kysymys mummuille ja vaareille ja ....

Olen itse saamassa ensimmäisen lapsenlapseni pojaltani ja hänen avovaimoltaan.

Pakko onkin kysyä Maaria-mummulta, että eikö sinun poikasi ole osallinen lapsien kasvatukseen lainkaan? Enpä ihan usko, että lasten huono käytös on vain miniän peruja.

Ja sitten, kuten joku sanoi, 1-vuotias ei koskaan ole ilkeä tai tee tahallaan mitään pahaa. Mielestäni on hurjan kuuloista, että selvästi kostat lapsenlapsillesi sen, että et jostain syystä (voi olla hyväkin syy, en tiedä, mutta silti) tule toimeen miniäsi kanssa?

Kyllä, monet miniät voisivat relata hiukan. Mutta niin myös monet meistä mummuista. Muistellaanpa hiukan sitä aikaa, kun itse oltiin nuoria äitejä, ja käyttäydytäänn nyt sen mukaisesti, että ollaan nyt vanhempia ja kokeneempia, eikös? Eli annetaan anteeksi monia mielestämme vikoja, tai ainakin yritetään olla niistä niin välittämättä ja rakastetaan lapsiamme, näiden puolisoja ja lapsia tukemalla heitä, ei arvostelemalla?
 
minniäinen
Voi Maaria-mummo, oikein pahaa tekee lukea katkeraa tekstiäsi. Jätän ainakin minä mielelläni sinut rauhaan, toivottavasti siitä nautit. En olekaan tiennyt, että pikkulapset sontivat.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 21.04.2006 klo 02:17 minniäinen kirjoitti:
Voi Maaria-mummo, oikein pahaa tekee lukea katkeraa tekstiäsi. Jätän ainakin minä mielelläni sinut rauhaan, toivottavasti siitä nautit. En olekaan tiennyt, että pikkulapset sontivat.
Minä vastaan tähän, koska minä siitä sontimisesta kirjoitin. Minä olen tiennyt jo kauan, että myös pikkulapset sontivat/kakkaavat /p...kantavat ihan niinku muutkin. Jos vedit herneet tosta sontimis-sanasta, niin ainakin meillä päin se on ihan tavallinen sana, tarkoittaen sitä asiaa, mitä kaikki tekee. Voi olla, että teillä puhutaan eri tavalla, mutta pahalla tuota sanaa en ole kirjoittanut.
 
Maaria-mummo
Onpas tällä palstalla äksyjä kirjoituksia.
Minä ihan nätisti ole kirjoittanut omista tuntemuksistani ja mieliharmeistani. Kirjoittelisitte tekin itsestänne ettekä vaan haukkuisi.
Nyt sitten toiset haukkuvat minua joten annetaanpa takaisin.
Te miniät jotka haukuitte olette tosi tyhmiä ja sivistymättömiä varsinkin sinä yks ¤%/&()(.
Ja sinä toinen %&/# -pää
Ei teillä ole järjen hiventä.
Ja tavat on tosi tyhmät jos lapset saa mellasta kotona miten tahtoo ja sotkia paikkoja.
Kyllä on typeriä miniöitä, sanon minä.
Aivan siivotonta. Pitäisi opettaa edes vähän tapoja lapsille.
millainen koti teilläkin oikein on ollut.


 
Vihainen äiti
\
Alkuperäinen kirjoittaja 21.04.2006 klo 09:19 Maaria-mummo kirjoitti:
Onpas tällä palstalla äksyjä kirjoituksia.
Minä ihan nätisti ole kirjoittanut omista tuntemuksistani ja mieliharmeistani. Kirjoittelisitte tekin itsestänne ettekä vaan haukkuisi.
Nyt sitten toiset haukkuvat minua joten annetaanpa takaisin.
Te miniät jotka haukuitte olette tosi tyhmiä ja sivistymättömiä varsinkin sinä yks ¤%/&()(.
Ja sinä toinen %&/# -pää
Ei teillä ole järjen hiventä.
Ja tavat on tosi tyhmät jos lapset saa mellasta kotona miten tahtoo ja sotkia paikkoja.
Kyllä on typeriä miniöitä, sanon minä.
Aivan siivotonta. Pitäisi opettaa edes vähän tapoja lapsille.
millainen koti teilläkin oikein on ollut.
Tässäpä aikuista puhetta ja oikein mummon suusta =)!
Ja että tällaisille mummoille ja anopeille meidän miniöiden pitäisi antaa lapsiamme hoitoon ja yökylään! Ja ovatko mummon tossun alla elävät vaarit hirviöanoppien kanssa samaa mieltä miniöistään?

Kuinkahan moni isovanhempi on samaa mieltä lastenkasvatuksesta Maaria-mummon ja ämmin kanssa?

- Maaria-mummon miniän lapset ovat hirviöitä. Maaria-mummon elämäntehtävänä on laittaa miniän lapset mummolassa ruotuun!

- Ämmi hemmottelee lapsenlapset mummolassa. Täytyyhän mummon saada hemmotella, koska mummolassa on mummolan säännöt!

Kumpikin mummo toimii omasta mielestään oikein........

