Kypsyneet imetysdieettaajat - pino

:whistle: :ashamed: täällä hyvinkin stressaantunut äiti, joka edes jaksa olla täydellisellä imetysdieetillä...En kehtaa mennä valittamaan allergialistalle asiaa, kun en ole mikään ihme äiti, joka pystyy tekemään kaikkensa vauvansa hyvinvoinnin eteen. :ashamed: Siellä on enimmäkseen superäitejä jotka kykenevät olemaan suunnilleen riisi-possu -ruokavaliolla kuukausi tolkulla...kun mulle tekee tiukkaa jo pelkkä maito-muna pois-dieetti saati sitten tämä nykyinen (lisäksi poissa naudanliha,banaani,persikka,ananas,avokado,vehnä ja ruis). Ei ole oikeastaan paikkaa missä saisi tukea imetysdeittaajilta, jotka ovat kypsyneet koko touhuun ja haluaisivat lopettaa. :/ Voimatta kuitenkaan lopettaa syystä tai toisesta.

Oma syyni lopetuksen hankaluuteen on ettei vauva ole vielä tottunut juomaan riittävästi korvikemaitoa mistään (siis ei nokkamukista tai tuttipullostakaan tai hörppyyttämällä mukista) ja toiseksi en ole varma sopiiko korvike (ALmiron pepti) ylipäätään. :/ Nyt olen siinä pisteessä että opetan tuttipullolle vaikka ikää on jo 9kk... :ashamed: ihan sama mistä juo kunhan juo! :whistle:

Pakko purkaa tätä ahdistusta johonkin, toivottavasti kohtalotovereita löytyy. :'( <br><br>

Meillä imetysdietti on juuri päättynyt, mutta ymmärrän tunteesi täysin. Olin dietillä jossa oli pois maito, muna, soija, kotim.viljat. Rankkaa oli, mutta kyllä se silti kannatti.Hassuinta on se että odotus siitä että saa syödä tavallista ruokaa, oli niin kova että meinas hepuli tulla, mutta nyt kun saa syödä niin ei oikeen osaa syödä mitään. En voi edes kuvitella miten hulluksi olisin tullut possu, riisi, vesi dietillä. Voimia sinulle, toivottavasti sopiva korvike löytyy pian. :hug:

:hug: En itsekään pystynyt, onneksi meillä ei oireillut pienistä määristä, ja kun lapsen ruokavalio laajentui, niin pienet repsahdukseni ei haitanneet (lääkärikin sanoi niin). Mie löysin jotain korvaavia herkkuja (suklaata eniten himoitsin, ja josks söinkin iltaimetyksen päälle). Toivottavasti teillä tilanne helpottuu pian! Voimia sinulle :flower:

minä myös
Itse lopetin imetysdieetin kun vauva jatkoi oireilua maito, muna ja kaladieetistä huolimatta. En enää kyennyt ajattelemaan mitään muuta kuin mitä syön ja mitä en saa... Ongelma oli että vauva ei suostunut syömään tuttipullosta ollenkaan, eikä mitään varmuutta korvikkeen sopivuudesta. Yksi kaunis päivä päätin lopettaa imettämisen ja vauva söikin hyvällä ruokahalulla puolivuorokautta myöhemmin pullosta, ikää reilu 4 kuukautta. Vieroitin Neocatelle ja nyt Almiron altistus menossa ja näyttää ettei sovi... Ei neocatekaan täydellinen näytä olevan, pientä oireilua on. Jos olisin jatkanut imetystä en tuota oireilua olisi hyväksynyt, vaan yrittänyt edelleen rajoittaa dieettiäni todennäköisesti sillä seurauksella että syötävää ei olisi enää jäänyt jäljelle. Nukuin muuten vieroitusta seuraavan yön paremmin kuin moneen viikkoon ennen sitä eli kannatti.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 19.10.2006 klo 21:43 Korvamankeli kirjoitti:
Meillä imetysdietti on juuri päättynyt, mutta ymmärrän tunteesi täysin. Olin dietillä jossa oli pois maito, muna, soija, kotim.viljat. Rankkaa oli, mutta kyllä se silti kannatti.Hassuinta on se että odotus siitä että saa syödä tavallista ruokaa, oli niin kova että meinas hepuli tulla, mutta nyt kun saa syödä niin ei oikeen osaa syödä mitään. En voi edes kuvitella miten hulluksi olisin tullut possu, riisi, vesi dietillä. Voimia sinulle, toivottavasti sopiva korvike löytyy pian. :hug:
:hug: kiitos voin kuvitella itsenikin ihmettelemässä että hä voinko mä nyt syödä mitä vain!? :whistle: :D Niitä aikoja odotellessa... :p :whistle:

