kystat ja raskautuminen


Onko teillä kokemuksia munasarjakystien vaikutuksesta raskautumiseen? Lääkäri ehdotti e-pillereitä kahdeksi kuukaudeksi, jotta niistä päästäisiin nopeasti eroon. Unohdin kysyä, ettei eikös hormonit sitten ole raskautumista ajatellen ihan sekaisin sen jälkeen. Olen 45 ja viimeisistä yrityksistä on kyse. Vaihdevuosivaivojahan nuo kystat ovat, joten joka tapauksessa lopputulos on tässä iässä Herran hallussa. Onko kokemuksia?
 
minulla on
Lääkari havaitsi kystat, kun kävin varhaisen keskenmenon (lääkkeellinen tyhjennys) jälkeen jälkitarkastuksessa. Hän arveli niiden häviävän itsestään ja sanoi, että en ovat vain merkki siitä, että hormonit ovat toimineet. Mitään lääkettä en saanut.

Tulin n, 3 kk kuluttua uudelleen raskaaksi. Valitettavasti meni taas kesken rv. 6-7. Ultrassa ei näkynyt kystia.

Lääkäri kehotti tämä viimeisenkin km jälkeen vain jatkamaan yrityksiä. Positiivisena hän piti sitä, että olen tullut helposti raskaaksi. Ja munasarjat näyttivät hyviltä. Kystista ei ollut mitään puehtta.

Minäkin olen 45.
 
Kiitos vastauksesta. Lääkäri ehdottikin niitä pillereitä siksi, että hän ehdotti myös kevyttä stimulaatiohoitoa ja totesi, että kystistä pitää ensin päästä nopeasti ja varmasti eroon, sillä stimulaatio saattaa aiheuttaa kystiä. Hän sanoi myös, että pillereiden aikana munasarjat saisivat levätä, koska tällä iällä toimivat ylikierroksilla, kun yrittävät jaksaa. Lisäksi kaverini kertoi, että hänellä on käsitys, että kystat vaikeuttaisivat kiinnittymistä, mitä sinun tarinasi puoltaisi. Joka tapauksessa minut komennettiin hormonitesteihin, pillereille ja sitten stimulaation, jos vielä aion tuloksia saada. Vähän mietityttää, mitä tehdä.
 
mene vaan testeihin ja hoitoihin ja kerro sitten täällä miten kävi. käytkö yksityisellä?

meillä oli taas yritys, kun ovulaatiotesti näytti plussaa. olen oma-aloitteisesti ottanut kasvipohjaisen keltarauhasvoiteen käyttöön (luontaistuotetta) siltä varalta, että kiinnittymisessä olisi ollut ongelmia. toisaalta lääkäri viimeksi väitti, että 6-7 v. alkio olisi ollut jo hyvin kiinnittynyt. silloin vika olisi pikemminkin kromosomiessa - tiedä häntä...

ensi viikolla selviää, raskauduinko tällä kierrolla...

 
Onnea vaan sinnikkyydellesi ja kiitos rohkaisusta. Käyn yksityisellä (ulkomailla). Sanoi, ettei IVF:ää kukaan suostu enää antamaan, mutta klomeilla hän voi kevyesti kokeilla, miten reagoin. Vuosi sitten Suomessa lääkäri sanoi juuri päinvastaista. Silloin en ollut valmis IVF:ään. Nyt vain ovat nämä kystat klomien tiellä ja sitä varten pitäisi ensi viikolla aloittaa e-pillerit kahdeksi kuukaudeksi. Voihan se logiikka pelata niinkin, että ne harvat munasolut, jotka on vielä jäljellä, saisiviat muhia ja levätä sillä aikaa:) Tosin myöhässä olleiden mensujen mukana tuli äsken klöntti saman kokoista rusahtavaa kamaa kuin ultrassa näkyi olevan, joten ajattelin, että siinähän se kysta taisi tulla. Olen vähän epäluuloinen hoitoja kohtaa, kun tuntuu turvallisemmalta ajatella tässä iässä että tulee jos tulee. Mutta kun ei ole tullut, sekin harmittaa. Nyt sitten löytyi tuo lääkäri, joka alkoi panna vauhtia, vaikkakin vähän vihaisena.... Tosin kun lukee nuorten ihmisten lapsettomuustarinoita, huomaa olevansa kiitollinen siitä yhdestä, joka jo on. Ja onhan vielä adoptiokin mahdollista.
 
minulla on
Lääkärisi ehdotuksessa voi olla pointti:
Kun bongasin tän keltaruasvoiteen, surffasin tämmöisellekin sivulle:

http://www.yourlifesource.com/discus2/messages/7/20.html?1159625089

siellä juuri oli esimerkki että melkein koko kierron kestävällä keltarauhashormoniannostuksilla (jota epillerit ovat) annetaan munasarjojen levätä pari kiertoa ja sitten aloitetaan toisenlainen rytmi, jonka tarkoitus on herättää ärhäkkäämpänä munasarjojen toiminta. kuulemma on toiminut.

