Kyllä nyt meni jo yli hoitajien mollaus (silminnäkijä)

no jaa
Itse olen Lahdessa kiertänyt useammassa paikassa eikä asiat mielestäni kuitenkaan ihan niin huonosti ole.

Totta on että henkilökuntaa on vähän. Kokopesut tehdään kerran viikossa..alapesut ja muut pikkupesut toki joka päivä aamulla ja illalla.
Jos joka päivä pestäisiin päästä varpaisiin jokainen potilas ei muuta ehdittäisi tehdäkkään. Paitsi tietysti jos saataisiin yksi ylimääräinen hoitaja joka tekisi näitä pesuja koko vuoronsa. Ruokaa on joka paikassa ollut riittävästi ja jäänyt ylikin. Monet vanhukset syövät kovin vähän, ruokahalut heikkenee iän myötä eivätkä jaksakaan niin paljon syödä. Kuitenkin joissain paikoissa vanhukset ovat jopa lihoneet hoidon aikana, en muista kenenkään laihtuneen ruuanpuutteen vuoksi. Valitettavaa jos jossain on niin :/
Se on varmasti totta ettei juottamaan ehditä niin paljon kuin pitäisi..missään en ole nähnyt vaippoja laitettavan useita päällekkäin.

Tottakai vanhukselle on paras paikka oma koti ja oma hoitaja joka antaa kaiken panoksensa yhdelle vanhukselle, joka huolehtii että vanhuksella on kaikki hyvin 24/7.
On ihan eri tilanne hoitaa vaikka omaa äitiä kotona kuin hoitaa osastolla 5-10 vanhuksen vointia yhtä aikaa, yöllä useampien. Eihän hoito voi näillä resursseilla olla kovin yksilöllistä. Hoitajana koen turhautumista, myöskin omaisten toiveet ovat kovin korkealla, saavuttamattomissa. Valitettavasti kaikki ns. ylimääräinen jää omaisten vastuulle. Hoitajien rooli on lähinnä perustarpeiden hoitaminen ja siihenkin päästäkseen saa välillä juosta illat läpi. Usein oma kahvitauko jää 5min. mittaiseksi.


 
Mullon useammasta paikasta vanhustyössä kokemusta ja kyllä kaikissa on vanhuksia kohdeltu hyvin ja huolehdittu ruuan/nesteen saamisesta, käytetty pesulla useamman kerran viikossa+ "pikkupesut" ja viety vessaan/kuivitettu- kärjistetysti näin. Ainut mihin aika ei riitä on just pidempiaikainen seurustelu, että ehtisi vain olla ja jutustella, katsella valokuvia, lukea tai ulkoilla pidemmän lenkin, papiljottien laittokin on joskus aikaavievää, kun henkilökuntaa on vähän. Itskkin toimien lomassa seurustelen, mutta sitten täytyy jo joutua :/ Nää tälläiset julkisuustapaukset on monesti oikein kärjitettyjä ja harmillista kyllä meidän hoitoalan ihmiset mollaamista.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Kissansilmä:
Mullon useammasta paikasta vanhustyössä kokemusta ja kyllä kaikissa on vanhuksia kohdeltu hyvin ja huolehdittu ruuan/nesteen saamisesta, käytetty pesulla useamman kerran viikossa+ "pikkupesut" ja viety vessaan/kuivitettu- kärjistetysti näin. Ainut mihin aika ei riitä on just pidempiaikainen seurustelu, että ehtisi vain olla ja jutustella, katsella valokuvia, lukea tai ulkoilla pidemmän lenkin, papiljottien laittokin on joskus aikaavievää, kun henkilökuntaa on vähän. Itskkin toimien lomassa seurustelen, mutta sitten täytyy jo joutua :/ Nää tälläiset julkisuustapaukset on monesti oikein kärjitettyjä ja harmillista kyllä meidän hoitoalan ihmiset mollaamista.
Hyvin sanottu :flower:

Samalla pahoittelen, jos/kun loukkasin tällä aloituksella niitä joilla on henk.koht. ikäviä kokemuksia :hug:

 
No kyllä meidän pitkäaikaissairaalassa ainakin hoidetaan vanhuksia parhaalla mahdollisella tavalla mitä hoitajat kerkeää.
Laitetaan paplareita, lakataan kynsiä, käytetään ulkona mahdollisuuksien mukaan.
Ei todellakaan mitään vaippabudjettia!
Suihku kai tuon kerran viikkoon, en ole varma mutta joka aamu on kuitenkin sängyssä pesu!
Vanhuksia pidetään kädestä, silitellään, lohdutellaan, ollaan vaan seurana silloin kun keretään.
Niin ja toki kaikille ruoka tarjoillaan/syötetään ja nesteitä annetaan paljon. Ja jokaiselle potilaalle annetaan ruokaa kyllä riittävästi, joskus normi annosta joutuu pienentää sen vuoksi ettei vanhus jaksa syödä. Ja myös saattohoidossa aivan normaalisti tarjotaan ruokaa jos hän sitä jaksaa syödä.

