Kysymys Jehovan todistajille..tai heidän tavoistaan tietäville

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Ultramariini
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Saanko minäkinkysyä? Voinko kutsua naapurini,hän on jehovantodistaja käymään kahvilla.. meillä kun on jouluista, tunteekohan hän olonsa kiusaantuneeksi? hölmö kysymys, mutta vaivaa minua..

Meillä koulussa puhutiin miten toimitaan jehovan todistajien lasten kanssa, mikäli ne tarvitsevat välttämättä verensiirron pysyäkseen hengissä, niin ne pakkohuostaan otetaan väliaikaisesti ja annetaan sen jälkeen takaisin vanhemmille. Näin meille ainakin opettaja kertoi ja hän on myös Tyksissä töissä ollessaan sellaiseen tilanteeseen outunut.

Alkuperäinen kirjoittaja lauranäiti :
Saanko minäkinkysyä? Voinko kutsua naapurini,hän on jehovantodistaja käymään kahvilla.. meillä kun on jouluista, tunteekohan hän olonsa kiusaantuneeksi? hölmö kysymys, mutta vaivaa minua..

tietenkin voit kutsua, onhan kaupatkin täynnä joulukrääsää. Yksi jehova ystäväperheemme käy joulumarkkinoillakin ja meillä ovat myös joulun aikaan vierailleet.

Alkuperäinen kirjoittaja Malviina:
Meillä koulussa puhutiin miten toimitaan jehovan todistajien lasten kanssa, mikäli ne tarvitsevat välttämättä verensiirron pysyäkseen hengissä, niin ne pakkohuostaan otetaan väliaikaisesti ja annetaan sen jälkeen takaisin vanhemmille. Näin meille ainakin opettaja kertoi ja hän on myös Tyksissä töissä ollessaan sellaiseen tilanteeseen outunut.

Näin minäkin olen kuullut ja lastensuojelulaki tulee siinä vaiheessa mukaan jos vanhemmat vastustaa.

Veren pyhyyden kunnioittamisesta olisi niin paljon kerrottaavaa, ettei sitä pysty näin lyhesti tyhjentävästi selvittämään. Harvoin, jos koskaan ihminen kuitenkaan kuolee verensiirosta kieltäytymisen vuoksi, vaikka lääkärit sillä "pelottelevatkin". Laadukasta hoitoa saa ilmankin, ja yleensä hyvin korketasoista. Lääkärien tietämys verettömästä hoidosta on huimasti lisääntynyt, osittain Jehovan todistajien antamasta "haasteesta" johtuen.
Vielä voin lisätä, että jopa omassa perheessäni on ollut tilanne, jonka lääkärit määrittelivät toivottomaksi, kun ei verta huolittu. Kuitenkin siinä tapauksessa veretön hoito annettiin, ja toipuminen oli niin yllättävän hyvää, että osaston hoitajat pitivät sitä jonkimoisen vitsin ja hauskuuden aiheena..

Kun kierrätte ovilla (olen ymmärtäny että teidän kaikkien niin täytyy tehdä ? ) tuleeko sieltä ihmisiä mukaan teidän uskoon? Ja miksi mennään uudestaan selaisiin paikkoihin, joista on jo sanottu että ei kiitos? Kiitos jos jaksat vielä Linus vastailla =)

Alkuperäinen kirjoittaja Linus:
Veren pyhyyden kunnioittamisesta olisi niin paljon kerrottaavaa, ettei sitä pysty näin lyhesti tyhjentävästi selvittämään. Harvoin, jos koskaan ihminen kuitenkaan kuolee verensiirosta kieltäytymisen vuoksi, vaikka lääkärit sillä "pelottelevatkin". Laadukasta hoitoa saa ilmankin, ja yleensä hyvin korketasoista. Lääkärien tietämys verettömästä hoidosta on huimasti lisääntynyt, osittain Jehovan todistajien antamasta "haasteesta" johtuen.
Vielä voin lisätä, että jopa omassa perheessäni on ollut tilanne, jonka lääkärit määrittelivät toivottomaksi, kun ei verta huolittu. Kuitenkin siinä tapauksessa veretön hoito annettiin, ja toipuminen oli niin yllättävän hyvää, että osaston hoitajat pitivät sitä jonkimoisen vitsin ja hauskuuden aiheena..

tarkoitinkin jus reesus lapsesta. joka ei elä jos ei vertä vaihda. turha kiertää tätä on tapahtunut paljon .

Kun kierrätte ovilla (olen ymmärtäny että teidän kaikkien niin täytyy tehdä ? ) tuleeko sieltä ihmisiä mukaan teidän uskoon? Ja miksi mennään uudestaan selaisiin paikkoihin, joista on jo sanottu että ei kiitos? Kiitos jos jaksat vielä Linus vastailla =)

Kun valitsee oikeat sanat ni ei ne sit enää tuu :saint:

Linus, ahdistaako jt:n jäsenenä oleminen ja vahvan kontrolloinnin alla eläminen koskaan? Henkilökohtainen kysymys, tiedän, tarkoitus ei ole loukata. Tiedän järjestönne toimintatavoista jonkin verran ja erään ystävän menetys tuntuu yhä todella ikävältä :( Hän ei suostu kanssani juurikaan enää keskustelemaan...

Oville menemme, koska olemme Jeesuksen opetuslapsia, jatkamme sitä mallia jonka hän antoi. Uudestaan menemme, koska ihmisten ajatukset ja elämäntilanteet saattavat muuttua, aikaisemmin kielteinen voi hyvinkin haluta keskustella. Mutta, jos ehdottomasti on kielletty johonkin kotiin menemästä, kunnioitamme kieltoa. Eli jos sellaiseen paikkaan menemme, se on inhimillinen erehdys, ei tahallinen ärsytysyritys.

