Kyllä nyt meni jo yli hoitajien mollaus (silminnäkijä)

Alkuperäinen kirjoittaja possu:
Ottakaapa muuten huomioon että tk:n akuutti osastolla lääkäri saattaa määrätä potilaan vuodelepoon!!!
Kyllä meillä nostellaan (akuutilla) niitä potilaita joita saa nostaa. Mut silloin ku potilas tulee akuutille niin hän on usein niin huonossa kunnossa ettei yksinkertaisesti jaksa istua.
Ollaan monta kertaa omaisten toivosta nostettu potilas pyöratuoliin ja 10 min kuluttua laitettu takaisin sänkyyn kalpeana ja huonovointisena.
Aina pyritään nostamaan edes sängynlaidalle syömään (tai tuoliin) siitä se kuntoutus alkaa.


No tätä minä juuri tarkoitin. Tk.n vuodeosastolla on ihan eri toimintaperiateet ja tavoitteet. Vanhainkoti/palvelutalo on ihmisten koti ja vuodeosastolla (meidän) asiakkaat käyvät hoidoissa. Niiden vanhusten vaan on vaikea ymmärtää ja tosiaan omaisetkin menevät helposti tähän mukaan... Ei siinä auta vaikka me koittaisimme sanoa, että todennäköisesti siihen sänkyynhoitoon on ollut pätevä syy.
 
Alkuperäinen kirjoittaja VAAPUKKA:
Istun sohvalla ja luen tätä tekstiä. Takana on 7-15 työpäivä vanhainkodissa. Olen kelannut tätä keskustelua edestakaisin, enkä tiedä mistä alottaisin?
Lähinnä haluan kysyä teiltä "ei syötetä, ei juoteta, ei vaihdeta vaippoja"-ihmisiltä, että kuvitteletteko te, että juuri hoitajat(lähi- ja sairaanhoitajat) ovat täysin sadistisia ihmisiä, jotka juuri tämän kiduttamis-ominaisuutensa vuoksi ovat valikoituneet pääsykokeissa opiskelijoiksi juuri tälle alalle. Kertomalla näitä tarinoita, te kiellätte minun ja työtovereitteni moraalin, empatian ja yleisen inhimillisyyden tajun.
On kovin ideologista sanoa, että vanhusten paikka on kotona. Kuinka moni teistä omaishoidon kannattajista on sitä mieltä, että ottaisi kotiinsa asumaan esim. isänsä, joka ei tunnista ketään perheenjäseniään, on agressiivinen(lyö, potkii ja puree), valvoo kaiket yöt, ei syö mitään ( ei ole enään ruokahalua) eikä myöskään juo mitään. Jos tämä "isä" on vielä kävelevä, hän pääsee kätevästi jokaisesta ovesta ja ikkunasta ulos. Jos hän taas istuu esim. pyörätuolissa, on wc- reissuun varattava aina puoli tuntia aikaa. Ja kuten pienillä lapsilla; ulostaminen ja virtsaaminen ovat vanhuksille aisteja. He haluavat (ja pääsevät vastoin yleistä uskomusta) vessaan vähintään tunnin välein. Miten toteutat tämän kotona? Sehän on VAIN syöttämistä, juottamista ja vessattamista.

On ehkä tärkeintä pitää tämä keskustelu yleisellää tasolla ja jättää lääketiede sikseen. On turhaa keskustella virtsatulehduksiin kuolemisesta ja katetroimisesta, jos puolet keskusteleijoista ei ole saanut hoitoalan koulutusta. Jokainen voi taas maalaisjärjellään miettiä, että jos jonkun omainen on katetroinnilla "tapettu", niin kai siitä oikeusjuttu tuli? Olikohan asia taas ihan mustavalkoinen?

Kuinka moni teistä joutuu töissään TOISTUVASTI henkisesti pahoinpidellyksi? Lyönnit pystyyy usein vielä väistämään, mutta miten se henkinen puoli? Huorittelu ja haukkuminen on jokapäiväistä. Kuin myös räkiminen. Kuinka moni teistä joutuu työssään TOISTUVASTI omaisten haukuttavaksi? Kuinka moni teistä joutuu työssään toistuvasti puolustamaan omaa ammatti- etiikkaansa ja ammattitaitoaan? Kuinka moni teistä joutuu raskaan työpäivän jälkeen lukemaan netistä, kuinka ei sittenkään tehnyt mitään oikein?