Että ajattelin tällaisemman positiivisemman puolen tältä alalta tuoda esille..

Kauhistuin kyllä tätä ketjua että voiko oikeesti olla tuollaista välinpitämättömyyttä/kiirettä jossain... :eek:

 
hoitaja
Alkuperäinen kirjoittaja no jaa:
Itse olen Lahdessa kiertänyt useammassa paikassa eikä asiat mielestäni kuitenkaan ihan niin huonosti ole.

Totta on että henkilökuntaa on vähän. Kokopesut tehdään kerran viikossa..alapesut ja muut pikkupesut toki joka päivä aamulla ja illalla.
Jos joka päivä pestäisiin päästä varpaisiin jokainen potilas ei muuta ehdittäisi tehdäkkään. Paitsi tietysti jos saataisiin yksi ylimääräinen hoitaja joka tekisi näitä pesuja koko vuoronsa. Ruokaa on joka paikassa ollut riittävästi ja jäänyt ylikin. Monet vanhukset syövät kovin vähän, ruokahalut heikkenee iän myötä eivätkä jaksakaan niin paljon syödä. Kuitenkin joissain paikoissa vanhukset ovat jopa lihoneet hoidon aikana, en muista kenenkään laihtuneen ruuanpuutteen vuoksi. Valitettavaa jos jossain on niin :/
Se on varmasti totta ettei juottamaan ehditä niin paljon kuin pitäisi..missään en ole nähnyt vaippoja laitettavan useita päällekkäin.

Tottakai vanhukselle on paras paikka oma koti ja oma hoitaja joka antaa kaiken panoksensa yhdelle vanhukselle, joka huolehtii että vanhuksella on kaikki hyvin 24/7.
On ihan eri tilanne hoitaa vaikka omaa äitiä kotona kuin hoitaa osastolla 5-10 vanhuksen vointia yhtä aikaa, yöllä useampien. Eihän hoito voi näillä resursseilla olla kovin yksilöllistä. Hoitajana koen turhautumista, myöskin omaisten toiveet ovat kovin korkealla, saavuttamattomissa. Valitettavasti kaikki ns. ylimääräinen jää omaisten vastuulle. Hoitajien rooli on lähinnä perustarpeiden hoitaminen ja siihenkin päästäkseen saa välillä juosta illat läpi. Usein oma kahvitauko jää 5min. mittaiseksi.
Ne paikat joita olen esim. Lahdessa kierrellyt ovat sairaalan pitkäaikaisosastoja ja vanhainkoti. Siellä vanhuksia ei juurikaan syötellä, jos et pysty ruokaasi hotkimalla syömään riittävän nopeasti,tukitaan se ettet jaksa enempää ja ruoka viedään pois. Samoin juotella ei paljoa ettei tarvitse vaihdella vaippoja niin usein.

Eräästä vanhuksesta sanottiin että hän syö omatoimisesti. Seurailin pidemmän aikaa kun vanhus ei saanut lusikkaa enää suuhun asti jäykistyneiden käsien vuoksi, niin ruoka vietiin koskemattomana pois, koska hänellä ei hoitajien mielestä ollut nälkä. Itse sitten seuraavana päivänä syötin vanhuksen ja kyyneleet valuivat hänen silmistään kun hän sai syödäkseen pitkästä aikaa. Siitä muille kertoessani sain mulkaisut kanssasisarilta kun taas tuli yksi syötettävä lisää.

Tiedän että monessa paikassa hoitajilla on oikeasti kiire, mutta usein se kiire on vain kiirettä juoruilemaan viikonlopun asioista muiden kanssa johonkin varastoon tai kansliaan. valitettavaa mutta totta.

 
Tottakai hoitajat puolustavat itseään henkeen ja vereen, mutta ongelmia vanhustenhoidossa on ei siitä pääse mihinkään ja ongelmat senkun kasvavat kun vanhusväestö lisääntyy huimaa vauhtia koko ajan :/ Ja kun joku mainitsi tuolla aiemmin että vanhukset pitäisi mahdollisimman paljon hoitaa omissa kodeissaa, kyllähän sitä nytkin jo paljon tehdään, mutta joskus se ei onnistu ja tulee omaisille liian raskaaksi jopa niin raskaaksi että hoitaja itse sairastuu vakavasti.
 
No, mummoni sairaala hoito vaiheessa jätettiin kyllä mielestäni huonolle hoidolle.. Esim. Vaikka hän oli ihan terve järkinen loppuun asti, ja tunnisti vessa hädän, niin hänelle laitettiin vaipat, ettei tarvinnut avustaa astialle.. Hoitaja nimen omaan sanoi, että tee vaippaan, siksi ne on! Eikä sitä vaippaa sitten vaihdettu, kuin vasta vaippakierroksella..Niin käytännöllistä, mutta Ei kovinkaan ihmisarvoa ylentävää..

