KYMPIN HOIDOISTA PLUSSANNEET!

Pikapäivitys vielä kerran: Pikkuinen sydäntenkaappaaja tyttömme :heart:, syntyi 16.11. 3570g ja 51 cm. Täällä meinataan pakahtua rakkaudesta ja ilosta ja itketään onnen kyyneliä vähän väliä. Ei tämmöistä suloista olentoa osannut edes odottaa, vaikka paljon odottikin..
Synnytys meni kaikin puolin hyvin ja sujuvasti, vesien menosta vuorokausi ja tyttö saatiin ulos alakautta ilman pahempia traumoja äidille, vaikkei epiduraaliakaan ollut ja vähän jouduttiin paikkoja leikkaamaan auki. Luonto auttoi paljon ja pakotti ponnistamaan, kunhan vaan aukeamissupistelut jotenkin ensin sieti. Isä oli niin myyty pikkuisen silmien lumosta, että unohti katsoa kumpi tuli ja pyyhekäärö aukaistiin uudelleen...:D

Onnea ja iloa kaikille vaavin jo saaneille, ja kovasti tsemppiä ja onnea kaikille, jotka vielä kantaa masussaan! Ihanaa talven jatkoa kaikille, katselen myöhemmin (jaksanko) ehdinkö kirjoitella vielä vauvautuneet osastolle:heart:
 
Onnea Bitter ja Sannis!

Yhdessä kasassa täällä. Huomenna poksuu taas viikot (39) ja sais mun puolesta jäädä viimeiseksi poksumiseksi. Neuvolassa kävin tänään. Siellä kaikki ok. LA päivänä vielä kontrolli ultra ellen oo synnyttäny.

AaVee 38+6
 
Onnittelut vauvan saaneille :heart: :flower:

Sitten pikaisesti omaa napaa:
pari viikkoa sitten oli se painoarvio/ synnytystapa-arvio äippäpolilla. Silloin vaavilla oli arviolta painoa n. 3100 g ja laskettuna päivänä sitä olisi n. 3900 g... eli potra poika tulossa. Synnytys alakautta, lääkärin mukaan mahtuisi 4,5 kiloinen vauva (ei kiitos, sanon minä) tulemaan alakautta. Lääkäri tosin veikkaili, ettei mene laskettuun aikaan saakka, kun vauva syntyy, lääkärin mukaan kohdunsuu pehmeä, auki sormelle ja kanavaa jäljellä 1,5 cm. No, tuosta on tosiaan pari viikkoa aikaa, tässä välillä on ollut parina yönä kipeitä supistuksia, viime yönä jopa 3 minuutin välein, mutta aina ne vaan loppuu ennenaikojaan :( Viime yönä supparit säteili kunnolla myös selän puolelle.. Esikosta lähti ekas limatulppa ja viime yönä joka vessareissulla odotin sen irtoavan, mutta eipä sellaista näkynyt.
Tänään olen yrittänyt ulkoilla oikein urakalla, josko ensi yönä alkaisi tapahtumaan jotain... Vaikka välillä kyllä tuntuu siltä, että vaavi viihtyy turhan hyvin yksiössään...

Tsemppiä meille kaikille, jotka odotetaan vaavin "ulkoutumista" :)
ja mukavaa marraskuun viimeistä viikkoa kaikille!

Nipsu + Muru rv 38+3 :heart:
 
Sannis iiisot onnittelut komiankokosesta pojanjollikasta, tulihaa hää sieltä!! :D Vähintäänkin hatunnoston arvoinen teko synnyttää jössikkäinen alakautta ja vielä käsi pään vieressä niin ku täälläkin kävi! Laitathan synnytyskertomusta kun ehdit/jaksat, mielenkiinnolla odotan miten synnytyksesi loppujen lopuksi eteni!

Ja bittersweet onnea roppakaupalla tytöntylleröstä!! :flower: Kyllä se ensikatse todellakin on niin sydämet sulattava!!