Luontaistuoteet voi tietty olla humpuukia, mutta minullekin lääkäri sanoi että koeputkivaihtoehto kannattaa unohtaa, koska munasoluja saadaan tämänikäisiltä poimittua niin vähän ja koko prosessissa on hävikkiä eikä silti tiedä kiinnittyykö alkio ja jos kiinnittyy, niin ovatko kromosomit kunnossa. Ja jotta alkioille kannattaisi tehdä kromosomitutkimuksia niitä pitäisi olla useita.
 
Minulla oli munasarjakysta joka poistettiin ja muutama kk leikkauksesta poistettiin toinen munasarja. Myös toisessa munasarjassa oli kasvain. Kuukautisia ei tullut enää leikkauksen jälkeen ja sain sitten terolut kuurin. Sitten tuli yhdet kuukautiset ja hopsista olinkin raskaana 41v. Raskauden myötä hävisi toinen kasvain eikä ole tullut takaisin.
 

No, onpa ihmeellisiä tarinoita. Sinnikkäimmät näyttää syntyvän vastoinkäymisistä huolimatta. Tänään sain hormonitesteistä tulokset, olivat kuulemma ihan normaalit, ei viitteitä edes premenopaussista. Eipä uskoisi, mutta pelkkä ajatus tekee olon nuoremmaksi ja pirteämmäksi. Popsin nyt niitä e-pillereitä pari kuukautta, että saan ne kystat pois ja munasarjat saa levätä. Sitten pitää mennä lääkärille ja katson mitä se seuraavaksi ehdottaa, tuntuu olevan määrätietoinen. Nää on hauskat sivut: täällä munasarjattomat tulee raskaaksi ja e-pillereitä syötetään raskauden edistämiseksi. Kiitos kovasti siitä sivulinkistä, ehkä se mun lääkäri on oikeessa. Ainakin se on ottanut asian hoitaakseen.
 
Lupasin kertoa kuinka kävi: progesteronilla kystat oli hävinneet, mutta kohdusta löytyi pieni myoma. Lääkäri selvitti tarkemmin hormonitestien tulokset, joissa LH ja FSH näytti vielä ei-menopaussia. Mutta sellaisen kuin AMH eli anti-mueller hormonin taso, jonka avulla arvioidaan jäljellä olevien munasolujen määrä (?) oli niin alhainen, ettei mitään simulaatiota hänen mielestään kannata tehdä. Hän kehotti vain jatkamaan progesteronia ehkäisymielessä ja kystien estomielessä ja unohtamaan vauvahaavet. Nyt sitten mietin tottelenko, vai yritänkö luomusti saada munasarjat toimimaan keltarauhashoidon jälkeen ärhäkkäämmin. Oletteko kuulleet tollasesta anti-muellerin hormonista, en löytänyt suomalaisesta netistä vastaavaa.
 
Onpa mielenkiintoista. Multa oli otettu toi DHEA-sulfaatti ja se oli 126, kun viitearvot on 35-430 eli lekurini vaikuttaa spesialistilta. Linkin mukaan DHEA auttoi parhaiten alle 44-vuotiaisiin. Mutta akupunktiosta voi kieltämättä olla hyötyä, jos kroppa on jostain syystä blokissa.
 
tyttö 1980
minulla on kamala ongelma! olen syönnyt yasmin e-pillereitä melkein jo 3v. se itse ongelma on se, kun alotin tabletit sinä päivänä, kun menkat alko. ja söin 3vkoa eli 21 päivää..sit väli viikko ja sit alko vuoto kolmantena päivänä siitä, kun lopetin viimisen tapun. joten minulla oli jonkin aikaa tosi säänölliset ne vuodot..ne alko aina silloin 3 päivää sen jälkeen kun otin vikan nappulan..vuoto kesti noin 3-4päivää ja vuoto oli normaali..nyt ne menkat on oudot...3vkoa nappuloita ja sit seuraaval viikol pitäis alkaa menkat silloin 3:tena pv:nä..ei näy mitään vuotoo..kuukautis kipuja ei oo pahemmin..aina aikasemmin mul koski tai sillee nipisti masuu ja päätä koski pari pvä ennen kun menkat alko..nyt on vaan pääkipee ja menkat on tosi tosi niukat..menee 5-6päivää ennen kun jotain tulee. jos tulee niin hiiren pierun verran..se on sen yhen päivän..raskaustestejä teen aika usein pari kertaa -kerran kuussa..ei oo mitää siel...jääkö mul menkat pois..en taho et menkat jäis multa pois..auttakaa mitä pitää tehrä...olen 26v nainen ja 164cm/70kg....en oo mitenkää kauhee lihava...syön verenpainelääkkeitä e-pillereitten kaa..et voiko ne viedä tehoa tai jotenkin sotkee ne jutut...... :flower: tyttö1980
 
