Kyllä vitutti eilen ihmisten käytös!!!

Alkuperäinen kirjoittaja d u m b o:
Alkuperäinen kirjoittaja Gluteus maximus:
Jos minun lapseni sanoisi noin törkeää niin käskisin kyllä mennä pyytämään anteeksi! Häpeisin silmät päästäni ja vajoaisin maan alle!!! Ei tuollaista pidä sietää edes lasten suusta. Voihan ne jotain möläyttää, mutta meillä siitä möläytyksestä antaisin sellaisen palautteen, että ei möläyttäisi toista kertaa eli menisi pyytämään anteeksi!!!!

oletteko tosissanne, etä lasten suusta saa tulla mitä vaan, koska ne ovat lapsia? Meidän lapset on kyllä älyllä varustettuja ja toivottavasti myös tunneälyllä, että eivät moista suustaan päästä!

Ajatella saa ihan mitä haluaa, mutta suusta ei tule päästää ulos mitä sattuu! Sen opetan myös lapsilleni!

Mun mielestä ei ole rumaa, jos pieni lapsi (2-5v) sanoo totuuksia. Isomman pitääkin jo osata olla ilmaisemasta ääneen kaikkea mitä huomaa, mutta pienet kuitenkin vasta opettelevat taitoja, joten suokoon se heille. Mutta vaikein onkin, että miten niihin itse reagoi, jotta ei kolmas osapuoli loukkaantuisi ja lapsikin oppisi mitä voi sanoa ja mitä ei.

Oli pieni tai iso, niin käytöstavat opitaan jo hyvin pieninä eikä se pienuus oikeuta käyttäytymään huonosti ja olemaan ilkeä ja loukkaamaan toista!

Oli pieni tai iso, niin käytöstavat opitaan jo hyvin pieninä eikä se pienuus oikeuta käyttäytymään huonosti ja olemaan ilkeä ja loukkaamaan toista!

Mutta eihän lapsi sitä tahallaan ilkeyksissään sano. Lapsi sanoo sen vain todetakseen, kuten muutenkin toteaa kaikkea päivät pitkänt. Esim. äiti katso punainen kukka tai äiti katso iso nainen ym...

Alkuperäinen kirjoittaja harmaana nyt:
Mekin ollaan aika ystäväni kanssa aika huomiota herättävän näköinen pari. Minä kokoa kirppu (160/48) ja ystäväni puolestaan pituudeltaan aikalailla samanmittainen, mutta paino alkaa ykkösellä ja siihen reilusti kiloja päälle.

Itse käytän aikaa kaupungillekin lähtöön, peilaan vaatetta ja meikkaan. Ystäväni lähtee naturel ja oma itsensä. Kyllä mekin katseita saadaan, sillä näytän varmasti anorektikolta hänen rinnallaan, vaikka muotoja löytyy...

loistavasti "peitetty" tässä tekstissä se, kumpi heistä on kirjoittajan mielestä siedettävämmän näköinen... ;)

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja TiiaNooraMarjaLeena:
Alkuperäinen kirjoittaja Ravistettava:
Ei helvetti :o
Mistä päin Suomea tuollaisia idiootteja löytyy? |O

Oulussa

niinpä tietysti. oon usein kuullu samantyylistä kommenttia oulussa.

Siis häh? olen sieltä kotoisin enkä ole kyllä koskaan huomannut mitään sellaista... Että se olisi jotenkin vallitseva ilmapiiri että ihmiset on törkeitä.

Jos minun lapseni sanoisi noin törkeää niin käskisin kyllä mennä pyytämään anteeksi! Häpeisin silmät päästäni ja vajoaisin maan alle!!! Ei tuollaista pidä sietää edes lasten suusta. Voihan ne jotain möläyttää, mutta meillä siitä möläytyksestä antaisin sellaisen palautteen, että ei möläyttäisi toista kertaa eli menisi pyytämään anteeksi!!!!

oletteko tosissanne, etä lasten suusta saa tulla mitä vaan, koska ne ovat lapsia? Meidän lapset on kyllä älyllä varustettuja ja toivottavasti myös tunneälyllä, että eivät moista suustaan päästä!