Lyhyesti omaa napaa: Täällä painoa lähti synnytyksessä 7,5 kg ja sen jälkeen 1 kg, nyt tuntuu tyssänneen. Mutta tänään alkaa synnytyksenjälkeinen jumppa, jospa se auttaisi kiinteyttämään paikkoja. Ja ennen kaikkea toivon apua virtsankarkailulle, mulla on ihan toivoton tilanne sen suhteen! :'(

Kultarakas juniori on sen sijaan ottanut aimo harppauksen kehityksessään ja on alkanut olemaan aktiivisempi :heart: Ja nyt viikonloppuna tuntui löytyneen sopiva rytmi tissittelyihin, 3-4 tunnin välein vrk:n ympäri. Vloppuna yritin maksaa univelkoja ja mielestäni onnistuinkin :) Vielä kun saisi arjen rullaamaan miehen kiireiden keskellä, niin voisi alkaa nauttimaan vauva-arjesta - vielä se ei ole onnistunut kuin hetkittäin ja tunnen itseni NIIN RIITTÄMÄTTÖMÄKSI ja HUONOKSI äidiksi :'(

Sori valivali :( ja ei sittenkään niin lyhyt omanapaisuus! :ashamed:

t. Mullu ja juniori 3,5 vkoa
 
Poks 39+0! Ei ihan menny mun veikkaus oikein ku 2+ puolella veikkailtiin millon syntyy... Tai no onhan tässä koko päivä vielä aikaa. Mut kun ei oo mitään tuntemuksia. Olo on tällä hetkellä itseasiassa ihan pirun hyvä! No viikko vielä ja jos sitte vaikka tapahtuis jotain. Toivossa on hyvä elää. :)

AaVee ja pikku L 39+0
 
MAHTIONNITTELUT KAIKILLE VAUVAN SAANEILLE!!!:heart::heart::heart:

Ja levollista kotiaikaa! Muistakaa huilia aina, kun vain on mahdollista. Muistelen että esikosta itselläni oli kovinta aikaa noin 3-4 kuukautta synnytyksestä, kun alkoi kaikki raskaus- ja muut hormonit elimistöstä poistumaan. Iski väsymys sitten ihan kertalaakista.

Olen edelleen raskaana eli vauva on kuin onkin pysynyt sisällä. =) Neuvolatätikin sanoi viimeksi, ettei kuulemma ikinä uskonut että päästäisiin näille viikoille. Varsin puhki olen ollut ja kaikenlaista kremppaakin on ollut, viikoittain olen sairaalassa joutunut käymään. Siksi en ole tännekään saanut aikaiseksi kirjoittaa vaikka päivittäin olen kuulumisianne käynyt lukemassa. Jänskät paikat on monilla ollut!

Viime viikolla sain taas luvan normaalielämään eli mikään ei enää ole kiellettyä (esim. sauna, seksi, autolla ajo, siivous jne.). Ja nyt veikataan että mahassani kasvaa jättiläinen (painoarvio rv 34 3100g), joten joudun tällä viikolla uudestaan sokerirasitukseen vaikka aikaisempi testi oli ihan normaali. Onko jollekin teistä käynyt samoin?

Suurin osahan on jo vaavinsa täällä saanut mutta onhan täällä vielä jokunen jäljellä... Voimia loppumetreille (Aavee ja Nipsu ootte jo ihan maalilinjoilla, oon vähän kade, valas kun olen, hih)!

Salvia 34 + 4
 
Hei vaan pitkästä aikaa ! täällä ollaan edelleen ja odotellaan vielä viimeiset viikot..toivon saavani sen sektion ennen joulua, eli vkolle 38. Eikä yhtään liian aikaisin, kun ottaa huomioon tän kroonisen väsymystilan kun monta kk, nukkunu vaan parin tunnin pätkiä. Nyt kolmatta päivää maailman kamalimmassa räkätaudissa, joka todella verottaa voimia. Pari vkoa sitten elämäni ensimmäinen ( ja hirvein) vatsatauti, jonka aikana painokin tippui monta kiloa. No, on varmasti tulleet kilot jo tällä syömisellä takaisin :)
SALVIA, samoissa mennään, eikä oo sullakaan ihan kevyttä ilmeisesti ollut..voimia sinne!!
Ja te joilla vauva jo kainalossa, PALJON PALJON ONNEA!!! SANNIKsen poitsukin tuli onnekksi vihdoin ulos..mahtoi olla pitkiä päiviä/ viikkoja sullakin noi viimoset.
oon oikeesti vähän kade vauvautuneille kun tää oma olotila on niin syvältä. mulle jos joku tulee väittämään että raskaana on niiiin ihana olla, niin puren ja lujaa!!! mur.
 
sannis, onnea oikein kovasti jössikästä!! Ja kunnioituksen huokaus...melkoisen kokosen pään olet onnistunut pusertamaan ulos ja vielä käsi välissä, huh, huh!

