kyllä säälitti 8kk lapsi päiväkodissa...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Ai jaa
-lasten isä ei voi osallistua enemmän, kun olen kotihoidontuella
-en voi pyytää apua, kun olen kotihoidontuella
-en voi harrastaa, liikkua enkä syödä terveellisesti kun olen kotihoidontuella
-en voi mennä lääkäriin kun olen kotihoidontuella
-en voi olla tekemättä lisää lapsia kun olen kotihoidontuella

Nyt en oikeasti tajua.

No minäpä selitän, kun et tajua :)

- lasten isä ei voi osallistua enemmän, koska hänen on tehtävä pitkää päivää että lapsille saadaan ruokaa pöytään
- jos ei ole sukulaisia lähellä, sitä apua siivoukseen yms. ei oteta, vaan maksetaan rahalla
- monet harrastukset maksavat ihan rahaa - edelleen, kotihoidontuella ei juurikaan ylimääräisiä maksella
- lääkäri maksaa rahaa, kuten myös lääkkeet; mihin lapset laitetaan lääkäri/terapiakäyntien ajaksi?

Noh. Jos olet kotiäitinä ja homma pännii, niin:
-pyydä lapsen isää viettämään enemmän aikaa lapsen kanssa
-ota apua siivoukseen, kodinhoitoon yms.
-hyväksy se, että kotona joskus ei olekaan 110 % siistiä
-ota joskus lapsenhoitaja
-käy jossain omissa harrastuksissa
-hommaa kavereita
-ala liikkumaan
-syö terveellisesti
-jos on uupumus/masennut - mene lääkäriin
-älä tee ainakaan lisää lapsia, kun et jaksa niitä hoitaa

- lasten isä viettää KAIKEN aikansa kotona ollessaan lasten kanssa :-)
- siivooja käy, mutta
- miten kodin siisteys liittyy siihen, että haluaa käydä MYÖS töissä?
- lapset ovat välillä hoidossa
- omia harrastuksia on iltaisin, kun lapset nukkumassa
- kavereita on
- liikunkin
- syön terveellisesti
- en ole uupunut/masentunut vaan ihan hyvin voiva (mutta miksi en siitä huolimatta voi haluta töihin?)
- ei meille enempää lapsia ole tulossakaan, mutta tuo nyt on joka tapauksessa varsin naurettava neuvo :-D

Ja kyseessä EI ole se ETTEN JAKSA hoitaa lapsia kotona, tottakai jaksaisin. Ja taloudellisesti se varmaan jotenkin vielä hetken olisi onnistunutkin. Mutta kun muitakin vaihtoehtoja ON olemassa!

Alkuperäinen kirjoittaja huhhuijaa:
Joo, ei ole olemassa taloudellista pakkoa tuossa tilanteessa. Itse en mitenkään koskaan voisi laittaa noin pientä hoitoon jos vaan suht terveenä olisin! Ihan kamalaa, kun ihmiset, vanhemmat, eivät ota edes vastuuta teoistaan. Aina on joku "pakko". Suomessa sentään pärjäilee jokainen jotenkin jollakin tuella. Hankalaahan se varmaan on vaikka isoa asuntolainaa maksella vähästään, mutta pakkohan se ei ole, vaan valinta. Itse en milloinkaan voisi antaa minkään materian mennä lasteni edelle. Vaikea asettua sellaisen vanhemman asemaankaan, joka pitää alle vuosikastaan päivät hoidossa. Siis muutenkin: miten voi edes itse olla erossa pienestään niin paljon? Menee elämä hukkaan, sanon minä.

Kaikilla ei todellakaan ole mahdollisuutta olla kotona. Sos.tuki ei auta kaikkia. On turhaa syyllistää ja marista, tilanteet voivat varsinkin taantuman aikaan vaihdella todella nopeasti, ja silloin taloudellinen pakko voi olla todella PAKKO. Ja harva nyt jonnekin sossuun tai töihin juoksee siinä tilanteessa materian perässä, eiköhän se ole leipä ja vaipat, mikä sinne töihin vauvan luota vanhemman ajaa. Surullistahan se on, mutta tuet eivät todellakaan ole kattavat kaikille.

