Kyllä nyt meni jo yli hoitajien mollaus (silminnäkijä)

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Juottamisesta: aamupalalla lasi maitoa + kahvi/tee, mehu pöydälle josta juotellaan kun keritään. lounaalla lasi maitoa, päiväkahvilla kahvia/tee, päivällisellä lasillinen maitoa, iltapalalla lasillinen maitoa/mehua. Lisäksi nestettä tulee vellien ja kiisselin muodossa, keitoissa/soseutetuissa/vellimäisissä ruuissa. Helteiden aikana juotetaan mennen tullen ja palatessa.
Pesuista: 2krt vkossa suihku, muina päivinä pikkupesut. tarvittaessa pesuja tiuhempaankin (pesupaareilla tarvittaessa viety). partojen ajo joka päivä. kynsien leikkaaminen pesujen yhteydessä. vaipat tarkistetaan ja vaihdetaan monta kertaa päivässä, vuodepotilailta samalla kun vaihdetaan asentoa. ja aina tarvittaessa. mitään vaippakiintiöitä ei ole ollut
saattohoitopotilaille yritetään tehdä kaikki mahdollinen, toteuttaa toiveet esim yölläkin haettu jädeä keittiön pakkasesta, jäävettä, mehuja, on laitettu erilaisia pehmusteita (karvoja) tuotu tuuletin helteillä ja esim huoneeseen tuotu potilaan niin halutessa telkkari.. ja ihan viimeisten hetkien tullessa on joku pyrkinyt oleen läsnä, vaikka olisi kuinka kiirettä.
tässä esimerkkejä paikallisesta tk:sta
Ihan tulee hiki ajatellessakin, mutta hyvältä kuulostaa. Lisäksi vielä omaisten huomiointi =) Sekä extrahommat, jos joku on poissa eikä sijaista ole saatu. Tai tuplavuoro samaan tahtiin ;)
 
miuku
Alkuperäinen kirjoittaja metsänpeitto:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Patarouva:
Tottakai hoitajat puolustavat itseään henkeen ja vereen, mutta ongelmia vanhustenhoidossa on ei siitä pääse mihinkään ja ongelmat senkun kasvavat kun vanhusväestö lisääntyy huimaa vauhtia koko ajan :/ Ja kun joku mainitsi tuolla aiemmin että vanhukset pitäisi mahdollisimman paljon hoitaa omissa kodeissaa, kyllähän sitä nytkin jo paljon tehdään, mutta joskus se ei onnistu ja tulee omaisille liian raskaaksi jopa niin raskaaksi että hoitaja itse sairastuu vakavasti.

Omaisille hoito siis voi käydä raskaaksi, mutta hoitohenkilökunnalle ei?? Käsitinkö oikein???
No mut kannattaa ottaa huomioon se, että jos joku hoitaa yksin omaistaan niin on siinä "työvuorot" vähän eri luokkaa kuin hoitohenkilökunnalla. Omaisella on hoitovastuu koko ajan, vuorokauden ympäri ja maksimissaankin omaishoidontuet on reilusti alle 1000 euroa (yleensä vain saattohoitotilanteissa), pienimmällään paljon paljon vähemmän. Mun oma henk.koht. palkkioni on 62,5 senttiä tunnilta. Enkä mä saa edes pienintä tukea, vaan olisko tämä nyt jotain keskisuurta.

Siitähän ei saa mitään ylityökorvauksia, eikä vapaitakaan monesti. Laissa on säädetty tämän 3 vapaapäivää kuukaudessa. Sekin on hyvin vähän kun ottaa huomioon että työaika on useilla, varsinkin vanhusten ja vaikeasti sairauden hoitajilla 24h vuorokaudessa. Käytännössä tämä vapaiden saaminen kuitenkin useimmiten ei edes onnistu, eli vaikka laissa lukee että 3 vapaapäivää kuussa niin niitäkään ei saa.

