Kyllä oli jotenkin ahdistavaa, kun koulussa 4. luokkalaiset tytöt näyttävät "aikuisilta"..

  • Viestiketjun aloittaja Kauhistunut
  • Ensimmäinen viesti
Keittiönoita
Nyt tiedät itsekin että menet (kuten täällä nyt moni muukin) ihan väärille raiteille tässä keskustelussa. Kyse kun ei ollut mistään tuollaisesta.
Mun mielestä väärille raiteille on menty siinä vaiheessa, kun legginssejä ja lyhyitä hameita on alettu pitää vain aikuisten vaatteina. Tiukat housut (leggarit tai sukkahousut) ja lyhyt hame oli aiemmin ihan normaaleja lasten vaatteita eikä niitä ollut tarpeen kenenkään paheksua. Topit, napapaidat yms on niinikään lasten vaatteita (napapaidat siksi, että aiemmin lapsille ei ostettu joka kuukausi uusia vaatteita ja paita muuttui napapaidaksi lapsen kasvaessa). Jos aikuiset naiset haluavat pukeutua kuten pikkutytöt, miksi pikkutyttöjen pitäisi alkaa pukeutua toisin?
 
Ken guru
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;27274879:
Mun mielestä väärille raiteille on menty siinä vaiheessa, kun legginssejä ja lyhyitä hameita on alettu pitää vain aikuisten vaatteina. Tiukat housut (leggarit tai sukkahousut) ja lyhyt hame oli aiemmin ihan normaaleja lasten vaatteita eikä niitä ollut tarpeen kenenkään paheksua. Topit, napapaidat yms on niinikään lasten vaatteita (napapaidat siksi, että aiemmin lapsille ei ostettu joka kuukausi uusia vaatteita ja paita muuttui napapaidaksi lapsen kasvaessa). Jos aikuiset naiset haluavat pukeutua kuten pikkutytöt, miksi pikkutyttöjen pitäisi alkaa pukeutua toisin?
Nyt johtuu loppuraskauden aihettamasta vitutuksesta, joten pyydän anteeksi etukäteen.

Mutta en kestä. Kyse oli kymmenen senti koroista ja niin edelleen, ei mistään fucking pikkutyttömäisestä minihameesta ja leggareista, tai glittertossuista!!!!!!!!!!!!!!

Aina tulee näitä pälä pälä päälä glitter pälä pälä pälä minihame 70-luvulla tyylisiä vääntöjä.
 
"Aapee"
Jooo alkaa oleen älytöntä että ihan ala-asteella olevat käyttää esim. topattuja rintaliivejä. Miksei aikuisia kiinnosta puuttua lasten elämään :/ kannustettaisiin olemaan lapsia mahdollisimman pitkään eikä lähdettäisi siihen ettei uskalleta ettei vaan erotuta massasta. Se on mun mielestä yksi niistä keinoista millä vähennetään ahdistuneita nuoria. Se vapaa ja huoleton mahdollisimman pitkä lapsuus.
AIVAN! Siis tässä on just se mikä tän mun ajatuksen takana on. Lapset saa nykyään olla lapsia vain hetken. Koulussa se karu todellisuus itkee. Minulla koulussa on vasta kaksi vanhinta poikaa, 3lk ja 1lk ja kyllä he leikkivät vielä ihan täysillä. Pojilla tuo aikuistuminen ei ehkä onneksi tapahdu niin rytinällä kuin tytöillä. Tai ehkä se on yksilöllistä. Mutta ikimaailmassa en antais lapseni meikata neljännellä luokalla kouluun, enkä laittaa tuollaisia vaatteita. Kyllä farkut riittää..
 
Keittiönoita
Nyt johtuu loppuraskauden aihettamasta vitutuksesta, joten pyydän anteeksi etukäteen.

Mutta en kestä. Kyse oli kymmenen senti koroista ja niin edelleen, ei mistään fucking pikkutyttömäisestä minihameesta ja leggareista, tai glittertossuista!!!!!!!!!!!!!!

Aina tulee näitä pälä pälä päälä glitter pälä pälä pälä minihame 70-luvulla tyylisiä vääntöjä.
Pitäsköhän sun vetää vähän henkeä ja lukea koko ketju uudestaan? :) Tai ainakin se mun kirjoitukseni, jossa puhuin glitteriballeriinosta?
 
