Kysymys jälkiehkäisypilleristä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Tollo Tiina
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

Tollo Tiina

Vieras
Hei kaikille
Ensinnä anteeksi että kysymys ei kyllä todellakaan varsinaisesti kuulu tänne, mutta olen itsekin nyt odottaja viimeisillään niin tuli mieleen että josko täällä asiaa voisi kysäistä.
Siis miten se on, tuon jälkiehkäisypillerin kanssa, että voiko sitä todella verrata raskaudenkeskeytykseen tai jotain vai mikä tapahtuma se niinkuin on. Ja ei, en ole teiniäiti vaan 27v jo yhden lapsen äiti ja tämä on meidän toinen.
Suhteemme alussa nimittäin, kun olimme sängyssä, kumi hajosi ja mies lähti samantien hakemaan apteekista kyseistä pilleriä. Silloin raskaus ei olisi voinut tulla kysymykseenkään. Kuitenkin loppujen lopuksi pian sen jälkeen, aloimme halutakkin lasta ja ehkäisy jäi pois. Todennäköisesti pillerin jälkiseurauksena vauvaa tahkottiin kuitenkin vuosi ennen kuin tärppäsi.
Siis, nyt näin synnytyksen lähestyessä pää alkaa näköjään pehmetä ja olen miettinyt tuota tapausta mikä aikoinaan sattui... enää en ottaisi kyseistä pilleriä naamaani, mutta tuolloin oli pakko, ja mietinkin että onko tuo vakavakin asia ottaa pilleri heti, eihän raskaus välttämättä olisi edes alkanut tuosta hetkestä..
Olen ehkä vähän tyhmä, tiedän, mutta valaiskaa viisaammat... :)
Asia jostain syystä vaivaa kauheesti...

Jälkiehkäisypilleri tyhjentää kohdun. Jos otit se heti yhdynnän jälkeen, en millään jaksa uskoa, että munasolu olisi ehtinyt hedelmöittyä (jos se sillä hetkellä kiertoasi oli edes mahdollista ja kuten kaikki tiedämme, ei se hyvin suurella todennäköisyydellä olisi edes hedelmöittynyt, vaikka olisitkin juuri silloin ovuloinut). Eli käytönnössä siis kohdun limakalvo vain poistui ja näin ollen munasolun kasvualusta. Mutta aika raju toimenpidehän tuo jälkiehkäisykin on, itse en ottaisi kuin äärimmäisessä hätätapauksessa.

Kiitos vastauksesta Timtim.. Eikös jälkiehkäsyä pidetä aika "vaarattomana", vaikka niitähän ei tulisi vuoden aikana muistaakseni kovin montaa ottaa. Ajattelin vain, että vaikka raskaaksi tuloon vaikuttaa moni seikka, niin ekaa raskautta tosiaan yritettiin aivan mahdottomalla yrityksellä ja epätoivoisella panemisella vuosi. Ja tässä toisen alkuun saannissa meni kaksi kuukautta. Että kyllä tolla pillerillä varmaan jotain vaikutusta on, minulla se ainakin muistelujeni mukaan sotki kierron täysin ja kierto olikin epäsäännöllinen koko sen vuoden yrityksen ajan. Oli kyllä myös synnytyksen jälkeen kun menkat pian alkoi, mutta uusi raskaus alkoi kuitenkin tosi pian epäsäännöllisestä kierrosta huolimatta.. että en tosiaan enää ikinä koskisi tollaseen kamaan paitsi jos raiskattaisi.. en välittäisi saada raiskaajan lasta..no mut tuo nyt oli taas asian vierestä..

Maallikkojen spekulaatiota... Itse taas en usko pilerillä olevan paljoakaan vaikutusta tulevaisuuden raskautumisiin.

Jostain kumman syystä saatiin nuoruudessa liian monta krt kumi rikki vaikka tosi varovasti käytettiin. Ehkä olen sitten täynnä piikkejä... ;) No, joka tapauksessa tämän seurauksena tuli kyseinen pilleri hankittua hyvin monta krt ennen kuin oli aika alkaa yrittämään esikoista. Viimeinen kyseinen pilleri tuli otettua n. 3 kk ennen kuin esikoisen yritys alkoi (ja yksityiskohdat liittyen tähän tarinaan jätän nyt pois). Raskauduin kuitenkin saman tien. Ennen toisen lapsen tärpppiä ei tullut kyseistä pilleriä otettua ja yhtä pian tuli toivottu lopputulos.

Eihän näistä asioista voi tietää varmasti, mutta ei nyt kannata spekuloida liian pitkälle. Hyvin usein myös esikoisen yritys kestää joillain paaaljon kauemmin kuin toisen yritys ja tähänkin voi vaikuttaa ihan hyvin jotkut alitajuiset asiat kuten tiedostamaton jännitys tärpistä esikoisen kohdalla sun muuta...

Jälkiehkäisypillerin toimintaa ei tarkasti tunneta, mutta sen epäillään kovettavan munasolun pintaa siittiöitä läpäisemättömäksi ja samoin tekevän kohdun pinnan sellaiseksi, ettei mahdollisesti jo hedelmöittynyt munasolu pysty siihen kiinnittymään. Jo alkanutta raskautta se ei keskeytä, eikä aloita kuukautisia saman tien, toisin kuin monet luulevat. Mikäli raskaus on jo ehtinyt alkaa ennen kuin pilleri otetaan, se ei myöskään vaikuta alkion kehitykseen.

Itse en usko, että jälkiehkäisy voisi vaikuttaa enää seuraavassa kierrossa. Onhan se isompi hormonipaukku kuin esim. e-pillerit, mutta ei se kehoon mitenkään pakkaudu.

Jälkiehkäisypillereillä ja lapsettomuudella ei ole tieteellistä näyttöä. Jälkiehkäisypillerit sekoittavat kuukautiskiertoa ja näin ollen raskautuminen voi olla vain hankalampaa tilapäisesti. Ovulaatio poukkoilee kierrossa usein miten sattuu pillerin oton jälkeen ja apuna sen löytämisessä kannattaa käyttää ovistikkuja. Kiertojen vaihtelevuus saattaa kestää yli vuodenkin ja tämä aika saattaa olla raskautumisen kannalta haasteellista.
Runsaasta pillereiden käytöstä puhutaan kun pillereitä on otettu yli kaksi kertaa vuoden aikana. Yksi jälkiehkäisypilleri sisältää kymmenkertaisen määrän keltarauhashormoonia verrattuna esimerkiksi minipilleriin.
Itse otin neljä vuotta sitten viimeisenä oljenkortena jälkiehkäisypillerin suojaamattoman yhdynnän jälkeen. Kierto meni sekaisin noin puoleksi vuodeksi tai ehkä ylikin. Huomasin pillerin ottamisen jälkeen pahoinvointia useissa kierroissa ja kolminkertaistuneet menkkaoireet. kaksi vuotta sen jälkeen tulin raskaaksi heti ensimmäisellä yrittämällä.

Yhteistyössä