Sen lisäksi omaishoitajalla ei kuulu minkäänlaisia työsuhde-etuuksia, kyseessä kun ei ole työsuhde. Eli ei lomia, ei ylityökorvauksia, ei yhtään mitään.

Joten uskaltaisin väittää, että jos joku on omaishoitajana vaikeasti hoidettavalle vanhukselle, niin kyllä hän kuitenkin joutuu erittäin koville jopa verrattuna hoitotyötä tekevään. Omaishoitajahan ei myöskään voi jäädä sairaslomalle sairastuessaan.

Tulotasona omaishoidontuki on erittäin pieni, joten hoidollisen rasittavuuden lisäksi siinä tulee ongelmaksi joka päiväinen pärjääminen. Plus sitten sekin, että ainakin osassa kunnista on säädöksiä omaishoitajista kiristetty (en tiedä onko kaikissa, mutta esim meidän kunnassa on näin) niin, ettei omaishoitaja voi olla kukaan muu kuin hoidettavan läheinen. Meidän kunnassa esim hoitajan on asuttava samassa taloudessa hoidettavan kanssa. Jos hoitaja on vaikka vanhuksen puoliso, niin kyllä siinä voi jo sanoa että hoitotaakka on kohtuuton, kun on jo kuitenkin eläkeiässä hoitaja itsekin.

Ja omaishoidontukihan on niin pieni, että vaikka siitä maksaakin koko ajan veroja niin se on yhtä tyhjän kanssa ajatellen esim eläkkeitä tai mahdollisen päivärahan määräytymistä jne.

Minusta se on oikein että on asuttava samassa taloudessa. Jos ja kun hoidettava on noin raskaasti hoidettava kuin mitä tässä yllä kerrotaan niin kuinkas se omaishoitaja voisi hänet jättääkään ja lähteä kotiinsa? Omaishoitajana olen itsekin ja mulle se on enemmänkin elämäntapa kuin työtä.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja no jaa:
Itse olen Lahdessa kiertänyt useammassa paikassa eikä asiat mielestäni kuitenkaan ihan niin huonosti ole.

Totta on että henkilökuntaa on vähän. Kokopesut tehdään kerran viikossa..alapesut ja muut pikkupesut toki joka päivä aamulla ja illalla.
Jos joka päivä pestäisiin päästä varpaisiin jokainen potilas ei muuta ehdittäisi tehdäkkään. Paitsi tietysti jos saataisiin yksi ylimääräinen hoitaja joka tekisi näitä pesuja koko vuoronsa. Ruokaa on joka paikassa ollut riittävästi ja jäänyt ylikin. Monet vanhukset syövät kovin vähän, ruokahalut heikkenee iän myötä eivätkä jaksakaan niin paljon syödä. Kuitenkin joissain paikoissa vanhukset ovat jopa lihoneet hoidon aikana, en muista kenenkään laihtuneen ruuanpuutteen vuoksi. Valitettavaa jos jossain on niin :/
Se on varmasti totta ettei juottamaan ehditä niin paljon kuin pitäisi..missään en ole nähnyt vaippoja laitettavan useita päällekkäin.

Tottakai vanhukselle on paras paikka oma koti ja oma hoitaja joka antaa kaiken panoksensa yhdelle vanhukselle, joka huolehtii että vanhuksella on kaikki hyvin 24/7.
On ihan eri tilanne hoitaa vaikka omaa äitiä kotona kuin hoitaa osastolla 5-10 vanhuksen vointia yhtä aikaa, yöllä useampien. Eihän hoito voi näillä resursseilla olla kovin yksilöllistä. Hoitajana koen turhautumista, myöskin omaisten toiveet ovat kovin korkealla, saavuttamattomissa. Valitettavasti kaikki ns. ylimääräinen jää omaisten vastuulle. Hoitajien rooli on lähinnä perustarpeiden hoitaminen ja siihenkin päästäkseen saa välillä juosta illat läpi. Usein oma kahvitauko jää 5min. mittaiseksi.
peesi. vaikka en hoitaja olekaan, luulisi jokaisen vähintään kahden lapsen äidin ymmärtävän ja tajuavan, että aivan sama asia on lasten päivähoito kuin vanhustenkin laitoshoito.