Luuletteko te, että minä tai työtoverini jätämme sairaan ihmisen pyörätuoliin paskat housuissa, koska on olemassa joku vaippasääntö tai koska meillä on kiire kahville? Kuinka moni teistä lähtee kahvitauollaan tekemään työasioita? Minä lähden. Tänäänkin. Ja huomenna. Koska se on minun työtäni.

Miten te kuvittelette, että me hoitajat vastaamme lääkemääräyksistä?
Miten te voitte ajatella, että kun saattohoidamme ihmistä, niin jätämme hänet ilman ravinteita ja nesteitä? Miten te voitte uskoa tuollaisia juoruja?

Miksi minä tai minun työyhteisöni kiusaisi vanhaa sairasta ihmistä? Mitä me siitä saisimme?

Sairaaloissa kaikille tehdään samaa ruokaa. Miten se muuttuu oksettavaksi paskaksi siinä välillä kun se kulkee vanhukselle? Samoin useat vanhainkodit toimittavat ruoan lähi-päiväkoteihin. Miten se ruoka joka on hyväksi pienelle kasvavalle ihmiselle, on yhtäkkiä pahaksi vanhukselle?

Haluan, että mietitte seuraavaa: Joka kerta kun kuulette jotain juoruja vanhusten hoidosta, miettikää seuraavaa. Onko jutun kertojalla syytä huonoon omaantuntoon? Onko hän itse omainen? Voisiko hän käydä useammin? Verhoaako hän huonon omantuntonsa vanhainkodin hoitajien haukkumiseen?

Menen nyt leikkimään lapseni kanssa. Onneksi minua lämmittävät tänään saadut kiitokset joiltakin asukkailta. Ne jotka vielä pystyvät; kiittävät hoidosta.
Erästä asukasta lainaten: "Mitäköhän hyvää olen elämässäni tehnyt, kun olen tänne teidän passattavaksenne päässyt."

Hoitsu

Ps. Tottakai korjattavaa löytyy ja paljon, mutta koska jutut alkoivat olemaan niin sairaita ja sadistisia oli pakko kirjoittaa myös niistä hyvistä puolista.

Pps. Sinä jonka isoisä? oli hukassa jossain varastorakennuksessa? Mitä? Millaisia omaisia te olette? Jos minun isoisäni olisi ollut 2 päivää hukassa jossain varastossa, olisin ollut ensimmäisten joukossa etsimässä....Eri asia on tietenkin, jos ette olleet käyneet ja saitte tietää asiasta vasta myöhemmin... Mutta tottahan toki te olitte käyneet....eikö vain???
just
:flower: ja Piste!
 
tästä tulee tosiaan mieleen näin kesällä ne sukulaiset jotka kerran vuodessa käy mummua muistamassa (jotta mummu taas heitä vaikka joulupaketein muistaisi tai paremminkin tukun rahaa nyt poislähtiessä käteen tuikkaisi), jotka yrittää sitten viikossa laittaa mummun asian "kuntoon" tietämättä oikeasti mitään siitä miten mummun elämä ja päivät menee. Sitä on niin helppo arvostella asioita joiden tekemisestä ei itse selviäisi tai ei ole halua tehdä niitä.
Omaishoitajille kaikki kunnia, tekevät "palkatta" ison työn ja säästävät yhteiskunnan kustannuksia. Mutta myös niille jotka sen virkansa puolesta tekevät. Sopii vaan jokaisen arvostelijan mennä pariksi päiväksi vaikka sinne vanhainkotiin mummojen peppuja pesemään.
Joskus toki voi jollekin sattua huono kokemus, mutta eihän se tällä palsalla valittamalla parane, vaan asioihin pitää puuttua siellä missä se tapahtuu ja antaa palaute oikeaan osoitteeseen. Eikös palautteen antamisen tarkoitus ole parantaa oloja eikä mollata???!
 
Alkuperäinen kirjoittaja äiti 40plusplus:
Joskus toki voi jollekin sattua huono kokemus, mutta eihän se tällä palsalla valittamalla parane, vaan asioihin pitää puuttua siellä missä se tapahtuu ja antaa palaute oikeaan osoitteeseen. Eikös palautteen antamisen tarkoitus ole parantaa oloja eikä mollata???!

