Kylpyhuoneen saumoista kasvaa sieniä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Tiina+4
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
tajuan minä.. laitoin terveystarkastajalle viestiä niin ei se ottanut mitään kantaa.. käski pestä ja just sitä ilmanvaihtoa lisätä.. en vaan käsitä miten auttaa kun nuo juurethan on siellä laattojen alla ja vettä saavat jokatapauksessa.. meillä 4 lasta ja suihkussakin tulee käytyä näin ollen päivittäin kuitenkin.. vaikea sitä kylppäriä nyt ihan kuivana on pitää..

Laitoitko mukaan kuvan noista? Kyllä tuon luulisi havahduttavan.

Jos et, soita huomenna vuokraisännälle ja kerro, että aiot purkaa vuokrasopimuksen. Sitten vaan etsimään uutta kotia ja terveystarkastajalle kuvallinen viesti menemään ja yhteys heti tiistaina.

Jos laitoit, ota yhteys johonkin toiseen terveystarkastajaan, vuokraisäntään ja isännöitsijään, ja etsi se uusi koti.

Vakavasta homealtistuksesta on kauaskantoisia seurauksia.

Kannattaisiko kysellä tunnistusapua jostain sienifoorumilta? Googlettamalla löytyy. Yritä ottaa tarkempi kuva, niin tunnistaminen on helpompaa. Saisit ehkä tietoa, jos kyseessä on terveydelle vaarallinen sieni.

en laittanut, tosiaan pesin nuo sillon pois ja nyt ajattelin että kasvakoot.. saadaan niitä kuvia ja todistusta..

No nyt sitten välittömästi otat uuden yhteyden (heti tiistaina menet vaikka käymään noiden kuvien kanssa!!), niin eiköhän ota vakavasti.

Terveystarkastaja saa varmasti sienistä ja "sienistä" paljon yhteydenottoja eikä ilman kuvia välttämättä osaa ottaa riittävällä vakavuudella, mutta kyllä tuosta kun kuvan näkee niin ottaa, usko pois.

Toimi nyt hyvänen aika ihminen, ennen kuin olette sairastuneet koko perhe. Minulla on pari ystävää joilla on homealtistus ja molemmilla todella vakavat ja loppuelämän kestävät seuraukset.

Ja jos terveystarkasta ja ei edelleenkään reagoi niin yhteys hänen esimieheensä sitten. Ja se kannattaa tajuta että kukaan ei teidän puolia pidä vaan itse pitää olla vaatimassa ja pysyä lujana niiden vaatimusten kanssa.

en nyt tiedä mitä tietoa tai kokemusta täällä vielä haet: asuntosi rakenteissa kasvaa sieni.sitä ei ole milloinkaan mahdollista poistaa kotikonstein, koska sienikasvuston näkyvä osuus on aina vain jäävuoren huippu, itse sieni on syvällä näkymättömissä. vuokranantajallasi on ehdottomasti velvollisuus maksattaa korjaus ja/tai purkaa vuokrasopimus.

lähinnä sitä kun en tiedä onko tuo vaarallinen/myrkyllinen.. meillä olisi asunto valmiina n. 4-5kuukauden päässä. jos sieni ei aiheuta mitään niin voimme täällä olla sen aikaa.. sitten vähän hankalampi jos täytyy tähän väliin alkaa muuttamaan.. toki muutetaan jos on vaarallinen.. mutta osa noista on kuulemma suht vaarattomia..

lähinnä sitä kun en tiedä onko tuo vaarallinen/myrkyllinen.. meillä olisi asunto valmiina n. 4-5kuukauden päässä. jos sieni ei aiheuta mitään niin voimme täällä olla sen aikaa.. sitten vähän hankalampi jos täytyy tähän väliin alkaa muuttamaan.. toki muutetaan jos on vaarallinen.. mutta osa noista on kuulemma suht vaarattomia..

google kertoo ettei peziza-suvun sienillä tiedettävästi ole terveyshaittoja. (jos englantia osaat niin löytyi jonkun verran muutakin tietoa ja kokemuksia tuolla peziza-haulla) niitä saattaa siis kumminkin olla muttei ole tutkittu/todistettu. asunnossasi voi olla muitakin homeita jos on kosteusvaurio.

Tällästä kerto wikipedia. Googlella käännettynä :D

Hedelmiä elinten Peziza domiciliana kasvavat yksittäin, ryhmissä, tai ryppäitä kipsi, hiekka, sora ja hiili-pölyä kellareissa, luolissa, ja kasvihuoneet. Lajin tiedetään Euroopasta, Pohjois-Amerikasta, [2] ja Etelä-Amerikka (Argentiina). [9] sieni on tunnistettu yhtenä monista vastuussa hajoamista rakennuspuu käytetään historiallisia monumentteja Moldovasta. [10] Se on myös tallennettu Deception Island Etelämantereen, [11] ja Itä-Himalajalla . [12] sieni on ollut mukana tapauksessa yliherkkyyskeuhkotulehdus (nimeltään El Niño keuhkojen alkuperäiseen mietintöön), jossa aiemmin terve nainen kehittyi vakava hengenahdistus ja sen havaittiin olevan rajoittava keuhkosairaus ja näyttöä alveoliitti . Haku kotinsa, joka oli hiljattain tulvinut seurauksena rankkasateiden, paljasti sieni hänen kellarissa, ja ilman näytteenottoa vahvisti läsnäolo P. domiciliana itiöitä. [13]

Tässä linkki
Google-kääntäjä

juu.. mä en kyllä kovin haka tossa englannissa ole :/ eli mun käännökset on tota tasoa..suomeksi en löytänyt oikein mitään.. siksi yritänkin löytää jonkun joka olisi tavannut kodissaan tämän että osaisi kertoa enemmän

No tosiaan erään naisen kotoa oli löytyänyt tuota sientä ilmasta hengitettynä ja hänelle oli kehittynyt allerginen keuhkokuume, paha hengenahdistus ja lopulta alveolis: http://keskustelu.suomi24.fi/node/4385788

Itse kyllä miettisin, jos uskaltaisin ausa edes 4kk tuossa asunnossa.

juu.. mä en kyllä kovin haka tossa englannissa ole :/ eli mun käännökset on tota tasoa..suomeksi en löytänyt oikein mitään.. siksi yritänkin löytää jonkun joka olisi tavannut kodissaan tämän että osaisi kertoa enemmän

en ole kyllä kuullut tuollaisesta suomessa koskaan. mutta englanniksi löytyi tietoa että ainakin jossain päin maailmaa (huonommin rakennettuja taloja? suomessahan talonrakennus, ilmanvaihto ja tiivistäminen on huomattavan edistyksellistä moniin muihin maihin verrattuna) tuota esiintyy paljon kellareissa, mutta lisäksi sitä voi nousta betonista, kylpyhuoneesta, lattiamatosta mädäntyvistä puurakenteista ja jopa kosteista kylpyhuoneenmatoista, vanhoista tyynyistä ja tavaraläjistä asunnoissa.

st0wpv

En ymmärrä, miksi sä et ole jo soittanut sille terveystarkastajalle? Sillä saa heti jonkun vastauksen. Ainakin aikemmin ketjussa kerrot, että laitoit emailia, mutta se ei ole tehokas keino saada vastausta.

Yhteistyössä