kysymys lestadiolaisille

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vääräuskoinen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vääräuskoinen

Vieras
Miksi lestadiolaisten lapset eivät saa leikkiä meidän tavisten lasten kanssa? Siksikö, että olemme vääräuskoisia? Vai mistä tässä on kysymys?

Olemme asuneet useita vuosia erittäin lestadiolaisvaltaisella alueella (alueella noin 50% lestadiolaisia). Nyt jo neljännen lestadiolaisperheen lapset lopettavat meidän lasten kanssa leikkimisen. Lasten ikä 2-8 v. Myöhemmin kun olen nähnyt lapsia, niin lapset kertovat, ettei äiti ja isä päästä enää heitä leikkimään meidän lasten kanssa.

Enkä siis usko että meidän perheessä tai lapsissa sinänsä on mitään vikaa. Ei juoda eikä kirota lasten nähden. Telkkariakaan en ole antanut lasten katsoa, vaikka kaikki jututtamani lestadiolaislapset kertovatkin, että hekin näkevät lastenohjelmat netistä. Lestadiolaislapsilla selvästikin olisi kova halu tulla edelleen meille leikkimään, kun tuosta ohi usein menevät ja aidan raosta kurkistelevat, ja joskus tänne "karkailevatkin".

Avatkaa mulle tätä vähän. Olemmeko niin syntisiä ja pahoja, kun emme usko samoihin oppeihin kuin te? Käydäänkö nämä "lankeamiset" = lapset leikkivät vääräuskoisten kanssa siellä ry:n kokouksessa läpi, kun lapset ovat lähes järjestäen lopettaneet meillä käymisen sunnuntain jälkeen.

Kyllä meidän lapset saa leikkiä ja leikkivätkin. myös itsellä on ei lest. kavereita.
Ite koen vaan että monesti sitä ison sakin kans on niin tekemistä ettei jaksa olla järjestämässä ja sopimassa jatkuvasti noita kavereilla käyntejä niin sitte helposti jää vähän oudompien kanssa nuo sopimiset. Monesti se oma lähipiiri on niin laaja ettei kaipaa tai ehdi luoda enempää niitä suhteita ja kontakteja muihin.

[QUOTE="vieras";28555039]Kyllä meidän lapset saa leikkiä ja leikkivätkin. myös itsellä on ei lest. kavereita.
Ite koen vaan että monesti sitä ison sakin kans on niin tekemistä ettei jaksa olla järjestämässä ja sopimassa jatkuvasti noita kavereilla käyntejä niin sitte helposti jää vähän oudompien kanssa nuo sopimiset. Monesti se oma lähipiiri on niin laaja ettei kaipaa tai ehdi luoda enempää niitä suhteita ja kontakteja muihin.[/QUOTE]

Ok, kiitos kannanotosta. Tässä ei kuitenkaan ole kiinni mistään suhteiden luomisesta, koska nämä lapset vaeltelevat täällä muutenkin päivisin kilometrin säteellä kotonaan joka paikkaan ja leikkivät missäpuskassa milloinkin. Siis ilman valvontaa, iältään 2-8 v. Eli en usko että kyse on siitä, että vanhempien pitäisi luoda meihin sen enempää kontaktia, koska lapset saavat muutenkin vapaasti alueella liikkua. Mutta ainakaan meidän pihalle ei näyttäis olevan asiaa, mikäli lasten puheisiin on uskominen.

Alkuperäinen kirjoittaja vääräuskoinen;28555060:
Ok, kiitos kannanotosta. Tässä ei kuitenkaan ole kiinni mistään suhteiden luomisesta, koska nämä lapset vaeltelevat täällä muutenkin päivisin kilometrin säteellä kotonaan joka paikkaan ja leikkivät missäpuskassa milloinkin. Siis ilman valvontaa, iältään 2-8 v. Eli en usko että kyse on siitä, että vanhempien pitäisi luoda meihin sen enempää kontaktia, koska lapset saavat muutenkin vapaasti alueella liikkua. Mutta ainakaan meidän pihalle ei näyttäis olevan asiaa, mikäli lasten puheisiin on uskominen.

