kysymys erityistätukea tarvitsevien lasten vanhemmille

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja sohvii
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

sohvii

Jäsen
08.02.2008
193
0
16
hei
pohdin tässä opintojen takia näitä kuntoutusasioita ja sellaista ihmettelen että, kun kunnilla on nuo päivähoitomaksut ja erikoistatukea tarvitsevien lasten vanhemmat ymmärtääkseni maksavat normaalit hoitomaksut,( vaikka päivähoito olisi osa kuntoutusta) olenko oikeassa vai väärässä tämän luuloni kanssa

lähinna ajan takaa sitä että kun kunnan kuuluisi kustantaa kuntoutus,miksi vanhemmat joutuvat siitä maksamaan jos päivähoito on osa kuntoutusta.

esim tilanne jossa miehellä hyvät tulot ja äiti kotona vaikkavauvan kanssa, mutta erityistätukea tarvitseva on hoidossa , jotta saa olla siellä ryhmässä jos tarve tälläinen sosiaalinen.

toivottavasti saitte tolkkkua mitä ajan takaa...

vähän vaikea selkoista ataitaa olla, mutta niinhän nämä kuntoutuksen ympyrät tahtoo olla muutenkin...

Kaikki ei TIEDÄ. :/

Kaverin lapsella autismi ja se MAKSOI vuosia pk-maksut, kunnes sitte kun lapsi jo koulussa sai kuulla, ettei olis tarvinnu.

Ei niistä tuista huudella.

Ihan kun me, poika siirty monipistoshoitoon, jonka vuoksi sais 6v ikään asti suurimman vammaistuen 6kk ajan, ja me ei keretä ees 6kk saamaan kun se täyttää.

Ei sitäkään kukaa TULLU kertoo siinä vaiheessa kun hoitomuoto muuttui, se pitää ITE tietää ja ottaa selville! :snotty: :headwall: Ei täällä pahemmin kukaan tuu TARJOOMAAN mitään rahallista apua.

Näistä asioista pitää todella olla itse tietoinen, niitä harvoin "mainostetaan"
Kunnissa on suuria eroja miten näiden tapausten kanssa toimitaan. Toisissa vaativat keva diagnoosin jne.

Siis onko tuo totta, että voisi saada helpotusta päivähoitomaksuun tai jopa ilmaisen esim. jos on autistiset piirteet ja lapsi erityisryhmässä, kuten meillä? Ei meille ainakaan kukaan kertonut, esim. sosiaaliohjaaja, kun oltiin juttusilla, kaikista muista tukijutuista kyllä kertoi ja esim. vammaistuki korotettuna nyt haussa. En oikein usko tuohon, että päivähoitomaksua ei tarttisi maksaa. Olisi varmaan sen kertonut, vai tietääkö joku faktaa????

Ei kai siitä pk-maksusta mitään alennusta saa. Kelan vammaistuki on sitä varten. vai onko tässä nyt kyse jostain muusta erityisen tuen tarpeesta (=vanhemmat eivät kykene hoitamaan)?

eikö teillä ole kuntoutusohjaajia, keltoja tms jotka asioista kertoisi vai ovatko kaikki niin kuntiin päin etteivät teille kuuluvia tukia, jo snäin niin mielestäni timivat kyllä joammattieettisestikin väärin, kyll pistää vihaksi.
olen ollut työharjoittelussa ihanssa lapsiryhmässä , jossa 5 erityistätukea tarvitsevaa lasta ja alkaa vaan mun vaaka kuppi kääntyä yhä enemmän siihen että haluaisin alkaa hoitamaan juurikin erityistätukea tarvitsevia lapsia.

