Kyllä vähän tuli töissä sellainen olo, että ei kaikki oikiasti sovi hoitoalalle

Alkuperäinen kirjoittaja minna:
Alkuperäinen kirjoittaja Scarlett O Harava:
Kai mun työ on sitten leikkimistä. Kummasti vain ne potilaat joita vien ulos, ilahtuvat tästä ulkoilusta.
mielestäni en kyllä niin sanonut enkä tarkoittannut. ulkoilu mahdollisuus on ihana asia ja mielellään sitä itsekin ulos vanhuksia veis.
mutta tarkoitin lähinnä sitä että kun vuosia- vuosikymmeniä teet sitä samaa työtä hirvittävässä kiireessä niin kyllä siihen vähän leipääntyy.

No tämä yksi työntekijä ei kyllä voi olla vielä sen ikäinen, että olisi tehnyt sitä työtä todella monia vuosia. Kun sitten on taas vanhempia hoitajia jotka eivät ole yhtään leipääntyneitä...

Kai mun työ on sitten leikkimistä. Kummasti vain ne potilaat joita vien ulos, ilahtuvat tästä ulkoilusta.
mielestäni en kyllä niin sanonut enkä tarkoittannut. ulkoilu mahdollisuus on ihana asia ja mielellään sitä itsekin ulos vanhuksia veis.
mutta tarkoitin lähinnä sitä että kun vuosia- vuosikymmeniä teet sitä samaa työtä hirvittävässä kiireessä niin kyllä siihen vähän leipääntyy.

:laugh:

Alkuperäinen kirjoittaja LisaMarie:
Alkuperäinen kirjoittaja lh:
siksi lähihoitajakoulutuksessa on se erikoistumisvuosi, että osaisi keskittyä yhteen osa-alueeseen tarkemmin!

Mutta koska niistä on pula (ainakin täälläpäin) lapsiin erikoistunut voi työskennellä vanhainkodissa. Jo koulutukseen mennessään on tienny, että työpaikka tulee olemaan vanheinkoti, mutta koska tykkää lasten kanssa touhuamisesta enemmän, on opiskellessaan suuntautunu siihen ja ollu kaikki työharjoittelut päiväkodissa!
Mulla on anteeksi vaan, hyvin negatiivinen käsitys lähihoitajan koulutuksesta. Ei kai se alalle hakeutuvien ihmisten vika ole, vaan sen systeemin, mutta mä en arvosta lähihoitajan koulutusta :ashamed: :snotty:

Sitten on koulussa "vikaa". me ei edes saada tehdä kaikkia harjoitteluja samantyylisissä paikoissa. Pitää olla kokemusta ainakin vanhuksista ja lapsista.

Ei niin ja siksi itse en hoitoalalle ole lukenutkaan. Nyt vain olisi silläsaralla parhaimmat työnsaanti mahdollisuudet, joten olen miettinyt vaihtoehtona sitäkin alaa lukemaan..., mutta tosiaan kaikki ei sinne niin hyvin sovi :/

Alkuperäinen kirjoittaja hoitsu:
Mua muuten vähän hirvittää jos ruoka tai kahvi on liian kuumaa tai satutan, kun avustan sänkyyn tai ylös tuolista. :ashamed:

Oikeilla liikkeillä ei satuta. Tietenkin, jos on erittäin kipeä henkilö kyseessä niin välineillä avustettuna saa siirrot mahdollisimman kivuttomaksi. Ruokaa tai kahvia ei kannata tulikuumana vain laittaa sinne suuhun, kyllähän sen itsekin tietää miltä se tuntuu. Mutta erittäin hyvä, kun ajattelet näitä asioita!:) Oletko muuten koulun jo käynyt vai koulu vielä kesken?

No sepä siinä onkin, että mä olen vasta syksyllä aloittamassa hoitoalan koulutusta. Joko lähihoitaja tai sairaanhoitaja, riippuu mitkä tulokset amk:sta tulee.