Ajatella saa ihan mitä haluaa, mutta suusta ei tule päästää ulos mitä sattuu! Sen opetan myös lapsilleni!

Mun mielestä ei ole rumaa, jos pieni lapsi (2-5v) sanoo totuuksia. Isomman pitääkin jo osata olla ilmaisemasta ääneen kaikkea mitä huomaa, mutta pienet kuitenkin vasta opettelevat taitoja, joten suokoon se heille. Mutta vaikein onkin, että miten niihin itse reagoi, jotta ei kolmas osapuoli loukkaantuisi ja lapsikin oppisi mitä voi sanoa ja mitä ei.

Julma totuus on, että vielä koulualaisista yli puolet ei omaa pienintäkään tunneälyä tai empatiaa toisia kohtaan. Tämä oma kokemus, jonka järkyttyneenä todennut.
Ei toisaalta se pakottamalla tule vaan kehityksen myötä.

Mielenkiintoista keskustelua saatu aiheesta näköjään aikaan :flower:

Juttelin tänään tämän saman ystäväni kanssa puhelimessa ja samalla juteltiin noista viime viikonlopun tapahtumista. No ei hän enää niitä pahalla muistellut vaan sanoi et toi oli niin pientä verrattuna joihinkin pahimpiin ja noloimpiin tilanteisiin et tuollaiset unohtuu nopeasti. Kyselin sitten hieman niitä "pahimpia" tapauksia niin hän kertoi niistä muutaman.

- Viime vappuna hän oli marketissa ostamassa vappuruokia ja juomia ja siinä sipsihyllyn edessä, kun hän mietti minkä pussin ottaisi tuli siihen sellainen keski-ikäinen mies joka puisteli päätänsä ja kehotti jättämään sipsit hyllyyn ja sen kuuli moni muukin asiakas!

- Ja kuulemma aivan yleistä, mutta niin noloa on se kun hän kävelee jossain kaupassa hyllyjen välissä niin joku lapsiporukka iältään yleensä noin 10 vuotiaita kävelee hänen ohi ja alkaa hirveä supattelu ja sen jälkeen nämä penskat palaavatkin takaisin ja tulevat monta kertaa hänen takaa ohi ja ilmeisesti nauravat ja tirskuvat ystäväni suurehkolle takamukselle.

Voi vittu millaisia ihmisiä täälläkin on!!! :kieh: :kieh: |O |O

No kaikki ei pääse samaan junaan ja osa jää asemalle... :/ :snotty:

MEILLÄ lapset ei edes tiedä sanaa läski tai neekeri tai mustalainen. =)

Esikoisen luokkakaveri on romani; etunimellä kulkee niinkuin muutkin lapset.
Ihonvärejä on erilaisia, kuten tukan ja silmien.
Ja MUN mahaa esikoinen sanoo välillä ihanan pulleaksi. :laugh: :heart:

Alkuperäinen kirjoittaja Ford Prefect:
No kaikki ei pääse samaan junaan ja osa jää asemalle... :/ :snotty:

MEILLÄ lapset ei edes tiedä sanaa läski tai neekeri tai mustalainen. =)

Esikoisen luokkakaveri on romani; etunimellä kulkee niinkuin muutkin lapset.
Ihonvärejä on erilaisia, kuten tukan ja silmien.
Ja MUN mahaa esikoinen sanoo välillä ihanan pulleaksi. :laugh: :heart:

Sama juttu. Tosin lapsi vasta 3,5 v. Mutta em. sanat ei ole meillä käytössä. Meillä on tarhassa aputätinä romaninainen ja lapsissa vietnamilais-, irlantilais- ja somalitaustaiset lapset. Ei tule siltä osin noita noloja juttuja. Isoisä on tooosi lihava, joten sitäkään tuskin tulee ihmeteltyä. Mutta jos ei olisi lähipiirissä esim. tummaihoisia, niin voi olla että lapsi suureen ääneen ihmettelisi, kun ensi kertaa tumman ihmisen näkisi. Ja toki minä häpeäisin, mutta silloin vahinko olisi jo tapahtunut.