Ja siis mieli piteeni todellakin on, että osa hoitajista on todella ammattitaitoisia, mutta jos yksikin potilas saa osakseen ala-arvoista kohtelua, ei ongelmaa pidä vähätellä..
 
minä vain
Kyllä se koville ottaa, jos oma läheinen saa huonoa hoitoa. Mun isoisäni oli vanhainkodissa. Hän siellä viihtyikin ja pahaa sanottavaa hänellä ei hoitajista ollut. Hän itse ja hoitajat tiesivät, että katetrin laitto aiheutti aina virtsatulehduksen, jonka takia pyydettiin ettei sitä laitettaisi. Niin vaan laitettiin ja isoisäni kuoli virtsatulehduksen aiheuttamiin oireisiin. :(

Onneksi usein kuulee vain hyvää palautetta. Ja tiedän, että työ on rankkaa ja arvokasta.
 
Rania harmaana
Alkuperäinen kirjoittaja poikia3:
Minulla hyvän ystäväni isotätiä saattohoidettiin, omaisille mitään ilmoittamatta. Tällä mummolla ei ollut enää omia lapsia hengissä, mutta kun ystäväni omaäiti ja isoäiti olivat jo kuolleet, piti tämä isotätiään mummonaan. Isotäti oli saanut kohtauksen, oli 86-vuotias, niin sairaasalassa päätettiin saattohoitaa täti, ei siis annettu ruokaa eikä juomaa.

Kun omainen vaati hoitoa, isotäti sitä myös sai, ja toipui ja pääsi vielä omaan kotiinsa. Aika järkyttävää touhua minusta.

Ja jo aikoja sitten luin, että vanhuksille oli budjetoitu 2 vaippaa per päivä.
Saattohoito ei ole ruuatta jättämistä. Se ei ole myöskään "hoitamatta" jättämistä, esim. jos antibioottihoidosta on hyötyä ja hoito ei tuota kipua -se annetaan. Samoin kaikki kipu hoidetaan, samoin ei anneta maata esim. hammaskivuissa. Kertakaikkiaan kamalaa luettavaa, että tämmöistä on tapahtunut -toisaalta en epäile lainkaan. Itse olen sairaanhoitaja ja hoitanut paljon saattaen. Se on ollut parasta työtä, mitä olen voinut tehdä. Joskus, tosin hyvin harvoin omainen ei ole samalla aaltopituudella hoitavan lääkärin kanssa, siinä on vaikeaa olla välikätenä. Mutta niin kauan, kuin voin tehdä jotain potilaan ja ehkä omaisenkin hyväksi -koen hoidon onnistuneeksi.


 
viiviliina
Alkuperäinen kirjoittaja hoitaja:
Alkuperäinen kirjoittaja no jaa:
Itse olen Lahdessa kiertänyt useammassa paikassa eikä asiat mielestäni kuitenkaan ihan niin huonosti ole.

Totta on että henkilökuntaa on vähän. Kokopesut tehdään kerran viikossa..alapesut ja muut pikkupesut toki joka päivä aamulla ja illalla.
Jos joka päivä pestäisiin päästä varpaisiin jokainen potilas ei muuta ehdittäisi tehdäkkään. Paitsi tietysti jos saataisiin yksi ylimääräinen hoitaja joka tekisi näitä pesuja koko vuoronsa. Ruokaa on joka paikassa ollut riittävästi ja jäänyt ylikin. Monet vanhukset syövät kovin vähän, ruokahalut heikkenee iän myötä eivätkä jaksakaan niin paljon syödä. Kuitenkin joissain paikoissa vanhukset ovat jopa lihoneet hoidon aikana, en muista kenenkään laihtuneen ruuanpuutteen vuoksi. Valitettavaa jos jossain on niin :/
Se on varmasti totta ettei juottamaan ehditä niin paljon kuin pitäisi..missään en ole nähnyt vaippoja laitettavan useita päällekkäin.

