kysymyksiä synnytyksestä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Suositteletteko peräruisketta, jos maha ei spontaanisti tyhjene ennen synnytystä? Millaisen ne laittaa,onko se aina vesiruiske vai joku mini? (hirvittää ajatus et jos se ei sit tyhjennäkään niin tulee hirmu luirut pöydälle,mieluummin sit kovat pökäleet)

Mitäs eroa olikaan epiduraalilla ja spinaalilla?

Hiljeneekö vai voimistuuko lapsen liikkeet ennen supistusten alkua?
(harjotussupistelee ja vauva meuhkaa hurjasti mahassa ja liikkeet tuntuu kipeenä,yleensä ne ei satu)

Itse alateitse synnyttänyt kaksi lasta, ja kummallakin kertaa tuntui ponnistusvaiheen alussa siltä, että kauhea p-hätä :/ Mutta kun oli lähes ripuli ollut jo supistusten aikaan niin eihän sieltä mitään muuta kuin vauva tullut.
Puudutuksista en tiedä, kun sain vain paraservikaalin molemmissa.
Mulla mylläsivät kaikki kolme kunnolla ennen syntymäänsä, saivat kaiken aikaa laittaa sydänäänilätkiä uusiin paikkoihin, vasta vesien menon jälkeen pysyivät paikallaan.

Mulla ainakin ollut ihan hyvä tuo peräruiske, tosin inhottava kun sen laittaa..

Epiduraalia voi lisätä ja spinaaali tietääkseni ei, siksi epiduraalia suositellaan ensisynnyttäjille, kumpikin teholtaan yhtä hyviä, vei kivut ihan kokonaan pois :)

En muista yhtään..

Alkuperäinen kirjoittaja amaania:
Miten toi peräruiske?Olen 3 lasta synnyttänyt,enkä kertaakaan oo ruisketta saanut.Mistähän tää johtuu?Annetaanko muka normisti kaikille?

Jossain annetaan, jossain ei. TAYSissa kysytään SVO:lla, että koska on viimeksi käynyt vessassa. Jos vaikuttaa siltä, että suoli on hyvin täynnä, niin voidaan antaa ruiske että se tyhjenee ja tulee tilaa enemmän vauvalle. Ennen tekivät TAYSissa ainakin rutiininomaisesti aina sen. Mutta nykyään tosiaan kysyvät eikä sitä tehdä ilman syytä. Peräruiske saattaa aiheuttaa ongelmia synnytyksen jälkeen siinä miten maha lähtee taas toimimaan, joten siksi sitä ei laiteta enää automaattisesti.

Yhteistyössä