Nuo sanat opitaan usein kotoa, joten jos käytätte sanaa läski, niin varmaan lapsetkin käyttävät.

Ap:n tapaukseen: pikkulapset voivat tehdä noin. Voihan olla että lasten vanhemmat ovat "kuolleet häpeästä" kuten moni täällä kirjoitti.

Alkuperäinen kirjoittaja Emilyn:
Alkuperäinen kirjoittaja OnniKeiju:
siis ketä haittaa toisen ihmisen lihavuus? niin että pitää aikuistenki tirskua? :o

Ja aikuiset eivät kenties tirskuneet lapselle? En tiedä, mutta voisin kuvitella että itseänikin alkaisi naurattaa jos lapseni joskus möläyttelisi ääneen jotain tuollaista, vaikkei se asiallista möläyttelyä olisikaan mutta lapset nyt ovat lapsia.. :|

Lapset on lapsia. Mutta meidän aikuisten tehtävänä on opettaa lapsillemme se, mikä on soveliasta ja mikä ei.
Jos mun lapset sanoisi jotain tuollaista, mä kuolisin häpeästä.

Täys peesi.Ja jos sanois jotain tollasta niin vihon viimenen asia jonka mä tekisin ois nauraminen! :o Silleen niinku et hei,olipas hauskaa kun nauroit tuolle.Hyvä tyttö! :o

Sitäpaitsi kyseinen ihminenhän voi sairastaa jotain syömishäiriötä tms..Ei vaan oikeasti voi syömiselleen mitään.Niitäkin löytyy.

Alkuperäinen kirjoittaja Pikku Mii:
Alkuperäinen kirjoittaja Emilyn:
siis ketä haittaa toisen ihmisen lihavuus? niin että pitää aikuistenki tirskua? :o

Ja aikuiset eivät kenties tirskuneet lapselle? En tiedä, mutta voisin kuvitella että itseänikin alkaisi naurattaa jos lapseni joskus möläyttelisi ääneen jotain tuollaista, vaikkei se asiallista möläyttelyä olisikaan mutta lapset nyt ovat lapsia.. :|

Lapset on lapsia. Mutta meidän aikuisten tehtävänä on opettaa lapsillemme se, mikä on soveliasta ja mikä ei.
Jos mun lapset sanoisi jotain tuollaista, mä kuolisin häpeästä.

Täys peesi.Ja jos sanois jotain tollasta niin vihon viimenen asia jonka mä tekisin ois nauraminen! :o Silleen niinku et hei,olipas hauskaa kun nauroit tuolle.Hyvä tyttö! :o

Sitäpaitsi kyseinen ihminenhän voi sairastaa jotain syömishäiriötä tms..Ei vaan oikeasti voi syömiselleen mitään.Niitäkin löytyy.

Totta!

Että sitte kun NAURETAAN lapselle joka on vaikka syövän takia KALJU, niin jee hyvä juttu! :o :snotty: Ostais peruukin, tekis ulkomuodolleen jotain... :o :snotty:

Aiheena mielenkiintoinen keskustelu :) Lihavuus ei aina johdu syömisestä tai siitä ettei harrasta liikuntaa. Aika usein myös sairaus voi lihottaa. Ei vältsisti ihan muodottomaksi, mutta siihen lisäksi geenit, nii tulos voi olla esim. edellä mainittu. Lapset saattaa epähuomiossa möläytellä sammakoita suustaan ja kovalla äänellä, mutta aikuisten pitäisi ehdottomasti pystyä käyttäytymään asianmukaisesti ja oikaisemaan asia lapselle. Vaikka kotona ellei samantien.

