollut rajat. Itse asiassa aika tiukatkin rajat.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Sun kirjoituksesi kuuluu taas siihen mustavalkoiseen ajatteluun, että joko käytetään ruumiillista kuritusta tai sitten ei kasvateta lasta lainkaan. Näiden kahden ääripään välille mahtuu kuitenkin miljoona muutakin tapaa. Mun ei ole tarvinnut koskaan käydä lapsiini käsiksi ja silti heillä on ollut rajat. Itse asiassa aika tiukatkin rajat.

Näinpä! Sie oot Keittis sitten niin viisas!

Sitä kuriakin voi olla niin montaa erilaista, tukistaminen on aivan eriasia kun lyöminen tai hiuksista repiminen. En minäkään hyväksy lapsen pahoinpitelyä.
Mä hyväksyn kivun tuottamisen toiselle elolliselle olennolle vain silloin, jos se toinen elollinen olento saa käyttää samaa kivuntuottamismetodia minuunkin. Tosin vain mun oman perheeni sisällä. Mulle on ihan yks hailee, vaikka sinä kistuttaist lastasi kuumalla hellanlevyllä kasvatusmielessä. Jos mun pitäisi turvautua väkivaltaan, jotain mussa itsessäni ja kyvyssäni kasvattaa lastani olisi vialla. Exä löi mua aikoinaan nyrkillä naamaan ja loppujen lopuksi se ei lyönyt edes lujaa. Pikemminkin verrattavuissa tukkapöllyyn kuin hiuksista repimiseen. Mutta niin vaan lensi exä kuin leppäkeihäs. Mulle on ihan sama, satuttaako tahallaan vähän vai paljon. Sama pätee suhteessani lapsiini.

Mä kanssa haluisin tietää, miten vanhemmat jotka fyysisesti kurittaa lastaan, sanoo samaiselle lapselle jos tämä mättää jotain kuonoon?
Minuakin on lapsena mätkitty, ja aina kerrottiin kyllä syy, mutta en millään ymmärrä miten se asian tekee hyväksyttäväksi?

|O Ihme oman egon pökitys aihe vääntää!! |O

Mä en kertaakaan muista pahalla kun oon ite lapsena saanut luunappeja tai tukkapöllyä! Sormille napsahti kun oli tarpeeks monta kertaa kielletty enkä uskonut. Koskaan en tuntenut oloani turvattomaksi tai pahoinpidellyksi. Eikä muhun luunappeja niin lujaa naputettu että ois kunnolla kipeetä tullut, eikä revitty niin että tukka lähti päästä.
Niin että mikä nyt on pahoinpitelyä ja mikä ei..
-en kirjoita enää tähän ketjuun.-

kun on typerä aloitus ja sen jatko...eikö teillä ns aikuisilla ole maalaisjärkeä. Tilanteet hoidetaan niiden mukaan. Ei ole olemassa vain yhtä kirjoittamatonta sääntöä joka tilanteessa noudatettavaksi. Lapsi tarvitsee selkeät rajat ja eniten rakkautta. Rajat eivät vie rakkautta, vaan ovat sitä ja antavat turvallisuutta. Se, miten asetat sen, on perhekohtaista. Väkivalta ei ole sallittua, mutta toiset lapset hakevat rajoja rankemman kautta kuin toiset. Se vain on luonnekysymys.

Tärkeintä ei ole punnita ap:n esittämiä asioita, vaan kohdata tilanteet niiden vaatimalla tavalla. Liian usein kohtaa vanhempia, jotka laistavat vastuutaan vetoamalla siihen, että ei lasta saa kurittaa. Lasta saa ja pitää ohjata ja kasvattaa - ja tarpeen mukaan kurittaa (joka ei siis ole = väkivalta). Lopettakaa lässytys, menkää peilin eteen ja kohdatkaa VANHEMMUUS-se on elinikäinen tehtävä

Yhteistyössä