Kyllä sieppa! Lapsenvahti jätti saapumatta paikalle, koska äitinsä sanoi ettei ole pakko mennä!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "sommarcat"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

"sommarcat"

Vieras
Mulla sitten tuli loisto fiilis tässä tänään. Olin sopinut asiakastapaamisen tälle päivälle ja sattumoisin mies ei nyt ole tänään kotona.
Loppuviikosta siskontyttö(melkein 17v) tarjoutui avuksi, koska on rahantarpeessa ja sovittiin aika joilloin tulee. Maksan hänelle 5 e/tunti palkkaa.

Tänään laitoin hälle viestin, että voi tulla puolituntia myöhemmin, että suunnitelmat ovat muuttuneet. Hän oli iloinen, koska sai nukkua vähän pidempään.

Juttelin myös siskoni kanssa puhelimessa, kun kysyin ihan muuta asiaa. Sanoin vaan, että kiva kun xxxx tulee, vaikka sovittu juttu peruuntuikin. Mutta on tässä sitten monta muuta hommaa mitä pitää saada tehtyä huomiseksi.

Siskonlikka laittaa viestiä n. tuntia ennenkuin oli tulossa, että onks mun pakko tulla, kun sä et kerran oo menossa kun expertille? Mulla on lievä kyytiongelma..
Mä sit vastaan, et joo olen menossa lasten kanssa käymään siellä, kun muste on loppu. Että meinaan kyllä tässä töitä tehdä, kunhan tulet.

xxxx: No kun ei mulla ole bussirahaa.
-Minä: kannattasko vähän miettiä miten sitä rahansa käyttää, että pääsee sinne minne on luvannut mennä? Täältä saat lisää tienestiä, kunhan tulet.
xxxx: Mä oon kyllä käyttänyt mun rahat miten mun pitikin. Kävellenkään en nyt voi tulla, kun oon niin kaukana. Äiti laitto viestiä, että voit mennä jos haluat, mutta ei oo pakko.
Minä: Selvä. Maksan tienestin sitten jollein muulle....

Voi vittu mitä sosiaalipummia tämä rakas siskoni oikein kasvattaa. Mun siskoni ei ole tehnyt töitä kun jonkun pikkupätkän saadakseen liiton rahat kasaan ja sit "nauttii" niistä rahoista, hakee saikkua ja elää yhteiskunnan elättinä. Voi että mua sitten riepoo, että on sitten tekemässä tyttärestään samanlaista!
Mä olisin ehdottanut mun siskontytölle tänään, että haluisiko ihan vakituiseen kerta viikkoon olla lapsenlikkana, niin miehen ei tarttis lähteä omista töistään aikaisemmin..Mutta ei sitten! Kerran ei työ kelpaa, niin olkoon sitten. V***U!

Provolta kuulostaa mutta vastaan kuitenkin. Ei kai kukaan tuolla naurettavalla palkalla, 5 euroa tunnissa, lapsia hoida? :D Bussilippukin maksaa melkein kolme euroa.

[QUOTE="Minä vain";27281590]Provolta kuulostaa mutta vastaan kuitenkin. Ei kai kukaan tuolla naurettavalla palkalla, 5 euroa tunnissa, lapsia hoida? :D Bussilippukin maksaa melkein kolme euroa.[/QUOTE]

Teinille ihan ok liksa, useimmilla matalapalkka- aloilla tuntipalkka on kympin pintaan, bruttona.

• Tykkää
Reactions: Katylina
Miksi kaikki kuulostaa aina niin provolle?
Kyllä tämä on ihan totta, että mun siskoni on sosiaalipummi ja hänen tyttärestään on tulossa kovaa vauhtia samanmoinen.
Ja 5 e tunti on minusta ihan ok palkka, kun saa tässä meillä syödä aina safkan. Mitä mielestäsi sitten pitäisi maksaa? Mun mielestä ekaksi palkaksi 5e/tunti on hyvä. Kukaan ei pääse "huipulle" heti.

No kyllä mun mielestä omia serkkuja voisi vahtia 5e/tunti tai joskus vaikka jopa ilmaiseksikin. Ja luvatuista/sovituista asioista pidetään kiinni ja sillä selvä.

Voisin kuvitella että ap on joskus itse vahtinut tätä ko siskontyttöä. Toki matkakulut pitää korvata, mutta kyllä mun mielestä ap:n siskon pitäisi kannustaa lastaan opettelemaan työntekoa. Tässä se taas nähdään millainen tulevaisuus on edessä. Kukaan ei halua tehdä mitään, ei viitsi / jaksa tms. kun ei ole nuorempana mitään vaadittu.

