Kyllä sillä lapsellakin on oikeus olla siellä kauppakeskuksessa.

kuukkelinen
[QUOTE="hmh";30841560]Varmaan kyse onkin siitä, että meitä ketä tahansa voi siivosti pyytää väistymään, jos on itse unohtunut hölöttämään jonkun tuttunsa kanssa käytävälle. Ei tule paha mieli eikä tarvitse kirjoittaa palstalle. Mutta auta armias jos pikkulapsen äitiä pyytää hiukan väistämään lapsineen; sitä ei voi tehdä millään lailla ystävällisestikään ilman ettäs se äiti suuttuu, itkee, tuntee syyllisyyttä ja on ikuisesti kiukkuinen kaikille muille kaupassaolijoille...

Hormoonit vai mikä tuossa lie?[/QUOTE]

Höpönlöpön. Ei kyllä pidä paikkaansa. Ei me äidit sen kummoisempia ihmisiä olla kuin muutkaan.
 
"hmh"
Höpönlöpön. Ei kyllä pidä paikkaansa. Ei me äidit sen kummoisempia ihmisiä olla kuin muutkaan.
No mistä tää rutina täällä johtuu?

Olen siis itsekin äiti, ja ollut aikanaan kaupassa omien lasten kanssa ja nyttemmin lastenlasten kanssa. Ja mua ei ole ikinä kukaan joutunut tuijottamaan tai olemaan kiukkuinen mun lapsille tai mun mukana oleville lapsille tai minullekaan siellä kaupassa. Mutta niinpä en ole ikinä yrittänytkään tahalteen viivyttää toisia asiakkaita juuri sen vuoksi että juuri sillä sekunnilla mun mukanani olevan lapsen on saatava itse tehdä joku aikaa vievä juttu jossain pisteessä jos siellä kaupassa on ruuhkaa ja jonoa.

En väitä että kaikki äidit olisivat erikoisia asenteiltaan. Mutta täällä on aivan ihme kommentteja, kuten tuo yksi sanoo että nytpä hän oikein vasta rupeaakin kouluttamaan lastaan ruuhkakaupassa, ihan vaan että toiset asiakkaat oikein ärtyisivät. En voi ymmärtää tällaista vihamielisyyttä. Mikä elämässä on huonosti jos täytyy tällaisiin lähteä.
 
kuukkelinen
Äitejä nyt syyllistetään milloin mistäkin. Tää palsta varmaan oikein houkuttelee äitivihaajia luokseen. Varmaan osa kaikista ihmisistä on sellaisia ettei osaa huomioida toisia. Mä väistän aina jos huomaan että olen tiellä ja kerään lapsenikin pois toisten tieltä. Ja väistin myös silloin kun en vielä ollut äiti.
 
"LaMamanMorbid"
Ei munkaan lapset koskaan käyttäytyneet huonosti kaupassa taaperoina, muuten kuin mulle ehkä...vonkuivat jotain jädeä tms. Esikoinen yritti kerran vanhaa kunnon itkupotkuraivaritkarkkihyllynedessä-kikkaa, mut mä kannoin sen suoraan ulos. Voi olla, et joku mummu surkutteli lapsen puolesta..en tiedä. Mä olen ollut aikanaan tiukka ja linja se, et äkkii kaupasta ulos muita häiritsemättä. Kun lapset oli pieniä musta tuntui aina, et me ollaan muiden tiellä, tukkeena ja riesoja. En tiedä kuvittelinko, näyttäis et en...mutta kyllä, voi se johtua niistä hormoneistakin. ;) Minust on kyl pikkasen lapsellista siltikin loukkaantua siitä jos joku pyytää sun taaperoas väistymään...noh, mut tänä päivänä mä ihmisten ilmoilla toteutan mottoa 'elä ja anna muidenkin elää' . En kyttää enkä etsi tilanteita joissa pääsis näpäyttämään vieraita äitejä. Jos jonkun skidi törppöilee se ei oo multa pois, ennen ku se on OIKEESTI ja konkreettisesti multa pois. Mut mä osaan kyllä sitten sanoa sen ääneen. ;)
 
hahaahhahhahah
[QUOTE="hmh";30841571]No mistä tää rutina täällä johtuu?

