KYSELY. Äitiyspäiväraha.

  • Viestiketjun aloittaja Tulevaäippä21
  • Ensimmäinen viesti
Tulevaäippä21
Mielenkiinnosta:

1. Tiedätkö jo paljon noin saat TAI sait äitiyspäivärahaa/vanhempainpäivärahaa?

2. Ja oletko työtön/opiskelija/työntekijä vai kenties lomautettuna?
... Opiskeletko äitiyslomalla? Onko paljon koulua kesken?
...Työsuhteesi ja työpaikkasi?

4. Vuositulo lasketaan 12 kalenterikuukaudelta, jotka ovat edeltäneet etuusoikeuden alkamista edeltävää kalenterikuukautta. Ennen laskettiin ed. Vuositulon mukaa.
Mitä mieltä olet tästä? Vaikuttaako positiivisesti vai negatiivisesti?

3. Koetko että tulette hyvin toimeen? Tai jännittääkö/stressaaako toimeentulo?



Tarkoitus ei ole kilpailla vaan kuulla kokemuksia/mielipiteitä sekä aiheuttaa keskustelua.
 
vierailija
1. Minimisumma
2. Työtön / keikkatyö. En tosiaankaan opiskelisi, ei sellaiseen ole aikaa kun kaikkia kotitöitäkään ei saa tehtyä usein. Ja se pieni hetki illalla on tärkeä omaan hyvinvointiin panostamiseen.
3. Hyvin on tultu toimeen, mistään ei ole puutetta. Toki jonkin verran kannattaa käyttää aikaa hintavertailuun.
 
Ceeeecee
1. En ole vielä kokeillut laskurilla kun ei vielä ole ajankohtaista. Taidan lähiaikoina jo testailla vaikka ei ole vielä ajankohtaista

2. Sairaanhoitaja, vakituinen työsuhde.

3. Tullaan hyvin toimeen. Miehellä myös vakituinen työsuhde.

4. Vaikea vielä sanoa kumpi on parempi... Aivan max +/- 2000e heittoa vuositulossa.
 
vierailija
1. Joo tiedän, laskin Kelan sivuilta. Asumistuen kanssa se on ihan riittävästi. Vähän toki tiukkaa tekee, mutta ei se vauvavaihe kauan kestä.

2. Olen työtön. Mulla on ammatti hyvin työllistävältä alalta, mutta raskaus sattui juuri erikoiseen vaiheeseen elämässä. En lähde yksityiskohtiin tunnistamisen riskin vuoksi. Joka tapauksessa olisin voinut hakea töitä pieneksi pätkäksi ennen äitiyslomalle lähtöä. Mutta mun alalla se olisi raskauden takia ollut vaikeaa. Päätin myös oman henkisen hyvinvoinnin vuoksi "nauttia" työttömyydestä hetken. Fyysisesti pystyisin tekemään töitä. Tuo pieni työputki ei olisi myöskään nostanut minua korkeampaan äitiysrahatasoon.

4. Ei mua oikeen kiinnosta, lasketaanko vuositulo edellisen kalenterivuoden mukaan vai edellisen 12 kuukauden mukaan. Joka tapauksessa systeemi on mielestäni outo. Äitiys- tai vanhempainrahan ei pitäisi olla tulosidonnainen. Systeemi ei myöskään kannusta nuoria hankkimaan lapsia. Ensin pitää olla hyvä työpaikka vähintään 12 kk. Suomen pitkillä tutkintoajoilla ja myöhään aloitetuilla kouluiällä se on aika hankala yhtälö iän tuoman hedelmällisyyden laskun kanssa.

3. Luotan, että tulemme riittävän hyvin toimeen. Olen koko lapsuuteni elänyt köyhyydessä. Silloin näin, että niillä tukirahoilla tulee toimeen jos ne vaan käyttää fiksusti. Joka tapauksessa jossain vaiheessa se lapsi on tarpeeksi vanha päivähoitoon ja minä voin palata työelämään. Mun palkalla pystyn elättämään meidät kaksi ihan hyvin. Eli pari vuotta täytyy vähän kattella pennien perään ja ottaa rahaa säästöstä. Sen jälkeen jatkuu normielämä.
 
Äiti31v
1. Tiedätkö jo paljon noin saat TAI sait äitiyspäivärahaa/vanhempainpäivärahaa?