Niin, ja väärinkäsityksiä tulee herkästi. Varsinkin ne harvoin käyvät sukulaiset kun eivät välttämättä oikeasti ymmärrä miten dementoitunut se suukulaismummo/pappa on. Monesti vanhuksen kanssa täytyy olla pidempään yhtäjaksoisesti tekemisissä ennenkuin hänen todellisen tilan huomaa. Ovat tosi eteviä peittämään muistinsa ja muutenkin huonon kuntonsa.
Monesti on meillekin tullut intervalliin ihminen josta saa kuvan, että on hyvin orientoitunut aikaan ja paikkaan. Voi jopa antaa hyvin omatoimisen kuvan. Vähitellen alkaa huomaamaan, ettei reitti huoneeseen vaan jää päähän, vaan vanhus eksyy mennen tulle (kyllä täyden ruokasalin ohi voi mennä niin ettei sitä havanoi). Muutenkin muistin kanssa on niin jä näin. Tehdään testi ja tulos kertoo omaa totuttaan. Omatoimisuuskin ajan kanssa on vähän niin ja näin... Omaishoitajat ovat tosi tiukoilla tälläisen ihmisen kanssa, kun monesti lääkäritkin pitävät vanhusta paljon parempikuntoisena mitä on.

Minä suosittelen siis suoraa keskustelua hoitavan tahon kanssa. Monet asiat selkiintyy jo tällä. Monille ihmeellisillekin toimille saattaa löytyä järjellinen selitys. Jos asiat eivät selkiinny ja hoidossa selviä epäkohtia, niin tottakai ilmoitusta ylemmäksi.
 
Toi on kyllä väärin että annetaan kuva että vika olisi hoitajissa |O Siis työnsä varmasti tekevät niin hyvin kun vain pystyvät.Ja usein sellasen kuvan saa että vika olisi hoitajissa eikä siinä kyseisessä laitoksessa tai vanhainkodissa |O Jos potilaita on liikaa yhtä hoitajaa nähden niin selvähän se on että ei millään voi keretä kaikkea tekemään mutta silloinkaan vika ei ole hoitajissa.

Kaikki hoitoalan ihmiset saavat kyllä minulta sympatiat, ja arvostan kaikkia todella paljon.
 
Alkuperäinen kirjoittaja muhvi:
Toi on kyllä väärin että annetaan kuva että vika olisi hoitajissa |O Siis työnsä varmasti tekevät niin hyvin kun vain pystyvät.Ja usein sellasen kuvan saa että vika olisi hoitajissa eikä siinä kyseisessä laitoksessa tai vanhainkodissa |O Jos potilaita on liikaa yhtä hoitajaa nähden niin selvähän se on että ei millään voi keretä kaikkea tekemään mutta silloinkaan vika ei ole hoitajissa.

Kaikki hoitoalan ihmiset saavat kyllä minulta sympatiat, ja arvostan kaikkia todella paljon.
Niin, se on jännä, kun yleisesti annetaan kuva, että hoitajia arvostetaan. Olen alkanut itse pohtia, että onkohan enää niinkään? Media ja yleistäminen saastuttaa kauheesti käsityksiä. Ja palkkauksesta sen verran, että monet kuvittelevat yhä, että sisarhentovalkoiset ovat kutsumusammatissaan ja se on heille paras palkinto työstä. Mutta samat ovat vuokrat ja ruuan hinnat ja muut meillekin. Ja on tosi raatamista välillä. Tärkeintä mun mielestä on säilyttää empatia kaikesta huolimatta. Ei sais potilaisiin heijastua yksilötasoinen väsymys ja ärtymys. Silloin saatetaan töksäytellä ikävästi potilaille. Niinkuin tuossa edellä monta tarinaa joutui lukemaan :(
 
PahaSilmä
Mun äiti oli töissä sisätautiosastolla ennen eläkkeellejäämistään. Siellä on suuri osa potilaista vanhoja. Mä oon ihan varma, ettei äiti koskaan ptänyt potilasta nälässä, kakkaisella pepulla tai missään puutteessa. Tosiasia on se, että (yleistettynä) vanhukset maalaa kakalla, repiii vaippoja ja saattaa juoda vettä litratolkulla. vanhukset saattavat myös lyödä hoitajia. Mutta omaiset on kuulemma pahimpia, koska jotkut oikein etsimällä etsivä't vikaa hoidosta, koska eivät osaa käsitellä suruaan. valituksesta tulee surun sijaistoiminto.
 