Oisko kuitenkin kotona sanottu että teille ei saa mennä. Kun vanhemmat ei tiedä mitä mieltä olet jos lapset teillä jatkuvasti/sopimatta käyvät?
Hankala toisen puolesta sanoa mikä on syynä. Mutta omassa kaveripiirissä kyllä ei kukaan kiellä lapsiaan leikkimästä ei vl:n kanssa.

Oli se sitten uskovainen tai ei. Sun pitää käydä jutteleen äidin kanssa voivatko tulla teille leikkimään ja että kerrot että teillä saa käydä. Voi olla että on myös ennakkoluuloja että ette heistä pitäisi kun ovat uskovaisia?

Meillä saavat leikkiä siis kaikkien kanssa.

[QUOTE="vieras";28555121]Oisko kuitenkin kotona sanottu että teille ei saa mennä. Kun vanhemmat ei tiedä mitä mieltä olet jos lapset teillä jatkuvasti/sopimatta käyvät?
Hankala toisen puolesta sanoa mikä on syynä. Mutta omassa kaveripiirissä kyllä ei kukaan kiellä lapsiaan leikkimästä ei vl:n kanssa.[/QUOTE]

Olen jutellut vanhempien kanssa ja kertonut, että meille saa tulla leikkimään. Ja olen sanonut tämän useampaan kertaan. Että ei voi olla siitä kiinni, että vanhemmat "pelkäävät" etteikö meillä saisi käydä tai minä siitä jotenkin stressaantuisin.

Itse en ole vl vaan esikoislestadiolainen. Meidän arki ei käsittääkseni paljonkaan poikkea vl arjesta.

Meidän lapset saavat leikkiä kenen kanssa haluavat. Kylään sisälle en mielellään päästä jos en yhtään tunne vanhempia. Meidän lapset eivät tosin kuljeskele ympäriinsä ilman valvontaa, eivät pienet varsinkaan..

Mietin eri syitä joiden takia itse voisin kieltää lapsia menemästä jonnekin...
Jos kuulisin lasten katselleen videoita, voisin jutella kyläpaikan vanhempien kanssa ja pyytää ettei niitä katsottaisi. Jos tämä ei onnistuisi voisin kieltää sisäleikit, ulkoleikit olis edelleen ok.
Jos lapset selkeästi joidenkin kavereiden kanssa leikkimisen jälkeen kiroilisivat erityisen paljon, tai kertoisivat lasten/vanhempien kiroilevan, voisin rajoittaa kyläilyjä.
Jos lapset kertoisivat että kylässä aikuiset juovat alkoholia lasten nähden, rajoittaisin ehdottomasti leikkejä kyseisessä paikassa.

Yleisesti ottaen otan vieraammat lapset mieluummin meille leikkimään, kuin päästän omiani kylään. Näin varsinkin pienempien kohdalla.
Isommilla (teinejä) ei oikeastaan enää ole edes koulupäivien ulkopuolella muita kuin meidän seurakuntaan kuuluvia kavereita. Kokemusmaailma ja intressit alkvat sen ikäisillä olla niin kaukana toisitaan, ettei yhteisiä juttuja oikein löydy.

[QUOTE="yks vaan";28560846]

Yleisesti ottaen otan vieraammat lapset mieluummin meille leikkimään, kuin päästän omiani kylään. Näin varsinkin pienempien kohdalla.
Isommilla (teinejä) ei oikeastaan enää ole edes koulupäivien ulkopuolella muita kuin meidän seurakuntaan kuuluvia kavereita. Kokemusmaailma ja intressit alkvat sen ikäisillä olla niin kaukana toisitaan, ettei yhteisiä juttuja oikein löydy.[/QUOTE]

Ihan mielenkiinnosta kysyn, millaisia lestadiolaisteinien intressit ja jutut sitten ovat muihin samanikäisiin verrattuna?

Kummalliselta kuulostaa, jos lestojen lapset leikkivät vain keskenään. Kyllä minä kristittynä (mutta en lestaadiolaisena) ihmisenä antaisin lasteni leikkiä kaikkien lasten kanssa riippumatta heidän kotitaustastaan.

Ihan mielenkiinnosta kysyn, millaisia lestadiolaisteinien intressit ja jutut sitten ovat muihin samanikäisiin verrattuna?