\
Alkuperäinen kirjoittaja 19.10.2006 klo 22:07 Adaliina kirjoitti:
:hug: En itsekään pystynyt, onneksi meillä ei oireillut pienistä määristä, ja kun lapsen ruokavalio laajentui, niin pienet repsahdukseni ei haitanneet (lääkärikin sanoi niin). Mie löysin jotain korvaavia herkkuja (suklaata eniten himoitsin, ja josks söinkin iltaimetyksen päälle). Toivottavasti teillä tilanne helpottuu pian! Voimia sinulle :flower:
kiitos sinullekin :hug: ihanaa että kohtalotovereita löytyy kuin löytyykin! Kyllä mä repsahdan pikkasen vkl:sin :ashamed: mutta tosiaan pienessä mittakaavassa ja vasta vikan imetyksen jälkeen. Nyt korvaavien herkkujen löytäminen on hankalampaa kun lähti nuo vehnä ja ruiskin pois...mutta jotain löytyy sentään kun jaksaa etsiä esim. kaurajäätelö ja uuniomenaherkut. :p

\
Alkuperäinen kirjoittaja 20.10.2006 klo 01:34 minä myös kirjoitti:
Itse lopetin imetysdieetin kun vauva jatkoi oireilua maito, muna ja kaladieetistä huolimatta. En enää kyennyt ajattelemaan mitään muuta kuin mitä syön ja mitä en saa... Ongelma oli että vauva ei suostunut syömään tuttipullosta ollenkaan, eikä mitään varmuutta korvikkeen sopivuudesta. Yksi kaunis päivä päätin lopettaa imettämisen ja vauva söikin hyvällä ruokahalulla puolivuorokautta myöhemmin pullosta, ikää reilu 4 kuukautta. Vieroitin Neocatelle ja nyt Almiron altistus menossa ja näyttää ettei sovi... Ei neocatekaan täydellinen näytä olevan, pientä oireilua on. Jos olisin jatkanut imetystä en tuota oireilua olisi hyväksynyt, vaan yrittänyt edelleen rajoittaa dieettiäni todennäköisesti sillä seurauksella että syötävää ei olisi enää jäänyt jäljelle. Nukuin muuten vieroitusta seuraavan yön paremmin kuin moneen viikkoon ennen sitä eli kannatti.
:hug: niinpä kyllä tosiaan ajatukset tuntuvat pyörivän koko ajan vain syömisen ympärillä kun pitää muistaa ettei voi hätäseen ottaa edes hapankorppua suupalaksi. :/ Löysin onneksi kaurakorppuja Prismasta ne maistuu ihan ok ja nyt oli jopa kaurajauhojakin toisin kuin viimeksi dieettaessani esikoisen kanssa! Leivon itse gluteiinittoman leivän, maistuu paremmalle.

