Kympin hoidot

Raitapaitainen, todella valitettavaa tuollainen punktiokokemus. Eikö tuolla TAYSissa ole ollut lähiaikoina enemmänkin näitä vastaavia? Mielestäni "edessä ensimmäinen IVF" ketjussa jotkut kirjoittelivat samasta paikasta aivan vastaavaa ja lääkärin kommetti oli kuulemma ollut että "sen kuuluukin vähän sattua"! Minusta tuo kuulostaa järjestelmälliseltä naisten kidutukselta! Eikä hoidonkaan kannalta voi olla millään tavalla perusteltua että punktio joudutaan keskeyttämään ja koko hoito sitä kautta menee penkin alle. Oikeasti!
Tehkää hyvät naiset valitukset paikan esimiehelle! Hyödytte siitä jatkossa itse ja samoin teitä seuraavat naiset.
Että pänniikin tuollainen asenne naisia kohtaan. (Ja samat asenteet sitten synnytyksessä)
 
Raitapaitainen :hug:
Oon täällä käynyt lueskentelemassa teitin juttui, ite kirjotellu just tuol "edessä eka IVF".
Mulla tuol TAYSissa oli kans "ei niin mukava - kokemus" :(
On pariinkin otteeseen tullut sanottua, "et ei ikinä enää", sen verran epämiellyttävä kokemus.
(mutta on sitä ennenkin sanottu et ei ikinä enää...kolmetoista vuotta sitten kun kävin esikoiseni saamassa :D )
Onneks siirto olikin sit aivan jotain muuta. Nopea ja helppo.
Ny vaa vartoillaa ens keskiviikkoa ja testailua. Ainakin vielä näyttää siltä, (kop-kop puuta koputan)
 
Hirveä punktiokokemus tosiaan! Tsempit vaan :hug: Mahtaako kukaan täältä olla Ovumiassa hoidossa? Että olisko kokemusta sen paikan käytännöistä..? Kesällä edessä todnäk punktiot ym siellä ja hirvittäähän se kovasti ja pelottaakin jo. Mut on kans nukutettu miljoona kertaa että se sopisi kyllä mulle mutta tekeekö ne kuinka 'kevyin perustein' sitten sen, ja aiheuttaakohan se taas mahdottomat lisäkustannukset... :/
 
Beelia: Mä olen kyllä vastaavassa tilanteessa ollut sillai "ronski", että olen suihkauttanut uudelleen. En siis kehoita tekemään kuten minä, mutta niin siis ite tein tuollaisissa tilanteissa. Niitä taisi olla hoidon aikana muutama kerta...?!? En muista, kun on jo niin kauan aikaa...

Raitis: Voi kamala! Säästääköhän julkinen noin, että annetaan vain vähän lääkkeitä?!? Semmonen tunne vähän tulis. Jos kerran turvallisia annostusrajoja jne ei ole ylitetty, niin miksi ei voi antaa lisää - tai sitten jotain muuta. En tiedä...Siis ihan asiatonta, tee ihmeessä valitus!

Miimi: Luulisin, että nukutukseen tarvittaisiin sitten jo anestesiologi ja se voi olla klinikkaolosuhteissa liian riskaabelia touhua nukuttaa....Mun lääkärikäly on "nukkumatti" ja häneltä olen ymmärtänyt, että nukuttaa ei kannata kuin tilanteissa, joissa ihan pakko, koska komplikaatioriskit on kuitenkin olemassa, vaikka yleensä ihmiset ajattelee sen olevan turvallista ja harmitonta.



SaaraX: Ihania uuutisia! Nyt jännäillään täällä sitten yhdessä :)

Munkkiniemi: Sulle jättipahoittelut :hug: Tilanne kuulostaa ihan kohtuuttomalta. Jos teillä on yhtään taloudellisesti mahdollista, niin käytää ihmeessä kysymässä edes arviointia yksityiseltä. Felicitas Helsingissä on käsittääkseni Suomen top-paikkoja. Onnistuminen hoidoissa varmasti maksaisi itsensä takaisin...Näin hoen itsellenikin joka kerta, kun tulee klinikan lasku postilaatikosta. Voimia sulle :hug:
 
Tsemppiä punktioon Leiska ja wabisabi! Tulkaa sitten kertomaan kuulumisia.