Isovanhempien kommentteja lukiessani voin vain todeta, että onneksi en tarvitse isovanhempien lastenhoitoapua. Hoidan lapseni itse ilomielin B)!
 
mummi minäkin
Tahallaanko te nuoret ymmärrätte väärin näiden isovanhempien kirjoituksia ja kärjistätte asioita. Olen itse lastenhoitoalalta ja meillä lastenlapset viihtyvät erinomaisesti, vaikka säännöt kyllä on meilläkin!
Kotona ja mummin luona on suurinpiirtein samat säännöt, muutamia poikkeuksia lukuunottamatta, jotka lasten vanhemmatkin ovat hyväksyneet. Saahan lapsella olla mummilassa vähän enemmän vapauksia kuin kotona, että tuntee olevansa mummilassa! :heart:
 
hyi miten rumaa
\
Alkuperäinen kirjoittaja 21.04.2006 klo 09:19 Maaria-mummo kirjoitti:
Onpas tällä palstalla äksyjä kirjoituksia.
Minä ihan nätisti ole kirjoittanut omista tuntemuksistani ja mieliharmeistani. Kirjoittelisitte tekin itsestänne ettekä vaan haukkuisi.
Nyt sitten toiset haukkuvat minua joten annetaanpa takaisin.
Te miniät jotka haukuitte olette tosi tyhmiä ja sivistymättömiä varsinkin sinä yks ¤%/&()(.
Ja sinä toinen %&/# -pää
Ei teillä ole järjen hiventä.
Ja tavat on tosi tyhmät jos lapset saa mellasta kotona miten tahtoo ja sotkia paikkoja.
Kyllä on typeriä miniöitä, sanon minä.
Aivan siivotonta. Pitäisi opettaa edes vähän tapoja lapsille.
millainen koti teilläkin oikein on ollut.
Et ole kirjoittanut nätisti omista tuntemuksistasi, vaan haukkunut viattomat puolustuskyvyttömät lapset, jotka eivät osaa tänne kirjoitella. Haukkunut taaperot sikamaisiksi ja normaalia lasten villiintymistä vieraissa paikoissa riekkumiseksi, vaikka sinulla ei ole siitä muuta esimerkkiä, kuin että ovet ovat joskus paukkuneet teillä ja yksi maitolasi teillä ollessa (olen varma siitä että vahingossa) kaatunut. Olen varma, että useimmat lapset ovat joskus myös vahingossa tai tahallisesti paukuttaneet ovia.

Ensin sanoit, että muut miniäsi otat vastaan riemumielin, sitten se olikin ne tyttären lapset, jotka osaavat olla teillä "mummolan säännöillä".

Sitten ensin sanoit, että miniän, joka tulee mielestäsi uuteen sukuun, on tehtävä kuin uudessa suvussa tehdään. Sitten aloitkin haukkumaan lapsenlapsiasi, ja se uuteen sukuun tuleminen olikin väärinymmärrys, ja aloit keksiä juttua lastenlastesi käytöstavoista.

Sitten sanoit, että älkää häiritkö enää, mutta tulitkin taas jatkamaan juttua.

Mitenkäs ne nyt menikään nämä jutut? Vai alkaako muisti tehdä tepposet, että ei oikein muistakaan miten päin on asiat selittänyt?

Sulle ei muuten kuulu meidän kodin mellastamiset pätkääkään. Täältä sulle pyllistys.

:LOL: (Yhtä typerää kuin sun kirjoitus) :LOL:
 
Kuinkahan moni isovanhempi on samaa mieltä lastenkasvatuksesta Maaria-mummon ja ämmin kanssa?

- Maaria-mummon miniän lapset ovat hirviöitä. Maaria-mummon elämäntehtävänä on laittaa miniän lapset mummolassa ruotuun!

- Ämmi hemmottelee lapsenlapset mummolassa. Täytyyhän mummon saada hemmotella, koska mummolassa on mummolan säännöt!

Kumpikin mummo toimii omasta mielestään oikein........



No niin, siinä on kaksi eri mallia. Kumpi niistä on parempi vaihtoehto? Ei visiin kumpikaan, onhan ne mummien mielipiteitä. Voi , herrajestas taas, oletkohan sinä lukenut ollenkaan ajatuksella näitä juttuja, esim. minun kirjoituksiani? MEILLÄ hemmotellaan lapsenlasta ihan normaalisti. Ei tuputeta karkkia, ei limsaa, ei syötetä herkkuja ennen ruokailua ja ajoissa laitetaan nukkumaankin! Onko sekin väärin? Mitä se hemmottelu SINUN mielestäsi on? Minusta se on sitä, että lapsi tuntee iloa ja turvallista oloa mummolassa. Mummin luona tehdään asioita eri tavalla, kuin kotona.

Mitä tulee näihin Maaria-mummon kommentteihin, niin ymmärrän hänenkin kantansa. Jos lapset käyttäytyvät riiviömäisesti, eikä heille ole opetettu kotona tapoja, niin ei kai se liene väärin, että EDES mummo niitä yrittää opettaa!!! Vai pitäisikö hänenkin noudattaa taas vanhempien mallia, niinkuin toivot? Että antaa vaan mekastaa ja valvoa puolille öin, sotkea paikkoja ja repiä tukasta. Kyllä viisivuotiaan pitää jo tietää, onko sellainen oikein vai väärin! Muistaakseni sinulla oli juuri päinvastoin: isovanhemmat antoivat valvoa ja katsoa tv:tä ja tehdä lasten mitä ikinä keksivätkään. SEKÄÄN ei ollut oikein mielestäsi. Millaisia meidän isovanhempien pitäisi sitten oikein olla, kaikki haukutaan lyttyyn, teki mitä teki \|O :headwall:
 
Maaria-mummo

Minä en yritä opettaa lapsenlapsiani.
Opettaminen kuulukoon lasten vanhemmille.
Minä vaan en tykkää siitä että lapset ilkeilevät meillä.
Ja maitolasi ei todellakaan kaatunut kerran eikä vahingossa.
Olisipa kumma maitolasi jos se hyppisi vahingossa eteisessä ja makuuhuoneessa. Ja mummin lääkkeitä ei ole myöskään tarkoitettu vessanpyttyyn.