Tottakai vanhukselle on paras paikka oma koti ja oma hoitaja joka antaa kaiken panoksensa yhdelle vanhukselle, joka huolehtii että vanhuksella on kaikki hyvin 24/7.
On ihan eri tilanne hoitaa vaikka omaa äitiä kotona kuin hoitaa osastolla 5-10 vanhuksen vointia yhtä aikaa, yöllä useampien. Eihän hoito voi näillä resursseilla olla kovin yksilöllistä. Hoitajana koen turhautumista, myöskin omaisten toiveet ovat kovin korkealla, saavuttamattomissa. Valitettavasti kaikki ns. ylimääräinen jää omaisten vastuulle. Hoitajien rooli on lähinnä perustarpeiden hoitaminen ja siihenkin päästäkseen saa välillä juosta illat läpi. Usein oma kahvitauko jää 5min. mittaiseksi.
Ne paikat joita olen esim. Lahdessa kierrellyt ovat sairaalan pitkäaikaisosastoja ja vanhainkoti. Siellä vanhuksia ei juurikaan syötellä, jos et pysty ruokaasi hotkimalla syömään riittävän nopeasti,tukitaan se ettet jaksa enempää ja ruoka viedään pois. Samoin juotella ei paljoa ettei tarvitse vaihdella vaippoja niin usein.

Eräästä vanhuksesta sanottiin että hän syö omatoimisesti. Seurailin pidemmän aikaa kun vanhus ei saanut lusikkaa enää suuhun asti jäykistyneiden käsien vuoksi, niin ruoka vietiin koskemattomana pois, koska hänellä ei hoitajien mielestä ollut nälkä. Itse sitten seuraavana päivänä syötin vanhuksen ja kyyneleet valuivat hänen silmistään kun hän sai syödäkseen pitkästä aikaa. Siitä muille kertoessani sain mulkaisut kanssasisarilta kun taas tuli yksi syötettävä lisää.

Tiedän että monessa paikassa hoitajilla on oikeasti kiire, mutta usein se kiire on vain kiirettä juoruilemaan viikonlopun asioista muiden kanssa johonkin varastoon tai kansliaan. valitettavaa mutta totta.

Luojan kiitos en ole sattunu täällä lahdessa tolaseen paikkaan töihin, vaikka monessa paikassa olen kiertänytkin...
 
Alkuperäinen kirjoittaja Florence:
Saanko kysyä tähän väliin, että onko jollain samansuuntaisia huonoja kokemuksia myös sairaalan osastoilta vai lähinnä just vanhainkodeista?

Itse olin vanhainkodissa töissä 90-luvulla. Viimeiset vuodet sairaaloissa. Ja liian vähän osastollakin on henkilökuntaa, mutta esim. kaikki potilaat viedään suihkuun JOKA aamu. Enkä ole ikinä kuulutkaan vaippabudjeteista tmv.

Onko teidän omaiset mielestänne esim. akuuttiosastolla "jätetty vähälle hoidolle" tai otettu soittokello seinästä?
Siellä missä käyn hoitamassa vanhusten jalkoja, niin voin sanoa, että hoitajat on :( . Minulle kuuluu vain jalkojen hoito, mistä vanhukset itse maksaa.
Minut jätetään yksin tekemään hoitoa ja jos joku vanhus kaatuu tai meinaa tukehtua tmv. ja soitan kelloa, ei kukaan tule...
Juoksentelen pitkin käytäviä ja etsin hoitajia ja JOKA KERTA ne hoitajat molemmista hoitajien kopeista istuvat KAHVIHUONEESSA.
Ekan kerran en edes tiennyt missä kahvihuone on ja siivoojat neuvoivat, että missä kaikki hoitajat istuksivat... :eek:
Hölmöinä katsovat, kun huudan, että "Potilas on kaatunut, soitin kelloakin". Hetki menee, kunnes joku avaa suunsa kysyen tylsistyneenä "Missä huoneessa"...

Kerran hoidettavani oli dementikko, jota hoitaja ei tuntenut, eikä tiennyt tapoja, kun oli juuri siirretty eri huoneeseen. Oli vaikea hoitaa ja vastata potilaan yrityksiin kommunikoida (eikö huoneenvaihdokseen kuuluisi hoitajan konsultointi siltä alkuperäiseltä hoitajalta? ) . Myös hänen hoidon aikana JOUDUIN hoitajaa vaivaamaan ja hän tuli sitten keksi suussa mutisemaan, että tämä nyt on vähän vaikeampi hoidettava...
Jalat heilui ja tuntui, että halusi vanhus potkiakin... Istui vöissä tuolissa kiinni ja kuulemma parempi siinä, eikä sängyssä maaten (miten yleensä kaikki vanhukset hoidan) VAIKKA KYSEINEN VANHUS OLIKIN KUULEMMA JO AIKA TOVIN SIINÄ TUOLISSAAN KÖKKINYT... :eek:

Siis ei ole liioittelua nämä hoitajien naaman vääntelyt ym. Tympeitä ovat ja katsovat kuin halpaa makkaraa, kun tuollain paniikissa säntäilen ja olen huolissani vanhuksista...