Alkuperäinen kirjoittaja PahaSilmä:
Mun äiti oli töissä sisätautiosastolla ennen eläkkeellejäämistään. Siellä on suuri osa potilaista vanhoja. Mä oon ihan varma, ettei äiti koskaan ptänyt potilasta nälässä, kakkaisella pepulla tai missään puutteessa. Tosiasia on se, että (yleistettynä) vanhukset maalaa kakalla, repiii vaippoja ja saattaa juoda vettä litratolkulla. vanhukset saattavat myös lyödä hoitajia. Mutta omaiset on kuulemma pahimpia, koska jotkut oikein etsimällä etsivä't vikaa hoidosta, koska eivät osaa käsitellä suruaan. valituksesta tulee surun sijaistoiminto.
Monesti on käynyt niinkin, että vanhus kuolee sairaalassa oltuaan siellä pitkään ilman omaisten vierailuja. Sitten etsitään papereista kuka on lähiomainen, jolle kuolemasta ilmoitetaan. Mikä lie reaktio sekin, että sitten yhtäkkiä kiinnostaa kaikki ja etsitään virheitä hoidosta ym. ym. Tulkitsisin sen kyllä huonoksi omatunnoksi siitä, että omainen on hylätty ja tilanne purkautuu hyökkäämällä "hoitajien kimppuun".

Ja tuosta käsien sitomisesta vielä, että kai se kuulostaa kidutukselta, mutta varsinkin yöaikaan moni on täysin sekava. Revitään katetreja, kanyyleita, tullaan yli laitojen ja muuta. kyllä siinä ajatellaan oikeesti potilaan turvallisuutta. On omaisia, jotka sen ymmärtävät. On tullut joku sanomaankin vierailuajan päättyessä, että tulisitko taas sitomaan tuon papan kädet ;)
 
PahaSilmä
Niin, kelatkaapa kun joku repii vehkeestään semmosen pallopäisen katetrin, niin veri lentää. Ja kun potilas on tehnyt sen jo muutaman kerran, niin ne kädet on pakko sitoa, ettei se tee sitä taas, Eikä ratkaisu ole se, että otetaan katetri pois, koska silloin potilas saattaa pissiä ympäriinsä.
 
vieras
Mä kuten moni muukin oon saanu potilaalta (vanhukselta) nyrkistä ja potkittu, haukuttu ja solvattu vaikka olin raskaana. Työkaverini sai keskenmenon kun häntä lyötiin. Tämmöset tialnteet on ihan arkipäivää, kun vanhusten kanssa toimii. Omaiset ei näe näitä tilanteita/halua edes kuulla/tietää tämmöisistä tilanteista.
 
viera
Alkuperäinen kirjoittaja PahaSilmä:
Niin, kelatkaapa kun joku repii vehkeestään semmosen pallopäisen katetrin, niin veri lentää. Ja kun potilas on tehnyt sen jo muutaman kerran, niin ne kädet on pakko sitoa, ettei se tee sitä taas, Eikä ratkaisu ole se, että otetaan katetri pois, koska silloin potilas saattaa pissiä ympäriinsä.
Tai jos se ei saa pissattua ollenkaan.. Jos sillä potilaalla on vaikka ylisuuri eturauhanen...
Voi varmaan käydä kysymässä jostakin kuinka moni vanhus käy vuosittain läpi lonkkaleikkauksen. Ja kuinka moni heistä on kiivennyt sairaalassa sänkyjen laitojen yli.. Tai vaikka livistänyt itsekseen käytäville ja kaatuessaan murtanut lonkkansa. Siitä syystä heidät sidotaan vuoteeseen kiinni. Jos me haluttaisiin heitä kiusata, niin me heiteltäisiin pikkukivillä tai tökittäisiin neuloilla...