Kuin myös bittersweet ihanaa vauvan tuoksuista onnea!!

(Mulla ei taaskaan nuo hymiöt toimi...)

salvia, olen monesti miettinyt miten sinulla menee, kun on ollut hankaluuksia. Mutta hyvillä viikolla alat jo ola, onnea! ja reilun kokoinen kaveri tuloillaan. Toivottavasti sokerit ei tuota ongelmia.
Jaksamista loppuaikaan!

Kuin myös Aavee, nipsu, katjuzka ja ovis!

kirma&muru 6vkoa
 
Heippa kaikille :wave: ja paljon onnea vauvatuneille sekä rutkasti TSEMPPIÄ loppusuoralla painiskeleville! Uskokaa tai älkää, mulla on aika hyvä kokemus nyt taustalla tosta "loputtomasta" odottelusta, mutta kyllä se näköjään lopulta palkitaan :p

Tässäpä meidän kertomusta eli viime lauantaina tosiaan menimme naistenklinikalle käynnistelemään yliaikaista odotustamme viikoilla 42+1. Olin heti aamusta jo ihan kärtty, kun en yhtään tiennyt, mitä tuleman pitää. Kiukkuilin myös lääkärille ja sanoin, etten suostu jäämään vkonlopuksi sairaalaan, jos tilanne ei ole äippäkontrollista muuttunut. Sovittiin kuitenkin, että tarkistetaan tilanne, ennen kuin päätöksiä tehdään.
Lääkäri teki sisätutkimuksen ja totesi, että kohdunsuu on auki 4cm ja kalvot pullistuneet eli ei muuta kuin suoraan synnytyssaliin kalvojen puhkaisuun. Meinasin itkeä ilosta, kun ei tarvinnutkaan rueta käynnistelemään (itku tulee nytkin). Saliin mentiin klo 12.05, kalvot puhkaistiin 12.25 (vettä runsaasti) ja sitten odoteltiinkin supisteluiden alkamista. Säännölliset supistelut alkoivat vasta klo 14 ja oksitosiini supisteluiden tehostamiseksi aloitettiin 16 ja epiduraalin sainkin jo heti siitä tunnin päästä. Puoli tuntia epistä olinkin jo täysin auki, mutta poika majaili vielä aika ylhäällä. Sain luvan ponnistella aina kun siltä tuntuu, jotta vauvaa saatiin alaspäin. Kivut olivat aikamoiset, joten onnistuin siinä ponnisteluiden yhteydessä kakkaamaankin pöydälle, kun vessaan mua ei enää laskettu. Pyysin kätilöä myös katetroimaan, kun rakko tuntui niin täydeltä. Kaikki mahdollinen siis toteutui tässä ja kaikesta kivusta huolimatta nolotti ja harmitti, etten vessaan enää päässyt. Kätilöiden vuoronvaihto osui juuri parhaimpaan aikaan eli ponnistusvaiheeseen, mutta onneksi sama kätilö jäi vielä avustamaan, joka oli ollut meidän kanssamme koko päivän. Aktiivista ponnistuvaihetta kesti 15min ja poika oli maailmassa 20.05. Syntyi siis käsi poskella ja oli ISO, joten vanhat arpikudokset ja väliliha vähän repesivät, eivät kuitenkaan onneksi pahasti. Ihmeellistä, mihin naisen vartalo oikein taipuu ja suostuu. En olisi ikinä uskonut puskevani tuon kokoista lasta itsestäni ulos 15 minuutissa :D
Pari tuntia makoilimme iho ihoa vasten ja nautimme isukin kanssa lasilliset shampanjaa ja vähän myöhemmin vielä kätilön meille tuomaa iltapalaa. Poika vei luonnollisesti kaiken huomiomme, enkä juurikaan edes tuntenut paikkausta saati istukan ulostuloa, joka oli muuten 725g painava.

