Kyllä sieppa! Lapsenvahti jätti saapumatta paikalle, koska äitinsä sanoi ettei ole pakko mennä!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "sommarcat"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="sommarcat";27281797]Siis oikeastiko olet tota mieltä? Miten syyskuun kirjanpidon laskeminen, edellisen asiakkaan papereiden koneelle ajo, niiden mapittaminen yms. ei ole OIKEAA työtä?[/QUOTE]

Ei, vaan tarkoitin sitä että puoli ilmaiseksi voin tulla vahtimaan oikeaan tarpeeseen, siihen että on esim sovittu tapaaminen jne.

Jos tulen kotiisi vahtimaan lapsia kun teet töitä, niin se ei ole se oikea tarve puoli ilmaiseen työhön.

Vaikka ap maksais siskon tytölle euron tunnilta, niin kyllä hänen silloin pitäisi tulla kun on kerran sovittu. Jos ei palkka sun muut sovi, niin sit ei pidä suostua! Kuinkahan moni oikea työnantaja olisi ymmärtäväinen, kun soittaisi etten mä voi tulla kun en jaksa kävellä eikä ole bussirahaa :headwall:

• Tykkää
Reactions: Katylina ja fruity
Lastenhoitajan minimituntipalkka on noin 10 euroa/tunti 1622/kk. Siitä pois verot sekä ruokaetu. Tämä kyseinen siskontyttö ei ilmeisesti ole edes millään muotoa pätevä, eli on ilman alan koulutusta eikä edes omia lapsia ole. Joten kysymys kuuluu: miten paljon hänelle PITÄISI maksaa?

[QUOTE="sommarcat";27281658]Mä oon vahtinut tosi paljon näitä siskoni lapsia silloin kun olivat pieniä. Olin itse äitiyslomilla, kun kummityttöni oli ekalla. Olin häntä joka päivä kotona vastassa, ettei olisi tarvinnut olla alkuun yksin. Ja mä en ole PYYTÄNYT mitään palkkaa siitä, oli kyseessä kuitenkin siskoni rakkaat lapset. Mun siskon piti viime keväänä hoitaa mun junioria samalla, kun oli itse hoitovapaalla.
Noh...sitten rupes tulee ohareita ja se loppui seinään, kun pystyi hoitamaan silloin, kun HÄNELLE sopi eikä niin, että jos mun piti olla jossain tapaamisessa vaikka klo 11 , niin just niinä päivinä ei sitten käynytkään siihen aikaan. Mä maksoin vielä tyhmä palkan etukäteen.[/QUOTE]

Palkkaa siitä että hoitaa siskonsa lapsia??? Erikoista, kyllä niitä kai voi ilman palkkaakin silloin tällöin hoitaa jos toisella meno johonkin tai muuta sellaista. Mutta siis, siskontyttö tarvii palkan jos hänet lastenhoitajaksi palkataan. Ja samalla voisi maksaa myös matkakulut, bussit yhteensä yli kuusikin euroa joten aika iso osa esim 2 tunnin työpäivästä. Jos sinä itse olet polkenut pyörällä nuorena, nin ei se tarkoita että siskontyttösi niin tekisi. Olette kuitenkin kaksi eri ihmistä ja aikaa on kulunut välissä ehkä kymmeniäkin vuosia.Ja se että alat arvostelemaan hänen rahan käyttöään oli kyllä liikaa. Kyllä sun pitäis huolehtia myös siitä että lapsenvahti pääsee paikalle vahtimaan lapsia kun olet kerta hänet sinne pyytänyt. Asia olisi eri jos hän itse olisi lapsenvahti keikkaa pyytänyt, mutta se olit sinä joka sitä hänelle tarjosi.

Kyllä mun mielestä vähintään matkarahat olisi pitänyt tohon päälle maksaa tai tarjota kyyti.
Itsellä semmonen käytäntö, että joko lapsi järjestetään hoitoon tai sitten hoitaja paikalle.
Arvostan kyllä tuttua lastenhoitajaa niin pitkälle, etten kehtaa sillä matkoja maksattaa.

