Kympin hoidot

Vadelmaunelma, ollaan Tampereen Avalla, ja ajattelin et asioihin perehdyttäis oikein kunnolla kun kunnon hintakin on...mut vähän jää sellanen maku et ihan ei kaikkea ajatella. Ja kun onhan niitä lääkkeitä muitakin..tuntuu että harvoilla yleensä on tuo gonal-f. ja pitkää kaavaa vois miettiä vaihtoehtona, mutta tuntuu hullulta että oma toiminta pysäytettäis kun se kerran toimii!

Lääkäri heitti ajatuksen että edellisen synnytyksen jälkeinen suuri verenvuoto( valuin siis reippaat yli 4litraa...) olis heikentany munisten laatua, tai verenkiertoa sillä alueella. ok, mahdollista. Mutta mulla on aina ollu kellontarkka kierto, ennenn ja jälkeen synnytyksen, ja ovulaatio tapahtuu.. Yritin sanoa että meillä ei ekaa lastakaan saatu helpolla, 2 vuotta siinäkin meni...että joku jo silloin vastusti. Ymmärrän tuon lahjasolun olevan yksi mahdollisuus, mutta en nyt siitä ihan vielä puhuisi.

Onko kellään tehty ivf/icsi lähes luonnolliseen kiertoon?? Tai vaikka pelkästään vaikka clomien avulla jos ne hyvin toimii. Luin vain yhden tutkimuksen jossa näin. Josko se munasolujen laatu pysyis silloin parempana,jos kerran oma kroppa toimii. vaikkakin niitä saatais vain muutama. Ite olisin kyllä valmis kokeilemaan!!

Annabel mäkin oon saanu lähes joka piikistä pisaran ihosta purskahtamaan ulos..no hätiä!!

Mulla muuten sama veritestipäivä 3.2, kuin syssyllä, sanasalla ja vadelmaunelmalla :wave:

Vadelmaunelma voi harmi sen kadon kanssa :( Toivottavasti nyt anakin toinen siirretyistä tarrautuisi kiinni :)

Annabell, mulla on kans tullu aina joku tippa ulos pistoksista eli ei varmaan oo vakavaa :)

Tänään soitettiin labrasta ja 13 munasolusta 10 oli kypsiä ja 3 hedelmöittyny! Olin aamulla puoliunessa jo miettiny että voi paska jos ykskään ei hedelmöity, mutta kuitenki sitten tuli sellanen tunne, että kyllä siellä jotain on tapahtunu ja tuo 3 pyöri mielessä. Voi kun ne kaikki nyt jatkais jakaantumista, niin saatas pakkaseen ainaki yksi. Miehellä oli aika paljon kuolleita siittiöitä näytteessä, mutta nitä hyvin liikkuviakin kyllä löyty :)

En noista lääkkeistä kauheasti tiedä, mutta Gonal-F ja Puregon on ilmeisesti aikalailla samanlaiset, niissä vaan on erilainen asteikko. Sen takia mulla vaihdettu. Munasolujen laatu voi vaihdella myös kierroittain. Mulla kävi esim. niin että kahdessa hoidossa peräkkäin aivan samat määrät , eli identtiset annokset, ja toisessa ei päästy siirtoon, tuli vaan 5 kelvotonta munasolua ja toisessa taas 2 siirrettin ja 4 pakkaseen. Että eipä näistä selvää ota.

Mutta olen myös ymmärtänyt, että joillain pitkä kaava toimii paremmin munasolujen laadun suhteen. Yksilöllistä sekin kai.

Hanuu: No jopas sulla onkin ollut sähläystä siellä, huh huh... Mullakin oli tuttu mukava hoitaja ja sitten oli opiskelija. Aikamoinen virhe olisi kyllä sattunut jos meinasivat laittaa sut pistämään pregnylin päivää liian aikaisin :/ Mukavaa että sulla sattuu vapaapäivät ja saikkupäivät peräkkäin ni saa kunnolla valmistautua ja lepäillä. Mun pitää siis mennä viel maanantaina töihin, jännitän punktioo niin paljon etten varmaan pysty keskittymään lainkaan työntekoon :eek:

Aurinkoista viikonloppua kaikille! :heart:

toivorikas En oo vielä aatellu testiä, kun eikös se 10 tuhannen yksikön pregnylikin voi vielä näkyä 14 vuorokautta? Jos kohtusäryt alkaa niin sitten voi sanoo jo aika varmaan että peli alkaa olla menetetty.. ei oo vielä alkanu :) *koputtaa taas*

Ihan käsittämätöntä touhua kyllä jollei edes hoitajat tiedä millon pregnyl pitää laittaa, ja hups vaan niin koko hoito ois ollu sitä myöten pilalla jollei potilas ite ois tietäny paremmin!! Ja sitten pitäs vielä voida luottaa siihen että ne osaa ja neuvoo... |O

:heart: UTUA, sittenkin! Onneksi olkoon. On ainakin jotain tapahtunut!
Toivottavasti lopputulos selviää 9kk kuluttua!

Lääkkeistä, lugeja neuvottiin turussa käyttämään testiin asti luomupassissa. Sitten elimistön oma toiminta pitäisi olla ok kuulemma.
Hoitococktailina minulle tuli parempi tulos menopurin ja puregonin yhteiskuurilla ja e-pillerit jarruna niin, että ennen piikkejä pari luomukiertoa. Jarrupiikin jälkeen elimistö oli tosi jäässä (eka hoito) ja puregon pelkästään ei ainakaan tehonnut riittävästi. Tai saimme kyllä pakkaseenkin,. mutta hoitotahti oli hidas ja vieritin jo pettymyksen kyyneliä, että tämä oli tässä ekan ultran jälkeen.
Suurempia annostuksia ei oikein voi antaa menopurin ja puregonin kanssa, hevoskuurilla siis mennään sitten ensi kuussa.

Hoitopaikan sekoilusta tulee kyllä tosi raivostunut olo. Olisi kuitenkin hyvä muistaa lekurienkin, että piikittely ei ole helppoa kuin paperilla. Pieni paneutuminen potilaan asiaan lisää luottamusta huomattavasti. Onneksi olit itse tietoinen hoidon kulusta!

Piinailijoille kiinnityssäteitä ja Utuahan avasi tien, joten tarpokaa perässä vaan!
Rentoa viikonlopputunnelmaa,Isis

Katjuzka, jaksamista pettymykseen :hug: , mutta onnea matkaan kyytiläiselle! Eihän sitä koskaan tiedä... Niin, ja hassua jos ei esim. kokeilla pitkää kaavaa, jos sulla ollut lyhyitä, tms.

Vadelmaunelma, samoin onnea matkaan! Käsittääkseni ei noihin luokituksiin aina voi perustaa! Meillä sulatettu 1-luokkainen ei selvinnyt, sen sijaan pakastettaessa huonompi selvisi ja muuttui 1-luokkaiseksi. KAIKKI ON MAHDOLLISTA! Myös se plussa...

Syssy: Mikä on tuo lääke jolla limakalvo saatiin kuntoon? =)

Olitte tuonne listaan päivittäny hoitopaikkoja, meillä se on Graviditas.

Meillä ollut tällä viikolla kaksi ultraa ja alunperin punktion piti olla maanantaina 25.1 mutta munikseni ovat ilmeisesti hämäläistyneet ja kasvavat hitaasti mutta onneksi kuitenkin varmasti. Puregonia pistelen yhä 150iu/vrk ja tänään alkaa Orgalutranit. Maanantaina mennään taas ultraan ja olettaisin, että punktio on keskiviikkona tai torstaina.

Ongelmana on ollut tosiaan tuo hidas kasvu ja sitten oikean munasarjan arvoitus eli sitä ei ole saatu näkyviin kuin ensikäynnillä.. Silloin ei ollut kystia tai mitään muutakana ylläriä ja munissatsi näytti hyvin samalta kuin vasemmalla eli 5-7kpl n. 6-7mm pallukoita. Yhä edelleen vasemmalla on samantyylinen joukko noita 6-8mm muniksia, siis viikon pistelyn jälkeen.. Vähän siis pelottaa, että jos siellä oikeella onkin yks 18mm ja noi muut on jääny kyydistä. Maanantaina yritän kestää ultrauskivun, että saatais se oikea sarja kaivettua esiin. :|