Mulle ei ole pahemmin ehditty neuvoa oikeita otteita vaan heti ekana päivän jouduin pärjäämään tässä asiassa omillani. Mutta ei ainakaan kukaan ole valittanut, että sattuu ja olen yrittänyt olla varovainen. Tänään kyllä yhden potilaan kanssa sain ohjeet, mutta siihen nostamiseen tarvittiinkin kaksi.

Yksi asia mikä mua huolestuttaa näin kuumilla ilmoilla on se, että saavatko nämä potilaat tarpeeksi juomista. :/ Mä ainakin yritän juottaa hyvin silloin, kun olen syöttämässä.

Aika typerää, ettei sulle ole liikkeitä neuvottu.. Minkälaisessa paikassa olet töissä? Onnea kouluun pääsystä!:) Varmasti susta tulee hyvä hoitaja! Olen laskeskellut, että jos ruokailuja on päivässä viisi ja jokaisella juo 1,5dl nestettä + kahvit niin siinä tulee reilu litra nestettä. Ja jos ei paljon liiku niin ei siinä ihan nestehukkakaan ehdi tulla. Mutta toki kannattaa muiden askareiden ohessa tarjota juotavaa näillä helteillä.. :)

Olin huoneessa syöttämässä potilasta, kun tämän huonekaveria tultiin myös syöttämään. No tämä toinen potilas on vähän sellainen vaativa ja asiat pitää olla tietyllä tavalla, että hänelle kelpaa. Se jotenkin tuntui risovan tätä syöttämään tullutta hoitajaa. Näin hänen yhdessä vaiheessa pyörittävän silmiään ja hänen asenteensa ei mun mielestä ollut kovin hieno. Syötettävänä ollut potilas sanoikin, että miksi sä olet hermostunut tms. En nyt muista tarkalleen kuinka asian sanoi.

Sitten vähän myöhemmin olimme taas samassa huoneessa syöttämässä ja sielläkin huomasin vähän sellaista ei niin kivaa asennetta. Syötettävä vanhus on sellainen kova höpöttäjä kyselijä joka ei kuule hyvin. Samoja asioita pitää toistaa monta kertaa, kun ei muistikaan oikeen toimi.

Siis tuo paikka on näiden ihmisten ehkä viimeinen paikka missä he asuvat ja mielestäni heidän olonsa pitää saada mahdollisimman hyväksi. Jotkut heistä ei puhu mitään, mutta ei se silti tarkoota sitä etteivät aivot toimisi jollakin tavalla ja he eivät pahoittaisi mieltään.

Mä ainakin syöttäessäni esim. odotan pahasti yskivän potilaan yskänpuuskan menemistä ohi, näitä yskimisiä saattaa tulla usiempi ruokailun aikana. Yksi potilas yrittää koko ajan sormea suuhun ja siinä samalla saattaa mennä helposti paperinen ruokaliina mukana. Jotkut eivät puhu mitään tai sitten puhe on epäselvää. Pitää tarkoin kuunnella mitä toinen sanoo ja yrittää päästä selvyyteen siitä mitä sanotaan. Esim. tämän vaativan potilaan apuna olin, kun hän oli aluksi syönyt itse, mutta hänen ohjeitten avulla (vaikka puhe onkin välillä vaikiaa ) autoin ruokailun loppuun.

En mä tiedä olenko mä oikia ihminen sanomaan mitään toisten mielipiteistä, kun olen kuitenkin vain arkipäivisin ollut 4-4,5 tuntia päivässä, mutta pisti vain silmään tuon yhden työntekijän asenne.

Ja sä olet niin empaattinen ja helllä?

No sepä Mulle Yksi asia mikä mua huolestuttaa näin kuumilla ilmoilla on se, että saavatko nämä potilaat tarpeeksi juomista. :/ Mä ainakin yritän juottaa hyvin silloin, kun olen syöttämässä.