. Alle kouluikäisten lasten kuntoutuksellinen päivähoito

Kehitysvammaisten lasten päivähoidon tulee olla maksutonta, mikäli päivähoito järjestetään kehitysvammaisten erityishuollosta annetun lain mukaisesti erityishuoltona. Erityishuoltoon kuuluvia palveluja ovat muun muassa tarpeellinen ohjaus ja kuntoutus (2 § 3 momentti). Mikäli lapsen päivähoito järjestetään kuntoutuksellisista syistä päiväkodissa, niin hoidon tulee olla maksutonta sosiaali- ja terveydenhuollon asiakasmaksuista annetun lain perusteella (4 § 2 -kohta). Lain mukaan kehitysvammaisten erityishuolto on maksutonta alle 16 -vuotiaalle lapselle.

Mikäli lapsi tarvitsee päivähoitoa ainoastaan kuntoutuksellisista syistä, tarvetta tulee perustella lääkärinlausunnolla, josta ilmenee nimenomaisesti päivähoidon kuntoutuksellinen merkitys.

teksti on poimittu
http://www.kvtl.fi/sivu/kysymykset

Vaikka kuntoutusohjaajia ja muita on niin riippuu tosi paljon siitä kuinka aktiivinen hän on tai sanotaanko empaattinen ja asioista/asiakkaasta kiinnostunut, että mitä tietoa hän viitsii kertoa ja kenelle. Mulla on kokemusta vaihtuvasta määrästä kuntoutusohjaajia ja vastaan on tullu 1 siis tasan YKSI niiden vuosien aikana joka on oikeesti kertonu noista tuista, niiden hakemisesta ja ylimääräisestäki mm. kehoitti hakemaan tietokonetta auvutuksena yhdestä järjestöstä joka niitä myöntää =) Että vaihtelee tosi paljon.
Luulisi että jollaki on ihan viran puolesta velvollisuus kertoa noista, mutta ei ole :( valitettavasti.

Alkuperäinen kirjoittaja sohvii:
eikö teillä ole kuntoutusohjaajia, keltoja tms jotka asioista kertoisi vai ovatko kaikki niin kuntiin päin etteivät teille kuuluvia tukia, jo snäin niin mielestäni timivat kyllä joammattieettisestikin väärin, kyll pistää vihaksi.
olen ollut työharjoittelussa ihanssa lapsiryhmässä , jossa 5 erityistätukea tarvitsevaa lasta ja alkaa vaan mun vaaka kuppi kääntyä yhä enemmän siihen että haluaisin alkaa hoitamaan juurikin erityistätukea tarvitsevia lapsia.

Meillä on Kelto hoitanut lapsen asioita ja hyvin hoitanutkin, mm. tämä päivähoitopaikka on suureksi osaksi hänen ansiotaan. Ei hänkään kyllä ole kertonut mitään päivähoidon maksuttomuudesta. Sosiaaliohjaaja sairaalassa kertoi muista tuista, esim. ilmaiset vaipat (joita meillä ei tosin enää tarvita), uimahalliin mahdollisuus myös saada vuoden uimakortti edullisesti, sekä sitten tämä vammaistuki, sekä ehkä myös joillain mahdollisuus saada omaishoidon tukea, sekä se että ilmainen taksikyyti päiväkotiin ja takaisin (millä meille ei myöskään tarvetta, koska päiväkoti työmatkan varrella). Itse asumme Espoossa; saako joku Espoossa esim. autismin/autistiset piirteet perusteella päivähoidon ilmaiseksi? (epäilen)

. Alle kouluikäisten lasten kuntoutuksellinen päivähoito

Kehitysvammaisten lasten päivähoidon tulee olla maksutonta, mikäli päivähoito järjestetään kehitysvammaisten erityishuollosta annetun lain mukaisesti erityishuoltona. Erityishuoltoon kuuluvia palveluja ovat muun muassa tarpeellinen ohjaus ja kuntoutus (2 § 3 momentti). Mikäli lapsen päivähoito järjestetään kuntoutuksellisista syistä päiväkodissa, niin hoidon tulee olla maksutonta sosiaali- ja terveydenhuollon asiakasmaksuista annetun lain perusteella (4 § 2 -kohta). Lain mukaan kehitysvammaisten erityishuolto on maksutonta alle 16 -vuotiaalle lapselle.