Vaan onpa joskus ilonpilkahduksiakin. olin nimittäin viikonloppuna kyläilemässä ja sinne tuli pojan perhe lapsineen (kyläpaikan pojan, ei minun). Lapset kättelivät muut vieraat ja sanoivat kauniisti nimensä. Hakivat sitten lelulaatikon esille ja leikkivät nätisti. Vähän oli isompaakin ääntä mutta ei riitaa. kakun ja mehun jälkeen pienempi ( 2v) kävi kiittämässä mummiaan. Oli se hienoa nähdä että joillakin on hyvinkasvatetut lapsenlapset ja mukava miniä.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 24.04.2006 klo 09:05 Maaria-mummo kirjoitti:
Minä en yritä opettaa lapsenlapsiani.
Opettaminen kuulukoon lasten vanhemmille.
Minä vaan en tykkää siitä että lapset ilkeilevät meillä.
Ja maitolasi ei todellakaan kaatunut kerran eikä vahingossa.
Olisipa kumma maitolasi jos se hyppisi vahingossa eteisessä ja makuuhuoneessa. Ja mummin lääkkeitä ei ole myöskään tarkoitettu vessanpyttyyn.

Vaan onpa joskus ilonpilkahduksiakin. olin nimittäin viikonloppuna kyläilemässä ja sinne tuli pojan perhe lapsineen (kyläpaikan pojan, ei minun). Lapset kättelivät muut vieraat ja sanoivat kauniisti nimensä. Hakivat sitten lelulaatikon esille ja leikkivät nätisti. Vähän oli isompaakin ääntä mutta ei riitaa. kakun ja mehun jälkeen pienempi ( 2v) kävi kiittämässä mummiaan. Oli se hienoa nähdä että joillakin on hyvinkasvatetut lapsenlapset ja mukava miniä.

Mahtavaa omistaa näin hyvinkasvatetut lapsenlapset ja etenkin se mukava miniä B)!

Minäkin tapasin tässä kylillä ihan mukavat appivanhemmat. Osasivat käyttäytyä fiksusti, mikä on appivanhemmat-ihmisrodulta aika epätavallista. Ja mikä ihmeellisintä, heillä oli jopa positiivista sanottavaa miniöistään!

Voi harmi, kun ne ei olleetkaan mun appivanhemmat! Vaan tuon naapurin miniän! Oma anoppi ja appi kun tulevat meille, niin tietää miniä taas olevansa se suvun jätesäkki ja kaiken pahan alku ja juuri =).

Aika huolimattomasti säilytät lääkkeitäsi, jos lapsenlapset kumoavat lääkkeitäsi WC-pönttöön! Onneksi lääkkeet olivat vessanpöntössä eivätkä lastenlasten suussa.

Anoppini lääkkeet ja lukuisat luontaistuotevalmisteet lojuvat puolihuolimattomasti keittiössä pöydänkulmilla. Konetiskiaineet, muurahaiskarkoitteet ja Kodin Putkimiehet viemärinaukaisuun löytyvät keittiön roskakaapista. Lukkoa ei kaapissa ole ja pienikin lapsi pääsee kätevästi alakaapille.

Kyllä mummot nopeasti unohtavat, miten nopeasti ja vikkelästi pienet lapset liikkuvat. Ei olisi iso vaiva nostaa lukkojen taakse tai yläkaappeihin lääkkeitä ja kodin pesuaineita ym. myrkkyjä. Hyvällä tuurilla selvitään mummolavierailusta ilman sairaalareissuja. Jos lapsi söisi mummon lääkkeitä tai myrkkyjä, miniän vikahan se tietysti olisi! Mitäs päästi lapsensa lattialle konttailemaan!
 
minniäinen
Peesaan. Mitähän katkeraa ja kitkerää nämä kaksi perusanoppia tähän vastaavaat.
Eikö täällä todellakaan liiku muita kuin nämä kaksi miniöiden latistajia!
 
Miten ihmeessä te voitte olla noin negatiivisiä? Saatteko jotain mielihyvää muiden ihmisten ivaamisesta? Ja vielä joukolla muiden kimppuun käymisestä?

Olen itse nuori äiti. Välit anoppiin on aika hyvät, on omat ristiriidat, mut tullaan toimeen. Itse kyllä häpeäisin silmät päästäni jos lapseni käyttäytyisivät nuin huonosti oltiinpa sitten anoppilassa tai vanhempieni luona tai missä tahansa muualla. Miten voitte puolustaa vanhempia, jotka eivät aseta lapsilleen sääntöjä vaan antavat heidän tehdä mitä pieniin päihin juolahtaa? Enkä nyt tarkoita että lapset tulisi alistaa. Mielestäni lapsien tulisi kunnioittaa muita samoin kuin muidenkin tulisi kunnioittaa heitä. Koko yhteiskunta tuntuu menevän hunningolle, koska vanhemmat eivät osaa kasvattaa lapsiaan. Onneksi poikeuksiakin löytyy.