Eihän ne yleensä saakaan ellei joku ole juottamassa. Joten sun yksi tehtävistäsi on just kehottaa juomaan usein etenkin kuumalla ilmalla. :)

No tämä yksi työntekijä ei kyllä voi olla vielä sen ikäinen, että olisi tehnyt sitä työtä todella monia vuosia. Kun sitten on taas vanhempia hoitajia jotka eivät ole yhtään leipääntyneitä...

Siksipä olenkin sitä mieltä, että hoitoala on ehdottomasti kutsumusammatti isolla k:lla!

Toi on ihan perseestä että ei liikkeitä neuvota. Siinä rikkoo hoidettavan ja itsensä todella helposti. Pyydät ja vaadit että joku näyttää. Ja kun oikeestaan enään ei kauheasti nosteltais vaan koitetaan käyttää sen hoidokin omia voimia eikä hoitajan selkää.

Aika typerää, ettei sulle ole liikkeitä neuvottu.. Minkälaisessa paikassa olet töissä? Onnea kouluun pääsystä!:) Varmasti susta tulee hyvä hoitaja! Olen laskeskellut, että jos ruokailuja on päivässä viisi ja jokaisella juo 1,5dl nestettä + kahvit niin siinä tulee reilu litra nestettä. Ja jos ei paljon liiku niin ei siinä ihan nestehukkakaan ehdi tulla. Mutta toki kannattaa muiden askareiden ohessa tarjota juotavaa näillä helteillä.. :)

Tuolla on vanhuksia potilaina. Jotkut pääsevät hyvin liikkumaan rollaattorin avulla, mutta jotkut taas ovat vuoteessa koko ajan. Jokaisella on pöydällä mehu ja/tai limsakuppi josta voi päivän mittaan juoda itse tai siitä annetaan juomista.

Sen olen kyllä huomannut, että vaikka jotkut vain makaavat sängyssä koko ajan, niin heillä voi olla todella hyvä ruokahalu. =)

Tuolla on vanhuksia potilaina. Jotkut pääsevät hyvin liikkumaan rollaattorin avulla, mutta jotkut taas ovat vuoteessa koko ajan. Jokaisella on pöydällä mehu ja/tai limsakuppi josta voi päivän mittaan juoda itse tai siitä annetaan juomista.

Sen olen kyllä huomannut, että vaikka jotkut vain makaavat sängyssä koko ajan, niin heillä voi olla todella hyvä ruokahalu. =)

se hyvä ruokahalukin voi johtua ihan vain lääkkeistä ( tietyt saa aikaan sen että ihminen söis ja söis vaan ... ) .

Alkuperäinen kirjoittaja Wursti Makkaravarvas:
Toi on ihan perseestä että ei liikkeitä neuvota. Siinä rikkoo hoidettavan ja itsensä todella helposti. Pyydät ja vaadit että joku näyttää. Ja kun oikeestaan enään ei kauheasti nosteltais vaan koitetaan käyttää sen hoidokin omia voimia eikä hoitajan selkää.

Aivan, pääsäntönä vois pitää, että paljon käytetään omia jalkavoimia ja potilaan liikeet lähtee aina jostain kiertoliikkestä. Mutta jos näistä ei oo mitään hajua niin kyllä jonkun pitäisi perusjutut näyttää..

Kyllä mä olen joissakin tapauksissa pyytänyt apua, kun olen ollut epävarma, että miten potilaan omat jalat kantaa yms. Kyllä mä mielummin pyydän ohjeita kuin alan suinpäin tekemään.

Mutta esim. yksi potilas pitää viedä ruokapöydästä sänkyyn. Ekalla kerralla en edes kysynyt ohjeita, koska potilas itse kertoi mikä jalassa vikana ja miten pystyy toimimaan. Hissukseen häntä tukien mentiin huoneeseen.

Aivan, pääsäntönä vois pitää, että paljon käytetään omia jalkavoimia ja potilaan liikeet lähtee aina jostain kiertoliikkestä. Mutta jos näistä ei oo mitään hajua niin kyllä jonkun pitäisi perusjutut näyttää..