Olen siis itsekin äiti, ja ollut aikanaan kaupassa omien lasten kanssa ja nyttemmin lastenlasten kanssa. Ja mua ei ole ikinä kukaan joutunut tuijottamaan tai olemaan kiukkuinen mun lapsille tai mun mukana oleville lapsille tai minullekaan siellä kaupassa. Mutta niinpä en ole ikinä yrittänytkään tahalteen viivyttää toisia asiakkaita juuri sen vuoksi että juuri sillä sekunnilla mun mukanani olevan lapsen on saatava itse tehdä joku aikaa vievä juttu jossain pisteessä jos siellä kaupassa on ruuhkaa ja jonoa.

En väitä että kaikki äidit olisivat erikoisia asenteiltaan. Mutta täällä on aivan ihme kommentteja, kuten tuo yksi sanoo että nytpä hän oikein vasta rupeaakin kouluttamaan lastaan ruuhkakaupassa, ihan vaan että toiset asiakkaat oikein ärtyisivät. En voi ymmärtää tällaista vihamielisyyttä. Mikä elämässä on huonosti jos täytyy tällaisiin lähteä.[/QUOTE]

Jos minua tarkoitit niin sehän oli vain vitsailua, ei kannata ihan kaikkea niin tosissaan ottaa. =) Nauratti joidenkin aggressiivisuus ihan tavallisestikin kärräileviä taaperoita kohtaan. Mikä elämässä on vikana jos ärsyyntyy noin pienistä asioista? Surullista kyllä miten lapsen tasolle jotkut jäävätkin. Kuulostaa vihaisilta teineiltä,mutta onneksi ei tarvitse heistä juuri välittääkään. Välitän vain siitä, ettemme tahallisesti ainakaan ketään häiritse enkä ota siitä stressiä jos joskus vahingossa olen tiellä, koska aikuinen osaa avata suunsa ja hyppään heti sivuun pahoitteluiden kera. Elämä jatkuu.
 
Mielensäpahoittajia on kyllä ihan joka ryhmässä. Vaikka kuinka nätisti sanoisit sille mammalle lapsineen, teinilaumalle, keski-ikäisille rouville tai vanhoille papoille että "anteeksi, voisitko väistää" niin osa niistä pahoittaa aina mielensä.... Ja sitten osa niistä nätisti pyytäjistä pahoittaa mielensä siitä kun vaikka kuinka yritti pyytää nätisti niin silti joku veti herneet nenään. Niille vaan ei voi mitään, tää maailma on nykyään täynnänsä näitä.
 
  • Tykkää
Reactions: LaMamanMorbid
viears
Mielensäpahoittajia on kyllä ihan joka ryhmässä. Vaikka kuinka nätisti sanoisit sille mammalle lapsineen, teinilaumalle, keski-ikäisille rouville tai vanhoille papoille että "anteeksi, voisitko väistää" niin osa niistä pahoittaa aina mielensä.... Ja sitten osa niistä nätisti pyytäjistä pahoittaa mielensä siitä kun vaikka kuinka yritti pyytää nätisti niin silti joku veti herneet nenään. Niille vaan ei voi mitään, tää maailma on nykyään täynnänsä näitä.
Ihan totta. Ja joskus voi tulla myös väärinkäsityksiä. Joku ei ehkä kuule, ei huomaa, kuulee väärin, tulkitsee toista väärin tms. Koitetaan nyt vaan tuli toistemme kanssa toimeen niissä marketeissa myös. Ihmisiä ollaan kaikki eikä kukaan virheetön.
 
  • Tykkää
Reactions: Blue
ennenolikaikkiparemmin
Mielensäpahoittajia on kyllä ihan joka ryhmässä. Vaikka kuinka nätisti sanoisit sille mammalle lapsineen, teinilaumalle, keski-ikäisille rouville tai vanhoille papoille että "anteeksi, voisitko väistää" niin osa niistä pahoittaa aina mielensä.... Ja sitten osa niistä nätisti pyytäjistä pahoittaa mielensä siitä kun vaikka kuinka yritti pyytää nätisti niin silti joku veti herneet nenään. Niille vaan ei voi mitään, tää maailma on nykyään täynnänsä näitä.
Nykyään?
 