Nyt vaan sitten joukolla haukkumaan minua. Ei haittaa minua. Ette ilmeisesti kestä kuulla totuutta.
 
hah hah
\
Alkuperäinen kirjoittaja 25.04.2006 klo 14:22 Pyllynkäinen kirjoitti:
Miten ihmeessä te voitte olla noin negatiivisiä? Saatteko jotain mielihyvää muiden ihmisten ivaamisesta? Ja vielä joukolla muiden kimppuun käymisestä?

Olen itse nuori äiti. Välit anoppiin on aika hyvät, on omat ristiriidat, mut tullaan toimeen. Itse kyllä häpeäisin silmät päästäni jos lapseni käyttäytyisivät nuin huonosti oltiinpa sitten anoppilassa tai vanhempieni luona tai missä tahansa muualla. Miten voitte puolustaa vanhempia, jotka eivät aseta lapsilleen sääntöjä vaan antavat heidän tehdä mitä pieniin päihin juolahtaa? Enkä nyt tarkoita että lapset tulisi alistaa. Mielestäni lapsien tulisi kunnioittaa muita samoin kuin muidenkin tulisi kunnioittaa heitä. Koko yhteiskunta tuntuu menevän hunningolle, koska vanhemmat eivät osaa kasvattaa lapsiaan. Onneksi poikeuksiakin löytyy.

Nyt vaan sitten joukolla haukkumaan minua. Ei haittaa minua. Ette ilmeisesti kestä kuulla totuutta.
Omat lapseni ovat vastakohdat maaria-mummon kuvaamille. Ovat liiankin rauhallisia ja arkoja kyläillessään ja kotonakin kilttejä. En silti voi olla pitämättä maaria-mummoa itseään huonompitapaisena haukkuessaan pieniä lapsia, jopa taaperoita. Kyllä hänellä on asennevamma suhtessaan miniään, ja mikä sen pahatapaisempaa kuin kostaa se lapsille.

Kyllä aikuiset ovat paljon huonompitapaisia kuin lapset. Aika järkyttävää huomata, että jopa äidit haukkuvat pieniä lapsia, aivan kuin lapset olisivat syy ihmisten pahoinvointiin. Autoissaan istuvat aikuiset eivät välitä lapsista kaduilla, suojateistä ei piitata, hitaammin kävelevien lasten päältä suunnilleen kävellään, aikuisilla on kiire ja mitä pienemmistä ja heikoimmista. Kyllä se hyvätapaisuus ja kohteliaisuus ja kunnioittaminen pitäisi lähteä aikuisista, miten lapset voivat oppia kohteliaisuutta itsekkäiltä ja omaan napaan tuijottavilta aikuisilta.

Kyllä aikuisissa on paljon enemmän itsekkyyttä ja omaan napaan tuijottamista ja toisista piittaamattomuutta kuin lapsissa.

Yhteiskunta ei tosiaan ole menossa hunningolle lasten takia, vaan aikuisten takia. Lasten huostaanotot ovat kaksinkertaistuneet lyhyessä ajassa, koska lapsista ei välitetä. He eivät äänestä. He eivät kiinnosta poliitikoita. Nykyään on paljon vähemmän neuvolakäkäyntejä kuin vielä vaikkapa 70-luvulla, kouluissa on vähemmän oppitunteja, vähemmän kouluja ja vähemmän ryhmiä kuin 90-luvulla. TArkoittaa suurempia kouluja, suurempia ryhmiä, vähemmän opetusta, enemmän pahoinvointia lapsille. Sama koskee päiväkoteja. Lasten huostaanottoon riittää rahaa, mutta kaikenlainen muu apu lapsiperheille on lopetettu.

Sinulla voi olla apua tarvittaessa sukulaisista, mutta kaikilla ei ole, ja yhteiskunta ottaa nykyään mieluummin lapset huostaan, kuin auttaa lapsiperheitä. Näin järkyttävälle tolalle ovat asiat menneet. Lasten haukkuminen on todella alhaista. Lapset ovat viattomia kun syntyvät tänne, ja kaiken pahan minkä oppivat, oppivat meistä aikuisista.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 25.04.2006 klo 09:18 minniäinen kirjoitti:
Peesaan. Mitähän katkeraa ja kitkerää nämä kaksi perusanoppia tähän vastaavaat.
Eikö täällä todellakaan liiku muita kuin nämä kaksi miniöiden latistajia!
Tarkoittikohan nimimerkki kenties minua yhdeksi miniöiden latistajiksi? Ajattelin vaan, kun luin noita edellisiä juttuja ja olin aina jotain sinne kommentoinut. Se on juttu nyt niin, että en omasta mielestäni ole latistanut sen kummemmin miniöitä kuin vävyjäkään. Toisekseen, minulla ei ole vielä miniöitä, ehkä 5-10 vuoden kuluttua. Ei siis ole kokemusta, kuin omasta miniänä olostani ja anoppini kanssa tulin erittäin hyvin toimeen. Otin vastaan jopa hänen neuvojaan kasvatuksesta! Pari vävyä on, enkä parempia toivois. Ovat sanoneet minulle että olen mukava anoppi :saint:

Olisi mukava tietää, ketä tarkoitat näillä miniöiden latistajilla ja että minkä vuoksi olet tullut siihen tulokseen?