Kotiin pääsimme jo maanantaina, mutta aika on mennyt vauvan kanssa harjoitellessa ja esikoisen kanssa touhutessa, joka on ihanan aktiivinen osallistumaan vauvan hoitoon. Tänään olisi tosin halunnut viedä vauvan päiväkotiin pienten ryhmään hoitoon :) Onneksi ymmärsi, että vauva on vielä liian pieni vietäväksi ja lähti ihan hyvillä mielin itse kavereiden kanssa leikkimään.

Huh, tulihan sepustus - toivottavasti siitä saa selkoa. Kaikkinensa siis synnytyksestä jäi todella hyvä fiilis ja pojan koosta huolimatta äiti selvisi siitä traumoitta :) Maitoakin on ihme ja kumma alkanut tulemaan, eikä korvikkeita ole toistaiseksi tarvittu. Ensimmäinen maitokakkakin on jo aamusta tullut, joten eiköhän tämä tästä ala taas sujumaan.

Ihanaista lumipyrypäivää kaikille ja jaksuja masujen kanssa!
Sannis & poitsu ~4vrk
 
Pikaisesti eiliset neuvolakuulumiset:
Kaikki ok, verenpaine oli koholla 138/85, mutta luulen sen johtuvan siitä, että neuvolan täti ei löytänyt sydänääniä (vauva oli ollut myös aika rauhallinen edellis illasta) ja sitten kun ne löytyivät, meinasi täti, että vauva on perätilassa.
Kyllä tympäisi. Tää nla täti ei ollut aivan varma kuitenkaan asiasta, niin hän kävi hakemassa toisen nla tädin tutkimaan. No tää toinen oli sitten sitä mieltä, että vauva on raivotarjonnassa. Mutta että vauva ei ole vielä laskeutunut.. Täh? Pari viikkoa sitten äippäpolilla kokoarviossa lääkäri sanoi, että on laskeutunut, muttei kuitenkaan aivan kunnolla kiinnittynyt... Voiko vauva nousta sitten välillä ylemmäs, kun on jo laskeutunut? Onko kellään tietoa?

Ultralaitetta ei ollut, koska se oli viety naapurikuntaan kun siellä oli menny rikki... just joo sanon minä. Tää on tätä pienten paikkakuntien touhua! :kieh:
Yritin kysellä, että eikö tätä pitäisi kuitenkin varmistaa ultralla (esim. tk:ssa), kun laskettu aika on ensi viikolla. Meinasivat vaan, että kyllä ne sitten synnärillä kääntää salissa, jos vauva on perätilassa. Just just :mad:
No yöllä potkut tuntuivat kuiteskin kylkiluissa, joten uskallan toivoa, että vauva on kuitenkin pää alaspäin..

Ylihuomenna olisi joulunavaus, saa nähdä pääseekö sinne :)

Nipsu + Muru 38+6 :heart:
 
Hei vaan kaikille, pikaisesti tulen vaan moikkaamaan. Onnea kaikille vauvatuneille. Meidän pojat syntyivät 27.10 rv 34+1, makasin ennen sitä osastolla kaksi viikkoa ja lopulta synnytys käynnistettiin. Raskausmyrkytys ja avoimet paikat. A-poika 2200g ja B-poika 2300g pituutta oli huimat 46.5 cm ja 46 cm. Kotona ollaan oltu jo parisen viikkoa ja aikaa ei ole ollut netissä käydä.....hmmmm miksiköhän. Mutta näin meille kävi. Palailen taas kunhan arki saadaan rullailemaan.
Pa-mi ja pallerot.
 
heippa!

ja onnea pa-mi poitsuista!!!ajattelinkin tässä toissapäivänä mitä sinne kuuluu :) mutta hyvää näköjään :)

nipsulle ja aaveelle tsemppiä! kyllä ne pian syntyy :) vai onkohan jo syntynyt :) olikohan muitakin joilla alkaa olla la käsillä??mutta tsemppiä kuitenkin...odotus palkitaan...

RP&poju
 
Oltiinpas me pudottu jo kauas etusivulta..