Ken guru
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;27274900:
Pitäsköhän sun vetää vähän henkeä ja lukea koko ketju uudestaan? :) Tai ainakin se mun kirjoitukseni, jossa puhuin glitteriballeriinosta?
Varmaan :D...muttei tuo nyt ollutkaan vain sun viestiä koskeva purkaus :ashamed:.
 
Jooo alkaa oleen älytöntä että ihan ala-asteella olevat käyttää esim. topattuja rintaliivejä. Miksei aikuisia kiinnosta puuttua lasten elämään :/ kannustettaisiin olemaan lapsia mahdollisimman pitkään eikä lähdettäisi siihen ettei uskalleta ettei vaan erotuta massasta. Se on mun mielestä yksi niistä keinoista millä vähennetään ahdistuneita nuoria. Se vapaa ja huoleton mahdollisimman pitkä lapsuus.
Meillä tosiaan on 9v lapsi, jolla on korolliset saapikkaat, miljoonat legginssit ja noin kaksimiljoonaa minaria.

Jokunen tovi sitten hän pyysi saada rintaliivit koska muillakin hänen luokkakavereillaan jo on. Minkäännäköistä tarvetta oikeille rintaliiveille ei todellakaan hänen kohdallaan ole ja kun keksutelimme asiasta tarkemmin, niin selvisi että ne muiden tyttöjen rintaliivit olivat lyhyitä "alustoppeja" (eikä niitä ihan kaikilla ollut, mutta silti). Ja näitä sitten hälle ostimme.

Halusin tai en, tyttö on selvästi pienen askeleen jo ottanut siihen suuntaan, että joku päviä meillä asuukin isompi, jo teini-iässä asuva tyttö.

Kuitenkin tämä samainen lapsi, jossa alkaa pieniä isomman tytön elkeitä näkymään, leikkii parhaillaan pikkusiskojensa huoneessa duploilla. Kovasti leikeissä on mukana myös little pet shopit ja jopa Little peoplet ja lapsi leikkii pienempien kanssa myös poneilla ja nukeilla.

Joten ei se pukeutuminen muunlaisiin, kuin selkeästi "lapsekkaisiin" printteihin tarkoita automaattisesti sitä, että lapuus on takana ja piste.
 
Nyt johtuu loppuraskauden aihettamasta vitutuksesta, joten pyydän anteeksi etukäteen.

Mutta en kestä. Kyse oli kymmenen senti koroista ja niin edelleen, ei mistään fucking pikkutyttömäisestä minihameesta ja leggareista, tai glittertossuista!!!!!!!!!!!!!!

Aina tulee näitä pälä pälä päälä glitter pälä pälä pälä minihame 70-luvulla tyylisiä vääntöjä.
Väärin.

Kyllä mä tuossa NIMENOMAAN näin juttua niistä FUCKING glitteritossuista :D :D :D

Ehkäpä ap ei puhunut niistä, mutta kyllä niitäkin tässä ketjussa puhuttiin. Ja siihen juttuun kommentoin.
 
"Aapee"
Ja siis vielä se, että meillä täällä nuoret voi hirmu huonosti. (Tutkimusten mukaan). Miksiköhän? Ulkonäköpaineet tytöillä alkaa jo ala-asteella!! Lapset kilpailevat keskenään ja hurjin juttu jonka kuulin, sukulaistytön luokalla (5lk) tytöt olivat mittailleet vyötärönympäryksiään, et kelläpä on ohkasin vyötärö. Ei mahtanut tuntua kovin mukavalle siitä luokan pyöreästä tytöstä..
 
"AMA"
Mä en kyllä ymmärrä tätä ainaista jankutusta siitä, että lapset nykyisin aikuistuu liian aikaisin. Minusta taas tuntuu, että nykyisin lapset ei aikuistu kotoa pois muuttaessaankaan! Ennen jouduttiin hoitamaan nuorempia sisaruksia, käymään äidille kaupassa, auttamaan paljon kotitöissä ja itsekin olen tehnyt 12-vuotiaasta lähtien töitä koulun ohella ja kesälomilla. Kun muutti pois kotoa, niin piti pärjätä omillaan ja hyvin pärjäsikin, kun oli huolehtinut monesta asiasta jo pitkään itsenäisesti.