Sen verran vastaan tuohon lääkeasiaan, että minä pidän lääkkeet yläkaapissa ja pesuaineet siivouskomerossa, mutta ne ovat olleet siellä aina. Ei kai tässäkään voida nyt lähteä siitä ajatuksesta, että miniä määrää, missä kaapissa mitäkin tavaraa anoppilassa pidetään. Jos lapsia käy, niin vanhempien täytyy katsoa heidän peräänsä, jos he ovat mukana. Sitten, jos lapset ovat hoidossa, on mummojen/vaarien velvollisuus piilottaa myrkyt lukkojen taakse. Että näin...
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 25.04.2006 klo 17:37 ämmi kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 25.04.2006 klo 09:18 minniäinen kirjoitti:
Peesaan. Mitähän katkeraa ja kitkerää nämä kaksi perusanoppia tähän vastaavaat.
Eikö täällä todellakaan liiku muita kuin nämä kaksi miniöiden latistajia!
Tarkoittikohan nimimerkki kenties minua yhdeksi miniöiden latistajiksi? Ajattelin vaan, kun luin noita edellisiä juttuja ja olin aina jotain sinne kommentoinut. Se on juttu nyt niin, että en omasta mielestäni ole latistanut sen kummemmin miniöitä kuin vävyjäkään. Toisekseen, minulla ei ole vielä miniöitä, ehkä 5-10 vuoden kuluttua. Ei siis ole kokemusta, kuin omasta miniänä olostani ja anoppini kanssa tulin erittäin hyvin toimeen. Otin vastaan jopa hänen neuvojaan kasvatuksesta! Pari vävyä on, enkä parempia toivois. Ovat sanoneet minulle että olen mukava anoppi :saint:

Olisi mukava tietää, ketä tarkoitat näillä miniöiden latistajilla ja että minkä vuoksi olet tullut siihen tulokseen?

Sen verran vastaan tuohon lääkeasiaan, että minä pidän lääkkeet yläkaapissa ja pesuaineet siivouskomerossa, mutta ne ovat olleet siellä aina. Ei kai tässäkään voida nyt lähteä siitä ajatuksesta, että miniä määrää, missä kaapissa mitäkin tavaraa anoppilassa pidetään. Jos lapsia käy, niin vanhempien täytyy katsoa heidän peräänsä, jos he ovat mukana. Sitten, jos lapset ovat hoidossa, on mummojen/vaarien velvollisuus piilottaa myrkyt lukkojen taakse. Että näin...
Te isovanhemmat olette joissakin asioissa hyvin itsekkäitä! Omaa reviiriä puolustetaan ja miniöitä arvostellaan voimakkaasti. Jonkun mummon lapsenlapset käyttäytyvät mummolassa huonosti ja mummon on ojennettava lapsia jatkuvasti. Toinen mummo haluaa hemmotella lapsenlapset mummolassa pilalle makealla ja "mummolan säännöillä".

Ei ole hyväksi kumpikaan tapa. Kyllä aikuisten ihmisten pitäisi pysyä ratkaisemaan kyläilyasiat asiallisella keskustelulla! Vai onko niin, että anoppi sallii lapsenlapsilleen mummolassa lähes kaiken, vain tehdäkseen kiusaa miniälleen? Todella lapsellista käytöstä!

Luulisi olevan mahdollista, että mummo ja vaari laittaisivat lääkkeensä piiloon (lääkekaappiin, lukolliseen kappiin) lapsiperheen kyläilyn ajaksi. Miksi myrkylliset ja syövyttävät pesuaineet pitää säilyttää alakaapissa, jos tietää pikkuväen konttailevan lattioilla ja availevan kaappien ovia?

Meillä ei pidetä perheemme vähäisiä lääkkeitä ja kodin pesuaineita lasten ulottuvilla. Ja vaikka itsellä ei olisikaan pieniä lapsia kotona, voisi ajatella asioita lasten ja vanhempienkin kannalta B).
 
ami
\
Alkuperäinen kirjoittaja 25.04.2006 klo 14:43 hah hah kirjoitti:
\Kyllä aikuiset ovat paljon huonompitapaisia kuin lapset. Aika järkyttävä huomata, että jopa äidit haukkuvat pieniä lapsia, aivan kuin lapset olisivat syy ihmisten pahoinvointiin. Autoissaan istuvat aikuiset eivät välitä lapsista kaduilla, suojateistä ei piitata, hitaammin kävelevien lasten päältä suunnilleen kävellään, aikuisilla on kiire ja mitä pienemmistä ja heikoimmista. Kyllä se hyvätapaisuus ja kohteliaisuus ja kunnioittaminen pitäisi lähteä aikuisista, miten lapset voivat oppia kohteliaisuutta itsekkäiltä ja omaan napaan tuijottavilta aikuisilta.

Kyllä aikuisissa on paljon enemmän itsekkyyttä ja omaan napaan tuijottamista ja toisista piittaamattomuutta kuin lapsissa.

Yhteiskunta ei tosiaan ole menossa hunningolle lasten takia, vaan aikuisten takia. Lasten huostaanotot ovat kaksinkertaistuneet lyhyessä ajassa, koska lapsista ei välitetä. He eivät äänestä. He eivät kiinnosta poliitikoita. Nykyään on paljon vähemmän neuvolakäkäyntejä kuin vielä vaikkapa 70-luvulla, kouluissa on vähemmän oppitunteja, vähemmän kouluja ja vähemmän ryhmiä kuin 90-luvulla. TArkoittaa suurempia kouluja, suurempia ryhmiä, vähemmän opetusta, enemmän pahoinvointia lapsille. Sama koskee päiväkoteja. Lasten huostaanottoon riittää rahaa, mutta kaikenlainen muu apu lapsiperheille on lopetettu.