Arvatkaa ollaanko kusessa kun vanhennutaan, menee tilanne vielä huonommaksi kun mitä vanhustenhoito on nyt.

Ja siis tämä tyttö olisi varmasti tullut tai järkännyt jonkun kyydin, jos hänen ÄITINSÄ ei olisi tilanteeseen puuttunut. Joskus sisko on mulle valittanut kun xxxx ei tee mitään ja kinuu vaan aina rahaa jne...ei tee kotitöitä tai muutakaan.
Joo-o, miksiköhän?

No kyllä mun mielestä omia serkkuja voisi vahtia 5e/tunti tai joskus vaikka jopa ilmaiseksikin. Ja luvatuista/sovituista asioista pidetään kiinni ja sillä selvä.

No AP:llakin kuvio oli muuttunut. Ja kenelläkään ei ole velvollisuutta hoitaa viidellä eurolla toisen lapsia. Varsinkin kun ap oli kaavaillut tytölle viikottaista vastuuvuoroa jotta miehen ei tarvitse lähteä aikaisemmin töistä. Jos haluaa halvan lapsen vahdin, hakisi edes autolla kotoa. Odotetaan vielä että käyttää ison osan "palkasta" bussilippuihin.

Mä oon vahtinut tosi paljon näitä siskoni lapsia silloin kun olivat pieniä. Olin itse äitiyslomilla, kun kummityttöni oli ekalla. Olin häntä joka päivä kotona vastassa, ettei olisi tarvinnut olla alkuun yksin. Ja mä en ole PYYTÄNYT mitään palkkaa siitä, oli kyseessä kuitenkin siskoni rakkaat lapset. Mun siskon piti viime keväänä hoitaa mun junioria samalla, kun oli itse hoitovapaalla.
Noh...sitten rupes tulee ohareita ja se loppui seinään, kun pystyi hoitamaan silloin, kun HÄNELLE sopi eikä niin, että jos mun piti olla jossain tapaamisessa vaikka klo 11 , niin just niinä päivinä ei sitten käynytkään siihen aikaan. Mä maksoin vielä tyhmä palkan etukäteen.

Nää jotka nyt on sitä mieltä, että 5e/tunti on liian vähän, niin sanokaas, että mitä mun sitten pitäisi maksaa?
Ja toisekseen siskontyttö ilmoitti itse haluavansa tulla, kun on rahan tarpeessa.
Päivä ja aika oli sovittu jo etukäteen, joten miksi lähteä niin kauas? Kyllä teinin pitää kyetä kävelemään pari kilsaa tähän meille kotoaan. Mun velvollisuus ei kaiketi ole hakea sitä mistään rillureissujen jäljiltä, jos on kaverilleen mennyt.

Ap tässä tyhmä on. Olettaa että nuori maksaa itse pelkästä kulkemisesta yli tunnin palkan! Olisit maksanut edes matkakulut niin voisi hoitaja tullakin.

munkin mielestä jo sitä hoitajaan tarvitsit niin sinä maksat silloin matkakulut + palkan. Mäkin yleensä voin mennä vahtimaan puoli ilmaiseksi tutun lapsia jos se on oikeasti tarpeeseen. Sun tarve peruuntui, joten puoli ilmaiseksi en olisi lähtenyt sunnuntaina tunnin matkaa menemään...

Mäkin olisin jättänyt tulematta siinä vaiheessa kun alkoi valitus rahankäytöstä. Olisit voinut sen sijaan sanoa vaikka, että lainaa äidiltäsi bussilippurahat tai, että sinä voit maksaa sen.

Mun mielestä 5e/tunti ei ole ollenkaan huono palkka teinille, joka asuu kotona ja jolla ei ole mitään pakollisia menoja (ruoka, asuminen, vaatteet...) ja saa vielä syödäkin paikan päällä. Eli olen siis ap:n puolella tässä asiassa ja kyllä muakin sieppaisi ja paljon jos lastenhoitaja tekisi oharit moisen syyn takia; 'äiti sano, että ei oo pakko tulla...'