Ja joo toivottavasti pääsen tuosta imetyksestä PIAN, ainakin yritän parhaani... :whistle:

Ihana aihe :) Täällä myös kypsynyt diettaaja. Yli 4kk:tta dieetattu, ensin lähti maitotuoteet ja kaikki tunnetut allergisoivat aineet, sitten kaikki kotimaiset viljat ja nyt on ruokavaliossa enää muutamia lihoja, muutama vihannes, hedelmä ja marja. Nämä kaikki tietysti vain suolalla ja pippurilla maustettuna, mitään valmisruokaa en pysty syömään, ulos ei voi mennä syömään, kylässä voin juoda lähinnä vichyä jne. Muutamaa ruokaa syön ja aina sama aamu ja iltapala, mitään "herkkuja" en pysty syömään. Ja pahinta kaikessa on, että lapsi ei ole oireeton. Vielä ei ole löytynyt sopivaa korviketta. Laihtunut olen 20kg alle 5:kk:ssa. Ruoka on turhan vähäenergista ja ruokahalut nolla (ei mene alas joka päivä sama safka). Lotraan ruuan öljyllä, mutta silti paino tippuu koko ajan. Toivon kädet ristissä, että korvike löytyy ja voin lopettaa tämän nälkäkuurin. Välillä ihan oieasti itkettää, kun ei voi syödä mitään ja on niin kova nälkä (voisin tietysti tehdä riisiä ja lihaa, mutta kun ei uppoa).

väsynyt
Ihanaa, kun on muitakin. Minä olen munaton, maidoton, kalaton, kanaton, naudanlihaton...yleisesti allergisoivat olen pyrkinyt jättämään pois yms. Lisäksi itselläni on törkeät määrät ruoka-aine allergioita, joten kyllä korpeaa. Eihän tässä mitään muuten, mutta muuten nykyisin iloinen ja hyvin kasvanut tyttönen suoltaa edelleen vihreää kakkaa useita kertoja päivässä! Turhautaa, viljoja en kyllä enää ala jättämään pois tai syön kohta kynsiäni. Lääkäri ei ole huolesunut tilanteesta, koska kasvu on hyvää ja lapsi ei itse mahaansa. Itse haluaisin kohta jo nukkua yöllä, enkä pestä kakkoja imetysten välissä(joita muuten on useita).Vauva on nyt tasan 3kk, saa nähdä vaikutaako ikä mitenkään(toivon hartaasti, et olis koliikki). :LOL: TUSKIN! Osaa juoda pullosta, mutta meillä ei reseptiä korvikkeeseen, kun lääkäri tyytyväinen tilanteeseen. Onko sopivan löytäminen vaikeaa, kokemuksia?

Mä oon vasta kuukauden päivät ollut dieetillä ja oon jo nyt ihan kypsä :ashamed: Tai en dieetillä oloon niinkään vaan imetykseen ylipäätään,meillä raivotaan tissille. Saan kävellä ympäri kämppää tyttö sylissä,et suostuu syömään,imetyksen ihanuus kaukana...

Tyttömme siis nyt 4kk,koliikkia "muka" itki 3kk,mutta vahvasti näyttää siltä,et on maitoallergia ainakin. Maidottomalla oon ja altistukseen päästään vasta marraskuun lopussa.

Soijamaitoa käytin itse ruuanlaitossa ja kahvissa jonkun aikaa,mut jätin pois,kun tuntuu,et itkut taas paheni ja ihottumat. Munaton-maidoton pitäis nyt ainakin aloittaa,et sais ihon kuntoon ennen altistusta. Seuraavana sit pitää jättää pois viljat,jos oksentelut jatkuu.

Miten se korvike testailu aloitetaan? Altistuksen jälkeenkö? Mä oon ihan "kuutamolla" näistä asioista ja meidän allergialääkärikin tietty lomalla just nyt. Muuten kyllä voisin imettää,mut tää raivoaminen tissillä vie viimeisetkin voimat...

Ei kannata ottaa soijaa mukaan, jos dieettaa maidotonta, samaten kannattaa kokeilla jättää pois naudanliha. Ja, jotta dieetti ei olisi tehoton uusia ruoka-aineita ei saisi lisätä, eikä myöskään merkittävästi lisätä vanhojen määrää (alkaa syömään esim. valtavaa määrää perunaa ja maissia, jos dieettaa kotimaisia viljoja jne). Muutoin voi käydä niin, että dieetti epäonnistuu. Meillä esim. viljadieetti oli tehoton, koska söin sen aikaan paljon perunaa ja ilmeisesti on allerginen myös perunalle...Nyt uuden dieetin aikaan jätin perunan pois ja sillä oli vaikutusta. Dieetit kannattaa suunnitella allergialääkärin kanssa, joka on perillä asioista, jottei mene hukkaan.