 
Hoitaja
En katsonut ohjelmaa, mutta tottahan se on. Mitä pesua se nyt on, että aamuisin takapuolta pyyhkäistään. Monissa paikoissa suihkuun pääsee vain kerran viikossa ja sekin on nopeasti suihkutettu, koska jonoa sinne suhkuun riittää. Vaippoja vaihdetaan harvoin jne. MUTTA eihän se hoitajien vika ole! Kyllä siellä kaikkensa annetaan ja usein enemmänkin.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Farouk:
on niitä oikeasti hirveitäkin hoitajia..

Juu, onhan niitä...toivottavasti minusta ei tule koskaan sellainen hoitaja. Ja jos tulee, olkaa niin ystävällisiä, että viette minut navetan taakse lopetettavaksi.

Mutta oikeasti, kyllä suurin osa hoitajista tekee työtä sydämellään. Moni haluaisi tehdä paljon enemmän kuin pelkän perushoidon, mutta henkilökuntaa on auttamattomasti liian vähän. Mutta pitää tehdä sen mitä voi. Vanhukselle yksi ystävällinen sana tai hymy tai kädestä kiinnipitäminen voi merkitä todella paljon. Sen hetken kun siinä potilaan luona on, pitää keskittyä vain siihen yhteen potilaaseen.

Ja valitettavasti on niinkin, että *"omaiset heräävät" vasta sitten kun potilas kuolee tai hoidossa menee jotain pieleen. Valitettavan usea vanhus kärsii yksinäisyydestä sekä kotona että laitoksessa. Miten pahalta hoitajasta voi tuntua kun vanhus kyselee omaisiaan, jotka eivät käy häntä tapaamassa. Ja omaisten pitäisi osata ajatella, että kaikki ei välttämättä ole aina sitä miltä näyttää...viereisen pedin potilas on voinut juuri syödä mahansa täyteen, mutta kun dementoitunut ei välttämättä muista juuri syöneensä. Sitten syytetään hoitajia, että potilaat tapetaan nälkään ja janoon.
 
jeppe
Alkuperäinen kirjoittaja minä vain:
katetrin laitto aiheutti aina virtsatulehduksen, jonka takia pyydettiin ettei sitä laitettaisi. Niin vaan laitettiin ja isoisäni kuoli virtsatulehduksen aiheuttamiin oireisiin. :(
kuka pyysi? omaisetko vai naapurin kummin kaima?
no en ole koskaan kuullut, että katetria kenellekkään laitettaisiin huvin vuoksi kyllä siihen aina syy on. enkä usko että rakon halkeaminenkaan olisi mukava tapa kuolla.

 
myy
Alkuperäinen kirjoittaja Farouk:
on niitä oikeasti hirveitäkin hoitajia..
joo, mutta ei ole meillä ainakaan pitkään töissä. meillä henkilökunta vetää yhtä köyttä näissä asioissa ja epäasialliset hoitajat joutuvat etsimään töitä muualta. enkä pelkää sitä henki.koht. että jos menen sanomaan epäasiallisesti käyttäytyvälle hoitajalle, että siitä mulkoilut saan. So what? hoitajan työ on muutoinkin niin raskasta, että jokainen rikkuri saa lentää pihalle mulkoilemaan. Hoidettaville on tavoitteet ja menetelmät niihin, joten niiden eteen tehdään töitä.

 
Alkuperäinen kirjoittaja metsänpeitto:
Alkuperäinen kirjoittaja myy:
Alkuperäinen kirjoittaja Farouk:
on niitä oikeasti hirveitäkin hoitajia..
joo, mutta ei ole meillä ainakaan pitkään töissä. meillä henkilökunta vetää yhtä köyttä näissä asioissa ja epäasialliset hoitajat joutuvat etsimään töitä muualta. enkä pelkää sitä henki.koht. että jos menen sanomaan epäasiallisesti käyttäytyvälle hoitajalle, että siitä mulkoilut saan. So what? hoitajan työ on muutoinkin niin raskasta, että jokainen rikkuri saa lentää pihalle mulkoilemaan. Hoidettaville on tavoitteet ja menetelmät niihin, joten niiden eteen tehdään töitä.
Me mentiin antamaan osastolle palautetta hoitajasta, tai pyydettiin että hän ei hoitaisi enää meidän lasta kun ei oikein tuntunut olevan hallussa pienen lapsen hoito.