Nykyisin lapset saavat olla hyvin lapsellisia aikuiseksi asti. Edes täysi-ikäisiltä ei odoteta aikuismaista käyttäytymistä. Joten eipä tuolla vaatetuksella hirveästi väliä ole ja nykyisin nuoret saavat olla juuri sellaisia kuin haluavat parikymppiseksi saakka. Nuorten oma valinta on olla leikkimättä barbeilla, ei se, etteivätkö he sitä saisi/voisi tehdä vaikka 15-vuotiaaksi saakka.
 
"aapee"
Ama: Tuo on se kolikon toinen puoli ja ymmärrän hyvin mitä jat takaa, koska nämä molemmat ilmiöt on näkyvissä. Siis se, että olemme passanneet lapsemme pilalle. Nykyajan lapset saavat vaan hirmuisesti kaikkea, ilman että sen eteen tarvitsee nähdä vaivaa. Hyvinkin siis samassa paketissa voi olla ulkoisesti hyvin "aikuisen" näköinen ihminen, jolla ei ole haisuakaan tosi elämästä, vaan vanhemmat ovat tehneet kaiken valmiiksi ja omiilleen muuttaessa asiat menee sitten pieleen. Ja ei osata käyttää rahaa jne. Tässäkin se sama kulttuurin vaikutus, pitää olla materiaa ja kaikki pitää saada just nyt, kun sillä kaverillakin on.
 
"poikia3"
Mä en kyllä ymmärrä miten lapsella leggarit ja minimekot näyttävät seksikkäiltä, nehän ovat varmasti tosi mukavia päälläkin?

Mun keskimmäinen on nelosella, ja ihan lapsilta noi luokan tytöt näyttävät, ei ole meikkausta tai hiusten värjäystäkään vielä kuvioissa mukana. Sen sijaan 6-luokkalaiset tytöt näyttävät kyllä jopa ikäisiään vanhemmilta, eli heidän pukeutumiseensa ehkä pitäisi kiinnittää enemmänkin huomiota.
 
Täällä ei onneksi ole sellaista trendia nähtävissä, että neloset pukeutuisivat liian aikuismaisesti. Kutosistakin osa pukeutuu teinisti, osa vielä ihan lastenvaatteisiin.

Topatut rintsikat alakouluikäisellä ymmärrän hyvin. En itsekään tykkää käyttää ohuita rintsikoita, koska nännit näkyvät silloin helposti paidan läpi. Näin käy helposti myös tytöille kun rinnat alkavat kasvaa ja erottua paidan alta. Ja alakouluikäinen tyttö ei yleensä halua missään nimessä herättää huomiota kasvavilla rinnoillaan.

Hiusten värjääminen ja meikkaaminen sen sijaan on minusta hyväksyttyä vasta yläkoulussa. Enkä sittenkään alkaisi kustantaa teinille kalliita kampaamokäyntejä väreineen, eihän minulla itsekään ole varaa käydä kampaajalla värjäyttämässä hiuksiani. Siinä saisi neljän naisen taloudessa uppoamaan satoja euroja kampaajalle kuussa.
 
Vanhillamma on saapikkaita, joissa on sen 1-2 cm korkkoa, enkä mä MITENKÄÄN näe sitä pukeutumistapaa seksikkäänä.
Missä se 9v käyttää niitä saapikkaita? Koulumatkoillako, tuolla sateessa? Vai käykö hän jo hengailemassa ostoskeskuksessa kavereiden kanssa? Se on ainoa paikka, jossa tänä syksynä voisin itsekään kuvitella käyttäväni muita kuin kumppareita tai goretex-lenkkareita.

En jotenkin osaa kuvitella korollisia saapikkaita leikkivän 9-vuotiaan jalkineina.
 