Irvokkainta on että sitä suuremmat tuet mitä paremmat tulot on ollut, vasta kotihoidontuessa tämä tasaantuu. :kieh:

Sanon vaan, että valintakysymys tämä on. Ei sellaista köyhyysloukkua kellään ole, että rahan takia ois pakko mennä töihin heti ä-loman päätteeksi. Ei ole mikään pakko ostaa kymmeniä merkkivaatteita itselle/lapsille eikä muutenkaan tuhlata hömppään. En usko, että kenenkään vauvan isä tekisi "pitkää päivää" saadakseen perheelle ruokaa pöytään. Kyllä normaali työpäivän pituus riittää, jollei tuhlaa rahojaan viinaan, ravintoloihin, takseihin sun muuhun älyttömään.

Jopa on pitkä ketju tullut :o Mä olen yllättynyt kuinka monet pitävät tuilla elämistä työtä tärkeämpänä. Mun mielestä lapsillekin on tärkeää oppia, että raha saadaan työtä elämällä eikä sillä, että kotona hoidetaan vain omiaan. Itsekin olen kotihoidontuella paljon ollut ja pidän hyvänä, että lapseni ovat saaneet pieninä olla kotona, mutta siltikin särähtää korvaani se, että se tuilla eläminen olisi työtä tärkeämpää :/

Alkuperäinen kirjoittaja piina:
Jopa on pitkä ketju tullut :o Mä olen yllättynyt kuinka monet pitävät tuilla elämistä työtä tärkeämpänä. Mun mielestä lapsillekin on tärkeää oppia, että raha saadaan työtä elämällä eikä sillä, että kotona hoidetaan vain omiaan. Itsekin olen kotihoidontuella paljon ollut ja pidän hyvänä, että lapseni ovat saaneet pieninä olla kotona, mutta siltikin särähtää korvaani se, että se tuilla eläminen olisi työtä tärkeämpää :/

Samaa mieltä. Ja sekin näistä jutusita paistaa läpi, että tuilla eläjillä on täysein epärealistinen käsitys siitä, millaista elintasoa kaksi keskituloista asuntovelallista pystyy ylläpitämään. No kai, jos käteen jää kotona makaamalla lähes sama kuin työssäkäyville sen jälkeen, kun on maksettu asuntolaina tai vuokra (ilman tukea), työmatkat, päivähoitomaksut ym.

Alkuperäinen kirjoittaja ei voi tietää:
Alkuperäinen kirjoittaja Non compos mentis:
Kysypäs äidiltäs, minkä ikäisenä olet päivähoidossa aloittanut. Voit yllättyä vastauksesta. Nykypäivän kolmekymppiset ovat menneet hoitoon kenties jo kolmikuisena ja silti ihan tervejärkistä porukkaa suurin osa.

kyllä sillä vaikutuksensa kuule on lapseen kun noin aikaisin viedään päiväkotiin!
vaikka miten olisiskin päällisin puolin "tervejärkiseltä" vaikuttavia, et voi tietää mitä tunne-elämän vaurioita toisilla ihmisillä on, vain sen perusteella mitä luulet.
Ja monesti ihminen ei itse edes tiedosta ongelmiaan tai jos on häiriintynyt tai jollakin tapaa tunne-elämältään vaurioitunut.

Mut laitettiin hoitoon jo 2kk vanhana. Pitäisi varmaan mieheltä kysellä kuinka häiriintynyt mä olen tunne elämältäni kun itse sitä ei aina tiedosta :whistle:

:attn:
Eiks tää ketju ole pelkkää jankkaamista? Ja eikös se ollut kiellettyä jankata samaa asiaa |O
Jokainen tekee niinkuin parhaaksi näkee, toiset menee aikaisemmin töihin kuin toiset ja sillä sipuli. :p

Alkuperäinen kirjoittaja pakko mennä töihin:
tänään meidän pk:ssa aloitti 8kk lapsi. samassa ryhmässä on kaikki alle 4-vuotiaat. varsinkin kohta 4v pojat on niin kovia riehumaan että pieni vauva jää siinä isossa ryhmässä ihan jälkoihin! ryhmä siis todella iso, hoitajia vähän ja sijaisia usein... miksi joku laittaa 8kk ikäisen pk:n? miksei perhepäivähoitoon tai kotiin omaa hoitajaa??? miksei pk:ssa voisi olla ikäraja, vaikka 1½-2v?

