kylmät kädet

osaisiko joku kertoa mistä johtuu se kun lapsella on aina ihan jäiset kädet ulkoilun jälkeen. vaikka on kädessä lapaset sekä kinttaat niin kädet on jäiset tai on kädessä mitä vaan niin kylmät on. silloin kun lapsi itse liikkuu niin kädet on lämpimät mutta kun istuu rattaiden kyydissä esim kauppa reissun ajan niin kädet on ihan jää kalikat.
 
Siis olen huomannut aivan saman meidän tytöllä ja silloin ei ole vaan tarpeeksi vaatetta päällä jos kädet on kylmät. Siis en tarkoita tumppuja ja hanskoja vaan muuten. Rattaissa on kylmä istua vaan paikallaan ja ekana käsille tulee kylmä. Olenkin rattaissa istuvalle lisännyt ylimääräisen gollegepuseron tms ja muuten normaali varustus ja taas on kädet lämpöset!! Kaupassa tietenkin tulee sitten kuuma jne... Todella hankalaa välillä näiden taaperoisen pukeminen...
 
Meillä pojalla aina kylmät kädet oli vaatetta ja hanskaa miten paljon vaan. Pojan täti sanoi että serkkupojilla (2,5 ja 5v.) on ollut aina sama vika. Mut olen kyllä joskus jostain lukenut että ku lapsilla on ääreisverenkierto heikko niin ei saisi ikinä mitata lapsen lämpöä käsistä vaan niskasta. Ei siis tarkoita pakosti et olis kylmä vaik kädet olis..
 
Veikkaa myös näitä kahta syytä: rattaissa istumista ja sukuvikaa. =) Mulla on itselläni aina kylmät kädet (nytkin), joten pojalla voi ihan hyvin olla myös sitä vikaa. Leikkiessä pojan kädet palelee tosi harvoin, siis jos oikeasti touhuaa, mutta rattaissa melkein väistämättä. Sit pitää lisätä joku makuupussi tai haalarin alle vaatetta, jos ratasmatkat on pitkiä. Kauhulla odottelenkin niitä oikeita talvipakkasia...
 
Meillä hoitotytöllä on aina kylmät kädet, ollessamme pihalla ja nukkuessa päiväunia. Hänellä on vaan rukkaset, täytyy pyytää että ainakin unten ajaksi lapaset alle saatava... Pihalla ei paljoo liiku (1v4kk) ettei touhuissakaan lämpene.

Ittelläni mulla on kädet ja jalat jäässä ulkona jos vähänkin pakkasta, mutta omalla tytölläni kyllä tuntuu olevan päinvastoin. Pojilla tais kyllä aikanaan olla samaa juttuu, että vaikka miten lapasta-hanskaa ja JOS sattu, että hetken nukkuvat ulkona oli peittoo jne ja AINA kädet kylmänä. Anoppi "ei oo tarpeeks päällä" kun ei uskonut, että kyllä on mutta kun on äidiltä perittynä se juttu!

Nykyään kyllä on ihan lämpöset paikat, ovat isoja ja touhukkaita!

 

Yhteistyössä