Älkääkä vetäkö herneitä nenään, tai ruvetko saarnaamaan. Toi oli vaan yks pointti. Mulla kolme sisarusta, ja kokoeroja on laidasta laitaan (kaikilla kuitenkin samat vanhemmat).

Sitä paitsi, mun mielestä mielummin liikaa lihaa luiden ympärillä, kuin liian vähän. Itekin tämmönen tavis, jolla liikakiloja kymmenkunta. :)

Ap: kerro ystävällesi, että jaksaa vaan porskuttaa etiäpäin meidän joidenkin huonostikäyttäytyvien seassa. :) Toivottavasti ystäväsi on joskus valitsemassa esim. työntekijöitä, ja tunnistaa jonkun naureskelijan tai kuittailijan ja jättää valitsemasta kys. hlön. Sitä saa mitä tilaa ;)

Alkuperäinen kirjoittaja Klonkku:
Alkuperäinen kirjoittaja ammuuu:
jotku ihmiset vaan osaa olla törkeitä... :/
Mä muistan ku nuorena olin kaupassa tummaihosen ystäväni kans ja kärryissä pieni poika sano äitillensä, että äiti, kato neekeri, niin tämä äiti vastas pojalle että joo, missähän täällä palaa :o

:ashamed: saa hävetä kyllä suomalaisia taas..

OT: ystävän lapsukainen sanoo ruksea tyttö :)
kun päikkärissä on tumma tytteli :) oikein suloinen lapsi ja kilttikin kuulemma.. kuten ystävävi poikakin.

Mun 2 vee poika huutaa kaikkien tummaihoisten lasten perään "mumamee", kun luulee kaikkia Muhammediksi, joka on pojun paras kaveri tarhassa :)

Ihana!
:D Mulla oli ala-asteella iranilainen ystävä,niihin aikoihin kun englanti alkoi koulussa.Meni sitten sanat ja nimet sekaisin kun poikaa huutelin:-Monkey! Pojan nimi oli Maguan(lausuttiin Maaguan) :D Onneksi poika ei osannut englantia..

Olen samaa mieltä, että käytös- ja puhetavat opitaan kotoa. Jos vaikka telkkaria katsellessasi huomaamatta kommentoit jotain, että ompas tuhti täti tai että mites tuollakin tuo kalju noin kiiltää tai ompas melkoinen nenä yms. Näistä tilanteistahan ne lapset oppivat. Eivät kai pienet vielä ymmärrä, että jos kotona saa näin sanoa ja äitikin sanoo niin miksei sitten kun tällaisen ihmisen tapaa. Jotkut vanhemmat myös esittelevät lapsilleen esim juuri telkkarista, että katsoppa Risto tuossa on tummaihoinen setä tai tuo on mustalainen yms. Olen myös kuullut kun ajoimme ystäväpariskunnan ja lapsen kanssa samalla autolla niin ystävän mies kommentoi "Siinä on neekerit iltalenkillä". Aivan kuin joku kommentoisi " Siinä on valkoihoiset taas kävelyllä". Pienistä asioista se on kiinni. Olen itse pyrkinyt välttämään sanoittamasta lapselle miltä tämä näyttää, ettei lapsikaan oppisi että ihmisiä on tapana arvioida ulkonäön perusteella. Taisi tulla hankalasti kirjoitettua..