Raitapaitaiselle onnea piinailuun! Kauhistus mikä punktio kokemus :eek: ! Kauheeta, kun tollain täytyy jättää kesken, kiehun täällä sunkin puolesta :headwall:
Olen kyllä kohtalotoveri, seuraavaan neljänteen ICSIin sain nyt nukutuksen, niin järkyttävä oli viimekertainen punktio. Sain kyllä maksimin lääkitystä, tarkistin sen potilaskertomuksesta, jonka vaadin jälkikäteen nähdä. Ensimmäisen munasarjan kanssa kärvistelin, sain lisää lääkettä, kärvistelin vielä, sain lisää lääkettä, siirryttiin toiselle puolelle ja helvetti aukesi. Voi v***u kun sattui! Mesosin, lääkäri tiukkana käski olemaan paikoillaan useasti, mä vain "kiipesin" tuolia ylöspäin, itkin ja valitin. Muistan vielä kun mulle sanottiin, että kyllä nää kaikki täytyy punkteerata loppuun, oli pienoinen tauko ja sitten loppurykäyksenä neula kävi tiuhaan ja ulisin miehen kädessä kiinni. Lepäämössä olin oksentaa ja pyörtyä, sain jonkun tipankin. Siitä rääkistä saatiin kuitenkin vauva aikaiseksi, eli en kärsinyt turhaan :) . Jaksaisitkohan tehdä valitusta potilasasiamiehelle tms. jos teidän sairaalassa tällaista on tapahtunut ennenkin? Ei ne asiat muuten parane :/

risupesä, sä oot mainio :LOL: .

SaaraX, onnea piinailuun!
 
Kyllä tää alkaa olla tässä taas kerran.. pp10 ja herkkä testi negaa, mitäs muutakaan :'( :'( Ei se siitä enää mihinkään muutu. Eipä kiinnostas yhtään tunkee enää tahmapalloja alakertaan tyhjän takia ja tänään lopetan jo kortisonit ja disperiinit. Eipä näytä mitkään keinot mulle ihmeitä tuovan.
Mut saa poistaa listasta, turha siellä on kuukausia roikkua tyhjänpanttina kun ei mitään taas tapahdu ennen syksyä (ja tuskin mitään merkittävää sittenkään). Taidan olla ikuisesti se tilastollinen pakkonega.

Parempaa onnea muille!
 