"vieras"
Ap, tiedän mitä ajat takaa! Ei yksittäiset vaatteet mitään tee, mutta se tyyli. Juuri tietynlaiset yhdistelmät + tietynlaiset kengät + hiukset laitettu, ehkä meikattu vädän... Se, että näin pukeutuvat haluavat pukeutua juuri näin, koska muu olisi lapsellista. Asusteet ja laukut pitää olla tiettyä merkkiä, sellaisia, mitä aikuiset naisetkin voisivat käyttää.

Katselin koulussa eriluokkalaisten itse tekemiä esityksiä. Musiikin tahdissa oli jumppa ja muuta. 4-luokkalaisten esitykset pomppasi silmille. Jostain syystä jopa kutosluokkalaiset näytti enemmän lapsilta kuin nämä neloset, joita oli pari ryhmää. Tytöt näyttivät siltä, kuin olisivat pompanneet musiikkivideosta koulun lavalle -aivan liian pieninä. Leggingsit ja miniäkin minimmät hameet ja minitopit. Glitteri kiilsi takariviin asti. Liikkeet oli juuri sellaisia, millä videoissa tuodaan itseään tykö...
 
"mies"
[QUOTE="aapee";27275001]Ama: Tuo on se kolikon toinen puoli ja ymmärrän hyvin mitä jat takaa, koska nämä molemmat ilmiöt on näkyvissä. Siis se, että olemme passanneet lapsemme pilalle. Nykyajan lapset saavat vaan hirmuisesti kaikkea, ilman että sen eteen tarvitsee nähdä vaivaa. Hyvinkin siis samassa paketissa voi olla ulkoisesti hyvin "aikuisen" näköinen ihminen, jolla ei ole haisuakaan tosi elämästä, vaan vanhemmat ovat tehneet kaiken valmiiksi ja omiilleen muuttaessa asiat menee sitten pieleen. Ja ei osata käyttää rahaa jne. Tässäkin se sama kulttuurin vaikutus, pitää olla materiaa ja kaikki pitää saada just nyt, kun sillä kaverillakin on.[/QUOTE]

Hyvä huomio. Me nostamme lapsen lapseuden liian totaalisesti jalustalle ja jotkut kohtelevat lasta tasavertaisena perheenjäsenenä, vaikka lapsen olisi hyvä oppia hierarkisuutta ja että itse on heikommassa osassa. Arvojärjestysten kautta syntyy myös kunnioitus ja tottelevaisuus. Jos kaikki perheessä on "samaa liejua", ei oikein kukaan ole mikään auktoriteetti. Lapsi tarvitsee kuria ja järjestystä (samaan tapaan kuin nainenkin välillä ;))

Jos heti alkuun on maailman kuningas, se tuskin ainakaan heikkenee kun ikää tulee lisää. Krääsään hukuttaminen kilpavarustelulla tekee maailmasta muovisen ja onton. Tunne-elämä ja henkinen, ei-materiaalinen maailma saattavat jäädä ihan sivuun kun koko ajan vilkkuu, tapahtuu, hälisee, piipittää ja uutta kamaa sataa. Itse olisin hyvin tarkka nykymaailmassa, miten lastani kasvatan. Opettajan näkökulmasta onneksi yhä on perheitä, jotka tiedostavat nämä asiat, myös täällä Etelä-Suomessa.
 
"Aapee"
mies: Totta. Siis se että minusta ei ole oikein alkaa "kaveeraamaan" oman lapsen kanssa. Vanhempi on vanhempi ja päättää joistakin asioista, välillä jopa niin, että on lapsen kanssa eri linjoilla totaalisesti. Rajoja ja rakkautta :)
 
"vieras"
[QUOTE="AMA";27274969]Mä en kyllä ymmärrä tätä ainaista jankutusta siitä, että lapset nykyisin aikuistuu liian aikaisin. Minusta taas tuntuu, että nykyisin lapset ei aikuistu kotoa pois muuttaessaankaan! Nuorten oma valinta on olla leikkimättä barbeilla, ei se, etteivätkö he sitä saisi/voisi tehdä vaikka 15-vuotiaaksi saakka.[/QUOTE]

Tämä on juuri osa sitä ongelmaa! Etkö näe?

Aikuiset ovat mielestään nuoria vielä päälle 30-vuotiaina, samoin jo 11-vuotias on omasta mielestään nuori. Vielä huolestuttavampaa on, että monet vanhemmat täälläkin pitävät 11-vuotiasta nuorena. Nuoruus sen kun pitenee, LAPSUUS lyhenee!