Alkuperäinen kirjoittaja vierailija minäkin:
Olen samaa mieltä, että käytös- ja puhetavat opitaan kotoa. Jos vaikka telkkaria katsellessasi huomaamatta kommentoit jotain, että ompas tuhti täti tai että mites tuollakin tuo kalju noin kiiltää tai ompas melkoinen nenä yms. Näistä tilanteistahan ne lapset oppivat. Eivät kai pienet vielä ymmärrä, että jos kotona saa näin sanoa ja äitikin sanoo niin miksei sitten kun tällaisen ihmisen tapaa. Jotkut vanhemmat myös esittelevät lapsilleen esim juuri telkkarista, että katsoppa Risto tuossa on tummaihoinen setä tai tuo on mustalainen yms. Olen myös kuullut kun ajoimme ystäväpariskunnan ja lapsen kanssa samalla autolla niin ystävän mies kommentoi "Siinä on neekerit iltalenkillä". Aivan kuin joku kommentoisi " Siinä on valkoihoiset taas kävelyllä". Pienistä asioista se on kiinni. Olen itse pyrkinyt välttämään sanoittamasta lapselle miltä tämä näyttää, ettei lapsikaan oppisi että ihmisiä on tapana arvioida ulkonäön perusteella. Taisi tulla hankalasti kirjoitettua..[/quote

Tarkennan vielä, että olen pyrkinyt välttämään sanoittamasta lapselle miltä ihmiset näyttävät.

Tuli tässä nyt taas yksi esimerkki, kun olin poikani (3-4v) kanssa uimahallin saunassa ja sinne tuli pyöreähkö vanhempi naishenkilö n. 60v ja poikani totesi minun kuullen, että kato tolla on vauva mahassa. Juu eihän sen ikäisillä vauvaa tietty enään ole, mutta ihan oikeasti mitä mun olisi siinä toisen kuullen pitänyt sanoa? En mä tietenkään tirsku enkä hauku lihavia, mutta mä en todellakaan tiedä mitä mun pitäisi noissa tilanteissa lapsilleni sanoa, jottei se kolmas osapuoli pahastu :ashamed:

Tuli mieleen,kun tytölläni(3v)on samanikäinen tummaihoinen ystävä nimeltä Santeri..Mua joskus pistää nolostuttamaan kun kävellään esim.kaupungilla ja tulee joku tummaihoinen lapsi vastaan.Tyttö osoittaa lasta ja hihkuu:-Kato äitituo on ihan niinku Saateri! (Neiti ei siis osaa sanoa Santeri)..Siinä sitten koitan toppuutella ja muistuttaa ettei ihmisiä saa osotella jne..Ja että kyllähän se oli vähän Santerin näköinen =)

Onneks lapsi menee syksyllä ryhmikseen jossa muitakin kuin valkoihoisia =)

Osaa jotkut kasvattaa niin mahtavia ihmisiä tähän maailmaan! :o Ite tiiän hyvin miltä ystävästäsi tuntuu, mä tosin en oo iso vaan tosi pieni, mutta yhtä pahalta se tuntuu ku supistaan... :| Meidän esikoinenkin jo siitä koulus kärsiny, ku "kaverit" haukkuu, että miks sun äiti on yhtä pieni ku lapset jne... :|

tuolla ihmisellä painoindeksi on 46,sairaalloisen lihava siis. eipä taida jakautua paino "kauniisti"
jopkatapauksessa törkeää käytöstä keltätahansa. kaikkien pitäisi saada olla rauhassa,on sitten minkänäköinen tahansa.
toivottavasti ystäväsi pystyisi laihduttamaan,ihan vain oman terveytensä kannalta.

Alkuperäinen kirjoittaja Pikku Mii:
Tuli mieleen,kun tytölläni(3v)on samanikäinen tummaihoinen ystävä nimeltä Santeri..Mua joskus pistää nolostuttamaan kun kävellään esim.kaupungilla ja tulee joku tummaihoinen lapsi vastaan.Tyttö osoittaa lasta ja hihkuu:-Kato äitituo on ihan niinku Saateri! (Neiti ei siis osaa sanoa Santeri)..Siinä sitten koitan toppuutella ja muistuttaa ettei ihmisiä saa osotella jne..Ja että kyllähän se oli vähän Santerin näköinen =)

Onneks lapsi menee syksyllä ryhmikseen jossa muitakin kuin valkoihoisia =)

Hih, ihana!

Yhteistyössä