Itse en edes usko että lapsia tai ihmisiä ylipäätään on tarkoitettu laitoksiin. Mutta kuka arvostaa ihmistä, joka hoitaa toisia, oli se sitten omia lapsia tai vanhempia?

Ei kukaan. Oma raha ja oma aika ja oma eläke ja omat huvit ja oma palkkatyö on se sana joka painaa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Florence:
Se on totta, että ulos ei ehdi viemään eikä aina papiljotteje rullaamaan tmv. mutta mielestäni ne on niitä hemmotteluja ja hoitoja, jotka tavallaan kuuluvatkin omaisille.

Meillä kyllä laitetaan papiliotit päähän kaikille halukkaille aina saunan jälkeen tai föönataan tai kuivataan kihartimella. Sään salliessa ulkoilutetaan porukkaa mahdollisimman paljon. Laitetaan siis pihalle istumaan ja joku voi kylilläkin pyörähtää jonkun kanssa jne. Joka päivä (jos ei sada) porukkaa ulkoilee. Tänään toi yksi työntekijä ponejaan sinne ja koko osasto ulkoili. Sängyillä vietiin ne ketkä ei muuten päässeen :D .

Meillä on kunnallinen laitos ja henkilökuntaa on ihan suhteessa yhtä paljon kun kaupungin muissakin paikoissa. Kerran viikossa saunotetaan ja pikkupesuissa pyyhitään tarvittaessa selkää ja masuakin. Kaikki mahdolliset nostetaan joka päivä ylös, sänkyyn hoidetaan vaan kun pakko. Tk:n hoitotapa on erilainen ja hoitavat monesti meidänkin asiakkaita(kin) sänkyyn. Itkien tulevat kotiin, kun pääsevät taas vessaan.

Varmaan aika samantapaisia ovat muut kaupungin vanhaikodit ja palvelutalot. Meille kyllä jonottavat ja kaikki haluaisi intervalleihin.... Ei ole kyse pelkästään henkilökunnan määrästä vaan kyllä siihen vaikuttaa myös paikassa vallitseva työmoraali.
 
Alkuperäinen kirjoittaja äiti 40plusplus:
Se lienee totta että laitoksissa on työpaineet ja se vanhuksille annettava oma aika jää vähiin, vaikka moni unitabletti saattaisi säästyä jos vanhus saisi rauhallisen nukkumaankäyntihetken jolloin joku vaikka kävisi toivottamassa sängyn viereltä hyvät yöt, peittelisi ja vaikka silittäisi kättä tai poskea.
Tuohon ei kyllä menee aikaa niinpaljoa ettei sitä ehtisi tehdä, jos vain haluaa. Meillä itsestään selvyys ja itse ainakin toivotan aina kaikille hyvää yötä (silitän tms) kun illassa olen. Joidenkin kanssa rukoillaan, lauletaan virsi jne. Meillä siis nämä ihan rutiineja.

 
Alkuperäinen kirjoittaja tasamaan tallaaja:
Alkuperäinen kirjoittaja Florence:
Se on totta, että ulos ei ehdi viemään eikä aina papiljotteje rullaamaan tmv. mutta mielestäni ne on niitä hemmotteluja ja hoitoja, jotka tavallaan kuuluvatkin omaisille.

Meillä kyllä laitetaan papiliotit päähän kaikille halukkaille aina saunan jälkeen tai föönataan tai kuivataan kihartimella. Sään salliessa ulkoilutetaan porukkaa mahdollisimman paljon. Laitetaan siis pihalle istumaan ja joku voi kylilläkin pyörähtää jonkun kanssa jne. Joka päivä (jos ei sada) porukkaa ulkoilee. Tänään toi yksi työntekijä ponejaan sinne ja koko osasto ulkoili. Sängyillä vietiin ne ketkä ei muuten päässeen :D .