Oville menemme, koska olemme Jeesuksen opetuslapsia, jatkamme sitä mallia jonka hän antoi. Uudestaan menemme, koska ihmisten ajatukset ja elämäntilanteet saattavat muuttua, aikaisemmin kielteinen voi hyvinkin haluta keskustella. Mutta, jos ehdottomasti on kielletty johonkin kotiin menemästä, kunnioitamme kieltoa. Eli jos sellaiseen paikkaan menemme, se on inhimillinen erehdys, ei tahallinen ärsytysyritys.

Kun asuimme kerrostalossa kenenkään muun ovikello ei samassa rapussa soinut kuin meidän, miksi? Oliko KAIKKI muut antaneet ehdottoman kieltävän vastauksen?

Ihmettelen myös, et mitä jt:lle pitäisi sanoa, et eivät enää tulisi oven taakse, koska emme ole ottaneet lehtisiä tai kuunnelleet puheita ja olemme ystävällisesti sanoneet, et ei kiitos, meillä on oma uskomme. Mutta silti tämän vuoden aikana jehovan todistajat ovat olleet oven takana VIISI kertaa. En haluaisi olla epäkohtelias tai ilkeä..:(

Alkuperäinen kirjoittaja ep:

tarkoitinkin jus reesus lapsesta. joka ei elä jos ei vertä vaihda. turha kiertää tätä on tapahtunut paljon .

En todellakaan tiedä tälläistä paljon tapahtuneen. Mutta ääritapauksissa, joissa verestä kieltäytyminen johtaa kuolemaan, kunnioitamme ennemmin Jumalan kieltoa karttaa verta. Miksi äärimmäisessä hätätilanteessa hylkäisisimme Jumalan, ainoan joka voi antaa ikuisen elämän, jopa herättää kuolleista?

Alkuperäinen kirjoittaja Kylkiluu:
Linus, ahdistaako jt:n jäsenenä oleminen ja vahvan kontrolloinnin alla eläminen koskaan? Henkilökohtainen kysymys, tiedän, tarkoitus ei ole loukata. Tiedän järjestönne toimintatavoista jonkin verran ja erään ystävän menetys tuntuu yhä todella ikävältä :( Hän ei suostu kanssani juurikaan enää keskustelemaan...

Ei ahdista, enkä tunne olevan kontrollin alaisena. Itse olen alistunut Jumalan alaisuuteen, Jehvovan todistajilla kun ei ole muita sääntöjä, kuin mitkä Jumala on sanassan, raamatussa ilmoittanut.

Alkuperäinen kirjoittaja ep:
miltä se tuntuu kun syntyy lapsi jolle pitää vaihtaa veri ,ettekä anna vaihtaa ,vaan annatte kuolla.turhaan . ja sama äiti yleensä antaa kuolla kaikki loputkin vauvat .

Olen sairaalassa töissä ja mikäli lapselle pitää verensiirtotehdä, niin lapset otetaan ns. nopea huostaanotto, jolloin vanhemmilla ei ole mitään sanomista. ja heille kerrotaan tämä etukäteen ja ovat kaikki ymmärtäneet.Vernesiirron jälkeen huostaanotto puretaan.

Ihmettelen Kylkiluun kysymystä, ainakin omat ystäväperheeni viettävät oikein ihanaa elämää...miten kontroloinnin alla?

Kontrolloinnilla tarkoitan oman ajattelun ja järjestön johtavien ajatusten kritisoinnin kieltoa ja sitä, ettei "maailmallisten" ihmisten kanssa tekemisissä oleminen ole suotavaa. Näin mulle ovat todistajat itse kertoneet.

Lastensuojelulaki takaa lasten verensiirrot, jos henkeä uhkaava vaara on.

Entäs aikuispotilaiden ollessa kyseessä silloin, kun on henkeä uhkaava vaara? Mikä merkitys on sillä, jos on ennen muinoin vannonut Hippokrateen valan? Tai mikä merkitys on nykyisin lääketieteen etiikalla?

Linus ei kannata. Se on vaan niin vaikeeta joidenkin ymmärtää ja kunnioittaa toisten vakaamusta. Ensin kyseellään uteliaisuuttaan ja sit aletaan syyttää ja pilkkaamaan.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Ihmettelen myös, et mitä jt:lle pitäisi sanoa, et eivät enää tulisi oven taakse, koska emme ole ottaneet lehtisiä tai kuunnelleet puheita ja olemme ystävällisesti sanoneet, et ei kiitos, meillä on oma uskomme. Mutta silti tämän vuoden aikana jehovan todistajat ovat olleet oven takana VIISI kertaa. En haluaisi olla epäkohtelias tai ilkeä..:(

meillä käyvät viikottain,vaikka olen kohteliaasti pyytänyt etteivät tulisi. kaksi vuotta olen asunut turussa ja joka viikko ovat jehovantodistajat ovellamme. He mm. tietävät että meille syntyi lapsi ja koputtavat ettei vauva herää.. en silti ymmärrä miksi he eivät usko minua??

Alkuperäinen kirjoittaja Ronya Royce:
Saanko myos kysya: miksi ette vieta syntymapaivia?

Kaikki, mitä raamattuun on kirjoitettu, on kirjoitettu meille opiksi. Siellä on maininta kaksista syntymäpäivistä, kumpikaan heistä ei ollut Jumalan palvelija, ja molemmissa tapahtui murha. Siitä voi jo päätellä paljon. Miksi ne on raamatuun kirjoitettu? Eikä ole myöskään mitään mainintaa Jeesuksen tai muiden Jumalan palvojien syntymäpäivistä.

Yhteistyössä