Kirjallinen kertomus on menossa ylemmälle taholle, sillä näissä tapauksissa kysymyksessä ei ole vähäinen henkilökunta (vai miten koko osaston yhteinen kahvihetki muka on selitettävissä vajaalla miehistöllä olin siellä sitten aamulla tai iltapäivällä ) ... :eek:

Enkä tarkoita KAIKKIA hoitajia tällä kirjoituksella morkata, vaan meidän kylän vuodeosastoa... :(
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Patarouva:
Tottakai hoitajat puolustavat itseään henkeen ja vereen, mutta ongelmia vanhustenhoidossa on ei siitä pääse mihinkään ja ongelmat senkun kasvavat kun vanhusväestö lisääntyy huimaa vauhtia koko ajan :/ Ja kun joku mainitsi tuolla aiemmin että vanhukset pitäisi mahdollisimman paljon hoitaa omissa kodeissaa, kyllähän sitä nytkin jo paljon tehdään, mutta joskus se ei onnistu ja tulee omaisille liian raskaaksi jopa niin raskaaksi että hoitaja itse sairastuu vakavasti.

Omaisille hoito siis voi käydä raskaaksi, mutta hoitohenkilökunnalle ei?? Käsitinkö oikein???
 
Vieras
Miksi noihin hommiin ei palkata jotain muita kuin hoitajia?
Tukityöllistettyjä esim?
Kyllähän jokainen osaa syöttää, juottaa, vaihtaa vaippoja, pestä ja ulkoiluttaa ilman 3 vuoden kouluakin..
 
satu
Mua sitten ärsyttää toi vauhkoominen vaippojen vaihdosta, että vanhukset makaa märissään jne. On tosiasia, että vanhusten vaipat on kehittyneet siinä missä lastenkin vaipat. Ne on todella imukykyisiä ja esim. yöllä on aivan turha vaihtaa vaippa kunhan se on valittu imukyvyltäänn oikein.Tietenkin on eri asia jos vaipassa on uloste. Toinen asia on tää vanhukset pääsee vain kerran viikossa pesulle ( joo ja loppu ajan makaavat liassa) Taas on jätetty faktoja pois eli tehdäänhan niitä pikkupesuja ja monenko vanhan iho kestää toistuvia suihkuja?
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Patarouva:
Tottakai hoitajat puolustavat itseään henkeen ja vereen, mutta ongelmia vanhustenhoidossa on ei siitä pääse mihinkään ja ongelmat senkun kasvavat kun vanhusväestö lisääntyy huimaa vauhtia koko ajan :/ Ja kun joku mainitsi tuolla aiemmin että vanhukset pitäisi mahdollisimman paljon hoitaa omissa kodeissaa, kyllähän sitä nytkin jo paljon tehdään, mutta joskus se ei onnistu ja tulee omaisille liian raskaaksi jopa niin raskaaksi että hoitaja itse sairastuu vakavasti.

Omaisille hoito siis voi käydä raskaaksi, mutta hoitohenkilökunnalle ei?? Käsitinkö oikein???
Väärin käsitit, omaiset ei kaikki ole terveydenhoidon ammattilaisia , mutta laitoksissa käsittääkseni ovat henkilöt jotka siellä töitä tekevät terveydenhoidon ammattilaisia ja heidän pitäisi osata hoitaa vanhuksia jotka ovat sairaita tai niin ainakin olen luullut
:/ :/
 
vieras
Toi juttu, että jokainen osaa syöttää, juottaa vaihtaa vaippoja on kaunis ajatus mutta käytäntö onkin sitten eri asia. Aika moni kuvittelee vanhustyön erilaiseksi kuin mitä se on. Ei ole helppoa alkaa tosta noin vain ilman tietoa ja taitoa hoitamaan ihmistä, ja sitten on nää vastuu kysymykset. Hoitaminen ei ole mitään temppujen tekoa vaan kokonaisvaltaista ihmisen tuntemista ja auttamista.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Kissansilmä:
Alkuperäinen kirjoittaja MeMyselfandIrene:
Mutta eikös just ollu joku tutkimus, että hoitoalalla on LIIKAA hoitajia? :eek: :eek:
Juu, paperilla tai tilastossa tai missä lie hoitoalalla on liikaa väkee, töissä just puhuttiin että tulisivat tekemään meille vuoroa ja miettimään onko liikaa??
En sitten omiani muistellut. Se tais olla et terveyskeskuksis oli liikaa joutilaita hoitajia/henkilökuntaa, kumma vaan, kun aikoja tk:n täällä saa n. kuukauden päähän.

 
Hoitajatäti
Mun mielestä se on henkilökysymys kuka hoitaa huonosti. Itse pitkänlinjan hoitajana olen usein törmännyt moisiin hoitajiin, jotka eivät oikeasti välitä hoidettavasta. Ruoan työnt'v't eteen ja jollei pysty syömään niin se on voi, voi! Hoitaja itse ottaa ja lähtee vaikka tupakalle. Sitten jos siinä välissä kukaan muu ei huomaa vanhuksen syöntivaikeuksia niin sitten haetaan koskematon tarjotin pois ja ihmetellään rapsalla, että onpa tuo huono syömään.