Ennenkuin altistus on tehty ja lääkäri kirjoittanut todistuksen ja se jätetty Kelaan sisään, ei saa Kela-korvausta erikoismaidoista (korjatkoon joku, jos tietää paremmin). Ja aminohappomaitoihinhan voidaan tarvita pahimmassa tapauksessa 3 altistusta (maito, Almiron Peptidi ja soijamaito), jos lapsi yli puolivuotias. Alle puolivuotiaalle riittää kaksi. Mutta korvikkeita voi ostaa ilman reseptiäkin apteekista, hinnat ovat vain kovat. Meillä Almironin sopimattomuuteen riitti muutama päivä ja annokset olivat kymmessä milleissä:( eli yksi purkki riitti ja sen pystyin ostamaan ilman korvaustakin (päätös uupuu vielä). Neocate maksaakin sitten yli 60 euroa/3 litraa, joten sitä ei kyllä ole vara yhtä purkkia enempää ostaa, ennenkuin on altistus taas tehty ja korvausasia kunnossa eli siihen saakka pitäisi yrittää muutamalla ruoka-aineella selviytyä.

moikka ap, käykö ex-kypsynyt imudiettiläinen? esikko oli hirmu allerginen, tää toinen vaan maidolle. ekan kanssa olin kypsää viljaa, toisen kanssa en.

toisella kierroksella oli jo tiedossa niin monet tuotteet, missä ei ole maitoa esim. yosa-jogurtit, oatly-ohukaistaikina ja jäätelö jne. ja jos soija käy, niin tofu-jäätelö.

elä pulttaile yhtään mistään tuttipullosta, hitsiäkö se kenellekään kuuluu MISTÄ juodaan. eli se äitein synti- ja syyllisyyslistalta nyt ekana vex!

ja mainittakoon, että ei meillä ainakaan korvikkeista tykätty niin kauan, kun oli äiteenmaitoa tarjolla.

imetä niin kauan, kun se tuntuu itsestäsi hyvältä.

unohda kaikki ympäristön vaatimukset suuntaan ja toiseen. se neuvo tämmöiseltä maratonimettäjältä, joka itse kyllä sinnitteli toisenkin kanssa sen vuoden, vaikka yöt meni valvoessa lähestulkoon (osaksi astmankin takia). ekan kanssa viel kolme kuukautta kauemmin, kun ei sopinut kuin vasta Neocate. ihan tiltti olin sitten toisenkin valvomisrumbakolun jälkeen.

jos nyt tuntuu, että jaksat vielä imettää, niin oikeesti niitä maidottomia safkoja kyllä löytyy. meiltä vanhoilta pieruilta voit kysellä tuotemerkkejä yms. ettei nälässä tarvitse kurvottaa. ja sitten on keittokirjakin allergisille, voi kun oisin tiennyt sen ekalla dietillä. :p

jaksamista.
:hug:

\
Alkuperäinen kirjoittaja 20.10.2006 klo 15:31 väsynyt kirjoitti:
Ihanaa, kun on muitakin. Minä olen munaton, maidoton, kalaton, kanaton, naudanlihaton...yleisesti allergisoivat olen pyrkinyt jättämään pois yms. Lisäksi itselläni on törkeät määrät ruoka-aine allergioita, joten kyllä korpeaa. Eihän tässä mitään muuten, mutta muuten nykyisin iloinen ja hyvin kasvanut tyttönen suoltaa edelleen vihreää kakkaa useita kertoja päivässä! Turhautaa, viljoja en kyllä enää ala jättämään pois tai syön kohta kynsiäni. Lääkäri ei ole huolesunut tilanteesta, koska kasvu on hyvää ja lapsi ei itse mahaansa. Itse haluaisin kohta jo nukkua yöllä, enkä pestä kakkoja imetysten välissä(joita muuten on useita).Vauva on nyt tasan 3kk, saa nähdä vaikutaako ikä mitenkään(toivon hartaasti, et olis koliikki). :LOL: TUSKIN! Osaa juoda pullosta, mutta meillä ei reseptiä korvikkeeseen, kun lääkäri tyytyväinen tilanteeseen. Onko sopivan löytäminen vaikeaa, kokemuksia?
meillä itse olen kanaa (lihaa) saanut syödä, vaikka kananmuna ei lapsille sopinutkaan.

siis jos se vauva edelleen huutaa kuin hurjaani, vaikka sie olet tuolla dietilla ollut (varmaan ainakin viikon jo?) niin sittenhän meillä on toivoa, että kyseessä olisi koliikki. pidetään peukkuja!

meillä se huuto jatkui kummallakin ja alkoi kyllä helpottaa jo muutaman päivän maitoproteiinittomuuden jälkeen vaikka muitakin allergioita oli (mm. kala ja soija) mutta tuo maito oli äkäisin.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 20.10.2006 klo 14:29 Vieras kirjoitti:
Ihana aihe :) Täällä myös kypsynyt diettaaja. Yli 4kk:tta dieetattu, ensin lähti maitotuoteet ja kaikki tunnetut allergisoivat aineet, sitten kaikki kotimaiset viljat ja nyt on ruokavaliossa enää muutamia lihoja, muutama vihannes, hedelmä ja marja. Nämä kaikki tietysti vain suolalla ja pippurilla maustettuna, mitään valmisruokaa en pysty syömään, ulos ei voi mennä syömään, kylässä voin juoda lähinnä vichyä jne. Muutamaa ruokaa syön ja aina sama aamu ja iltapala, mitään "herkkuja" en pysty syömään. Ja pahinta kaikessa on, että lapsi ei ole oireeton. Vielä ei ole löytynyt sopivaa korviketta. Laihtunut olen 20kg alle 5:kk:ssa. Ruoka on turhan vähäenergista ja ruokahalut nolla (ei mene alas joka päivä sama safka). Lotraan ruuan öljyllä, mutta silti paino tippuu koko ajan. Toivon kädet ristissä, että korvike löytyy ja voin lopettaa tämän nälkäkuurin. Välillä ihan oieasti itkettää, kun ei voi syödä mitään ja on niin kova nälkä (voisin tietysti tehdä riisiä ja lihaa, mutta kun ei uppoa).
:hug: vo praasu! käykö riisi? jos vastauksesi on "ehkä", niin huomenissa hilppaset prismasseen tms ja ostat kaappiin viisi purkkia oatly-ohukaistaikinaan. sitten vedät kaksinkäsin pannaria! niitä marjoja päälle ja paljon sokeria. ja jos se vastaus oli se ehkä, niin ostat itsellesi riisimaitoa ja alat killittää sitä joka aterialla.

ps. siis siulle käy riisi, nyt kauppaan, hop hop! ja tsekkaat samalla sen jäätelötiskin, että mites se oatly-jäätelö käypi. niin.

pps. ja koska tää on niin sympaattinen pino, niin tässä parit sivut. ja täälläkin palstalla joskus ihan pinottiin näitä ruokia, jos joku jaksaa kaivella, niin löytyy viel enemmän...

http://kotisivu.dnainternet.net/taunotu/maidottomat.html

http://www.fineli.fi/specdiet.php?specdiet=milkfree&lang=fi<br><br>

\
Alkuperäinen kirjoittaja 20.10.2006 klo 20:05 Vierailija kirjoitti:
Oatly:t eivät käy, koska niissä on kauraa:(
ou nou :(

noo, ainakin riisimaitoa juomaksi? menipäs taas köyhäksi. sitä keittokirjaa kannattaa ehkä kuitenkin plarata.