Meillä on kunnallinen laitos ja henkilökuntaa on ihan suhteessa yhtä paljon kun kaupungin muissakin paikoissa. Kerran viikossa saunotetaan ja pikkupesuissa pyyhitään tarvittaessa selkää ja masuakin. Kaikki mahdolliset nostetaan joka päivä ylös, sänkyyn hoidetaan vaan kun pakko. Tk:n hoitotapa on erilainen ja hoitavat monesti meidänkin asiakkaita(kin) sänkyyn. Itkien tulevat kotiin, kun pääsevät taas vessaan.

Varmaan aika samantapaisia ovat kuut kaupungin vanhaikodit ja palvelutalot. Meille kyllä jonottavat ja kaikki haluaisi intervalleihin.... Ei ole kyse pelkästään henkilökunnan määrästä vaan kyllä siihen vaikuttaa myös paikassa vallitseva työmoraali.
=) :flower:
 
VAAPUKKA
Istun sohvalla ja luen tätä tekstiä. Takana on 7-15 työpäivä vanhainkodissa. Olen kelannut tätä keskustelua edestakaisin, enkä tiedä mistä alottaisin?
Lähinnä haluan kysyä teiltä "ei syötetä, ei juoteta, ei vaihdeta vaippoja"-ihmisiltä, että kuvitteletteko te, että juuri hoitajat(lähi- ja sairaanhoitajat) ovat täysin sadistisia ihmisiä, jotka juuri tämän kiduttamis-ominaisuutensa vuoksi ovat valikoituneet pääsykokeissa opiskelijoiksi juuri tälle alalle. Kertomalla näitä tarinoita, te kiellätte minun ja työtovereitteni moraalin, empatian ja yleisen inhimillisyyden tajun.
On kovin ideologista sanoa, että vanhusten paikka on kotona. Kuinka moni teistä omaishoidon kannattajista on sitä mieltä, että ottaisi kotiinsa asumaan esim. isänsä, joka ei tunnista ketään perheenjäseniään, on agressiivinen(lyö, potkii ja puree), valvoo kaiket yöt, ei syö mitään ( ei ole enään ruokahalua) eikä myöskään juo mitään. Jos tämä "isä" on vielä kävelevä, hän pääsee kätevästi jokaisesta ovesta ja ikkunasta ulos. Jos hän taas istuu esim. pyörätuolissa, on wc- reissuun varattava aina puoli tuntia aikaa. Ja kuten pienillä lapsilla; ulostaminen ja virtsaaminen ovat vanhuksille aisteja. He haluavat (ja pääsevät vastoin yleistä uskomusta) vessaan vähintään tunnin välein. Miten toteutat tämän kotona? Sehän on VAIN syöttämistä, juottamista ja vessattamista.

On ehkä tärkeintä pitää tämä keskustelu yleisellää tasolla ja jättää lääketiede sikseen. On turhaa keskustella virtsatulehduksiin kuolemisesta ja katetroimisesta, jos puolet keskusteleijoista ei ole saanut hoitoalan koulutusta. Jokainen voi taas maalaisjärjellään miettiä, että jos jonkun omainen on katetroinnilla "tapettu", niin kai siitä oikeusjuttu tuli? Olikohan asia taas ihan mustavalkoinen?

Kuinka moni teistä joutuu töissään TOISTUVASTI henkisesti pahoinpidellyksi? Lyönnit pystyyy usein vielä väistämään, mutta miten se henkinen puoli? Huorittelu ja haukkuminen on jokapäiväistä. Kuin myös räkiminen. Kuinka moni teistä joutuu työssään TOISTUVASTI omaisten haukuttavaksi? Kuinka moni teistä joutuu työssään toistuvasti puolustamaan omaa ammatti- etiikkaansa ja ammattitaitoaan? Kuinka moni teistä joutuu raskaan työpäivän jälkeen lukemaan netistä, kuinka ei sittenkään tehnyt mitään oikein?