:hug: risupesä

Omaa napaa pikaisesti..Mulla on tänään kolmas piikittelypäivä, mutta sumun kanssa olen tainnut mokata..? Eikö niin, että yksi annos on yksi sumutus eli molempiin sieraimiin on kaksi annosta? Nyt sen tajusin tänään, et noin se taitaa olla ja pari päivää oon vetänyt jo pullon pohjia.. No, keskiviikon nollaultrassa näytti hyvälle, joten toivottavasti en ole sössinyt koko hommaa..
 
~~~~~~~~~~~~~~~KYMPIN HOIDOT~~~~~~~~~~~~~~~

*********************21.5.2010.**********************

Nimimerkki..................Hoito.............Tapa........Pu.......Sii....hoitop.

leiska ...................2.ICSI....................ly...........21.5...24.5......FEL
wabisabi...............2.IVF....................ly.............21.5...............FER
Mansikkainen79...1.ICSI:n 1.PAS........lä....................24.5....FEL
Maitoparta-80......4.ICSI.....................pi............vko 21.........TYKS
Amelie80..............3.ICSI.....................pi...........24.5.............
Mimosah76...........1.IVF:n 1:pAS........lä.....................26.5.... FER
Sanasa................1.ICSI:n 1.PAS................................vko 21..NKL
Linnia...................1.IVF:n 1.PAS.................................vko 21..NKL
fiia 69...................2.IVF:n 1.PAS................................vko 21.....
Inia.......................3.IVF:n 1.PAS.........lu....................vko 22.........
Hanuu..................1.IVF:n 2.PAS.................................vko 22..NKL
Peppiina78............2.IVF......................pi............vko 22.........
Nonna78...............2.IVF.....................................toukokuu....TYKS
Meg......................1.IVF:n 1.PAS....................................toukokuu
Doris79...............................PAS.....................................toukokuu
Joppu................................3.PAS....................................toukokuu
onni ja toivo.........1. IVF:n 1. PAS.................................toukokuu
Helmiina78...........2.IVF:n 1.PAS...................................toukokuu
Isis........................4.ICSI................ly................toukokuu....AVATre
Tähtisilmä79.........1.IVF:n 3.PAS..................................touko..OYS
Ragdoll73.............1.IVF.....................pi...............vko 24........TAYS
beelia...................1.IVF.......................................vko 24......
Mandalay...............................................................................
berits.....................................................................................
Nainen83.............1.IVF:n.1.PAS...................................kesä....
Salli72.................6.ICSI:n 1.PAS..................................kesä....VL
Cris......................4. ICSI ..................pi.................................
kolmisin.....................PAS..................lu.................................
Faith83.................................................................................
Minska...................................................................................
Mianna79...............IVF.......................................elokuu.........
Shenda81............3.IVF.......................................elokuu........FEL
Zax......................2.IVF.......................................elokuu.........
Milli-81.................1.IVF:n 1.PAS..........................elokuu.........
Myyrä2................2.IVF...........................................................
Meikku.................2.IVF..........................................................NKL
Lumipuu..............3.ICSI.....................................................TAYS
toivorikas-72.......4.ICSI....................pi.............syyskuu.......NKL
Marjaane.............2.IVF:n 3.PAS.........lä...............................
Hopping...............2.ICSI:n 2.PAS.......lä.............................AVATre
Miiru82.................................................................................TAYS
UnelmaSirpaLeena.2IVF....................pi..................................OYS
Munkkiniemi.........2. IVF.....................pi...................................


:eek: :eek: :eek: :eek: :eek: :eek: :eek: :eek: Piinailijat :eek: :eek: :eek: :eek: :eek: :eek: :eek: :eek:

Nimimerkki......hoitop........alk.määrä.............PP.........testipv

milona..........AVA........................:heart:..................16.......(+ testattu)
Risupesä......TAYS.....................:heart::heart:..................10.......25.5.
Taika79........TAYS.......................:heart:....................9............
heidh............AVATku...................:heart:....................7............
Klivia............TAYS.......................:heart:....................7..........28.5.
Vadelmaunelma...AVATre.........:heart::heart:...................2............
Raitapaitainen...TAYS..................:heart:.....................1...........3.6.
SaaraX........................................:heart:......................1............

:heart: :heart: :heart: :heart: :heart: :heart: :heart: :heart: Plussanneet :heart: :heart: :heart: :heart: :heart: :heart: :heart: :heart:

Nimimerkki........testipäivä.......HCG/pp..........hoito.......alkiot

Alina79...............3.2.............513/15........2.ICSI................:heart:
Duffy..................4.2...............kt/10..........2.ICSI................:heart:
Kirma................11.2.............866/14........3.IVF..............:heart::heart:
Annabell-77......16.2.............195/12........1.ICSI................:heart:
RouvaPapunen..23.2..............kt/11..........1.ICSI...............:heart:
Maricce..............24.2.............86/14..........3.IVF.............:heart::heart:
e74....................3.3..............494/14.........1.IVF.................:heart:
Sannis-75..........5.3..................................luomu................:heart:
Hugsy...............24.3............9309/27........1.IVF.................:heart:
Plasebo............11.3..................................3.IVF.............:heart::heart:
AaVee...............26.3...............kt/16..........1.IVF.................:heart:
Nipsu74............26.3...............kt/14..........2.IVF/ICSI.........:heart:
Ovis..................31.3............300/14..........2.IVF/ICSI.........:heart:
pa-mi................4.4..............922/17..........4.IVF.............:heart::heart:
stigu123...........7.4..............250/14..........2.IVF.................:heart:
Salvia...............23.4............100/12..........2.ICSI................:heart:
Heni.................28.4.............258/13.........2.ICSI:n 1.PAS...:heart:
Katjuzka...........30.4..................................luomu...............:heart:
Firefox..............5.5.................kt/14..........3.IVF..................:heart:
Tinka-...............11.5..............69/13..........1.ICSI................:heart:
Paiju.................12.5..............kt/14...........2.IVF..................:heart:
Nemi77.............13.5..............kt/15...........1.IVF.............:heart::heart:
riksu82..............13.5.............kt/15............2.IVF................:heart:
karmilla.............13.5..............kt/10...........1.IVF.................:heart:
Pikkuperho........13.5..............kt/10...........2.IVF.............:heart::heart:
 
Risis Voi ei :'( Tuttu tunne. Sitä vaan miettii miksi näin tapahtuu? On vaikea löytää sanoja lohduttamaan sinun tuskaasi. Mutta uskaltaisiko kuitenkin vielä toivoa ja jatkat sinnikkäästi lugeja. Tiedän, että ei varmaan kiinnosta, mutta jos kuitenkin on tapahtunut myöhäinen kiinnittyminen ja se ei vielä näy testissä. :hug:
 
Amelie mulla oli ekassa IVF:ssä Menopur 300, ja en kyllä yhtään huomannut eroa, että olisi ollut kivuliaampi. Soluja tuli silloin 13, joista 4 kelvollista. Toisessa IVF:ssä, jossa oli Puregon ja suhteessa pienempi annos, tuli 21 solua, mutta samat 4 kelvollista, joten sinuna menisin ihan hyvillä mielin! Toki se alkemistipuuhailu on vähän ärsyttävää :(. Jos soluja on monta niin useimmat on pakosti epäkypsiä, eli 11 voisi kuulostaa ihan yhtä hyvältä kuin enemmänkin. Tsemppiä JA onnea matkaan!

Risupesä :hug: Niin toivoin, että se olisi nyt ollut sun vuoro!!! Mutta se on sitten ensi kerralla.
 
