Kylmiltään ravintolayrittäjäksi, muita???

  • Viestiketjun aloittaja Uusi suunta elämälle
  • Ensimmäinen viesti
Uusi suunta elämälle
Uutta suuntaa elämälle hakemassa ja nyt ois tilaisuus ruveta ravintolayrittäjäksi. Ei minkäänlaista kokemusta ravintola-alalta tai yrittämisestä. Onko kukaan ottanut näin huimaa riskiä??? Kaipaisin kokemuksia.
 
Meillä on ravintola, ruoka-sellainen. Itselläni ei ollut kokemusta, mutta mies on kokki. Työajat nyt ensimmäisenä tulee mieleen miinuksena ( töissä kun muut vapaalla), ja työmäärä, mies tekee n.70-90h/vkossa. Plussaa palkka ja hyvä ruoka.... ;)
 
"hmmm"
Tunnetko omavalvonnan? Onko sinulle hygieniapassi? Anniskelupassi? Jos vastasit ekaan että et, niin ala tutustua. Jos vastasit toiseen ei, niin et voi siellä itse työskennellä ja jos kolmanteen tuli ei, et saa alkoa myydä, jos ravintolalla on oikeudet.
 
"..."
No sitähän mä kyselen et onko järkeä kun kokemusta ei ole. Et josko joku ois tämmösen riskin ottanut... Hygpassi ja anniskelupassi löytyy, ja valmius työskennellä ympäripyöreitä päiviä.
 
No, voin puhua vain omasta kokemuksesta, me otimme melkoisen riskin ostaa konkkaan mennyt ravintola keskellä ei mitään, eli ei minkään kaupungin keskustassa. Alku toki oli vaikeaa, mutta nyt ravintola pyörii hyvin. Mieheni on kokkina, itse teen paperityöt, työntekijöitä on 5kpl. Menot on melkoiset vaikka onkin pieni ravintola, ja välillä toki mietityttää tulevaisuus, jos asiakkaita ei enää riittäisikään.
 
"vieras"
[QUOTE="...";27272380]No sitähän mä kyselen et onko järkeä kun kokemusta ei ole. Et josko joku ois tämmösen riskin ottanut... Hygpassi ja anniskelupassi löytyy, ja valmius työskennellä ympäripyöreitä päiviä.[/QUOTE]

No ei ole järkeä niin ei ole. Aika monikin on ton riskin ottanut ja heikosti on käynyt. Entiset naapurit mm. kokivat ravintolan suurkäyttäjinä olevansa kykeneviä pistämään oman lafkan pystyyn. Tekivät konkan jo ennen kuin se hiivatin paikka avattiinkaan!!! Eivät älynneet, että laskut pitää maksaa, muuten ei tavarantoimittajat toimita sitä tavaraa. Ja kun ei ole mitään myytävää, ei ole tulojakaan...
 
"huoh"
Tää on just tätä suomalaisuutta, mitään ei kannata yrittää kun kaikki menee kuitenkin päin mäntyä! Tietenkin kannattaa ensiksi käyttää paljon aikaa suunnitteluun ennen kuin perustaa uuden yrityksen. :)
 
"..."
Juuh, kyllähän tästä ketjusta oikein huokuu tää suomalainen mentaliteetti :D Mut meinasin kokeilla jos jollakulla ois vaik etelän maan -verta suonissaan sen verran et uskaltaa ottaa ummikkonakin riskejä ja unelmoida.
 
[QUOTE="...";27272714]Juuh, kyllähän tästä ketjusta oikein huokuu tää suomalainen mentaliteetti :D Mut meinasin kokeilla jos jollakulla ois vaik etelän maan -verta suonissaan sen verran et uskaltaa ottaa ummikkonakin riskejä ja unelmoida.[/QUOTE]

Lisään vielä että Asumme ulkomailla, ehkä juuri sen etelän maan-mentaliteetin takia meillä ravintola onkin... ;) tsemppiä, mitä ikinä päätättekään!!
 
yrittäjähenkeä
[QUOTE="huoh";27272589]Tää on just tätä suomalaisuutta, mitään ei kannata yrittää kun kaikki menee kuitenkin päin mäntyä! Tietenkin kannattaa ensiksi käyttää paljon aikaa suunnitteluun ennen kuin perustaa uuden yrityksen. :)[/QUOTE]

Just niin! Ap sanoi, että on valmis tekemään pitkiä päiviä. Se on jo hyvä alku. Ravintola-alan yrittäjänä pitää olla kova tekemään töitä. Moni epäonnistuu sen takia, että kuvittelee voivansa liihottaa vain "johtajana" ja hurmata asiakkaita ravintolan isäntänä/emäntänä :)
Jos ap olet aidosti kiinnostunut ravintola-alasta, uskallat ottaa riskin ja uskot selviytyväsi vaikka homma menisi nurin, niin mikä ettei? Perehdy hyvin kustannuslaskentaan, hinnoitteluun ja muuhun talouspuoleen, niin ei tule yllätyksiä.
 
"vieras"
Minä olen nähnyt monta ravintolan loppua ja monta just tällaista, että on ostettu paikka, joka on "mennyt konkkaan huonon hallinnan takia, ei suinkaan kannattamattomuuden"... Yleensä se huono hallinta lähtee siitä, kun kannattavuus laskee. Kannattaa tosiaan viedä jollekin osaavalle ihmiselle näytettäväksi tuloslaskelmat ja taseet USEAMMALTA VUODELTA eikä vaan kuvitella omiaan.
 
"Kokki"
En todellakaan suosittele ravintolan perustamista, jos ei ole hajuakaan ravintola-alasta. Raakaa bisnestä ja helvetin kovaa työtä.

Gordonin suurena fanina voin suositella, että katso pari jaksoa kurjat kuppilat -sarjaa. Vaikka se onkin näyteltyä tosi-tv:tä, niin on niissä totuuden siemenkin. Ravintola-alasta mitään hajua olevat ihmiset perustavat ravintolan, koska "ruoanlaitto on niin kivaa" ja kohta ollaankin ongelmissa.
 

Yhteistyössä