Mikäli lapsi tarvitsee päivähoitoa ainoastaan kuntoutuksellisista syistä, tarvetta tulee perustella lääkärinlausunnolla, josta ilmenee nimenomaisesti päivähoidon kuntoutuksellinen merkitys.

teksti on poimittu
http://www.kvtl.fi/sivu/kysymykset

Onko teillä kehitysvammainen lapsi? Esim. meiän asperger-poika ei täytä kehitysvamma kriteeriä ja näin ollen ihan itse maksettiin päivähoito. Lapsi oli siis kuntoutuspaikalla erityisryhmässä. Itse olisin hoitanut kotona, koska oli nuorempikin sisarus.

Alkuperäinen kirjoittaja Kolmen äiti:

Meillä on Kelto hoitanut lapsen asioita ja hyvin hoitanutkin, mm. tämä päivähoitopaikka on suureksi osaksi hänen ansiotaan. Ei hänkään kyllä ole kertonut mitään päivähoidon maksuttomuudesta. Sosiaaliohjaaja sairaalassa kertoi muista tuista, esim. ilmaiset vaipat (joita meillä ei tosin enää tarvita), uimahalliin mahdollisuus myös saada vuoden uimakortti edullisesti, sekä sitten tämä vammaistuki, sekä ehkä myös joillain mahdollisuus saada omaishoidon tukea, sekä se että ilmainen taksikyyti päiväkotiin ja takaisin (millä meille ei myöskään tarvetta, koska päiväkoti työmatkan varrella). Itse asumme Espoossa; saako joku Espoossa esim. autismin/autistiset piirteet perusteella päivähoidon ilmaiseksi? (epäilen)

Ei valitettavasti saa. Meidän poika nyt 8-vuotias. Aikoinaan selvitin asiaa, eikä saanut. Epäilen että asiat olisi toisin tänä päivänä.

Meillä oli ilmainen hoito kuntoutuksellisista syistä. Eli lääkäri suositteli hoitoa kun poika (3v) ei osannut puhua ja oli sitä mieltä että lapsiryhmässä olo voisi auttaa. Kirjotti suosituksen lausuntoon ja ihan se lääkäri sanoi että pitäs saada ilmainen hoito. Vein hoitopaikkahakemuksen ja lääkärin lausunnon päivähoidon ohjaajalle ja puhuin sen kanssa siitä ilmaisuudesta. Hän sitten hoiti asian eteenpäin.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Meillä oli ilmainen hoito kuntoutuksellisista syistä. Eli lääkäri suositteli hoitoa kun poika (3v) ei osannut puhua ja oli sitä mieltä että lapsiryhmässä olo voisi auttaa. Kirjotti suosituksen lausuntoon ja ihan se lääkäri sanoi että pitäs saada ilmainen hoito. Vein hoitopaikkahakemuksen ja lääkärin lausunnon päivähoidon ohjaajalle ja puhuin sen kanssa siitä ilmaisuudesta. Hän sitten hoiti asian eteenpäin.

Ja meidän pojalla ei vielä tuolloin ollut kehitysvamma diagnoosia.

No en tiennyt minäkään,
yh-äitinä jopa minä maksoin kehitysvammaisen lapseni hoidosta. Toisaalta päteeköhän tähän sama kuin muihinkin eli on kunta/kaupunki kohtaista, eihän esim.Lahtikaan maksa kehitysvammaisen lapsen hoidosta edes omaishoidontukea :(

Alkuperäinen kirjoittaja sama vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Ja meidän pojalla ei vielä tuolloin ollut kehitysvamma diagnoosia.

Niin ja sain silti myös omaishoidon tuen. Tosin en tuota hoitoa olisi pojalle muuten tarvinnut ja ymmärsin niin että jos olisin työn tai koulun takia tarvinnut hoidon niin sitten se olisi ollut maksullinen, mutta en kyllä oo tosta varma....

Yhteistyössä