Niin onha niitä hyvin kohtelaita ihmisiä, jotka väistävät, kun huomaavat olevansa tiellä tai kun pyytää kauniisti väistämään ja löytyy niitäkin jotka mulkoilee pahasti ja suuttuu vaikka kuinka kohteliaasti puhuu.

Itse pyrin katsomaan etten ole tiellä ja myös väistän ja pyydän anteeksi jos en huomaa itse.
 
"Minttu"
Nooh. Ajattelin otsikon perusteella, että tää kertois hansalapsista, ts. esiteineistä ja teineistä, jotka pyörii koulun jälkeen kauppakeskuksessa.

Mutta joo. Tää homma vaatii vähän ymmärrystä molemmin puolin. On nykyaikaa, että 2-vuotiaat saa vetää koria kaupassa, MUTTA äitinä kannattaa käyttää järkeä. Jos haluaa pienen lapsen tota "opettelevan" niin rauhalliseen kauppa-aikaan. Ihan lapsen turvallisuudenkin kannalta. Kyllä, joillakin voi olla kiire. Ja itsellä kun ei ole enää noin pieniä lapsia, en aina hoksaa katsoa sinne polven korkeudelle. Jos katse on jossain korkealla hyllyssä kun haen tiettyä tavaraa, ei pieniä ostoksentekijöitä tosiaan huomaa.

Eli jos lapsi on niin iso, että osaa kärryä työntää ( tai koria vetää), osaa myös harjoitella tekemään sitä rauhallisesti, ettei aja kenenkään päälle eikä jää itse alle! Vanhemmat vahtii. Sinusta on söpöä ja kivaa, kun oma 2-vuotias oppii uusia asioita, mutta muille hän on vain vieras lapsi, ei edes asiakas.
OMG :D mikä ongelma sinulla. Törmäiletkö muuallakin alle metrin mittaisiin esineisiin ja lapsiin?
 
laaman nöyhtä
En olis kyllä ikinä uskonut mutta kyllä tuo tavallinen kaupassa KÄYNTI tuottaa ihmisille suurta päänvaivaa. Jos sulla on kiire niin KÄY siinä lähisiwassa maitosi ostamassa. Älä mene hehtaarihalliin närkästymään ja huokailemaan hitaille ihmisille. Mutta tämä sille mammalle joka Seppälän Prismaan tuo erityis (lue: kurittomat) lapsensa leikkimään niin hommaa vaikka kotiinkuljetuspalvelu ruoallesi. Tämä mamma siis riisuu lastensa vaatteet (kengät myös) kärryihin ja huutaa lapsille VAPAA ja sitten ne juoksevat & kaatuilevat ympäri kauppaa :D kiipeilevät muiden kärryihin ja leikkivät piilosta vaateosastolla. Aukovat sovituskoppien verhoja ja sitten tietenkin alkaa se nälkäjanovinku siinä irtopullaosastolla. Siitä suklaadonitsit suuhun joilla sitten lähmitään kaikkea :D oikeesti nainen, pysy kotona!
 
luuuri
Alkuperäinen kirjoittaja laaman nöyhtä;30841996:
En olis kyllä ikinä uskonut mutta kyllä tuo tavallinen kaupassa KÄYNTI tuottaa ihmisille suurta päänvaivaa. Jos sulla on kiire niin KÄY siinä lähisiwassa maitosi ostamassa. Älä mene hehtaarihalliin närkästymään ja huokailemaan hitaille ihmisille. Mutta tämä sille mammalle joka Seppälän Prismaan tuo erityis (lue: kurittomat) lapsensa leikkimään niin hommaa vaikka kotiinkuljetuspalvelu ruoallesi. Tämä mamma siis riisuu lastensa vaatteet (kengät myös) kärryihin ja huutaa lapsille VAPAA ja sitten ne juoksevat & kaatuilevat ympäri kauppaa :D kiipeilevät muiden kärryihin ja leikkivät piilosta vaateosastolla. Aukovat sovituskoppien verhoja ja sitten tietenkin alkaa se nälkäjanovinku siinä irtopullaosastolla. Siitä suklaadonitsit suuhun joilla sitten lähmitään kaikkea :D oikeesti nainen, pysy kotona!
Ootko sä se nainen kun noin tarkkaan tiedät? Vai kyttäätkö niitä? Seppälän Prisma on kuitenkin ihan iso kauppa ja siellä käy paljon ihmisiä. Miten monesti sä satut tämän naisen kanssa sinne samaan aikaan ja näet kaiken? Vai ootko henkilökuntaa? Jos olet niin sun kuuluisi tehdä asialle jotain. Siis muutakin kuin kirjoitella nettiin.
 