Sinulla voi olla apua tarvittaessa sukulaisista, mutta kaikilla ei ole, ja yhteiskunta ottaa nykyään mieluummin lapset huostaan, kuin auttaa lapsiperheitä. Näin järkyttävälle tolalle ovat asiat menneet. Lasten haukkuminen on todella alhaista. Lapset ovat viattomia kun syntyvät tänne, ja kaiken pahan minkä oppivat, oppivat meistä aikuisista.
Olen kanssa tuumannut jokseensakin samalla tavalla...mä olen ollut huomaavinani sellaistakin että omaa rakasta lasta pidetään kuin kukkaa kämmenellä (luonnollisesti) mutta sitten vieraiden lapsia kohdellaan ikävästi tai ei huomioida ollenkaan, ei esim. vastata heidän kysymyksiinsä tms.
Mä joskus huomasin hassun ilmiön ollessani vaunujen kanssa liikenteessä; suojatietä ylitettäessä useimmin tietä antoivat yksinäiset mieskuskit, naiskuskit joilla oli omia lapsia autossa antoivat tietä hyvin harvoin. Noh, okei, ehkä liikenteessä on eniten mieskuskeja...enkä mä nyt enää tiedä miten tää liitty edelliseen...
:LOL:
Mut jokatapauksessa lapsia ja lapsuutta arvostetaan HYVIN VÄHÄN täällä kultaisessa Suomenmaassa, ihan yksilö- kuin yhteiskunnallisella tasollakin.
Musta sekin on tavallaan lapsuuden aliarvioimista, että lapsista tekemällä tehdään ns. miniaikuisia.

Toisaalta, tämänpäivän aikuisetkin on olleet lapsia...
 
hah hah
\
Alkuperäinen kirjoittaja 26.04.2006 klo 11:02 ami kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 25.04.2006 klo 14:43 hah hah kirjoitti:
\Kyllä aikuiset ovat paljon huonompitapaisia kuin lapset. Aika järkyttävä huomata, että jopa äidit haukkuvat pieniä lapsia, aivan kuin lapset olisivat syy ihmisten pahoinvointiin. Autoissaan istuvat aikuiset eivät välitä lapsista kaduilla, suojateistä ei piitata, hitaammin kävelevien lasten päältä suunnilleen kävellään, aikuisilla on kiire ja mitä pienemmistä ja heikoimmista. Kyllä se hyvätapaisuus ja kohteliaisuus ja kunnioittaminen pitäisi lähteä aikuisista, miten lapset voivat oppia kohteliaisuutta itsekkäiltä ja omaan napaan tuijottavilta aikuisilta.

Kyllä aikuisissa on paljon enemmän itsekkyyttä ja omaan napaan tuijottamista ja toisista piittaamattomuutta kuin lapsissa.

Yhteiskunta ei tosiaan ole menossa hunningolle lasten takia, vaan aikuisten takia. Lasten huostaanotot ovat kaksinkertaistuneet lyhyessä ajassa, koska lapsista ei välitetä. He eivät äänestä. He eivät kiinnosta poliitikoita. Nykyään on paljon vähemmän neuvolakäkäyntejä kuin vielä vaikkapa 70-luvulla, kouluissa on vähemmän oppitunteja, vähemmän kouluja ja vähemmän ryhmiä kuin 90-luvulla. TArkoittaa suurempia kouluja, suurempia ryhmiä, vähemmän opetusta, enemmän pahoinvointia lapsille. Sama koskee päiväkoteja. Lasten huostaanottoon riittää rahaa, mutta kaikenlainen muu apu lapsiperheille on lopetettu.

Sinulla voi olla apua tarvittaessa sukulaisista, mutta kaikilla ei ole, ja yhteiskunta ottaa nykyään mieluummin lapset huostaan, kuin auttaa lapsiperheitä. Näin järkyttävälle tolalle ovat asiat menneet. Lasten haukkuminen on todella alhaista. Lapset ovat viattomia kun syntyvät tänne, ja kaiken pahan minkä oppivat, oppivat meistä aikuisista.
Olen kanssa tuumannut jokseensakin samalla tavalla...mä olen ollut huomaavinani sellaistakin että omaa rakasta lasta pidetään kuin kukkaa kämmenellä (luonnollisesti) mutta sitten vieraiden lapsia kohdellaan ikävästi tai ei huomioida ollenkaan, ei esim. vastata heidän kysymyksiinsä tms.
Mä joskus huomasin hassun ilmiön ollessani vaunujen kanssa liikenteessä; suojatietä ylitettäessä useimmin tietä antoivat yksinäiset mieskuskit, naiskuskit joilla oli omia lapsia autossa antoivat tietä hyvin harvoin. Noh, okei, ehkä liikenteessä on eniten mieskuskeja...enkä mä nyt enää tiedä miten tää liitty edelliseen...
:LOL:
Mut jokatapauksessa lapsia ja lapsuutta arvostetaan HYVIN VÄHÄN täällä kultaisessa Suomenmaassa, ihan yksilö- kuin yhteiskunnallisella tasollakin.
Musta sekin on tavallaan lapsuuden aliarvioimista, että lapsista tekemällä tehdään ns. miniaikuisia.

Toisaalta, tämänpäivän aikuisetkin on olleet lapsia...
Aivan totta. Asia ei ehkä liity isovanhemmuuteen, mutta todella yleistä, että aikuiset (sekä äidit että isovanhemmat) uppoutuvat vain omaan lapseensa ja ovat todella epäkohteliaita toisten lapsille. Tai jos kaksi äitiä ovat ystävät ja heidän lapsensa, he koko ajan puhuttelevat lapsiaan ja toistensa lapsia, mutta vieras /outu lapsi, joka yrittää päästä mukaan, jätetään täysin huomiotta, ei olla huomaavinaan hänen tutustumisyrityksiä. Kauhean ikävää käytöstä saavat osakseen lapset, jotka yrittävät saada kavereita uudelta alueelta. Millaisen esimerkin antavat lapsilleen nämä vanhemmat.