Palkkaa siitä että hoitaa siskonsa lapsia??? Erikoista, kyllä niitä kai voi ilman palkkaakin silloin tällöin hoitaa jos toisella meno johonkin tai muuta sellaista. Mutta siis, siskontyttö tarvii palkan jos hänet lastenhoitajaksi palkataan. Ja samalla voisi maksaa myös matkakulut, bussit yhteensä yli kuusikin euroa joten aika iso osa esim 2 tunnin työpäivästä. Jos sinä itse olet polkenut pyörällä nuorena, nin ei se tarkoita että siskontyttösi niin tekisi. Olette kuitenkin kaksi eri ihmistä ja aikaa on kulunut välissä ehkä kymmeniäkin vuosia.Ja se että alat arvostelemaan hänen rahan käyttöään oli kyllä liikaa. Kyllä sun pitäis huolehtia myös siitä että lapsenvahti pääsee paikalle vahtimaan lapsia kun olet kerta hänet sinne pyytänyt. Asia olisi eri jos hän itse olisi lapsenvahti keikkaa pyytänyt, mutta se olit sinä joka sitä hänelle tarjosi.

Minusta ap:n tekstistä paistaa läpi ettei hän siskontyttöään tai tytön työpanosta juuri arvosta. Vähän sellainen: "Vahtikoon edes mun lapsia jotain tehdäkseen" asenne.

En innolla itsekään tekisi duunia jota työnantaja ei arvosta. Vaikka itse ilolla kuuraan vaikka lattioita työkseni jos saan siitä lattiaa käyttävän tahon tyytyväisyyden ja ihmisarvoisen palkan.

Väärin! Hän itse tarjoutui tulemaan kun kuuli että olen vailla lapsenlikkaa. En häntä pyytänyt vaan hän soitti minulle! Ja toisekseen kahden kilometrin matkan jaksaa kulkea. Jos hän on lähtenyt rilluttelemaan ja joutuu käyttämään bussia, niin pitäisikö mun tosiaan hänet hakea?
Okei, oli tyhmää ehkä mainita hänen rahankäytöstään, mutta mun mielestä tätinä voin huomauttaa, että on tyhmää tuhlata kaikki rahat, jos ei pääse enään sen jälkeen kulkemaan meille tai kotiin. Sama bussinumero kulkee meille että kotiin.

[QUOTE="Minä vain";27281870]Minusta ap:n tekstistä paistaa läpi ettei hän siskontyttöään tai tytön työpanosta juuri arvosta. Vähän sellainen: "Vahtikoon edes mun lapsia jotain tehdäkseen" asenne.

En innolla itsekään tekisi duunia jota työnantaja ei arvosta. Vaikka itse ilolla kuuraan vaikka lattioita työkseni jos saan siitä lattiaa käyttävän tahon tyytyväisyyden ja ihmisarvoisen palkan.[/QUOTE]

Totta, tuollainen asenne tosiaan paistaa läpi.

[QUOTE="Minä vain";27281870]Minusta ap:n tekstistä paistaa läpi ettei hän siskontyttöään tai tytön työpanosta juuri arvosta. Vähän sellainen: "Vahtikoon edes mun lapsia jotain tehdäkseen" asenne.

En innolla itsekään tekisi duunia jota työnantaja ei arvosta. Vaikka itse ilolla kuuraan vaikka lattioita työkseni jos saan siitä lattiaa käyttävän tahon tyytyväisyyden ja ihmisarvoisen palkan.[/QUOTE]

No ei sillä tytöllä ole muuta työtä, kun ei ole mitään kesätöitä koskaan hakenut! Olettaa että raha tippuu taivaasta!
Saanut kotoaan kasvatusmallin, että tehdään just sen verran mitä on pakko, kattos kela, sossu ja liitto maksaa loput.

[QUOTE="sommarcat";27281915]No ei sillä tytöllä ole muuta työtä, kun ei ole mitään kesätöitä koskaan hakenut! Olettaa että raha tippuu taivaasta!
Saanut kotoaan kasvatusmallin, että tehdään just sen verran mitä on pakko, kattos kela, sossu ja liitto maksaa loput.[/QUOTE]

No eikö se sitten ole parempi että jätti tulematta? Ei tartuta asennetta sun lapsiisi.