Torstaina olin tytön kanssa kaksin klinikalla, kiltisti luki kirjoja lattialla kun äitiä ultrattiin. Aulan tiskillä oli meidän ensikäynnillä viemät siittiö- ja munasolu pehmolelut ja nehän piti sitten saada leikkeihin. Tyttö ihan innoissaan nauratti hoitajia esittelemällä kalaa ja palloa.. :D :D Juu, Isi-kala ja Äiti-pallo.. B)

Mukavaa viikonloppua kaikille!!

t. Enterorokon jälkeisestä nahanluonnista kärsivä Raitis

Raitapaitainen: Mulla on ollu ongelmana limakalvon ohuus. Rakenne on kyllä ollu aina ihan ok. Etenkään lääkekierroissa limakalvo ei ota kasvaakseen tarpeeksi. Pakastealkionsiirrossa oon syönyt viittä tablettia/päivä Zumenonia. Nyt punktion jälkeen lääkäri huomasi, että limakalvo oli taas liian ohut ja pisti syömään zumenonia kolme per päivä. Sillä saatiin siirtoon mennessä limakalvo kasvamaan pari milliä. Eli ei ihmeempiä.

UTUA Mahtavia uutisia! Onnea! Ootko tänään testannu enää? Eka plussa tähän pinoon. Tästä on hyvä jatkaa! :heart:

Nipsu "Törmäillään" sit OYSin käytävillä! :) Tuntuu siltä, et se viikko 10 on miljoonan viikon takana... Odottavan aika on pitkä. Kuinkahan pitkältä ne pari viikkoo sit tuntuu ennen ku pääsee testaan..

Kertoisko joku mulle et miten ne raskausviikot lasketaan IVF tapauksissa? Ei kai nyt sentään viimeisistä kuukautisista? Eli millä viikolla on raskaana siinä vaiheessa ku on testauspäivä (oletuksena tietty et on raskautunut)?

Onneksi olkoon Utualle plussasta! Hienoa, että plussailuaalto alkaa.

Täällä julmettu väsymys... nukuttaa kovasti, vaikka yön nukuin hyvin ja vielä tirsatkin! En tiedä onko ihan hormooneista johtuvaa... Aiemmilla kerroilla näin 4. piinapäivän tienoilla on kohtu alkanut kramppailla voimakkaasti, mutta nyt ei ole ainakaan vielä tuntunut mitään. Tosin syön kyllä ennaltaehkäisevää lääkitystäkin.

Tsemppiä vaan kaikille piinailijasisarille! Suunnittelen jälleen testiä jo pp 11 herkällä testillä, vaikka tuo varsinainen veritestipäivä on 2.2.

Huh! Täällähän on kovasti alkanut jo tapahtumaan ja porukkaa tullut reippaasti sen jälkeen, kun olen viimeeksi palstalla käynyt! =) =)
En jaksanut lukea ketjua läpi, pikaiseen vaan ilmottelen, et hengessä olen mukana, vaikka tietoisesti olen jättänyt palstailun ja koko hoitojen ajattelun, keskittynyt vain nauttimaan siitä, mitä minulla jo on. :)

Listasta huomasin, että minulle voisi laittaa ton passin helmikuulle, taitaa ovulaatio ajoittua helmikuun puoleenväliin, mikäli sitä nyt edes tulee. b =) d
Ja hoidoissa olen OYSissa.

Ansku, mun tietääkseni punktiosta = rv2+0..? Ja sitten loogisesti 2+ alkion ikä, jos pas? Siis esim. jos pakastettu 2. päivänä, niin 2+2 siirrosta? Korjatkaa jos meni ihan pieleen!

SaaraX Mitä lääkettä oot saanu niihin kohtukramppeihin? Mullehan ois suostuttu antaan litalginia vaan siirtopäivänä.. tosin onneks niitä ei sit niin pahoja oo ollukaan. Jos vielä tulee, niin senhän arvaakin sitten jo mitä enteilee.. :(

Kiitos Syssy! Tuo onkin ollut lääkkeenä nimeltä tuttu mutta ei koskaan mulla käytössä kun on ollu lyhyt kaava. Nyt saattaa olla tarvetta tuolle Zumenonille.