Luuletteko te, että minä tai työtoverini jätämme sairaan ihmisen pyörätuoliin paskat housuissa, koska on olemassa joku vaippasääntö tai koska meillä on kiire kahville? Kuinka moni teistä lähtee kahvitauollaan tekemään työasioita? Minä lähden. Tänäänkin. Ja huomenna. Koska se on minun työtäni.

Miten te kuvittelette, että me hoitajat vastaamme lääkemääräyksistä?
Miten te voitte ajatella, että kun saattohoidamme ihmistä, niin jätämme hänet ilman ravinteita ja nesteitä? Miten te voitte uskoa tuollaisia juoruja?

Miksi minä tai minun työyhteisöni kiusaisi vanhaa sairasta ihmistä? Mitä me siitä saisimme?

Sairaaloissa kaikille tehdään samaa ruokaa. Miten se muuttuu oksettavaksi paskaksi siinä välillä kun se kulkee vanhukselle? Samoin useat vanhainkodit toimittavat ruoan lähi-päiväkoteihin. Miten se ruoka joka on hyväksi pienelle kasvavalle ihmiselle, on yhtäkkiä pahaksi vanhukselle?

Haluan, että mietitte seuraavaa: Joka kerta kun kuulette jotain juoruja vanhusten hoidosta, miettikää seuraavaa. Onko jutun kertojalla syytä huonoon omaantuntoon? Onko hän itse omainen? Voisiko hän käydä useammin? Verhoaako hän huonon omantuntonsa vanhainkodin hoitajien haukkumiseen?

Menen nyt leikkimään lapseni kanssa. Onneksi minua lämmittävät tänään saadut kiitokset joiltakin asukkailta. Ne jotka vielä pystyvät; kiittävät hoidosta.
Erästä asukasta lainaten: "Mitäköhän hyvää olen elämässäni tehnyt, kun olen tänne teidän passattavaksenne päässyt."

Hoitsu

Ps. Tottakai korjattavaa löytyy ja paljon, mutta koska jutut alkoivat olemaan niin sairaita ja sadistisia oli pakko kirjoittaa myös niistä hyvistä puolista.

Pps. Sinä jonka isoisä? oli hukassa jossain varastorakennuksessa? Mitä? Millaisia omaisia te olette? Jos minun isoisäni olisi ollut 2 päivää hukassa jossain varastossa, olisin ollut ensimmäisten joukossa etsimässä....Eri asia on tietenkin, jos ette olleet käyneet ja saitte tietää asiasta vasta myöhemmin... Mutta tottahan toki te olitte käyneet....eikö vain???

 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
se täytyy kyllä sanoa et monessa paikassa potilasta ei käytetä kuin kerran viikossa suihkussa..itse olen myös ollut sellaisessa paikassa töissä,ja potilaiden juottaminen on kans aika huonoa.
Meidän kotoseudulla saatiin hirveesti noottia juuri tuosta asiasta. Ja sitten ruvettiin käyttämään mummuja 2-3X/vk suihkussa ja lopputuloksena oli kuivia mummukoita jotka kutisivat sängyn pohjalla kykenemättä itse rasvaamaan itseään...
joka mummulle tehdään joka päivä pesut kasvoille, kainaloille, vatsalle, selälle ja genitaalialueille. Eli puhtaus asiat ovat kyllä kunnossa...
 