Ei ole mukavaa lapselle, joka ei tunne toisia lapsia samalla hiekkalaatikolla, että toisia puhutellaan koko ajan nimeltä, ja he lainailevat leluja, ja ovat kuin eivät huomaisi kolmatta joka haluaisi tulla mukaan.

kova ja kylmä on maailma tämän päivän lapsille.
 
Maaria-mummo
Kylläpä täällä mollataan anoppeja. Niinkuin miniät olisivat taivaanenkeleitä eikä mitään vikaa heissä. Anoppien mollaaminen näyttää olevan hyväksyttävää mutta pahatapaisten lasten arvostelu ei, vaan moititaan katkeraksi. Taitaa ne miniät olla katkeria kun anoppi osaa kaikenlaista ja minät jää hännille.
Anopin kasvatusta moititaan vallan kovasti, mutta sama anoppihan se on miniälle kasvattanut kelpo pojan mieheksi, maailman parhaan, eikös vain.

 
jotkut jaksaa
\
Alkuperäinen kirjoittaja 01.05.2006 klo 10:05 Maaria-mummo kirjoitti:
Kylläpä täällä mollataan anoppeja. Niinkuin miniät olisivat taivaanenkeleitä eikä mitään vikaa heissä. Anoppien mollaaminen näyttää olevan hyväksyttävää mutta pahatapaisten lasten arvostelu ei, vaan moititaan katkeraksi. Taitaa ne miniät olla katkeria kun anoppi osaa kaikenlaista ja minät jää hännille.
Anopin kasvatusta moititaan vallan kovasti, mutta sama anoppihan se on miniälle kasvattanut kelpo pojan mieheksi, maailman parhaan, eikös vain.
Tulit taas kehumaan muita ihmisiä tänne ja osoittamaan arvostusta.

mItä tulee miehen kasvatukseen, Niin, jos on kasvattanut. Monet anopit on hoidattaneet lapsensa omilla vanhemmillaan tai sukulaistytöillään tai miehillään...

 
Vanha äiti
En jaksanut lukea koko ketjua, mutta kaiken suuttumisen uhalla sanon mielipiteeni.
Nykyisin vaikuttaa siltä, että äidit (ja isätkin toisinaan) luovat perheeseensä erittäin tiukan säännöstön, jonka mukaan toimitaan. Olen toiminut sairaan- ja lastenhoitotehtävissä koko ikäni, kasvattanut viisi omaa muksua ja lapsenlapsiakin on jo, ja he kyläilevät.
Kun näillä nykyisillä äideillä on tiukka säännöstö, koska lapseni syö, mitä syö, koska ulkoilee, nukkuu, mitä pukee jne., niin lapsista kasvaa avuttomia, koska he eivät osaa toimia muuttuvissa tilanteissa. Eli äiti tai isä ole paikalla käskyttämässä, ei lapsi osaa pukea, syödä tai mennä nukkumaan. Kun lapselta kysyy pidätkö tästä ruuasta, jos äiti on paikalla, hän katsoo äitiä: pidänkö minä tästä? Lapselle ei synny mitään omanarvontuntoa, omaa mielipidettä tai pärjäävyyttä, luottamusta siihen, että osaan itsekin sanoa, mistä pidän ja mistä en. Näistä lapsista tulee kasvamaan todella pahoja uusavuttomia.
Tosiasia on, että äiti voi lapsensa puolesta päättää asioita enintään noin 10-vuotiaaksi asti. Sen jälkeen alkaa aika, jolloin lapsi tekee asioita, mutta ymmärtää olla kertomatta niistä äärimmäisen tiukkapipoiselle vanhemmalleen. Kuta tiukempi vanhempi, sen vähemmän hän lapsen asioista tietää.
Tosiasia on, että äidin säännöt eivät toimi eivätkä voi toimia edes kotona kaikissa tilanteissa. Joku sairastuu, joutuu ylitöihin tms. ja sääntöjä muutetaan kotonakin, eikä nosteta hirvittävää meteliä. Miksi siis muualla?
Yleisin syy on se, että vanhempia ärsyttää lasten antama luonnollinen palaute: olet tyhmä, kun kiellät. Nykyvanhemmat eivät kestä kritiikkiä lainkaan, sitä että äiti ei ole aina ihana, ja suhde pelkkää rakastan sua, äiti. Vanhempien tehtävänä on olla juuri se tyhmä ja ikävä, joka opettaa, kieltää ja rajoittaa, eikä tällaisia kommentteja pitäisi edes ihmetellä. Äidin tehtävä ei ole olla lapsen kaveri.
Olen huomannut myös, että joillakin nuorilla naisilla ei ole vaikutusvaltaa elämässään enää mihinkään muuhun kuin lapsiinsa, lemmikkeihinsä ja isovanhempiinsa. He ovat pahimpia vallankäyttäjiä: lasten edun nimessä katkaistaan suhteet sukulaisiin, mummoihin ja vaareihin, koska lapsen on parempi olla vain äidin säännöillä. Esimerkiksi koiralle karjutaan ja sitä roimitaan remmillä ulkolenkeillä, koska oma sana ei tehoa. Isovanhempia pelotellaan, koska he haluavat pitää yhteyttä lapsiin ja ovat näin otollista maaperää turhalle pomottelulle. Miehilleen nämä naiset eivät uskalla uhitella, koska miehetkin ovat nykyisin vastuuttomia kakaroita, jotka pakenevat toisen naisen syliin vaikeuksien tullen. Näille naisille sanoisin: kun olette haukkuneet kaikki muut, katsokaa peiliin ja menkää itseenne. Mitä kauheaa tapahtuu, jos lapsesi juoksee, ja hengitys alkaa vinkua astmasta? Hän OPPII itse, ettei kannata juosta, tai tulee paha olo. Vaikutus on kymmenen kertaa tehokkaampi kuin jatkuvasti hokeva ja kieltävä äiti.
Jos loukkasi jotakuta, olen siitä pahoillani, mutta tällaista olen nähnyt.
 