Ansku: Punktiopäivä on rv 2+0. Ite käytän raskauslaskuria www.raskauslaskuri.com ja siihen saa kokeilemalla itselleen sopivan päivän. Katsoo vaan, että hedelmöittymispäivä on sama kuin punktiopäivä. Jos meillä on punktio keskiviikkona niin laskettu aika on 20.10.2010.

=)

Syssy: Muistatko kuinka paksu se kohdun limakalvo on sulla ollut? Mullekin lääkäri sanoi inssien aikaan, että limis on ohuehko. Oli silloin muistaakseni maks. jotain 6-7 mm jos nyt yhtään oikein muistan. Mulla on tosi niukat ja lyhyet menkat aina. Oon epäilly tuota limakalvoa ongelmanaiheuttajaksi. Siksi otettiin inssissä Menopur käyttöön VL:ssa. Ei se muistaakseni mitään eroa tehny kyllä..

Pakko palata muokkaamaan vielä viestiä Raitikselle ja Anskulle: Mieki laskin lasketun ajan (arvio) vaikka tällä viikolla vasta Puregonit aloitettu. Toiveet on korkealla ja jotenki uskon siihen että kasvatan mahassani vauvantekoaineksia enkä mitään tyhjiä rakkuloita..

Raitapaitainen: Mulla tosiaan tuo 5 tablettia per päivä pakastesiirrossa. Se on aika suuri määrä. Ilmeisesti paljoa tuon enempää sitä ei voi määrätä. Suosittelen lääkeannostelijan ostamista, jos joutuu tämän lääkkeen kanssa tekemisiin. :D Menee laskuissa helposti sekaisin...

Mandalay: Mun lääkäri pitää 8mm miniminä, mikä pitää olla. Mulla se on ollu sellaista seitsemää milliä, pakastesiirrossa oli 6mm ja sitten lääkeannosta nostettiiin ja saatiin limakalvo kasvamaan kahdeksaan milliin. Nyt ICSI:ssä lääkäri mittasi punktiossa limakalvon paksuudeksi 8mm ja määräsi lääkkeet => Kahden päivän päästä alkionsiirrossa mitta oli sentin.
Kuukautiset mullakin on ollu aina aika niukat ja kunnon vuotoa on yleensä vain yhden päivän, joskus kaksi.

Voi herranjesta... en taida laskee mitään tarkkaa LA päivää, vaikka onhan se melkein laskettu.. yritän olla ajattelematta (joo, "helppoo"..). Totta tosiaan se taitas mennä likimain just omalle synttäripäivälle (pari päivää ennen) :ashamed: :headwall: kun sitä ensviikon pettymystä pelkää vaan NIIN paljo ettei mitään rajaa. Eipä siihen voi oikein mitenkään valmistautuakaan, yhtä p*skalta tuntuu kuitenkin jos niin käy.

No niin, tänään suoriuduttu pistämisestä ihan pikkuriikkisellä pisaralla :) verta tosin tirskahti kun otin neulan ulos. Taisin osua suoneen tms. Eilisen pistoksen paikalla on rupi ja pieni mustelma :ashamed: hups..

Se tuossa Puregon kynässä mietityttää kun mun mielestä sitä on sikäli hankala käyttää, että kun yhdellä kädellä yrittää saada ainetta ulos, niin se kestää aika kauan. Yhtäkestoisesti painamalla ei oikein onnistu, vaan se on lähinnä naks-naks-naks- ja tuntuu kestävän ikuisuuden :| Mitä mä teen väärin? Miten sen sais sujuvammin tulemaan? vai saako sitä?

Annabel-77: Painathan siitä kynän napista kohtisuoraan? Siis siten, että sormi ei pääse ottamaan jotenkin vastaan (napin reunaan) painaessasi sitä nappia. En kyllä muista, onnistuuko noin edes tehdä. Lääke tulee suht hitaasti, joten et sinä varmaan mitään väärin tee. Se nyt vaan on sellainen se kynä. Ole huoleti. :)

Annabel se kynä naksuu siks, kun siinä on se asteikko ja sen kuuluukin tehdä niin, senkin takia et se aine tulee sieltä riittävän hitaasti. Ei sitä liian nopeasti saisi painaakaan. Olepa huoleti, ihan oikein se menee! Pieniä veritirskahduksiakin saattaa joskus tulla, samoin mustelmia, ihan asiaankuuluvaa on. Minä jos kuka, pelkäsin ihan hirveästi ekoja pistoskertoja,mut kas kummaa enää ei tunnu missään ja se on aina nopsasti hoidettu :)