Alkuperäinen kirjoittaja tasamaan tallaaja:
Alkuperäinen kirjoittaja äiti 40plusplus:
Se lienee totta että laitoksissa on työpaineet ja se vanhuksille annettava oma aika jää vähiin, vaikka moni unitabletti saattaisi säästyä jos vanhus saisi rauhallisen nukkumaankäyntihetken jolloin joku vaikka kävisi toivottamassa sängyn viereltä hyvät yöt, peittelisi ja vaikka silittäisi kättä tai poskea.
Tuohon ei kyllä menee aikaa niinpaljoa ettei sitä ehtisi tehdä, jos vain haluaa. Meillä itsestään selvyys ja itse ainakin toivotan aina kaikille hyvää yötä (silitän tms) kun illassa olen. Joidenkin kanssa rukoillaan, lauletaan virsi jne. Meillä siis nämä ihan rutiineja.
moni asiahan on ajan lisäksi toki tahdosta kiinni ja persoonasta. Joku tekee sen työn ohella monta asiaa ihan sillä olemuksellaan ja läsnäolollaan, toinen vaan koneellisesti tekee työn eikä oikeasti ole läsnä

 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
se täytyy kyllä sanoa et monessa paikassa potilasta ei käytetä kuin kerran viikossa suihkussa..itse olen myös ollut sellaisessa paikassa töissä,ja potilaiden juottaminen on kans aika huonoa.
Meidän kotoseudulla saatiin hirveesti noottia juuri tuosta asiasta. Ja sitten ruvettiin käyttämään mummuja 2-3X/vk suihkussa ja lopputuloksena oli kuivia mummukoita jotka kutisivat sängyn pohjalla kykenemättä itse rasvaamaan itseään...
joka mummulle tehdään joka päivä pesut kasvoille, kainaloille, vatsalle, selälle ja genitaalialueille. Eli puhtaus asiat ovat kyllä kunnossa...
ajatelkaapas aikaa ennen suihkuja ja juoksevaa lämmintä vettä. Se joillekin tämän päivän ihmisille on ollut sitä arkista elämää aikanaan, pari kertaa viikkoon on lämmitetty sauna ja peseydytty, muina aikoina on siinä pesuvadissa pesaistu naama aamulla ja käsiäkään ei edes joka huussireissulla on pesty varsinkaan talvella kun kakkakikkareetkin sinne huusin alle jäätyi.
Ei se suihkuttaminen oikeasti ole se hoidon ainoa mittari.
 
possu
Ottakaapa muuten huomioon että tk:n akuutti osastolla lääkäri saattaa määrätä potilaan vuodelepoon!!!
Kyllä meillä nostellaan (akuutilla) niitä potilaita joita saa nostaa. Mut silloin ku potilas tulee akuutille niin hän on usein niin huonossa kunnossa ettei yksinkertaisesti jaksa istua.
Ollaan monta kertaa omaisten toivosta nostettu potilas pyöratuoliin ja 10 min kuluttua laitettu takaisin sänkyyn kalpeana ja huonovointisena.
Aina pyritään nostamaan edes sängynlaidalle syömään (tai tuoliin) siitä se kuntoutus alkaa.
 
hemu
on se kumma, on meilläkin ihan rutiinia että vanhusten kanssa jutellaan ja hyvät yöt toivotetaan, oikeesti, tarviiko tuollaista edes erikseen mainita, tai kytätä tehdäänkö niin? Eiköhän tällaisella alalla työskentelevät osaa olla ihmisten kanssa siinä missä muutkin. Aletaanko vaihteeks vaikka kyttäämään sanooko opettajat oppilaille aamulla huomenta, tai hymyileekö ja kannustaako ne niitä?!
 
Nirppurotta harmaana
Vaapukalle iso kiitos ja halaus tuosta tekstistä! Itsekin olen työssäni sen kokenut, että omaisten mielestä mitään ei osata tehdä oikein, vaikka usein vanhus itse tosiaan kiittää ja on onnellinen saamastaan hoidosta. Liian usein omaiset ovat sitä mieltä, että hoitajien tehtävänä on palvella vanhuksia, eikä ymmärretä sitä, että omatoimisuus ei säily, jos mitään ei itse tehdä. Sitten kun on autettu avuttomaksi, siitä haukutaan, kuinka on omainen mennyt ihan toimettomaksi. Itse ei kuitenkaan tulla sitä läheistä katsomaan kuin kerran viikossa jos sitäkään, ja kuvitellaan sillä perusteella sitten tietävänsä kaiken läheisen kunnosta ja voinnista.