No sen mä tiedän ihan keittiöhommista, että oman selän varassa ei saa nostaa. :D Mulla on ittellä lonkkaongelma, mutta olen sen kanssa pärjännyt eikä ole mitään ongelmia tai vaaratilanteita tullu sen takia.

Alkuperäinen kirjoittaja endie:

se hyvä ruokahalukin voi johtua ihan vain lääkkeistä ( tietyt saa aikaan sen että ihminen söis ja söis vaan ... ) .

Niin no joo tuo on totta. Mä en noista lääkkeistä vielä oikeen tiedä, kun ei alan koulutusta vielä ole.

Kyllä mä olen joissakin tapauksissa pyytänyt apua, kun olen ollut epävarma, että miten potilaan omat jalat kantaa yms. Kyllä mä mielummin pyydän ohjeita kuin alan suinpäin tekemään.

Mutta esim. yksi potilas pitää viedä ruokapöydästä sänkyyn. Ekalla kerralla en edes kysynyt ohjeita, koska potilas itse kertoi mikä jalassa vikana ja miten pystyy toimimaan. Hissukseen häntä tukien mentiin huoneeseen.

Joudutko sä vaihtaan myös paskavaippoja pesemään potilaita?

En jaksanut lukea koko ketjua niin mihin kouluun olet päässyt? Oletko nyt siis tuolla kesätöissä?

Onnittelut siitä :)

Alkuperäinen kirjoittaja LisaMarie:
Alkuperäinen kirjoittaja lh:
siksi lähihoitajakoulutuksessa on se erikoistumisvuosi, että osaisi keskittyä yhteen osa-alueeseen tarkemmin!

Mutta koska niistä on pula (ainakin täälläpäin) lapsiin erikoistunut voi työskennellä vanhainkodissa. Jo koulutukseen mennessään on tienny, että työpaikka tulee olemaan vanheinkoti, mutta koska tykkää lasten kanssa touhuamisesta enemmän, on opiskellessaan suuntautunu siihen ja ollu kaikki työharjoittelut päiväkodissa!
Mulla on anteeksi vaan, hyvin negatiivinen käsitys lähihoitajan koulutuksesta. Ei kai se alalle hakeutuvien ihmisten vika ole, vaan sen systeemin, mutta mä en arvosta lähihoitajan koulutusta :ashamed: :snotty:

Sorry mutta perustuuko tuo sinun negatiivinen käsitys tietoon vai mihin? Vaikka suuntautumisvaihtoehto on mikä, ei kaikkia työssäoppimisjaksoja tehdä sillä alueella. ei ainakaan minun koulutusaikana.

Se ensimmäinen 2 vuotta on kaikilla samaa perusopintoa jossa on samat asiat elimistöstä jne. se viimeinen vuosi sitä muuta. Lopulta kun ajattelee ihmisen hoitaminen on samanlaista olipa kyseessä lapsi tai vanhus. Samaa empatiaa, organisointikykyä ja lämpöä tarvitaan. Nämä erilaiset temput ja toimenpiteet oppii kyllä ja monissa työpisteissä niissäkin on erilaisia toteuttamistapoja.

Ap:n aloitukseen sen verran kommentoin, että työkaverisi on työhönsä työlääntynyt ja tarvitsisi vaihtelua.

Yksi suurimpia syitä miksi vaihdoin pois hoitoalalta oli kestämättömät työympäristöt ja kyynistyneet asenteet.

Se on kamalaa katsottavaa kun vanhuksia mennään kääntelemään kovakouraisesti, ei jutella mitään, jätetään lautanen eteen, vaikkei toisella ole kykyä syödä itse jne. Jos potilas valittaa kipua, vessahätää tms, ollaan kuin ei oltaisi kuulevinaan.

Sama olisi mennä makkaratehtaalle töihin.

