Kysymys teille, joiden mielestä kaupassa kirkuva taapero on huonosto kasvatettu...

  • Viestiketjun aloittaja "a p"
  • Ensimmäinen viesti
"vieras"
Heh. Lapseni on uhmaikäinen ja saa joskus raivareita kaupassa. Ei aina, mutta joskus saa. En silti ala ostaa lapselleni vaikka sitä haluamaansa pehmolelua, pillimehua taikka porakonetta vain siksi, että pysyisi hiljaa. Teen ostokset loppuun asti. Ja ei, en rupea luikkimaan karkuun, jotta kyylät olisivat onnellisempia täysin hiljaisessa ylhäisyydessään. Tosin en myöskään paheksu muitakaan äänekkäitä ihmisiä:) Maailmaan mahtuu aina ääntä. :)
 
ehdotus
Joo, mut ei ne kyl huuda kaupassa... 5-vuotias ainoastaan uhkailee "jos et osta mulle leluja niin mä alan vinkumaan" :LOL:
Mutta lasten elämöintiin tottuneet eivät huomaakaan niiden kersojen mekastusta samalla tavalla kuin muut kanssaihmiset. Itse olen niiden töykeiden ja röyhkeiden aikuisten ja törttöilevien mummojen lisäksi törmännyt kaupassa moniin kauhukakaroihin. Lasten äänet ja kiljumiset ei missään nimessä hermostuta samantien, koska olen normaali, fiksu ihminen, mutta kyllä se jatkuva kiljuminen, riehuminen, juokseminen yms rasittaa. Siksi, etteivät vanhemmat reagoi siihen millään tavalla. Se on itsekästä ja törkeää.
 
"aijai"
[QUOTE="hmmm";28955876]Ihanaa, sattuisittepa joskus yhtäaikaa kauppaan meidän kanssa. Minulla kaksi 3-vuotiasta, jotka kilpailevat kaikesta keskenään. .[/QUOTE]

Tunnen tuskasi :)

T. Kaksosten 5v ja yhden 4v:n äiti.
 
Siksi, etteivät vanhemmat reagoi siihen millään tavalla. Se on itsekästä ja törkeää.
Meillä ei huutoon ja mankumiseen reagoida enää sen jälkeen kun siitä on sanottu, vaan suoritetaan ostokset mahdollisimman nopeasti loppuun huomioimatta lasta (tai toinen vanhempi mahdollisesti antaa varoituksen ja lähtee seuraavasta huudosta/juoksemisesta lapsen kanssa autoon, jos ollaan koko porukalla), turha mun on raivarin aikana lapsen huudon päälle alkaa huutamaan kun se ei mitään auta, ja joskus se kitinä taas on vain huomionhakua ja jos siihen reagoi, lapsi saa lisää vettä myllyynsä...
 
viisi lasta
Minua käy lähinnä sääliksi lasta ( koskee sekä vauvoja, että isompia) - lapsi huutaa hikisenä ja naama punaisena ja äiti vaan jatkaa kuin mitään ei tapahtuisi, korkeintaan yrittää tyynnytellä heikolla äänellä, johon ei usko itsekään: no voih - kulta - rauhoittuisit nyt... Näitä näkee joka kerta esim. kirppareilla. On paikkoja, joissa lapset eivät vaan viihdy ja meidän aikuisten pitää se ymmärtää. Paikolliset kauppa- yms asiat pitää hoitaa, jos lasta ei voi jättää muualle, mutta muuten ulos, jos homma ei toimi! Olen käynyt samaa asiaa omien (viiden) lapsen kanssa ja tullut tähän lopputulokseen.
 
"vieras"
Ei minua haittaa lapset kaupassa, vaikka kiljuisivatkin. Ei haitannut silloinkaan, kun ei itellä ollut lapsia. Eikä haittaa juoksevat lapsetkaan, kunhan nyt eivät pahasti törmäile. Omat lapset on vähän rasittavia kaupassa, mutta yleensä minua vaan huvittaa niiden toilailut. Niin kauan kuin ei muita satuteta saa olla ja mennä.
 