• Tykkää
Reactions: Squawe
Oletan että palkka olisi maksettu pimeänä? Silloin on ihan ok, ottaen huomioon että siihen sisältyy myös ruoka, epäilemättä saa juoda myös kahvia jne. Moni aloittaa työt esim kaupan kassalla, minimipalkka siinäkin alle 10€/tunti, ruuat maksat itse, samoin työmatkasi. Ruokaan menee helposti työpäivän aikana ainakin tunnin palkka. Asuinpaikasta riippuen myös työmatkoihin. Pari kilsaa kävelee jo meidän 2-vuotias, eli sen ei luulisi olevan ylivoimaista 17-vuotiaallekaan. Polkupyöräkin on keksitty.

Mikä sitten on kenellekin hyvä. Ap:n siskon asenne on ihan syvältä. Tottahan olisi kiva saada vaikka 5000 euroa käteen pelkästään kotona makaamisesta, mutta tämä yhteiskunta ei vaan toimi niin.

[QUOTE="vieras";27281701]Mun mielestä 5e/tunti ei ole ollenkaan huono palkka teinille, joka asuu kotona ja jolla ei ole mitään pakollisia menoja (ruoka, asuminen, vaatteet...) ja saa vielä syödäkin paikan päällä. Eli olen siis ap:n puolella tässä asiassa ja kyllä muakin sieppaisi ja paljon jos lastenhoitaja tekisi oharit moisen syyn takia; 'äiti sano, että ei oo pakko tulla...'[/QUOTE]

ja näilläkää asioilla ei ole mitä tekemistä palkan kanssa.vai sun mukaa pitäs normityömarkkinoilla mennä palkka sen mukaa asuuko kotona vai ei? lol sulle.

[QUOTE="huoh";27281696]munkin mielestä jo sitä hoitajaan tarvitsit niin sinä maksat silloin matkakulut + palkan. Mäkin yleensä voin mennä vahtimaan puoli ilmaiseksi tutun lapsia jos se on oikeasti tarpeeseen. Sun tarve peruuntui, joten puoli ilmaiseksi en olisi lähtenyt sunnuntaina tunnin matkaa menemään...[/QUOTE]

Mun tarve ei peruuntunut, suunnitelmat vain muuttuivat.
Ja siis mun mielestä kahden kilsan matkaan ei tarvita kulukorvauksia, pyörät ja jalat kulkevat kauramoottorilla.
Mä olen itse tehnyt töitä jo tuon ikäisenä ihan vakituiseen, eikä silloin kyllä työnantajani (kahvila) maksanut mulle mitään matkakuluja. Pyörällä pääsee edelleen.

ja näilläkää asioilla ei ole mitä tekemistä palkan kanssa.vai sun mukaa pitäs normityömarkkinoilla mennä palkka sen mukaa asuuko kotona vai ei? lol sulle.

Palstalla tulee aina tämä selitys siihen miksi nuorille ei tarvitse maksaa kunnon palkkaa. Voitaisiin alkaa aikuistenkin kesken laskemaan palkat menojen mukaan, se kenellä on suuremmat menot saa enemmän palkkaa.

[QUOTE="sommarcat";27281745]Mun tarve ei peruuntunut, suunnitelmat vain muuttuivat.
Ja siis mun mielestä kahden kilsan matkaan ei tarvita kulukorvauksia, pyörät ja jalat kulkevat kauramoottorilla.
Mä olen itse tehnyt töitä jo tuon ikäisenä ihan vakituiseen, eikä silloin kyllä työnantajani (kahvila) maksanut mulle mitään matkakuluja. Pyörällä pääsee edelleen.[/QUOTE]

Tekstistäsi ymmärsin sen että sun OIKEA tarve peruuntui, eli asiakastapaaminen. Se että teet töitä kotona tms, ei ole enää oikea sovittu tarve

Kyllä ihan käteen olisin maksanut palkan. XXXX on ollut meillä ennenkin ja iloinnut palkastaan, kun ei muuta työtä ole ollut, kun meillä.
Mua tässä sieppaa eniten siskon asenne, että sovittuja asioita ei tarvitse tehdä.

[QUOTE="huoh";27281775]Tekstistäsi ymmärsin sen että sun OIKEA tarve peruuntui, eli asiakastapaaminen. Se että teet töitä kotona tms, ei ole enää oikea sovittu tarve[/QUOTE]

Siis oikeastiko olet tota mieltä? Miten syyskuun kirjanpidon laskeminen, edellisen asiakkaan papereiden koneelle ajo, niiden mapittaminen yms. ei ole OIKEAA työtä?