Itse olin vanhusten palvelutalossa työssä ja todella pienellä porukalla teimme töitä. Pakolliset työt saatiin tehtyä ja jopa niitä pampuloitakin kierrettyä, mutta esim. ulkoilulle ei jäänyt aikaa, emmekä sitä olisi saaneet tehdäkään, se oli omaisten tehtävä,kuin myös huolehtia läheisensä kauppareissuista. Mutta tätä eivät omaiset ymmärrä, kun heillä on itsellä niin kiire,että ehtivät sen kerran viikossa käydä ja siitäkin ajasta suurimman osan notkua hoitajien kansliassa valittamassa, kun on jotain tehty väärin.
 
eiköhän niitä ole hyviä ja huonoja paikkoja. se on tyhmä joka menee yleistämään.

ainut vanhus jonka olen nähnyt "laitoshoidossa" oli 92vuotias isomummoni joka vietiin terveyskeskukseen kuoleman sairaana odottamaan loppua. ja sitten sitä loppua aina pitkitettiin jos vaan saatiin elvytettyä... en tiedä yksityiskohtia hoidosta, kun olin silloin vasta teini, mutta tämän käsityksen sain isomummoltani.

millastahan se on vaihtaa aikusen ihmisen vaippoja. tuli vaan mieleen.. ei kai ne ainakaan potki niin kuin vauvat, mutta on se varmaan sittenkin vaikea laittaa jos toinen vaan makaa ketarat oikosenaan.. öh, no tämä nyt oli tämmönen loppukevennys tälle ketjulle. enköhän minä tämänkin niittaa. :D
 
Florence harmaana
Alkuperäinen kirjoittaja Ria La Vida Loca:
eiköhän niitä ole hyviä ja huonoja paikkoja. se on tyhmä joka menee yleistämään.

ainut vanhus jonka olen nähnyt "laitoshoidossa" oli 92vuotias isomummoni joka vietiin terveyskeskukseen kuoleman sairaana odottamaan loppua. ja sitten sitä loppua aina pitkitettiin jos vaan saatiin elvytettyä... en tiedä yksityiskohtia hoidosta, kun olin silloin vasta teini, mutta tämän käsityksen sain isomummoltani.

millastahan se on vaihtaa aikusen ihmisen vaippoja. tuli vaan mieleen.. ei kai ne ainakaan potki niin kuin vauvat, mutta on se varmaan sittenkin vaikea laittaa jos toinen vaan makaa ketarat oikosenaan.. öh, no tämä nyt oli tämmönen loppukevennys tälle ketjulle. enköhän minä tämänkin niittaa. :D
Kyllä he potkiakin saattavat, lyödä tai purra tai mitä vain. Joskus niin kankeita, ettei meinaa saada jalkoja auki. Eikä se ketarat oikosellaankaan helpota, varsinkaan jos potilas painaa esim. toistasataa kiloa.

Eli, ei kelvannut loppukevennykseksi ;)
 
Alkuperäinen kirjoittaja Florence harmaana:
Alkuperäinen kirjoittaja Ria La Vida Loca:
eiköhän niitä ole hyviä ja huonoja paikkoja. se on tyhmä joka menee yleistämään.

ainut vanhus jonka olen nähnyt "laitoshoidossa" oli 92vuotias isomummoni joka vietiin terveyskeskukseen kuoleman sairaana odottamaan loppua. ja sitten sitä loppua aina pitkitettiin jos vaan saatiin elvytettyä... en tiedä yksityiskohtia hoidosta, kun olin silloin vasta teini, mutta tämän käsityksen sain isomummoltani.

millastahan se on vaihtaa aikusen ihmisen vaippoja. tuli vaan mieleen.. ei kai ne ainakaan potki niin kuin vauvat, mutta on se varmaan sittenkin vaikea laittaa jos toinen vaan makaa ketarat oikosenaan.. öh, no tämä nyt oli tämmönen loppukevennys tälle ketjulle. enköhän minä tämänkin niittaa. :D
Kyllä he potkiakin saattavat, lyödä tai purra tai mitä vain. Joskus niin kankeita, ettei meinaa saada jalkoja auki. Eikä se ketarat oikosellaankaan helpota, varsinkaan jos potilas painaa esim. toistasataa kiloa.