No mitkään ryypiskelyt yms kuviot ei ainakaan meidän omia kiinnosta yhtään.
He menevät meidän seurakunnan nuortentilaisuuksiin ja pitävät siellä hauskaa kavereidensa kanssa.
Jumalan Sana on tärkeänä jo nuorten elämässä. He saattavat kavereidenkin kanssa laulella virsiä yms. Jopa keskustella uskonkysymyksistä.

Lisäksi he ovat paljon omien kavereidensa kanssa kodeissa ja viettävät aikaa varmaan samantyylisesti kuin muutkiin nuoret. Jutut ovat vain erilaisia, 'viatonta höpsöttelyä'.
Esim. seurustelu tulee nuorten elämään 'vakavampana' juttuna kuin muilla. Seurustelun on aina tarkoitus olla tutustumista avioliittoajatuksella. Esim. minun tyttäreni kertoi jostain tutusta (meidän seurakuntaan kuuluvasta) tytöstä, joka on seurustellut monien poikien kanssa pienen ajan sisällä. Hän sanoi ettei ainakaan itse haluaisi käyttäytyä niin.

Tässä näitä eroja joita olen nähnyt/itse nuorena kokenut.

Meidän pihassa ja viitaten aiempaan viestiin,niin kyseisen perheen lapset kovempia kiroilemaan,riehumaan ja kiusaamaan kuin ns normiperheissä. Kiristys,uhkailu ym arkipäivää ja kulkevat ilman valvontaa pihassa jossa ajaa autoja jo 1-vuotiaina isompien perässä.

No kaikkiea ei voine yleistää... Meidän 6v saattaa kyllä joskus kiroilla, mutta isommat kantelevat heti. Muutenkin meidän lapset ovat saaneet lähinnä hyvää palautetta naapureilta. Meillä eivät myöskään 1v ja 3v kulje isompien perässä minnekkään. Joskus teinit vievät heidät puistoon. Omalla pihalla 8v riittää vahdiksi ihan hetkeksi. Varsinasesti lastenhoitoa meillä tekee yläkouluikäiset. Yleensä omasta halustaan.

En minäkään ajattele että kaikki ei esikoislestadiolaiset lapset ovat 'hirviöitä' vaikka meidän naapuriin sattuikin melkoisen hankala kaksikko edellisessä kodissamme.

[QUOTE="yks vaan";28560846]
Mietin eri syitä joiden takia itse voisin kieltää lapsia menemästä jonnekin...
Jos kuulisin lasten katselleen videoita, voisin jutella kyläpaikan vanhempien kanssa ja pyytää ettei niitä katsottaisi. Jos tämä ei onnistuisi voisin kieltää sisäleikit, ulkoleikit olis edelleen ok.
Jos lapset selkeästi joidenkin kavereiden kanssa leikkimisen jälkeen kiroilisivat erityisen paljon, tai kertoisivat lasten/vanhempien kiroilevan, voisin rajoittaa kyläilyjä.
Jos lapset kertoisivat että kylässä aikuiset juovat alkoholia lasten nähden, rajoittaisin ehdottomasti leikkejä kyseisessä paikassa.
[/QUOTE]
Kuten jo aiemmin kirjoitin, niin meillä ei ainakaan juoda, kiroilla eikä myöskään katsota telkkaria lestojen ollessa läsnä. Tosin usein nimen omaan lestadiolaiset ovat meidän perällä kovempia kiusaamaan, ja usein myös kiroilemaan. Ja lisäksi suurin osa niistä tuntuu katsovan netti-tv:tä. Tästä yhden ihmisen kanssa juttelinkin, niin hän selitti että nauhoitettu ohjelma ei ole niin paha kuin "livenä" telkkarista. Eli tämä nyt ei edelleenkään hirveästi avaa sitä, miksi meidän lapset (ja monen muun "norminaapurin") lapset eivät saa leikkiä lestadiolaislasten kanssa, kun heidän vanhemmat kieltävät sen.

No voisiko syy sitten olla niin yksinkertainen, että vanhemmat ovat 'outoja' epäsosiaalisia ihmisiä, eikä koko asialla ole varsinaisesti tekemistä uskon kanssa (vaikka jotkut voivatkin ehkä perustella töykeyttään esim. sillä että me nyt ei noiden epäuskoisten kanssa olla.)

Yhteistyössä