Onnittelut Pa-mille pojista :heart:

Sitten omaa napaa:
Neuvolassa kävin tänään (toivottavasti viimeisessä tältä erää), pissa puhdas, hb 124 (viimeksi 112), verenpaine 131/78, paino pysynyt samana, sf-mitta 36. Ja mikä helpottavinta: vauva oli raivotarjonnassa, huh! Toi korkea verenpaine selittyy osin sillä, että jännitin kauheasti vauvan asentoa, mutta onneksi oli nyt pää alaspäin. Toissa yönä oli maha melkein koko yön kipeä ja vauva pönkäsi, eli onhan se voinut ollakin viime viikolla perätilassa ja kääntyi nyt sitten uudestaan "oikein päin". Lasketun ajan ylittämisestä ja käynnistämisestä juteltiin ja sanoin, etten halua käynnistystä vasta parin viikon päähän, koska arvio vauvan painoksi laskettuna päivänä on 4 kg, eikä minua oikein innosta ajatus 4,5 kiloisen vauvan synnyttämisestä. Terv.hoitaja laittoikin nyt sitten ensi tiistaille lääkäriajan ja yritetään saada käynnistysaika (ellei vauva synny ennen sitä) viikon päähän lasketusta ajasta. Samalla lääkäri voisi tarkistaa kohdunsuun tilanteen (vaikka ronkkia vähän kovakouraisemminkin, sekin voisi sitten edistää tilannetta). Myös vyöhyketerapiasta juteltiin, siitä voisi myös apua synnytyksen käynnistymiseen. Pitänee soittaa ja varata aika, jos vaikka viimeistään perjantaille saisi ajan. Monella on kuulema synnytys käynnistynyt vuorokauden sisällä vyöhyketerapiasta ...
Viime yönä minulla särki päätä tosissaan, piti ottaa 2 särkylääkettä ja istua ihan paikoillaan.. makuuasento teki olon heikoksi. Valvoin kolmatta tuntia, ennenkuin särky hellitti sen verran, että sain unen päästä kiinni Ehdin jo miettiä raskausmyrkytyksestä lähtien kaikkea, mutta ilmeisesti syynä särkyyn on kovasti jumissa olevat hartiat..
Kovasti lähtöä odottelen, vaikka nyt ei kyllä ole mitään "oireita" lähdöstä. No, äkkiähän se sitten tapahtuu..

Mukavaa alkanutta joulukuuta kaikille!

Muoks* Ai niin, mitähän AaVeelle kuuluu...? Taisi olla eilen laskettuaika... Jokohan on saanyt vauvelin syliin..

Nipsu + muru 39+5 :heart:
 
Viimeksi muokattu:
pa-mille onnittelut pojista!

Nipsu toivottavasti alkaa pian tapahtumaan, kahden viikon ylimääräinen odottelu on todella syvältä... Onneksi teillä sentään th ymmärtää asian, mä jouduin kiltisti odottelemaan ensin äippäpoliin ja sitten vielä sen jälkeenkin useamman päivän. Onneksi homma saatiin käyntiin kalvojen puhkaisulla :) Tsemppiä siis kovasti!

AaVeen uutisia olen minäkin yrittänyt täältä kuikkia, onkohan nyytti jo sylissä?

Hyvää joulukuun alkua kaikille!
Sannis & poitsu 12vrk
 
Onnittelut Sannis ja Pa-mi vauveleista!!!:flower: Sannikselle bonus-onnittelut noin potran pojan synnyttämisestä, huh huh ja vielä käsi poskella. Ihanaa että kaikki meni kuitenkin hyvin, vaikka jouduitkin odottamaan pitkään.

Täällä piinaviikot jatkuvat. Neuvolassa juuri käyty eikä siellä mitään uutta. Jotenkin tympii toi neuvolassa ramppaaminen ja samojen asioiden toisto. Tällä hetkellä kyllä kutakuinkin kaikki ärsyttää, kuten ihmisten kyselyt ja ihmettelyt että etkö olekaan vielä synnyttänyt????:kieh: Ymmärtäähän sen kun ollaan syyskuusta asti oltu valmiudessa ja näytti että ennenaikasestihan se sieltä tulee, mutta huomennahan tuo laskettu aika vasta on. Tuntuu vaan että vointi kohenee ja supistukset vähenee. Ei mun kohtu jaksa enää synnyttää kun se on niin pitkään supistellu!!: /. Taidan tehdä "Sannikset". Toivon mukaan nyytti on kuitenkin hieman pienempi näin ensisynnyttäjälle...