Vaikka ap maksais siskon tytölle euron tunnilta, niin kyllä hänen silloin pitäisi tulla kun on kerran sovittu. Jos ei palkka sun muut sovi, niin sit ei pidä suostua! Kuinkahan moni oikea työnantaja olisi ymmärtäväinen, kun soittaisi etten mä voi tulla kun en jaksa kävellä eikä ole bussirahaa :headwall:

Just näin. Ihan ihmeellisiä vastauksia täällä. Ihan sama, vaikka olisi luvannut tulla ilmaiseksi, kyllä sovitusta on pidettävä kiinni.

[QUOTE="alma";27281962]Just näin. Ihan ihmeellisiä vastauksia täällä. Ihan sama, vaikka olisi luvannut tulla ilmaiseksi, kyllä sovitusta on pidettävä kiinni.[/QUOTE]
Kiitos!

[QUOTE="sommarcat";27281939]kaksi kilometriä![/QUOTE]

Hmm ja hän on nyt sit kuinka kaukana? Kun sä urputat siitä että on mennyt rilluttelemaan ja on kaukana, samalla annat ymmärtää että matka on 2 kilsaa.. Mutta nyt hän siis on kai kauempana... Mutta vaikka hän olisi kotona, niin 2 kilsaa on kuitenkin jonkunlainen matka. Edestakas jo 4 kilsaa.

Mutta jos hänestä tulee sossupummin, niin se on hänen elämänsä. Ja yhden ison virheen teit itsekkin, sanoit siskollesi että tapaamisesi on peruttu. Jos et olisi sitä sanonut, niin ehkä sun ei olis pitäny tehdä tätä aloitusta ollenkaan...

Mun mielestä palkkaus on ihan ok! Ja tyttökin on sen hyväksynyt, kun on lupautunut tulemaan vahtimaan ja ollut varmaan samalla palkalla ennenkin? Mutta tosiaan, ihan sama mitä se palkka on, sovitusta olisi pitänyt pitää kiinni. Aika hataralla pohjalla on "oikeaan" työelämään siirtyminen, jos ei pysty tämmöisissä asioissa pitämään lupauksiaan. Eikä ap:n sisko mitenkään edistä asiaa..

Ap:lta oli virhe alkaa saarnaamaan rahan käytöstä. Ja olen myös sitä mieltä, että lapsenvahdin voi sentään hakea paikalle eikä olettaa käyttävän julkisia/kävelevän. Kuten joku jo sanoi, huokuu esille se ettet oikein arvosta tyttöä tai hänen työpanostaan. Jos äitisi (tai joku muu läheinen) olisi lupautunut lapsenvahdiksi, ajattelisitko samoin että kävelkööt, kyllähän nyt tuollaisen matkan voi kävellä tai ajaa pyörällä?

Joka tapauksessa ymmärrän sen ettei huvita enää tyttöä pyytää lapsenvahdiksi, en minäkään pyytäisi enää.

Viimeksi muokattu:
[QUOTE="alma";27281962]Just näin. Ihan ihmeellisiä vastauksia täällä. Ihan sama, vaikka olisi luvannut tulla ilmaiseksi, kyllä sovitusta on pidettävä kiinni.[/QUOTE]

Suurin osa täällä taitaa olla samanlaisia kuin ap.n sisko...

Ihme säätöä kyllä aloittajaltakin, että on menoa ei kun ei olekaan, tulekin puoli tuntia myöhemmin...

Jos puolestatoista tunnista esim. saa korvauksen 7,5 euroa, niin ei tuolla hinnalla kannata lähteä minnekään kenenkään. Itse en päästäisi murkkuani tollaseen huusholliin töihin ollenkaan, vaan sanoisin tyttärelleni että käyttää aikansa hyödyllisemmin kuin narsistitädin höykytettävänä olemiseen.