No miten siinä kävi? Mä olin yksin lapsen kanssa osastolla, ja voin sanoa että siinä oli jo paskat fiilikset valmiiksi. Tämä kyseinen hoitaja odotti sellaiseen hetkeen, että ketään muuta ei ollut näkemässä ja tuli raivomamaan minulle, että minä olen pilannut koko hänen uransa, olen kiittämätön paska vaikka hän on mun lastanut hoitanut ja rakastanut ja kaikkensa antanut, mutta mulle ei kelpaa mitään jne jne jne. Raivosi ja huusi. Anteeksipyyntöä ei ole kuulunut. Minä kuulemma aiheutin vittumaisuudellani sen, että hänen oli pakko lähteä monen vuoden jälkeen lastenosastolta pois ja pilasin koko hienon työuran.

Reilu meininki.

Ja emme kuitenkaan olleet ainoat, jotka olivat jotain palautetta antaneet. Ja meidänkin palaute oli sitä, että toivomme että joku muu hoitaa meidän lasta, koska ko. hoitajalla ei hermot pitäneet alta vuoden ikäisen hoidossa, oli kovakourainen, unohteli lääkkeitä, kerran i.v. lääkkeitä laitettaessa kädet tärisi niin holtittomasti, että lääkkeet oli joka puolella jne. Eikä hoitajaa ollut käsketty lähtemään osastolta, mutta ei kestänyt palautetta joten häipyi.


Ei tää nyt varmaan liity mitenkään mihinkään, mutta jäi itselle aika paskat fiilikset. Varsinkin kun ko. henkilö tuli sitten haukkumaan ja raivoamaan täysillä päin naamaa, eikä kovin ammattitaitoista ehkä kun otti huomioon mistä syistä minä siellä osastolla olin.
:hug:
Kunpa pystyisit unohtamaan tuollaisen. Henkilöllä oli varmaan omia ongelmia ja purkasi ne sinuun. Hienoa mun mielestä, että palautetta annetaan. Kaikki eivät näköjään sitä kestä :/
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
se täytyy kyllä sanoa et monessa paikassa potilasta ei käytetä kuin kerran viikossa suihkussa..itse olen myös ollut sellaisessa paikassa töissä,ja potilaiden juottaminen on kans aika huonoa.
No jos potilas on täysin vuodepotilas eli käytetään suihkupaareilla suihkussa, niin kyllä periaatteessa 1x/vko riittää. Eihän ne vanhat ihmiset siellä vuoteessa hikoile ja lisäksi suihkupaareilla suihkussa käynti on melkoinen ponnistus myös potilaalle.
 
PahaSilmä
Ammattitaitoinen hoitajahan pitää suunsa kiinni, vaikka omaiset olisivat inhottaviakin. Takaisin ei saa sanoa rumasti omaiselle, kyllä muuten on puhuttelun paikka. Mutta kahvihuoneessa varmaan puhutaan, siksi omaisenkaan ei kannata olla hoitajalle inhottava.

Inhoja ihmisiä on valitettavasti kaikkialla. :/

Äitini oli kerran ruumiin-näytössä vai mikä se on kun omaiset haluaa nähdä sitä kuollutta. Joku oli luvannut sen omaisille epätavalliseen aikaan, jolloin omaiset olivat joutuneet valitettavasti odottamaan. Omainen oli tosi vihainen ja sanoi, että ei halua äitiäni sinne, koska äitini olemus on hänestä inhottava ja jo hänen äänensäkin on niin kamala. Äiti oli sillähetkellä ainut sillä osastolla, joka oli koskaan järjestänyt semmoisen ruumiin-näytön.
Äiti ei mennyt kappeliin asti, vaikka se on yleensä tapana.
Äidistä tehtiin valitus ylihoitajalle. :(
 
Suihku 1xvko riittää useimmille laitoshoidossa oleville vanhuksille. Vanhuksen ihokin jo yleensä niin ohutta ettei tykkää jatkuvasta liottamisesta. Ihan vuodepotilaat pestään joka aamu pesuvoiteella (selkä, kainalot, vatsa, rinnanaluset, alapää). Jos vanhus tai omaiset haluavat, niin silloin yleensä suihkutetaan useammin. Syöttäminen ei vain joskus onnistu, vanhus osaa painaa huulet kiinni, on monasti jo luovuttanut, tai ei vain tykkää ruoasta. Onko silloin otettava nenästä kiinni ja tungettava lusikka suuhun?