Kati ja Töppö
Meillä lapset kulkee edelleen mukana kaupassa, työntävät pikkukärryjä, nostavat ruokia hihnalle, punnitsevat vihanneksia ja hedelmiä.

Hassua että joku kuvittelee että heillä on joku sananvalta tuossa.
 
mietin vaan...
On varmasti ollut mutta ei siinä mittakaavassa kuin nykyään. Yhteiskunta on muuttunut yhteiskunnasta minäkunnaksi jossa jokainen ajattelee aina itseään ensin, ja toimii sen mukaan ihan joka asiassa.
Milloin ei ole sitten ollut näin? Perustelisitko lähteiden kanssa asiasi? En keksi kuin hetken sodan jälkeen, kun on ollut pakko korjata maata yhdessä. Muuten aika tasaista tolla alueella, osaksi pahempaa ennen kuin nyt. Joten niitä perusteluja voisit kertoa.
 
ajattelisin että
Milloin ei ole sitten ollut näin? Perustelisitko lähteiden kanssa asiasi? En keksi kuin hetken sodan jälkeen, kun on ollut pakko korjata maata yhdessä. Muuten aika tasaista tolla alueella, osaksi pahempaa ennen kuin nyt. Joten niitä perusteluja voisit kertoa.
Ehkä ennen vanhaan ihmisten elämät on olleet lähempänä toisiaan. Nykyään on niin paljon erilaisia elämäntyylejä. Ihmiset ei välttämättä ymmärrä toisiaan yhtään. Eikä niillä ole edes halua ymmärtää. Elinolot on niin hyvät että yksinkin pärjätään tai tiiviisti omissa porukoissa. Ei ole pakko välittää muista kuin itsestä. Ehkä siinä ajattelukykykin sitten kapeutuu ajan myötä.
 
joopa taas joo
On varmasti ollut mutta ei siinä mittakaavassa kuin nykyään. Yhteiskunta on muuttunut yhteiskunnasta minäkunnaksi jossa jokainen ajattelee aina itseään ensin, ja toimii sen mukaan ihan joka asiassa.
No hah hah haa. Mitä tulee lasten ja naisten kohteluun "vanhoina hyvinä aikoina" niin voit vaikka lukea kirjoja (muutakin kuin herttasarjan rompsuja). Naiset oli tiukasti alistettuna ja ipanat ripustettiin kapaloineen seinälle, isommat seisoskeli kehätuolissa sisällä niin että saivat länkisääret.
 
ajattelisin että
No hah hah haa. Mitä tulee lasten ja naisten kohteluun "vanhoina hyvinä aikoina" niin voit vaikka lukea kirjoja (muutakin kuin herttasarjan rompsuja). Naiset oli tiukasti alistettuna ja ipanat ripustettiin kapaloineen seinälle, isommat seisoskeli kehätuolissa sisällä niin että saivat länkisääret.
Joo itsekkyyttä karsittiin välillä kovalla kädellä ihmisistä pois. Toisten palveleminen ja yhteisiin normeihin sopeutuminen oli hyve. Nykyään taas itsekkyys on paljon arvostetumpaa ja nöyryyttä ei arvosteta. Tavallaan parempi tilanne, mutta on tässä nurjatkin puolensa. Ehkä on menty tai ollaan menossa toiseen äärilaitaan. Ja tämä oli ihan omasta päästä.
 