Katjuzka: Me ollaan sitten käyty levittelemässä jalkoja eilen samassa paikassa :LOL: En käsitä, miten ne on menneet tollaista lahjasolujuttua sulle Avalla tölväisemään :eek: Kuka teillä on lääkärinä? Meillä on K.P ja hän on kyllä tosi pätevän ja täsmällisen oloinen. Saa nähdä, mitä meille ehdotetaan jatkossa, koska meilläkään nää alkiot eivät ole mitään hyvälaatuisia. Tästä huomautti myös se biologi eilen :( Mutta mä olen ainakin nettikeskusteluista ja joltain lääkärien kysymyspalstoilta ymmärtänyt, että aika pitkienkin hoitokertojen jälkeen saatetaan edelleen kannustaa omilla soluilla...

Ja vielä tuosta limakalvosta, niin mulla se oli eilen 12mm, saattoi olla jopa hieman paksumpi, mutta kun rakko oli niin täynnä, että se peitti osan näkymistä. Optimaalinen siirrossa on 10-15mm. Mulla zumenonit 3X1 + luget 2x200mg kahdesti päivässä eli 800mg/vrk ja luget aloitettiin jo tiistaina ja PAS eilen.

Ei oo totta vadelmaunelma =) Ollaankohan me törmätty...Juu,mä olin se joka juoksi silmät vetisinä ulos mieslääkärin huoneesta yläkerrassa kahden aikoihin :'( Pätevä varmaan, mut vaan eri linjoilla kuin varmasti joku muu. Ja mä haluaisin itse tietää kaiken, niin puhuukin tosi vähän ja jotenkin vaikea keskustella, vaikka muuten miellyttävältä vaikuttaakin. Ja kun lääkkeen vaihtoa ei edes voinu ajatella...mietittiin jo klinikan vaihtoa, mutta jos pyytäiskin eri lääkärin. Meillä oli yks inssikin mennä sen takia ohi, ettei määrätty kuin 1 kontrolliultra..menin ominpäin sit toiseen ultraan ja kas, inssipäivä aikaistettiin parilla päivällä. :( silloin jo tuntui ettei oltu kovin tarkkoja...Onneksi itellä oli "tunne" et liian pitkälle menee.. Hyperin vaara myös ollu molemmilla kerroilla, mut jos en ite olisi niistä lukenu ja asioita selvitelly, olisin ihan pihalla et mitä tää tällänen on. Eikä muuten missään vaiheessa sanottu mikä oli limiksen paksuus eilen..Yleensä sanoo sen hoitajalle heti alkuun..

Onko kellään kokemusta lääkäristä L.H Avalla?

Täällä taas. :) Täytyi selailla taas monta sivua, kun en oo käyny viikkoon "ilmoittautumassa" ja niin paljon on tapahtunut.

Tiivistetysti: Paljon onnea Utua!! Uskotaan ja toivotaan, et plussa pitää pintansa :heart: Jaksamista myös kaikille punktiossa olleille ja tietysti tsemppiä kaikille siirtoon menijöille ja plussatuulia "kollega-piinailijoille".

Mulla on nyt siis viikko siirron jälkeistä piinailua takana. Alkuviikko meni jotenkin ihan euforisissa tunnelmissa, kun olin päättänyt (ja oli myös tunne) et tällä kertaa onnistuu. Nyt on tilanne vähän toinen, kun yleensä menkkoja edeltävät tuntemukset on ilmestynyt vahvoina: parin päivän hillitön syömishimo, kärttyisyys ja tunteiden vaihtelu. Mahaa on nipistellyt jonkin verran joka päivä, joskus munasarjoista, joskus vähän keskemmältä, mut mitään "oikeita" raskausoireita ei kyllä oo ollu (vai pitäisikö edes?). Nyt on siis tosi tosi epävarma olo onnistumisesta ja pelottaa :'(

Testipäivä on siis viikon päästä maanantaina 1.2 Mä toivon toivon toivon NIIN paljon, et ei alkais vuotaa ennen sitä! Niin ja tietysti ettei sen jälkeenkään ;)

Yhteistyössä