Voi Raitis, mikä hirveä punktiokokemus! :( Ja Maitoparta kanssa... Olen ehdottomasti samoilla linjoilla Ekavekaran kanssa: kaikki TAYS:issa ja muualla kärsineet, tehkää ihmeessä valitus - vaikka pistätte sisään kunnon addressin! Varmasti kyseessä on kipulääkkeisiin kohdistunut säästökampanja, mutta se on a) täysin epäinhimillistä b) johtaa lopulta paljon isompiin kustannuksiin, kun punktiot joudutaan keskeyttämään ja sitä kautta sitten joudutaan tekemään useampia IVF-hoitoja -- nehän vasta kalliita ovatkin! Raitis, iso halaus sulle, ja nyt toivotaan että pikkuinen alkio sinnittelee sitkeästi!

Mulla oli punktio nyt aamulla, ja se oli taas aivan ihana kokemus (mutta :attn: se oli yksityisellä: Fertinova). Lääkekoktail oli niin tehokas, että huone alkoi pyöriä silmissä (siinä määrin, että oli pakko laittaa silmät kiinni!) ja niin hirveä väsymys iski, että ajattelin, että nukahdan tähän paikkaan... Puudutus ei tuntunut senkään vertaa kuin hammaslääkärissä, ja itse punktioiminen meni multa ihan ohi. Täytyy sanoa, että olen aika hentoinen (painan 48kg) ja söin aamulla vain yhden viilin, joten ehkä dropit menivät siksi niin tehokkaasti hattuun (ainakin alkoholi menee mulla hattuun heti, ellen vedä isoa ateriaa alle!). Kohtelu oli ihan ensiluokkaista: hoitajat kävivät kurkistamassa 5 min välein, miten jaksan.

Tulos oli kyllä pettymys: vain yhden rakkulan sisältä löytyi solu. Nyt pelottaa hirmuisesti, miten sille käy... ja pääsenkö siirtoon maanantaina. En kysynyt, monenko prosentin todennäköisyys on. Arvaan, ettei mahikset ole kovin hyvät...

Tsemppiä kaikille piinailijoille! Risupesä sulle iso :hug: ...
 
Kiitokset kaikille tsempeistä! Vuotoa tullut viimeks eilen. Mahassa tuntuu ajoittain kipua, mut sekin voi johuta ihan mistä vaan. Mulla on maanantaina uus hcg mittaus niin näkee mihinsuuntaan ollaan menos, toivottavasti nousuun. Olokin alkaa kohentumaan pikku hiljaa, mut kyllä olikin kammottava tauti!!! Pitää yritää ajatella taas positiivisesti, ku mähän olin päättänyt et tää hoito onnistuu, mut hemmetin noro masensi mut täysin.


Maitopartasullahan on kunnon saalis tulos :flower:

Munkkiniemelle ja Risupesälle :hug:

Vadelmaunelmalle
onnittelut kyytiläisistä!

Amelie ei kai siel ny kato oo keskenkaiken käyny, jos oli vaan huolimaton laskija :)
Eikös ookkin ihanaa asua tuppukyläs.

Raitapaitanen kyllä mä sinuna tekisin valituksen Taysiin. Mullakin siellä ollut kivuliaita punktiot, mut oon kyllä saanut aina lisää lääkettä. Aina sen 2ml rapifenia. Mut täytyy kyllä kehua Avaa, sanoin sielä et mulla ollut punktiot kivuliaita niin huolehtivat kyllä nyt etten tuntenut mitään. Ja kyllä sielä muutenkin palvelu pelaa ihan erilailla kuin julkisellapuolella, mut kyllä se maksaakin....
 
Kiitos kaikille :flower:

Tiedän että tää on ihan naurettavaa mutta jotain toivon rippeitä sitä pitää vielä yrittää keräillä että motivoitus käyttään ne lääkkeet loppuun.. :ashamed: tässä keskustelussa
http://www.helistin.fi/keskustelu/viewtopic.php?t=7831&start=75&sid=f1d8ade72ef7a354341c49b3aa3bc84b
jotkut sanoo että toi First Signal on näyttäny vaan negaa vaikka muilla ei-herkillä tullu haamuja?! Tai sitten vaan tosi hailakka kun jollain muulla selkee +? En taida ostaa niitä enää.. joutuu vaan tälläsiäkin vielä miettiin. Hukkuva takertuu nyt oljenkorteenkin... :headwall:
 
Moi Milona ja onnittelut plussasta!! :flower: :heart:

Kayn aina valilla lukemassa mita palstalaisille kuuluu ja loysin sinut piiiitkasta aikaa ja mitka uutiset! Mahtavaa! Taalla ollaan peukut ja varpaat pystyssa maanantaille, hienoihin hcg lukemiin, asti.
 
Risis: Voi sun kanssas. Malta vaan jooko ottaa vaan ne lääkkeet, ja vaikka odotella sen testin kanssa vielä vähän, eikös virallinen testipäivä ole vasta pp14? Oliko sulla veritesti tiedossa? Mä pidän peukkuja ja varpaita pystyssä, että se plussa vielä kuitenkin tulisi, sä jos kuka sen ansaitsisit...

Raitis: Aivan kamalaa kuultavaa tuo sun punktiokokemuksesi! Samoin muiden TAYSissä käyneiden. Kyllä tuommoisesta pitäisi valittaa jonnekin. Mun kokemukseni mukaan ainakin muilla osastoilla TAYSissä annetaan kipulääkettä niin ettei tarvitse kärsiä, miksi ihmeessä ei sitten tässä tapauksessa?? Toivotaan kuitenkin, että vaiva palkitaan eikä kärsiminen ole turhaa. Itseänikin alkoi pelottaa, kun mullakin on näillä näkymin punktio TAYSissä vk24 ja olen ihan hirmuisen kipuherkkä... Jos kitsastelevat kipulääkkeen kanssa, niin varmaan tuskissani potkaisen tai puren jotakuta...
 