Jotenkin ristiriitaista. Ensin nuoret äidit on mielestäsi liian tiukkoja, ja lapsiaan ohjailevia, isovanhempia kiristäviä. Sitten he ovat vailla auktoriteettia, miehen mukaan myötäileviä, tahdottomia, lemmikkieläimiä kiusaavia, koska muuhun heillä ei ole otetta.

Nämä miniöiden isovanhempia kohtaan osoittamat arvostelut ovat aiheellisia, koska lapsi on vanhempien ei isovanhempien. Molemmin puolin kuuluu joustaa ja käyttäytyä asiallisesti. Isovanhempien kuuluu kunnioittaa miniöitään ihmisinä, naisina ja äiteinä. Täällä kirjoittaneiden muutaman mummon kommentointi on ollut varsin provosoivaa, lienevätkö tarkoituksellisesti provoina kirjoitettuja, niin .....ne ovat olleet. Epänormaali anopii voi halutessaan tehdä miniän perhe-elämästä #&%?$!*ä ja on aiheuttanut lukemattomia turhia avioeroja. Käyttäytymisellään ja lasten asiattomalla arvostelulla appivanhemmat aiheuttavat pahaa vahinkoa lapsille ja lasten itsetunnolle.

Onneksi varmaan suurin osa isovanhemmista on asiallisia, kunnollisia mummoja ja vaareja. Kypsiä mummoiksi ja vaareiksi.

Pahimmin tässä kolahti korvaan edellisen kirjoittajan viittaus ammattiinsa. Jos ihminen työskentelee lastenhoitoalalla, on asenteessa jotakin väärää, jos hän lokeroi hoitamiensa lasten äidit edellä kuvatulla tavalla.
 
peuhu
vanha äiti: Onneksi nämä sinun luettelemat monet "tosiasiat" eivät ole tosiasioita vaan sinun mielipiteitä. Ihmettelen suuresti jos olet lasten hoitoalalla ollut töissä, et ainkaan tämän kirjoituksen perusteella tunnu sopivan alalle kovin hyvin.
 
Vanha äiti
Totta kai sitä ihmetellä saa. Eivät lastenhoitoalallakaan tee töitä aina samanlaiset ihmiset, vaan on monenlaisia.
Usein ihmiset, joilla ei mielestään ole mahdollista vaikuttaa asioihin, pomottavat sitten heikompiaan. Vahvoilla ja itsenäisillä aikuisilla on varaa olla suvaitsevaisia, ja ottaa huomioon muita. Yleensä tiukkojen ja kireiden sääntöjen tekijät ovat hukassa oman persoonansa kanssa. Suurin vahinko tapahtuu lapselle, joka kasvaa uskomaan että aina joku on sanomassa hänelle miten tehdään. Tällaisia nuoria aikuisia, jotka eivät pärjää missään omillaan tai yksin, vaan lainaavat rahansa vanhemmiltaan ja asuvat heidän nurkissaan, on jo nyt olemassa.
Tietysti kuulostaa hirveältä, että äiti ei ole täydellinen ja hänellä on oppimisen varaa. Saattaa olla jopa opittavaa vanhemmalta ja elämää kokeneemmalta isovanhemmalta tai anopilta. Nuoret ihmiset tietävät mielestään aivan kaiken.
Lapsi on aina vanhempiensa lapsi, mutta ei vanhempien omaisuutta, tavara, jolla vanhempi tekee mitä haluaa vaan oma pieni persoona. Hänen on pärjättävä elämässä ilman äidin ohjeita aikuisena.
Isovanhemmat rakastavat lapsia ehdoitta. Tietenkään he eivät saa vahingoittaa lapsia, mutta hyvin omituisia ovat nykyajan käsitykset siitä mikä vahingoittaa. Kuinka moni näistä äideistä syö itse salaa suklaata, valvoo öitä katsoen televisiota, ei noudata mitään päivärutiinia vaan viettää vapaan aikaansa roikkuen yövaatteissa television ääressä. Älä tee niinkuin minä teen vaan tee mitä minä sanon.
Ne ongelmat tulevat vastaan murrosiässä, kun lapset ovat ensin avuttomia, ja sitten ottavat vapautensa kertarysäyksellä ja lyövät pahasti yli. Ehkä silloin kelpaavat ne kauheat isovanhemmat ja anopitkin apuun.
 
Vanha äiti
Tosiasioista vielä se että kaikki puhuvat ja kirjoittavat omaa mielipidettä. Mikään totuus ei päde aina eikä joka tilanteessa. Jos haluaa tälle suunnalle lähteä ei mitään totuutta ole olemassakaan.
 

Yhteistyössä