Ilkeitäkin mukaan mahtuu, jotka eivät kunnioita ihmisarvoa laisinkaan. Revitään, raastetaan ja ilkeillään vain sillä verukkeella, että niin vanhuskin tekee. Joo, eihän vanhuskaan saa haukkua mutta kyllä siihen mun mielestä olisi vastattava jollakin muulla konstilla kuin takaisin ilkeilemällä.

Monesti kun puhutaan hoitajien vähyydestä niin se olisi pitkälti ratkaistavissa työmotivaatiolla. Liiankin kanssa joukkoon mahtuu aina hoitajia, jotka vaan mielellään istuu ja pompottaa muita. JOs jokainen tekisi itselleen kuuluvan työn niin resurssit olisi paljon paremmat. Ja HUOM! tekisi vain itselleen kuuluvan työn eikä nörki toisten niskassa nuuskimassa miten hommat hoidetaan!

Yleisesti ottaen minusta vanhuksia hoidetaan hyvin niinkuin muitakin avuntarvitsijoita. Onneksi suurin osa meistä arvokasta hoitotyötä tekevistä on tunnollisia, empaattisia ja toisista aidosti välittäviä. Muutaman mätämunan takia on saanut haukut koko ammattiväki.
 
Tämä kertomus ei ole herkille ihmisille mieluisa, mutta haluan kertoa kokemuksestani 10 vuotta sitten.

Olimme Tallinnassa neljä päivää tutustumassa heidän vanhusten hoitoon. se oli 200 paikkainen YKSITYINEN hoitokoti, sairaala??
Koko talossa oli yksi ainoa koulutuksen saanut hoitaja (koulutus 60-luvulla), muut hoitajat olivat pitkiä päiviä ihan ruokapalkalla suunnilleen (en muista kk-palkkaa)
Talo oli ränsistynyt, lakanoilla kannettiin potilaat sisään kapeaa portaikkoa pitkin. Haju oli kammottava :x Joka ikinen vuodepotilas täynnä mätiviä nyrkinmentäviä makuuhaavoja. Ei mitään tietotaitoa eikä välineitä haavanhoitoon.
Kissat ja rotat juoksivat kesyinä osastoilla :|
Tuolle 200 asukkaalle käytössä yksi ainoa pyörätuoli. Siinäkin kumit tyhjänä.

Terminaalivaiheen potilaat olivat mahalleen pelkissä lakanoissa kiinni sidottuina ulkorakennuksen tyyppisessä paikassa. Sinne mentiin takapihalta polkua pitkin. Meille sanottiin ettei yleensä opiskelijoita viedä sinne..

Kauhee olo tulee, kun muistelen niitä juttuja.

Suomesta oli lähetetty sinne edellisenä vuonna vinot pinot sairaalasänkyjä, ne olivat edelleen pihalla.

Pidimme heille esitelmän työasennoista ja ergonomiasta, olivat aivan ällikällä lyötyjä. Ei heillä ollut aavistustakaan oikeista nostoista tai muista.

MUTTA! Asukkaat, jotka olivat vielä omatoimisia, olivat ihania. Auttoivat toisiaan syömisessä, lääkkeiden otossa, pukemisessa jne. JA myös hoitajat olivat ihania :) Todella kutsumusammatissaan. Siellä panostettiin läsnäoloon, keskusteluun, oltiin empaattisia, laulettiin ja naurettiin.

Tuo karmiva paikka oli yksityinen ja todella kallis. En kuuna päivänä uskalla kuvitella minkälaista siellä on julkinen puoli.

Toivon myös, että tilanne olisi parantunut 10 vuodessa. Se on niin hullua, että Tallinna on vissii alle 100 kilsaa Helsingistä. Ja asiat aivan rempallaan :(

Tuon kokemuksen kokeneena tekisi mieli puolustaa Suomen tilannetta.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
se täytyy kyllä sanoa et monessa paikassa potilasta ei käytetä kuin kerran viikossa suihkussa..itse olen myös ollut sellaisessa paikassa töissä,ja potilaiden juottaminen on kans aika huonoa.

Viimeksi kun olin töissä, niin ei ollut aikaa suihkuttaa kuin kerran viikossa. Kasvojen, selän, kainaloiden ja alapesussa kyllä päivittäin autettiin. Mutta resussit eivät siis riittäneen kuin kunnon suihkuun kerran viikossa. Ja näin on monessa paikassa. Itse asiassa kun tarkemmin ajattelen, jokaisessa paikassa missä olen töissä ollut ja missa kaikki potilaat tarvitsevat apua pesuissa, niin kerran viikossa ovat suihkuun päässeet.
Osastot, joissa on potilaita, jotka pääsevtä itse suihkuun, pääsevtä tietenkin useammin "kunnon" pesulle. Mutta tälläisissa osastoilla harvemmin ollaankaan kauan aikaa.
 