No hah hah haa. Mitä tulee lasten ja naisten kohteluun "vanhoina hyvinä aikoina" niin voit vaikka lukea kirjoja (muutakin kuin herttasarjan rompsuja). Naiset oli tiukasti alistettuna ja ipanat ripustettiin kapaloineen seinälle, isommat seisoskeli kehätuolissa sisällä niin että saivat länkisääret.
En mä puhunut naisten ja lasten kohtelusta, enkä edes "vanhoista hyvistä ajoista". Mä puhuin siitä että nykyään on enemmän mielensäpahoittajia kuin ennen.
 
"hmh"
En mä puhunut naisten ja lasten kohtelusta, enkä edes "vanhoista hyvistä ajoista". Mä puhuin siitä että nykyään on enemmän mielensäpahoittajia kuin ennen.
Luultavasti totta. Ennen vanhaan ei ne lapset eikä niiden äidit pahoittanut mieltään vauvan ripustamisesta seinälle, lapsen kuolemisesta keuhkotautiin, sodan syttymisestä tai siitä että leipä loppui... Asioitahan vaan tapahtui, ei niitä tunteiltu.

Joskin nyt ollaan ehkä menossa toiseen äärimmäisyyteen (että tunteillaan kaikesta ja melkein jäädään jumittamaankin niihin negatiivisiin tunteisiin) niin ehkä kumminkin elän mieluummin tätä maailmaa.
 
  • Tykkää
Reactions: Blue
no niinpä
[QUOTE="Minttu";30841892]OMG :D mikä ongelma sinulla. Törmäiletkö muuallakin alle metrin mittaisiin esineisiin ja lapsiin?[/QUOTE]

Jos on kärry täynnä tavaraa ja tenava hyppää hyllyn takaa eteen niin ei sitä kyllä nää, vaan posauttaa kalloon sen kärryn reunan. Siinä ei sitten mikään auta kun äiti juoksee syyllistävänä paikalle.

Kandee opettaa sille tenavalle että kaupassa on ihmisiä jotka jatkuvasti törmäilee alle metrin mittaisiin asioihin.
 
lapsen asialla
Alkuperäinen kirjoittaja no niinpä;30842226:
Jos on kärry täynnä tavaraa ja tenava hyppää hyllyn takaa eteen niin ei sitä kyllä nää, vaan posauttaa kalloon sen kärryn reunan. Siinä ei sitten mikään auta kun äiti juoksee syyllistävänä paikalle.

Kandee opettaa sille tenavalle että kaupassa on ihmisiä jotka jatkuvasti törmäilee alle metrin mittaisiin asioihin.
Niin. Itse en anna villeimpien tapausten (lapsenlapsista) edes liikkua yksin kärryjen kanssa vielä; pelkään eniten lapsen turvallisuuden puolesta. Kärrynkulma pikku ohimossa on painajainen jota en halua nähdä.
 
"kahden äiti"
[QUOTE="hmh";30841571]No mistä tää rutina täällä johtuu?

Olen siis itsekin äiti, ja ollut aikanaan kaupassa omien lasten kanssa ja nyttemmin lastenlasten kanssa. Ja mua ei ole ikinä kukaan joutunut tuijottamaan tai olemaan kiukkuinen mun lapsille tai mun mukana oleville lapsille tai minullekaan siellä kaupassa. Mutta niinpä en ole ikinä yrittänytkään tahalteen viivyttää toisia asiakkaita juuri sen vuoksi että juuri sillä sekunnilla mun mukanani olevan lapsen on saatava itse tehdä joku aikaa vievä juttu jossain pisteessä jos siellä kaupassa on ruuhkaa ja jonoa.

En väitä että kaikki äidit olisivat erikoisia asenteiltaan. Mutta täällä on aivan ihme kommentteja, kuten tuo yksi sanoo että nytpä hän oikein vasta rupeaakin kouluttamaan lastaan ruuhkakaupassa, ihan vaan että toiset asiakkaat oikein ärtyisivät. En voi ymmärtää tällaista vihamielisyyttä. Mikä elämässä on huonosti jos täytyy tällaisiin lähteä.[/QUOTE]

Minuakin ihmetyttää joidenkin kommentit täällä. Ei tulisi mieleenikään tahallaan tehdä kiusaa muille ihmisille, saati käyttää lastani välikappaleena siihen.
 

Yhteistyössä