Kautta aikain nuoruus on ollut aikaa, jolloin ympäristön ja kaveripiirin vaikutus on suuri, on suuri tarve olla kuten muut ja samalla erilainen kuin lapset ja aikuiset. Kun yleinen ilmapiiri on tämä, että jo alakoululaiset ovat nykyään teinejä, ja oikeasti teinit 15-vuotiaat jo lähes "aikuisia", ei ole ihme, ettei siinä paljon barbeilla kehtaa leikkiä. Ei todellakaan ole oma valinta se.
 
Missä se 9v käyttää niitä saapikkaita? Koulumatkoillako, tuolla sateessa? Vai käykö hän jo hengailemassa ostoskeskuksessa kavereiden kanssa? Se on ainoa paikka, jossa tänä syksynä voisin itsekään kuvitella käyttäväni muita kuin kumppareita tai goretex-lenkkareita.

En jotenkin osaa kuvitella korollisia saapikkaita leikkivän 9-vuotiaan jalkineina.
Kyllä, koulumatkalla ja sadesäällä.

Voisitko vielä selittää miksi ne saapikkaat ovat huono vaihtoehto ja siis kumpparit ja goret parempi?

Tytön nokian kumppareissa näyttää olevaan ihan samankorkuinen korko ja hyvin samanlainen myös malliltaan, kuin mitä tytön saapikkaissa. Lisäksi saapikkaat pitävät vettä siinä missä kumpparitkin ja samalla tavalla niihin saa villasukan.

Kumpparit jalassa voi leikkiä, mutta saapikkaat jalassa ei...vaikka korko on lähes identtinen?!?

Joten MIKÄ on se tekijä jonka vuoksi ne saapikkaat ovat paha?
 
"vieras"
Voi mies! Kirjoitit hyvin hierakkisuudesta ja kurista, kunnes menit pilaamaan sen mauttomalla heitolla naisen tarvitsemasta kurista! Yksi lause vesittää heti koko ajatuksen.
 
"aapee"
[QUOTE="vieras";27275097]Voi mies! Kirjoitit hyvin hierakkisuudesta ja kurista, kunnes menit pilaamaan sen mauttomalla heitolla naisen tarvitsemasta kurista! Yksi lause vesittää heti koko ajatuksen.[/QUOTE]

Minullakin särähti se korvaan, mutta ajattelin sivuuttaa sen, koska ajatus oli muuten hyvä :D
 
"mies"
[QUOTE="Aapee";27275076]mies: Totta. Siis se että minusta ei ole oikein alkaa "kaveeraamaan" oman lapsen kanssa. Vanhempi on vanhempi ja päättää joistakin asioista, välillä jopa niin, että on lapsen kanssa eri linjoilla totaalisesti. Rajoja ja rakkautta :)[/QUOTE]

Nimenomaan. Rajat ja rajallisuus nimenomaan tekevät meistä ihmisiä ja luovat turvaa. Ajatellaan vaikka kotia. Jos se olisi mikä vaan ja missä vaan, ei turvaa olisi. Tai toista ihmistä. Se on just se tietty, se alkaa ja loppuu johonkin. Vasta rajallinen elämä on inhimillistä elämää vastakohtana rajattomalle ja kasvottomalle "robottimaiselle" elämälle.

Tämän ei tarvitse tarkoittaa lannistumista tai lannistamista tietenkään, ainoastaan tervettä nöyryyttä tosiasioiden edessä ja tietoisuutta siitä, ettei täällä voi tehdä mitä haluaa kuten yksi 4-luokkalainen tyttö sanoi minulle tunnilla: "Mä saan tehdä mitä mä haluan". Tämä on pahasti virheellinen strategia, jos tavoitteena on lisätä ihmisten inhimillisyyttä ja "avosylistä" asennoitumista muihin. Tietoisuus siitä, että itse ei ole rajaton eikä itsevaltainen, ei ole pois toisten kunnioituksesta ja toisista välittämisestä vaan sen lähtökohta, koska toinen(kin) on rajallinen kuten minä.
 

Yhteistyössä