Tsemppiä myös Nipsulle, samoissa mennään... Aavee onkin jo kenties synnyttänyt? Eiköhän mekin kohta päästä tonne vauvautuneiden puolelle. Täällä alkaa olla jo aika hiljaista.

Malttamaton Ovis 39+6 ja huomenna poksutaan LA 40+0!:xmas:
 
Heipä hei!

Maanantaina 29.11.2010 klo 12.26 koimme jotain niin uskomatonta, että sitä ei voi sanoin kuvailla. Meille syntyi täydellinen poika-vauva! Eilen kotiuduimme sairaalasta ja elämä on yhtä unelmaa!

Synnytys meni hyvin. Vähän tarvittiin imukupin apua. Pieni repeämä ja välilihan leikkaus mutta olo on hyvä!

Palailen myöhemmin.

Aavee
 
Onnea AaVeelle poikavauvasta :heart:

Itsellä tänään SE päivä, mutta vaavi tuntuu vaan viihtyvän masussa. Viime yönä oli muutamia kipeitä suppareita, jotka tuntuivat myös kohdunsuulla. Nyt päivällä ei mitään.
Ajattelin käydä rivakalla lenkillä ja sen jälkeen saunaan. Jospa se edistäisi tilannetta.

Ai niin, onnittelut Oviksellekin la:n saavuttamisesta :)

Nipsu + Muru 40+0 :heart:
 
Viimeksi muokattu:
Meg
AaVee: Onnea tosi paljon! On pakko välillä lukea täältä että miten täällä voidaan kun ollaan "tuttuja" kympin hoidoista, muistatkos? Meillä oli samoihin aikoihin IVF maaliskuussa, valitettavasti meillä ei onnistunut, mut hyvillä mielillä ensi vuonna.. Aivan ihanaa kuulla vauva uutisia, varsinkin jotka oikeasti yrittävät monta vuotta ja ovat toivottuja vauvoja.
 
Täällä sitä vaan vielä kökitään :(
Nyt kun vaavi saisi syntyä, ei edes supistelekaan enää :mad:
Esikko syntyi rv 40+3, laitokselle lähdettiin edellisenä päivänä, mutta nyt taitaa mennä yli reippaasti. Toivottavasti tiistainen lääkärineuvola tuo tuloksen, eikä käynnistystä tarvitse tehdä.... :headwall:

Turhautunut Nipsu + Muru :heart: rv 40+2
 
Onnittelut AaVeelle poitsusta!

Isot tsemppaukset Ovikselle ja Nipsulle, mikäli vielä olette yhdessä koossa! Muussa tapauksessa onnittelut jo etukäteen, älkää tehkä "sanniksia" ja antako odotuttaa ihan niin pitkään :)

Halaus kaikille Sannikselta ja poitsulta!
 
Jaahas. Nopeita omanapaisia päivityksiä:

Tyttö syntyi 29.11 maanantaina 15.13 ja sulatti sydämet! 4050g ja 51 cm pitkä.. Synnytys meni omasta mielestäni hyvin, kivunlievitykset sattuivat aina juuri oikeaan aikaan. Ainoa negatiivinen asia oli epparin ommel tai sen vajavaisuus, ehdin vuotaa reilun litran verta ennen kuin huomattiin että sinne vielä pari tikkiä tarvisi..

Vedet meni sunnuntai iltana juuri kun olin saunaan lähdössä... Jäi sit se sauna reissu.. Yöllä alkoi supistukset joihin sain ensin pari kertaa kipulääkettä lihakseen ja sit puolilta päivin olin n. 4 cm auki ja pääsin saliin ja laitettiin epiduraali. Olin alunperin ajatellut synnyttää ilman noita lievityksiä vaan matkan varrella ajatus muuttui eikä haittaa yhtään. Olisin valmis jo uuteen, tulikin heti jo raskauskuume, ei voi olla vauvakuume kun vauva on viikon vanha... :)
 

Yhteistyössä