* tulojen mukaan kun mennään, niin äitiyspäivärahani on se maksimi mitä voi saada. Ja vaikka onkin max summa niin yli tonnin jään miinukselle vs mitä mun käteenjäävä palkka on per kk. Palaan siis töihin heti kun vanhempainvapaa loppuu, ei houkuttele se pieni hoitovapaaraha.

2. Ja oletko työtön/opiskelija/työntekijä vai kenties lomautettuna?
... Opiskeletko äitiyslomalla? Onko paljon koulua kesken?
...Työsuhteesi ja työpaikkasi?

* työntekijä. En vielä tiedä opiskelenko äitiyslomalla, riippuu mikä fiilis tulee vuoden aikana. Vakituinen ja kokoaikainen työ, työpaikkaa en luonnollisesti kerro.

4. Vuositulo lasketaan 12 kalenterikuukaudelta, jotka ovat edeltäneet etuusoikeuden alkamista edeltävää kalenterikuukautta. Ennen laskettiin ed. Vuositulon mukaa.
Mitä mieltä olet tästä? Vaikuttaako positiivisesti vai negatiivisesti?

* itsellä vaikutti positiivisesti.

3. Koetko että tulette hyvin toimeen? Tai jännittääkö/stressaaako toimeentulo?

* olen tottunut hyviin tuloihin, mutta toisaalta menoja on vähemmän kun on vaan kotona vauvan kanssa. Miehelläni on hyvät tulot myös ja meillä on talousasiat kunnossa muutenkin, ei stressaa ollenkaan. Hankin isot säästöt ennen kuin alettiin vauvaa yrittämään, koska en voisi elää kädestä suuhun.
 
vierailija
1. Tiedätkö jo paljon noin saat TAI sait äitiyspäivärahaa/vanhempainpäivärahaa?

*Tiedän suurin piirtein, saattaa olla lähellä maksimia mitä voi saada.

2. Ja oletko työtön/opiskelija/työntekijä vai kenties lomautettuna?
... Opiskeletko äitiyslomalla? Onko paljon koulua kesken?
...Työsuhteesi ja työpaikkasi?

*Vakituinen virka kuntaan sos. ja terv. alalla

4. Vuositulo lasketaan 12 kalenterikuukaudelta, jotka ovat edeltäneet etuusoikeuden alkamista edeltävää kalenterikuukautta. Ennen laskettiin ed. Vuositulon mukaa.
Mitä mieltä olet tästä? Vaikuttaako positiivisesti vai negatiivisesti?

*Negatiivisesti, koska en ole raskauden takia jaksanut tehdä niin paljon töitä kuin yleensä. Alallani yö- ja viikonlopun lisätyöt muodostaa merkittävän osan palkasta ja sairaslomien, väsymyksen ja pahoinvoinnin vuoksi olen viimeiset 1/2 v tehnyt töitä puolella teholla. Minulla jää siis merkittävästi palkkatuloja tulematta viimeiseltä 12 kk. Ja nyt olisi kaikki tarpeen, kun vauvaa varten pitää ostaa vaunut, sänky, telakka ja turvakaukalo jne.

3. Koetko että tulette hyvin toimeen? Tai jännittääkö/stressaaako toimeentulo?'

*Yhteenlasketut vuositulot on n. 120 t, mutta verottaja vie lähes puolet pois eli ihan samalla viivalla ollaan kuin suurin osa keskituloisista. Asumiskulut on suuret, koska ollaan vasta rakennettu okt. Tullaan kuitenkin toimeen, kun turhuuksiin ei mene rahaa ja suunnitellaan taloutta etukäteen. Mutta pitkiin vanhempainvapaisiin ei ole varaa, vaan lapsen hoito pitää järjestää osa-aikaisilla työkuvioilla + isovanhempien avulla 1-2 vuotiaana, alle 2 v en halua laittaa päiväkotiin.
 
vierailija äiti x4
1. Olen äitiyslomalla ja saan 20e/pv vähemmän kuin, töissä ollessa. Lähellä maksimia.

2. Sama vakityöpaikka ollut kaikki äitiyslomat.

3. Ihan hyvin tullaan toimeen, työmatkoihin ei mene rahaa.

4. Itsellä oli 1k heittoa noissa niin ei paljon vaikuttanut. Ei siis itseä haitannut kun olin etukäteen jättänyt lomat pitämättä ja nostanut vaan rahat + suunnitellut milloin voin jäädä sairauslomalle. (raskaana hyvin vaikea työ ja työnantaja tietää ettei kukaan tee loppuun saakka)
 

Yhteistyössä