onneksi joillekin keliaakikoille käy kaurakin, vaan eipä se tässä tietenkään lohduta. :hug: <br><br>

Mä en oo viel kovin kypsä vaikka listalta puuttuu maito, maissi, kaura, kukkakaali, kala, vadelma, bataatti ja paljon muuta, mut aika hyvin oon löytäny korvaavat tuotteet kaupasta B)
Mulla on se hyvä et soijaa voin käyttää, samoin kaikkia lihoja, kohta tosin voi olla vehnän jättä ja se on tiukka paikka sitten, koko perheelle :snotty: Kun olen laika, teen kaikille semmosta ruokaa mitä mä voin syödä, toki ukko ja isompi lapsi saapi kalaa...
Mut jossai vaiheessa voin olla kypsä kun en pääse ilman poikaa juuri mihinkään, oma aika ois pop :ashamed: Niin ja lapsella ikää 10kk

Mun mielestä tää imetysdieetti on taas tehnyt tosi hyvää mulle. Kaikki ylimääräiset herkut on jäänyt pois ja ruokavalio on terveellisempi. Mutta täytyy sanoa että jos olisin luontaisesti gluteenittomia leipiä kaupasta ostanut ja niitä vallan syönyt niin kyllästyttäisi varmasti, ite leivon leivät ja muut herkut ja tattari sämpylöistä en varmasti luovu edes diettailun jälkeen! Meiltä pois ruokavaliosta: maito, soija, ohra, vehnä, ruis, soija, kananmuna, naudanliha, paprika, herneet, tomaatti, valkosipuli yms. Ohjeita voitaisiin joskus laittaa tällä palstalla jakoon niin saataisiin vaihtelevuutta ruokiin.

Mun mielestä tää imetysdieetti on taas tehnyt tosi hyvää mulle. Kaikki ylimääräiset herkut on jäänyt pois ja ruokavalio on terveellisempi. Mutta täytyy sanoa että jos olisin luontaisesti gluteenittomia leipiä kaupasta ostanut ja niitä vallan syönyt niin kyllästyttäisi varmasti, ite leivon leivät ja muut herkut ja tattari sämpylöistä en varmasti luovu edes diettailun jälkeen! Meiltä pois ruokavaliosta: maito, soija, ohra, vehnä, ruis, soija, kananmuna, naudanliha, paprika, herneet, tomaatti, valkosipuli yms. Ohjeita voitaisiin joskus laittaa tällä palstalla jakoon niin saataisiin vaihtelevuutta ruokiin.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 20.10.2006 klo 18:04 linnea75 kirjoitti:
moikka ap, käykö ex-kypsynyt imudiettiläinen? esikko oli hirmu allerginen, tää toinen vaan maidolle. ekan kanssa olin kypsää viljaa, toisen kanssa en.

toisella kierroksella oli jo tiedossa niin monet tuotteet, missä ei ole maitoa esim. yosa-jogurtit, oatly-ohukaistaikina ja jäätelö jne. ja jos soija käy, niin tofu-jäätelö.

elä pulttaile yhtään mistään tuttipullosta, hitsiäkö se kenellekään kuuluu MISTÄ juodaan. eli se äitein synti- ja syyllisyyslistalta nyt ekana vex!

ja mainittakoon, että ei meillä ainakaan korvikkeista tykätty niin kauan, kun oli äiteenmaitoa tarjolla.

imetä niin kauan, kun se tuntuu itsestäsi hyvältä.

unohda kaikki ympäristön vaatimukset suuntaan ja toiseen. se neuvo tämmöiseltä maratonimettäjältä, joka itse kyllä sinnitteli toisenkin kanssa sen vuoden, vaikka yöt meni valvoessa lähestulkoon (osaksi astmankin takia). ekan kanssa viel kolme kuukautta kauemmin, kun ei sopinut kuin vasta Neocate. ihan tiltti olin sitten toisenkin valvomisrumbakolun jälkeen.