Eli, ei kelvannut loppukevennykseksi ;)

no ei sitten.
:D

multa kyllä riittää myötätuntoa ja tukea teille hoitsuille, jotka teette työnne hyvin. toivottavasti joku teidänlaisenne osuu hoitamaan omia sukulaisiani. :hug:

kuka sen laitoshoidon maksaa? omaiset?

kumpa mummoni laittaisi pappani laitoshoitoon. siinä on omaishoitaja joka rääkkää vanhusta. :(
 
sh-äiti
Vaapukka kirjoitti hienon pitkän kannanoton asiaan omasta kokemuksesta. Itse en ole työskennellyt vanhustenhoidon parissa kuin työssäoppimisjaksoilla, mutta joskus työelämään palatessani haluaisin vanhustyöhön, ja juuri eniten hoitamaan niitä kaikkein vaikeimmin sairaita ja hoidettavia vanhuksia.
 
Alkuperäinen kirjoittaja äiti 40plusplus:
Alkuperäinen kirjoittaja tasamaan tallaaja:
Alkuperäinen kirjoittaja äiti 40plusplus:
Se lienee totta että laitoksissa on työpaineet ja se vanhuksille annettava oma aika jää vähiin, vaikka moni unitabletti saattaisi säästyä jos vanhus saisi rauhallisen nukkumaankäyntihetken jolloin joku vaikka kävisi toivottamassa sängyn viereltä hyvät yöt, peittelisi ja vaikka silittäisi kättä tai poskea.
Tuohon ei kyllä menee aikaa niinpaljoa ettei sitä ehtisi tehdä, jos vain haluaa. Meillä itsestään selvyys ja itse ainakin toivotan aina kaikille hyvää yötä (silitän tms) kun illassa olen. Joidenkin kanssa rukoillaan, lauletaan virsi jne. Meillä siis nämä ihan rutiineja.
moni asiahan on ajan lisäksi toki tahdosta kiinni ja persoonasta. Joku tekee sen työn ohella monta asiaa ihan sillä olemuksellaan ja läsnäolollaan, toinen vaan koneellisesti tekee työn eikä oikeasti ole läsnä

Toki persoona vaikuttaa paljon tähän työhön ja teemme omalla persoonallamme ja ammattiroolilla työtämme. Oikeasti kuitenkin uskon, että suurimmalla osalla hoitajista on tapana ne hyvät yöt toivottaa ja silittää, rauhoittaa jne. Tätä ei vain omaiset pahemmin ole näkemässä ;) . Ja niinkuin sanottu osa asukkaista ei kykene enää kertomaan kokemuksiaan ja osa puhuu mitä mieleen pälkähtää...

Toki on ihmisiä joita rauhoittaisi suunnattomasti se jos hoitaja voisi istua sängynvieressä ja vaikka silitellä. Tämä on yleensä ensimmäinen mitä yökkökin tekee, mutta tietenkään kokoyötä ei yhden sängyn vierellä kykene olemaan... Niin ja minusta se unilääke on parempi vaihtoehto kuin se, että vanhus valvoo yön ja nukkuu päivän -->rytmi sekaisin ja vanhuksella se menee helposti sekaisin.

 
kannattaa muistaa, että jokainen meistä joskus vanhenee ja joutuu ehkä moneksikin vuodeksi sängyn omaksi ja hoitajien armoille voimatta itse mitään.
todella pelottavaa ja varsinkin ,kun itsellänikin on todella kamalia kokemuksia vanhusten hoidosta, meillä ei vanhemmat vanhainkotiin mene... :(
 

Yhteistyössä