Olipas siinä juttua. Itse työskentelen vanhainkodissa ja voisin sinne kyllä omat vanhempanikin hoitoon viedä jos tarve tulisi. Meillä hoitajia on vähän niinkuin muuallakin, mutta perustyö saadaan nipin napin kuitenkin tehtyä. Ja sehän on juuri se mihin meidät on palkattu. Suomen laissa taisi lukea että kaikille tarjotaan välttämätön hoito, aika epämääräinen käsite, mutta esim papiljottien pyörittely ei ola välttämätöntä. Omaiset ja muut halukkaat voivat tulla antamaan näitä palveluja halutessaan, mutta henkilökunnan aika menee syöttöihin ja hygieniasta huolehtimiseen sekä kuntouttamiseen. Olemme hoitajia, emme ystäväpalvelu. Haluausin tehdä paljon enemmän työssäni kuin mihin resurssit riittävät, istuisin jokaisen vieressä ja vaikka vain rupattelisin, jos olisi aikaa. Koulussaopetetaan kokonaisvaltaisesta hoidosta, mutta aika paljon siinä saa mielikuvitusta käyttää että sitä pystyy toteuttamaan.

Lääkkeet meillä määrää lääkäri, niin kai muuallakin, hassua että omaiset syyttävät hoitajia usein annetuista lääkkeistä.

Hygieniasta huolhditaan, suihkuun pääsevät 1-2 kertaa viikossa, omista tarpeistaan riippuen. Kuivaihoinen vuodepotilas käy kerran viikossa, tai kovia kipuja liikuttelusta saava. Jos hiukset ovat helposti rasvoittuvat useammin suihkuun, tai vaikka muuten tavallista likaisempi, järjestetään niin että suihkuun pääsee. Joka päivä tehdään vuodepesut, kasvot, kädet, kainalot, selkä , alapesut. Jalat rasvataan päivittäin.

Vaipat vaihdetaan kieroilla, jos haisee kakka, se siivotaan samantien. Näissä yksilöllisten tarpeiden mukaan myös, jos jollain esim ihorikki takapuolesta, tai punainen, vaihdetaan useammin.

Meillä saa ruokaa myös lisää jos tuntuu että se menee (meillä hyvin harva pystyy enää kommunikoimaan ja itse kertomaan onko vielä nälkä). Jos suu nipistetään kiinni ei väkisin syötetä. Juomiseen kiinnitetään huomiota että saavat tarpeeksi nestettä, meillä on myös käytössä jauhe jolla saadaan juomat piimämäisiksi että myös huonosti nielevät saavat juomansa juotua. Dementikot saattavat laihtua nopeastikkin, vaikka syövät hyvin, se sairaus vain vie kauheasti energiaa. Jos joku pystyy vielä vähänkin itse syömään, koitetaan hänen antaa itse ensin, ja käydään välillä vaikka syöttämässä joku muu, usein jos siihen viereen jää, ei vanhus viitsi edes yrittää ja näin hoitaja syöttää asiakkaan ja tekee karhun palveluksen, pyrimme kuitenkin ylläpitämään vielä olemassaolevaa töimintakykyä. Toki huolehdimme että vanhus saa ruuan jos syöminen ei onnistukkaan, näissäkin on eri päivinä usein eroja. Toisena päivänä onnistuu, toisena ei.

Tuleepas tästä pitkä... Vielä haluan mainita senkin että koulutuksella tässä työssä on kyllä merkitystä. Siitä saa sen hoitajan näkemyksen äihin asioihin, ja tarvittavat tiedot. Emme vain syötä ja vaihda vaippoja. Meillä on myös tieto jonka avulla voimme tehdä huomioita potilaan kunnon muutumisesta, sairauksista yms. ja voimme toimia sen mukaan. Ja tietysti nuo ergonomiapuolet, japotilaiden kuntouttavat työotteet sun muut. Tästä voisi kirjoittaa vaikka kilometrin, tää on semmonen aihe mistä tulee varmasti paljon mielipiteitä itse kullekin. Hoitajat ovat myös ihmisiä, ja saattavat väsyä ja ehkä tehdä jopa työnsä huonosti, mutta niinhän se on ihan kaikilla muillakin aloilla.
 