jos nyt tuntuu, että jaksat vielä imettää, niin oikeesti niitä maidottomia safkoja kyllä löytyy. meiltä vanhoilta pieruilta voit kysellä tuotemerkkejä yms. ettei nälässä tarvitse kurvottaa. ja sitten on keittokirjakin allergisille, voi kun oisin tiennyt sen ekalla dietillä. :p

jaksamista.
:hug:
Käy toki, kaikki exätkin pinoon. :wave: Ja oon jo päättänyt sen että juokoon tuttipullosta korvikkeen jos se vain menee! Mutta tänäänkin kesti puoli desiä PUOLI tuntia saada alas, siis tuttipullolla!!! :kieh: No ehkä se vähitellen tästä...Eilen tytön posket lehahti kirkkaan punaiseksi ja manasin mikä nyt syynä. Sitten tajusin että keitin 2 kananmunaa miehelle! :whistle: Tuossa kesällä kun leivoin kananmunapitoisia leivonnaisia niin heti oli tytön posket ainakin pari päivää punaiset...sen verran herkkä on tuolle kananmunalle.

Kiitos vain ruokavinkeistä, olen kyllä tietoinen vaihtoehtoisista maidottomista tuotteista. :) Ei tuo maidoton dieetti näin "toisella kierroksella" yhtä rankkaa ole, nyt vain on tullut mitta täyteen koko diettailuun ja imetykseen. Ja se että jouduinkin tiukemmalle dieetille kuin maidoton/munaton dieetti. Lisäksi oon joutunut olee liikaa neljän seinän sisällä niin oon niin täynnä koko kotiäitinä oloa... :kieh: :ashamed: Mutta kuten sanoin, eiköhän tämä tästä ala ratkeamaan yksi asia kerrallaan. ;) Kiva että kohtalotovereita on, se lohduttaa ja auttaa jaksamaan kun saa purnata. :hug:

\
Alkuperäinen kirjoittaja 21.10.2006 klo 20:44 mimmu kirjoitti:
tää olikin kypsyneet dieettajat -pino... ;) Ohjepino on ihan hyvä idea kyllä!

\
Alkuperäinen kirjoittaja 21.10.2006 klo 21:26 koivunkäpy kirjoitti:
Mä tahon tattari sämpylöitten ohjeen, kiitos! :flower: Kun mulla ei onnistu tuo leipä minkä ohje on neocaten vihkossa... :ashamed:
ja tässä tulee ohjetta:

Sämpylät
Juuritaikina:
4dl vettä
1 pkt hiivaa
3dl kaurahiutaleita
2dl tattarijauhoja
4tl sokeria tai siirappia
Murenna hiiva kädenlämp. veteen, lisää juuritaikinan aineet. anna käydä lämpimässä ½-tunti.

2dl riisijauhoja
2dl tattarijauhoja
2tl suolaa
Sekoita loput jauhot. Anna kohota. Nostele taikina lusikalla uuninpellille sämpylöiksi. Kohota hetki ja paista 225 noin 15-20min. Alkuperäisessä ohjeessa nuo kaurahiutaleet oli korvattu hirssihiutaleilla mutta en niitä kaupasta löytänyt joten vallan olen käyttänyt kaurahiutaleita. Alkuun maku oli karvas mun mielestä, tosin muut maistelijat kyllä tykkäsivät heti! Sitten itsellekkin iski oikein himo noihin, oikeesti hyviä ja terveellisiä!

\
Alkuperäinen kirjoittaja 22.10.2006 klo 11:57 koivunkäpy kirjoitti:
Mimmulle kiitos! Voiskoan nuo kaurahiutaleet krvata riisihiutaleilla, ne kun on tattarihiutaleitten lisäks ainoot mitä voin käyttää kun ei pojulle hirssi käy... :/
eiköhän nekin käy yhtäläillä kun nuo kaurahiutaleetkin kerran sopi.

Yhteistyössä