Vaikuttaa siis siltä, että lähipiirimme on koostunut harvinaisen onnekkaista ihmisistä, mitä tulee isovanhempien apuun.
Minua kiinnosti kysyä, koska ajatukseni saamamme avun suhteen ovat ristiriitaisia. Tiedän kyllä, että olemme saaneet heiltä rahallista ja muutakin apua. Mutta esim. meillä ei ollut mikään huvinvuoksi-remontti, vaan ihan pakkotilanne remontoida. Enkä olisi halunnut, että meille tulee tällaista avun tarvetta. Meillä on ollut paljon huonoa onnea elämämme aikana, joka on katkeroittanut jonkin verran. Olemme JOUTUNEET tukeutua vanhempiini, sillä heiltä on saanut sitä apua. KUITENKIN, apu on ollut sellaista, että siitä muistutetaan jälkeenpäin ja jos joskus harvoin tarvitsisin jotain pienempää apua, esim. ihan sellaista, että avun antamiseen menisi korkeintaan puoli tuntia lasten kanssa yhden kerran vuodessa, niin sellainen ei onnistu, koska ovat joutuneet meitä auttaa niin ja niin paljon ja enkö osaa arvostaa jne... Eli ovat katkeroituneet siitä, että ovat joutuneet meitä auttaa ja jos pyydän jotain ihan vaikka pientäkin, niin alkavat syyllistää mua siitä, että ovat auttaneet niin ja niin paljon.
Lapsemme on ollut mummolassa n. 10 kertaa yötä viiden vuoden aikana, ja muuten eivät lastani juuri näe kuin seurassani. Käyvät siis tosi harvoin suhteessa välimatkaan. Olen itse soitellut ja kysynyt kuulumisia, äidistäni kuulen harvemmin ja isääni ei tunnu kiinnostavan. Mielestäni tämä on melko vähän siihen nähden, mitä itse puhuvat. Tuntuu vain oudolta, kuinka paljon he puhuvat siitä, että olis mukava ottaa lapsenlapsia hoitoon ja jos sellainen mahdollisuus sitten tarjoutuu, alkaa empiminen ja peruminen ja sitten taas voivotellaan että voi kun ei millään oo niitä mahdollisuuksia. Lastenhoidon perumista sattuu ihan silläkin tavalla, että ovat ensin luvanneet tyyliin: kaippa se käy, ja sitten, kun se lastenhoitotarve tulisi, niin heillä onkin itse asiassa muuta sovittuna. Eli ensin luvataan ja sitten perutaan. Tämä on se mikä mua nyppii tosi paljon. En ole pyytämässä apua joka viikko enkä edes kuukausittain. Yökylässä lapsi on ollut mummulassa ainoastaan siksi, koska odotin toista lasta sairaalassa maaten ja mieheni teki meille remonttia, joka oli pakko tehdä. Eli me ihan tosissaan tarvittiin sitä apua, ei ollut mikään huvinvuoksibilettään -juttu.
Olenkin sanonut äidilleni, että saa tarjota apuaan jos haluaa. Eipä ole kuulunut mitään pariin kuukauteen. Ei puhelinsoittoakaan.
Koen turhautumista siitä, että olen joutunut vanhempiani pyytämään avuksi kriittisiin elämäntilanteisiin, josta he syyttävät ja syyllistävät. Se tuntuu pahalta.
Itse en voisi toimia omien lasteni kohdalla samoin.