myy
Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
Miksi noihin hommiin ei palkata jotain muita kuin hoitajia?
Tukityöllistettyjä esim?
Kyllähän jokainen osaa syöttää, juottaa, vaihtaa vaippoja, pestä ja ulkoiluttaa ilman 3 vuoden kouluakin..
Ja meillä on työllistettynä aina ½ v kerrallaan jokin just kohta täydet päivät saanut.. ja voi tsiisus niitä. Suurimmalla osalla ei ole MITÄÄN halua/kiinnostusta vanhuksia saati heidän hoitoaan kohtaan. Missään muulla alalla ei työllistetä tällai kuin hoitoalalla. Milloinkahan metalli/puuteollisuus ottais saman duunin??! Työllistettyjä joilla ei ole koulutusta alalle saat neuvoa ekat 5kk ja sitten ne on pari vkoa töissä jotain opittuaan ja loput lomalla ja taas tulee uusi samanlainen. EI KIITOS!! Jokainen ei todellakaan osaa syöttää, juottaa... tähän mennessä näillä meillä olleilla työllistetyillä on ollut jokin "työrajoite" kenelle kaikki on pas.. hajua tai vanhoja ämmiä/eukkoja.. yms ei niitä yksinkertaisesti voi laittaa edes hoitamaan kaikkia vanhuksia kun niiden puhekieli on ihan hirveää. Sitten ne tilaisuuden tullen leikkii fiksumpaa kun ovatkaan, kunhan alkaa tapahtua ne luikkii kädet pystyssä karkuun ja tilanne jää hoitajien setvittäväksi. Esim.meillä tuli riita tilanne dementikon kanssa ja työllistetty luikki pakoon-jonkunhan sitä tilannetta piti mennä selvittämään ja sieltä tultiin puukon kanssa sitten vastaan. Tai asiakkaita suihkutettaessa valellaan pikkasen vettä päälaelle ja kaikki hoidot (iho, kynnet yms) jätetään tekemättä tai laitetaan mitä mieleen tulee välittämättä hoito-ohjeista. Syöttäessä katsellaan pihoille tai jutellaan omia juttuja toisten työllistettyjen kanssa yms. jos asiakas alkaa tukehtua, lähdetään taas karkuun.

Siis sanalla sanoen aika oli kauheaa. Jatkuvaa vahtimista. Samalla vaivalla työn tekee itse. Toisekseen asiakkaat maksaa hoidosta ja luuleevat, että heitä hoitaa koulutuksen saanut hoitaja ei jokin päiviltä putoava työtön, joka sais päivät nollattua. Pitäis mun mielestä näkyä maksuissakin silloin. ulkoilemaan jos lähetät jonkun kanssa ja matkalla tulee kohtaus tai tapaturma, ne ei osaa toimia. Meillä ainakin kotiohoidossa ei tule yhtäkään niin tervettä asiakasta mieleen, että homma toimis ilman ongelmia.
Ja vaippojen vaihtohan ei onnistunut koska haisi p...

Meillä on ollut tällaisia tukityöllistettyjä ja nyt se on onneks loppu-eikä toivottavasti mun työuran aikana jatku enää.

Enkä tarkoita, että työttömät olisivat jotenkin huonompia ihmisenä kuin muut, mutta heitä PAKKOTYÖLLISTETÄÄN alalle jolle heillä ei ole mitään intressiä. Siis ajatus, että hoitaa voi kuka vaan on aika kaukaa haettu. Samoin kuin se, että työllisyysvaroin koulututetaan nyt paljon lähihoitajia koska on pula ammattitaitoisista hoitajista. Ei kaikista ole tälle alalle, vaikka kuinka on pula ja on työtön.
 
vieras
Juottamisesta: aamupalalla lasi maitoa + kahvi/tee, mehu pöydälle josta juotellaan kun keritään. lounaalla lasi maitoa, päiväkahvilla kahvia/tee, päivällisellä lasillinen maitoa, iltapalalla lasillinen maitoa/mehua. Lisäksi nestettä tulee vellien ja kiisselin muodossa, keitoissa/soseutetuissa/vellimäisissä ruuissa. Helteiden aikana juotetaan mennen tullen ja palatessa.
Pesuista: 2krt vkossa suihku, muina päivinä pikkupesut. tarvittaessa pesuja tiuhempaankin (pesupaareilla tarvittaessa viety). partojen ajo joka päivä. kynsien leikkaaminen pesujen yhteydessä. vaipat tarkistetaan ja vaihdetaan monta kertaa päivässä, vuodepotilailta samalla kun vaihdetaan asentoa. ja aina tarvittaessa. mitään vaippakiintiöitä ei ole ollut
saattohoitopotilaille yritetään tehdä kaikki mahdollinen, toteuttaa toiveet esim yölläkin haettu jädeä keittiön pakkasesta, jäävettä, mehuja, on laitettu erilaisia pehmusteita (karvoja) tuotu tuuletin helteillä ja esim huoneeseen tuotu potilaan niin halutessa telkkari.. ja ihan viimeisten hetkien tullessa on joku pyrkinyt oleen läsnä, vaikka olisi kuinka kiirettä.
tässä esimerkkejä paikallisesta tk:sta

 

Yhteistyössä