Ikävää luettavaa edelliset sivut. Suurin osa hoitajista tekee työnsä niin hyvin kuin vain voi. Tälläkin hetkellä monessa paikassa hoitajat painavat pitkää päivää 7-21 koska sijaisia ei ole. Kukaan ei halua haukuttavaksi rankalle alalle.
 
Sheila
Alkuperäinen kirjoittaja metsänpeitto:
Me mentiin antamaan osastolle palautetta hoitajasta, tai pyydettiin että hän ei hoitaisi enää meidän lasta kun ei oikein tuntunut olevan hallussa pienen lapsen hoito.


No miten siinä kävi? Mä olin yksin lapsen kanssa osastolla, ja voin sanoa että siinä oli jo paskat fiilikset valmiiksi. Tämä kyseinen hoitaja odotti sellaiseen hetkeen, että ketään muuta ei ollut näkemässä ja tuli raivomamaan minulle, että minä olen pilannut koko hänen uransa, olen kiittämätön paska vaikka hän on mun lastanut hoitanut ja rakastanut ja kaikkensa antanut, mutta mulle ei kelpaa mitään jne jne jne. Raivosi ja huusi. Anteeksipyyntöä ei ole kuulunut. Minä kuulemma aiheutin vittumaisuudellani sen, että hänen oli pakko lähteä monen vuoden jälkeen lastenosastolta pois ja pilasin koko hienon työuran.

Reilu meininki.

Ja emme kuitenkaan olleet ainoat, jotka olivat jotain palautetta antaneet. Ja meidänkin palaute oli sitä, että toivomme että joku muu hoitaa meidän lasta, koska ko. hoitajalla ei hermot pitäneet alta vuoden ikäisen hoidossa, oli kovakourainen, unohteli lääkkeitä, kerran i.v. lääkkeitä laitettaessa kädet tärisi niin holtittomasti, että lääkkeet oli joka puolella jne. Eikä hoitajaa ollut käsketty lähtemään osastolta, mutta ei kestänyt palautetta joten häipyi.


Ei tää nyt varmaan liity mitenkään mihinkään, mutta jäi itselle aika paskat fiilikset. Varsinkin kun ko. henkilö tuli sitten haukkumaan ja raivoamaan täysillä päin naamaa, eikä kovin ammattitaitoista ehkä kun otti huomioon mistä syistä minä siellä osastolla olin.
:eek: :eek: :eek: :eek:
 
hoitaja minäkin
Meillä intervallijaksolle tulijat yleensä poikkeuksetta huonossa kunnossa, liikkuvat kotona vähän, omaishoitaja joka monesti myös iäkäs puoliso, ei jaksa suorittaa kaikkia perustarpeita, esim hygienia. Haisevat, ovat likaisia, taipeet hautuneet auki, ihottumat kukoistavat, sokeritasapaino heittää, passuttavat hoitajia myös niissä asioissa mitkä pystyisivät vielä itse tekemään, mut tottuneet kotona että passataan, jne. Kotiin kun lähtevät, hyvillä mielin, paremmassa kunnossa, puhtaana, iho hoidettuna. Kaikki kunnia omaishoitajille, mut en ymmässä miks meitä täällä laitoksissa ja vanhainkodeissa arvostellaan tuommoisista asioista. Moni kotona asuva vanhus ei käy edes kerran viikossa suihkussa, saati vaihda vaatteita, monipuolisesta ruuasta puhumattakaan. Ehkä ovat kotona onnellisempia, mut kukapa ei olis. Miksemme olisi huolissamme niistä vanhuksista jotka asuvat kotona vaikkeivat pysty papiljottejaan enää pyörittämään tai käymään joka toinen päivä suihkussa, pissahousuissa kulkevat tai jopa ilman housuja jos eivät saa puhtaita jalkaan?
 
En ko. ohjelmaa nähnyt, mutta kyseisenlaisia hoitajia on tullut nähtyä valitettavan paljon vaikka en ole vielä kerennyt edes vakituisesti työelämässä olemaan, vaan harjoitteluissa ja keikkahommissa :/

Kaikki hoitsut eivät valitettavasti noudata periaatetta, hoida kuten toivoisit itseäsikin hoidettavan..
 

Yhteistyössä