"vieras"
Se on minusta kyllä typerää, että kannataan lapsi pois kaupasta. Tai siis jos on yksin. Minusta on kyllä sekin huonoa käytöstä, että jätetään ne ostokset (mahdollisesti kylmäsäilytystä tarvitsevat) vaan sinne käytävälle. Enemmän taitaa kaupasta poistuminen suojella vanhemman mainetta ja kunniaa kuin kasvatusta: äkkiä vaan piiloon se, että meidän lapsi suuttuu ja huutaa. Tuskin se lapsi niin paljon sitä kaupassa käymistä rakastaa, että pitää rangaistuksena kaupasta pois lähtemistä...
 
Blue
Nyt en tajuu... eihän ole missään ikinä rauhaa olla kaupassa. Siis joku iso marketti, paljon ihmisiä, tungosta, hälinää ja kälinää. Ei siinä yks huutava taapero enää paljoa paina.
Eiks vois sitten jotenkin varmistaa kaupparauhan niin että eläkeläiset jäis kaupoista pois jurnuttamasta edestä. Sais kaupparauhan kierrellä esteettömästi ja ilman tien tukkoja :saint:
Ei välttämättä isossa marketissa paina yhden taaperon huuto. Toisaalta taas jossain erikoisputiikissa yhden lapsen 15min rääkyminen taas saattaa hyvinkin tuntua... Tai jos asiaa laajennetaan ravintoloihin ym. julkisiin paikkoihin niin häirintä on jo melkoista. Toisaalta sitten taas torilla saa lapset ihan vapaasti huutaa ihan niin paljon kuin keuhkoista lähtee. Eli onhan se toki paikkakohtaista paljonkin se häirintä.

Mutta ylesimaailmallisesti voi olettaa lähtökohdan olevan se että siinä vaiheessa kun lapsi selkeästi häiritsee huudollaan muita niin vanhempien tulee tajuta poistua ja jatkaa tapakasvatusta muualla.

Ja kyllä, jos se eläkeläinen jurnuttaa edessäni tajuamatta väistää nin pyydän häntä siirtymään, ihan siinä missä oletan että vanhemmat siirtävät kiljuvan lapsensa muualle huutamaan jos huuto on oikeasti häiritsevää.
 
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
"vieras"
Taitaa sitten muualla Suomessa olla paljon huonosti käyttäytyviä lapsia, jos niitä joka kerta siellä kaupassa näkee. Onneksi täälläpäin ei ole. Hyvin harvoin näkee huutavia lapsia kaupassa, vaikka käyn siellä eri aikoihin. Ja jos joku huutaa niin ei tuo minun päivääni pilaa. Eiköhän niitä vanhempia ärsytä enemmän. Ja ei johdu siitä että olisin tottunut lasten mekkalointiin, esikoinen on vasta alle vuoden, joten ei omakohtaista kokemusta ole kaupassa riehumisesta. Kerran on joo vauva huutanut kaupassa, kun joku mummo tuli liian lähelle katsomaan, kun oli pahin vierastuskausi menossa. Ja aion kyllä opettaa lapseni tavoille, periksi ei kyllä saa, sen verran kovapäinen olen minäkin. Veikkaisin että tuo likka tulevaisuudessa koittaa tuota kiukuttelua kaupassa, omapäinen kun hänkin tuntuisi olevan. Mutta silti jo opetellaan mitä se ei tarkoittaa ja kyllähän tuo jo sen ymmärtääkin, mutta yleensä ei kyllä sitten tottele :D Mutta kielletään silti ja haetaan pois paikalta, kun kiellot liittyy siihen, ettei johonkin saisi mennä, esim. johtojen kimppuun.
 

Yhteistyössä