Ragdoll, joo.. otin mä nyt sitten kuitenkin ne kortisonit ym. eihän ne nyt kalliitakaan oo. Mulle ei oo koskaan Taysista ehdotettu veritestiä, vaan saanu lopettaa lääkkeet kun testi negaa ja/tai kunnon vuoto alkanu.
Pitäsköhän tuhlata rahaa vielä ClearBluen tuplapakettiin, sen kai nyt ainakin pitäs olla tarkka.. vaikka eiköhän likimain kaikki testit ala olla jo melko luotettavia pp14.

Tosta punktion kivulloisuudesta Taysissa, niin mulla tuli mieleen että voisko se olla lääkäristä kiinni kuka sen on tehny? Mulla ollu eri lääkärit niissä ja kokemukset oli tosiaan ihan erilaiset.. viimesin oli se tuskanen ja siinä oli HT. Aiemmassa tuntu vaan ne puudutuspiikit (ne tais sillon osua tarkemmin johonkin hermoon tms. oikeeseen kohtaan) ja muuten ei tuntunu missään. Ja sillon oli PD, joka on mun mielestä empaattisin ja mieluisin niistä.


wabisabin sitkeälle solulle kovasti bd!!
 
Olen näköjään vähän sivuovesta tullut mukaan keskusteluun vaikka muuten olen kyllä aktiivisesti taustaillut; itsellä alkoi juuri piinailu :)
Minulla oli sama kokemus punktiosta kuin Wabisabilla, eli vilpittömästi voin sanoa sen olleen upea kokemus! Lääke puri kiinni heti, ei kipuja, ei "krapulaa", vain loistava olo. Käyn yksityisellä (Felicitas) ja toiminta, kohtelu, kaikki on ihan huippua niin lääkäreiden kuin hoitajienkin taholta.
Mielestäni julkisella (TAYS) ja yksityisellä ei saisi olla näin paljon eroa kivunlievityksessä ja hoidon laadussa. Nuo tropit oikeasti mitään maksa tuossa hoitokonaisuudessa! Kyseessä tuskin on säästötoimi, lähinnä puhdas asennevamma tai väärien/ riittämättömien troppien käyttö. Ei ole mitään, ei tosiaan ensimmäistäkään perustetta sille miksi asianmukaista kivunlievitystä ei käytetä tai toimenpiteestä pitäisi kärsiä kun se voi olla aivan täysin kivuton. Turhaa naisten kiduttamista ja traumatisointia.
Todella toivoisin että tuollaisista "hoidoista" kärsineet nousisitte haavoinenne ja kokemuksinenne näkyviksi ja valittaisitte! Huonojen ja toimimattomien käytäntöjen on muututtava.
Anteeksi vauhkoaminen, mutta sappi kiehuu. Hoidot on muutenkin vaikeat ilman lääkäreiden asennevammoja.
Toivon kaikille hoitovaiheeseen katsomatta paljon myötätuulta!
 
punktio ohi!!! Edellisen punktiokokemuksen perusteella laittoivat ennen toimenpidettä kaksinkertaisen määrän rauhoittavaa sekä kipulääkettä, ja tällä kertaa kokemus olikin jo melko siedettävä vaikkakin kivulias edelleenkin. 24 kappalettahan niitä sitten kuitenkin taas oli, vaikka puregon annos oli koko hoidon pieni, 13 solua niistä saatin hedelmöitykseen ja huomenna soittavat klinikalta tilannetta. Kamalasti pelottaa että taas käy samanlainen kato ettei pakkaseen saada mitään :ashamed: Punktion jälkeen olin kyllä todella huonossa kunnossa ja menihän siellä lepohuoneessa reilu neljä tuntia ennen kuin päästivät lähtemään kotiin, mutta nyt vointi jo suht hyvä ja toivottavasti maanantaina päästään siirtoon.
 
Leiska: Komea saalis, pidän peukkuja että saatte hyvin alkioita pakkaseen ja pääsette siirtoon maanantaina!

Kivunlievityskeskusteluun yhdyn että kyllä potilaalla on aina oikeus saada kivunlievitystä. Anestesiaa ei ehkä terveyssyistä ole mahdollisuus antaa, mutta kipulääkitystä maksimiannosrajojen puitteissa. Yksityisellä olen (kaksi punktiota takana) saanut aina kunnon lääkitystä kun vain on ollut mahdollisuutta. Aina ei vain ole ihan riittänyt tuo lääkitys peittämään pahimmat kivut...
 
Palailen nyt takaisin muutaman kuukauden tauolta. Tuntuu kyllä että olisin ollut kauemminkin pois täältä palstoilta. Nyt ollaan menossa kohti 3. PAS:ia. Ihanasti tällä palstalla on plussia tullut, sen verran olen välillä käynyt kurkkimassa. Mutta noiden PAS:ien kohdalla näyttää aika lohduttomalta. Ainoastaan Henin pas-plussa pitää toivoa itsellä yllä. Onnittelut kaikille plussanneille ja voimahalit kaikille joilla ei yhtä hyvin ole käynyt.
 
Klinikalta soittelivat ja 8 oli icsattu ja kaikki hedelmöittyneitä, 3 oli laitettu ivf:llä ja niistä 1 hedelmöittynyt ja loppuja ei oltu hedelmöitetty ollenkaan. Nyt on odotettava vaan maanantaihin ja toivottava että siellä olisi vielä silloin jotakin jäljellä. Takaraivossa kummittelee edellinen kerta, kun samanlaisesta alkutilanteesta siirtoon saatiin vain se yksi ainut alkio.
 

Yhteistyössä