tyttö 1980
minulla on kamala ongelma! olen syönnyt yasmin e-pillereitä melkein jo 3v. se itse ongelma on se, kun alotin tabletit sinä päivänä, kun menkat alko. ja söin 3vkoa eli 21 päivää..sit väli viikko ja sit alko vuoto kolmantena päivänä siitä, kun lopetin viimisen tapun. joten minulla oli jonkin aikaa tosi säänölliset ne vuodot..ne alko aina silloin 3 päivää sen jälkeen kun otin vikan nappulan..vuoto kesti noin 3-4päivää ja vuoto oli normaali..nyt ne menkat on oudot...3vkoa nappuloita ja sit seuraaval viikol pitäis alkaa menkat silloin 3:tena pv:nä..ei näy mitään vuotoo..kuukautis kipuja ei oo pahemmin..aina aikasemmin mul koski tai sillee nipisti masuu ja päätä koski pari pvä ennen kun menkat alko..nyt on vaan pääkipee ja menkat on tosi tosi niukat..menee 5-6päivää ennen kun jotain tulee. jos tulee niin hiiren pierun verran..se on sen yhen päivän..raskaustestejä teen aika usein pari kertaa -kerran kuussa..ei oo mitää siel...jääkö mul menkat pois..en taho et menkat jäis multa pois..auttakaa mitä pitää tehrä...olen 26v nainen ja 164cm/70kg....en oo mitenkää kauhee lihava...syön verenpainelääkkeitä e-pillereitten kaa..et voiko ne viedä tehoa tai jotenkin sotkee ne jutut...... :flower: tyttö1980
 
viiden lapsen äiti
itse olin 13 vuotta kun minulta poistettiin kysta munasarjoista.
lääkäri sanoi silloin, etten tule saamaan ainakaan terveitä lapsia, jos lapsia lainkaan....
Janyt tällä hetkellä minulla on viisi kappaletta mitä suloisinta lasta, joista en luopuisi mistään hinnasta!!!

joten se niistä lääkärin puheista....
(mutta kyllä silloin teini-ikäisenä vähän kauhistutti tuollainen puhe)
 
Kiitos kommentista. Klomit kuulemma lisäävät kystariskiä ja aiheuttavat monikystisyyttä, että jos on jo valmiiksi kystataipumusta, niin hän ei mielellään niitä antaisi. Ja pieni munasolujen määrä tarkoittaa sitä, että toimenpiteen onnistumistodennäköisyys on niin pieni, ettei hän halunnut kuulemma rahastaa minua. IVF olisi lahjamunasolulla ollut ok, mutta en siitä niin innostunut. Ajattelin itse, että ei sitten väkisin. Suomessa taas lääkäri ei myöskään vuosi sitten uskonut enää klomeilla saatavan mitään aikaan ja sanoi siis samaa, että IVF, mieluiten lahjamunasoluilla. Ehkä en sitten ole kuitenkaan ollut itse riittävän motivoitunut taistelemaan ja ehkä lääkäritkin on vaistonneet sen. Lopetin ne kystänpoistoon tarkoitetut minipillerit kahden kuukauden käytön jälkeen, kun ajattelin, että niitä en ainakaan syö ja aloitin samalla kuntoilun ja laihduttamisen ja kuukautiset ensin niukkenivat ja viimeksi eivät tulleet lainkaan, mutta raskaana en ole, että taitaa jäädä sikseen. Toivon vain, ettei menkat jää sille tielleen. Pudotin vain 4-5 kg kahdessa kuukaudessa ja ihan tervellisin konstein, liikuntaa lisäämällä ja ruokavaliota muuttamalla, ei mitään ihmediettiä, mutta ehkä se oli tottumattomalle liikaa.
 
haaveilijalle
Siis sinulle ei suositeltu sitä clomifenia siksi, kun sinulla oli sitä kystataipumusta. Syynä siis ei ollutkaan se, että munasoluja muodostui niin vähän.

Munasolujen vähyyshän sitten taasen oli esteenä hyvinonnistuvalle koeputkihedelmöitykselle.

Mulle sanoi yksi lapsettomuuslääkäri, että clomit eivät tehoa ollenkaan yli 40-vuotiaille. (Tosin tavallinen gyne tuon kumosi ja sanoi, että kyllä tehoaa, mutta huonommin.) Clomeillahan on kai tarkoitus saada aikaiseksi se, että vähän huonommistakin kehittyy hedelmöityskykyinen munasolu. (Siis ihan tavallisessa yrittämisessäkin, ei vaan hedelmöityshoidossa.)

Pelottavaa, että sulla on ollut tauko kuukautisissa. Eihän noin pieni painonpudotus millään voi olla syynä. Jos ei ole vielä vaihdevuosioireilua, vaan muuta häikkää, niin silloinhan ne kuukautisethan saa jollain tableteilla aikaiseksi. Olisi kiinnostavaa tietää, miten sulle käy.
 
Hyvä
että kuukautisesi palasivat taasen. Olen iloinen puolestasi.

Pelkään itsekin kamalasti vaihdevuosia. Mun tuttavani synnytti lapsen 39-vuotiaana ja sen jälkeen hänellä kesti monta kuukautta, kun kuukautiset tulivat. Sitten ne olivat taas seuraavassa kierrossa poissa ja pitivät pitkiä taukoja. Meni lopulta lääkärille ja hän sai diagnoosiksi: ennenaikaiset vaihdevuodet. Kuulemma ovat perinnöllisiä. Hänen äidilläänkin oli aikaisin.
 

Yhteistyössä