Alkuperäinen kirjoittaja -:

:laugh:

Riippuu ihmisestä varmaan. Mun äiti on tehnyt nyt 37v samaa hoitotyötä ja tekee kunnes pääsee eläkkeelle 65vuotiaana. Ei ole työlääntynyt mihinkään. Tykkää työstään edelleen. Hyvänä asiana on kokenut apuvälineiden lisääntymisen, ergonomian parantumisen sitä myötä. Muistona työhistoriasta on kulumat polvissa ja selässä laskeumat.

Alkuperäinen kirjoittaja Maria:
Joudutko sä vaihtaan myös paskavaippoja pesemään potilaita?

En jaksanut lukea koko ketjua niin mihin kouluun olet päässyt? Oletko nyt siis tuolla kesätöissä?

Onnittelut siitä :)

En ole vaihtanut vaippoja enkä pessyt. Saunottamisessa olin apuna, mutta silloinkin suurimmaksi osaksi vaihdoin petivaatteet kun potilasta saunotettiin.

Mä olen siis päässy lähihoitaja-koulutukseen, odotan kuitenkin vielä tietoa amk:sta sairaanhoitaja-koulutuksesta. Menen amk: oon jos sinne pääsen. Ja nyt olen siis pian ollut kuukauden osa-aikaisessa työssä, perjantaina vika työpäivä.

Olet ihan oikeassa siinä että hoitoalalle eivät kaikki sovi. Tässä vuosien aikana on tullut nähtyä jos jonkinlaista sijaista ja opiskelijaa. Toisaalta ymmärrän kyllä hyvin hoitajien väsymisen ja turhautumisen. Työ on raskasta ja sitä tehdään useassakin paikassa alimiehityksellä. Hoitajilta vaaditaan hyviä hermoja ja kekseliäisyyttä hoidettaessa esim. hoitohaasteellisesti käyttäytyviä dementikkoja, jotka potkivat, purevat, raapivat ja sylkevät. Sitä en vain sulata jos hoitaja on rutinoitunut/kyllästynyt työhönsä ja sen takia kohtelee huonosti potilaita. Silloin pitäisi ihmisen itse tajuta vaihtaa työpaikkaa tai hakeutua muulle alalle.

Leipääntyy ja leipääntyy. Omasta valmistumisestäni on vasta 6,5v aikaa enkä vielä onneksi koe leipääntyneeni työhöni. Siinä vaiheessa kun siltä tuntuu niin varmaan kannattaa vaihtaa alaa.

Tottakai on kiireisempuiä päiviä eikä silloin jää ylimääräistä aikaa, mutta sekin miten silloin toimii on yksilöllistä. Se että on asukkaalle/potilaalle töykeä ja ärsyyntynyt ei yleensä nopeuta sen enempää syöttämistä kuin muutakaan hoitoa. Se ystävällinen äänensävy ja hymy ei oikeasti vie aikaa yhtään sen enempää, edes silloin kun sen joutuu itsestään etsimään. Loppupelissä noin kuitenkin se työ voi tuntua itsestäkin mielekkäämmältä ja ehkä jopa huomaa että osa kiireestä on itse aiheutettua - tavalla tai toisella.

etenki täällä oon nähnyt paljo sellasia hoitajia jotka tekee sitä työtä vain siksi että eivät muuta osaa. Potilaiden hoito ja kohtelu on vähän niin ja näin, kaikki ei jaksa ajatella potilaita ihmisinä. Ja osa perushoitajista on puhtaasti kateellisia sairaanhoitajille vaikka samoja töitä me tehdään kun perushoitajatkin. Liian moni hoitaja purkaa pahan mielensä potilaisiin.

no eipä ne lastenhoitajatkaan monikaan jaksa sitä perushoitoa kovin "hienosti" tehdä. helkkarin raskasta. paljon tapahtuu kiduttamista ja simputtamista ja ilkeilyä pienille puolusustuskyvyttömille lapsillekin, eikä kukaan välitä onko kohtelu tasapauolista. samassa paikassa joku voi saada oikeinkin hyvän kohtelun ,toinen huono. sellaista elämä se on.