Ja sen ajan mitä ap on täällä ollut, täällä palstalla, niin sen ajan hän olisi voinut mapittaa ja tehdä niitä töitä kotona. Lapsille piirretty pyörimään tai muuta puuhaa, ei sitä lapsenvahti tarvi pakolla kun kotona töitä tekee. Ja tiedän ettei lapset istu hiljaa ja nätisti, mutta sillon kun on rauhallinen hetki niin voi tehdä niitä töitä taas vähän eteenpäin.

Eriasia jos olisi se asiakastapaaminen ollut sittenkin. Ja jos silloin siskontyttö olisi perunut tulonsa, niin ymmärtäisi asian paremmin. Mutta en ymmärrä tuota sättimistä ja melkeinpä haukkumista. 17v on kuitenkin vielä nuori, hän ei ole 27-vuotias.

Alkuperäinen kirjoittaja Pikkuinen Jättiläinen;27282009:
Mun mielestä palkkaus on ihan ok! Ja tyttökin on sen hyväksynyt, kun on lupautunut tulemaan vahtimaan ja ollut varmaan samalla palkalla ennenkin? Mutta tosiaan, ihan sama mitä se palkka on, sovitusta olisi pitänyt pitää kiinni. Aika hataralla pohjalla on "oikeaan" työelämään siirtyminen, jos ei pysty tämmöisissä asioissa pitämään lupauksiaan. Eikä ap:n sisko mitenkään edistä asiaa..

Ap:lta oli virhe alkaa saarnaamaan rahan käytöstä. Ja olen myös sitä mieltä, että lapsenvahdin voi sentään hakea paikalle eikä olettaa käyttävän julkisia/kävelevän. Kuten joku jo sanoi, huokuu esille se ettet oikein arvosta tyttöä tai hänen työpanostaan. Jos äitisi (tai joku muu läheinen) olisi lupautunut lapsenvahdiksi, ajattelisitko samoin että kävelkööt, kyllähän nyt tuollaisen matkan voi kävellä tai ajaa pyörällä?

Joka tapauksessa ymmärrän sen ettei huvita enää tyttöä pyytää lapsenvahdiksi, en minäkään pyytäisi enää.
Myönnän että oli virhe "saarnata" rahankäytöstä. Tietysti tätinä olen huolissaan, että tuhlaa kaikki rahansa eikä sen jälkeen ole kyytiä kotiin. Monesti on minullekin soittanut, että voitko tulla hakemaan. Miten tämä nuori oppii, jos teoilla ei koskaan ole mitään seurauksia.
Toisekseen tyttö tiesi, että tulee vahtimaan meille nukkuvaa lasta. Näin oli puhelimessa jo puhe aiemmin viikolla, että laitan juniorin päikkäreille ennen hänen tuloaan.

Ja sen ajan mitä ap on täällä ollut, täällä palstalla, niin sen ajan hän olisi voinut mapittaa ja tehdä niitä töitä kotona. Lapsille piirretty pyörimään tai muuta puuhaa, ei sitä lapsenvahti tarvi pakolla kun kotona töitä tekee. Ja tiedän ettei lapset istu hiljaa ja nätisti, mutta sillon kun on rauhallinen hetki niin voi tehdä niitä töitä taas vähän eteenpäin.

Eriasia jos olisi se asiakastapaaminen ollut sittenkin. Ja jos silloin siskontyttö olisi perunut tulonsa, niin ymmärtäisi asian paremmin. Mutta en ymmärrä tuota sättimistä ja melkeinpä haukkumista. 17v on kuitenkin vielä nuori, hän ei ole 27-vuotias.

Niin no..sinähän sen tiedät mitä mä oon täällä tehnyt ;)

Minun mielestäni vitonen per tunti on ihan ok palkka, kotona asuvalle opiskelijalle,
joka ilmeisesti saa tuon summan suoraan näppiin ilman vähennyksiä.

Ja nimenomaan sopimuksista pidetään kiinni oli palkaksi sovittu sitten vaikka yksi euro.
Jos palkka ym. ehdot ei miellytä, niin niistä neuvotellaan ennen kuin mitään sovitaan,
ei silloin kun on jo sovittu tai jopa pitäisi olla jo paikalla!