mulla ihemtyttää miksi TE HOITAJAT ette nosta elämää siitä että ryhmät on isoja ja hoitajia liian vähän. Me vanhemmat ei olla näkemässä mitä se todellisuus on. Jos kysyy niin vastaus on että on laillista jne. Tehän sen näettä kuinka sitä lakia kierretään.
Meidän paikkakunnalla yksi vanhempi yritti alkaa hoitaan asiaa. Hoitajat ohjattiin olemaan vastaamatta näihin laillisuuskysymyksiin. Asia lytättiin ja eräältä hoitajalta kuulin että oikeessahan tuo oli.

Eli eihän hoitajatkaan ongelmaan puutu työpaikan menettämisen pelossa. Mitä vanhemmat voi tehdä!!??

Voi voi kyllä me hoitsut ollaan jo usean vuoden ajan valitettu pomoille ja pomojen pomoille ryhmienkoosta ja sijaisten vähyydestä, mutta sillä mitä me sanotaan ei loppujen lopuksi ole oikeastaan mitään merkitystä. Välillä aina asia nousee esiin ja siitä keskustellaan ja aina sanotaan samaa ei ole rahaa pienetää ryhmiä ei ole tilaa pienetää ryhmiä jne....
Kyllä se vanhemmista se suurin voima lähtee pitäis vaan nousta tätä oravanpyörää vastaan. Ja monesti pomojen pomot on kieltänyt meitä työntekojöitä kertomasta tilanteita päiväkodista esim. työntekojöiden vähyydestä ja lapsien paljoudesta jos vanhemmat kysyy saa kyllä kertoa ei tarvitse valehdella mut itse ei saa alkaa valittelemaan tilannetta.

Niin ja mut on laitettu päiväkotiin 9kk ja pidän itseäni suhkoht tervejärkisenä ja oma poika menee hoitoon tossa elokuussa ja silloin on 1,7 kk ja en todellakaan pane perhepäivähoitoon niitä on niin monellaista tallajaa ja kukaan ei tiedä mitä siellä kotona tapahtuu.

En jaksanut tota 13 sivua kahlata läpi ja otankin kantaa vaan tohon edelliseen kirjoitukseen....

Meillä ainakin siirtyy isomman lainanotto ihan sen takia että nuorempi voi olla pidempää kotona. On nyt reilun vuoden ja ei tulisi mieleenkä viedä sitä hoitoon. Rahaa ei hirveitä ole, mutta niillä mennää mitä nyt on. Luultavammin menee alle 2 vuotiaana hoitoon, mutta tämä on ainoastaan kielellisistä syistä ja vain muutamia tunteja päivässä.

Mekin päätettiin miehen kanssa että myydään tää asunto Helsingissä ja muutetaan sinne Perähikiälle kunnan eläteiksi. Täällä on asuminen niin kallista, toisin kuin siellä. Kyllähän se lapsen etu ajaa kaiken edelle. Ja voi sitten hyvällä mielellä arvostella muita niiden vääristä valinnoista.

Alkuperäinen kirjoittaja Perähikiälle!:
Mekin päätettiin miehen kanssa että myydään tää asunto Helsingissä ja muutetaan sinne Perähikiälle kunnan eläteiksi. Täällä on asuminen niin kallista, toisin kuin siellä. Kyllähän se lapsen etu ajaa kaiken edelle. Ja voi sitten hyvällä mielellä arvostella muita niiden vääristä valinnoista.

Mun mielenterveys ei enää ikinä kestä mitään perähikiä mestoja :D mutta kukin tapaa tyylillään.
Itse oon jo niin monta vuotta tottunut asumaan pääkaupunki seudulla et takasin en enää landelle lähde.

Kyllä täällä on vinisemässä liuta läskiperseisiä ja laiskoja kotiäitejä, jotka eivät työnteosta tiedä mitään! Jos on yrittäjä ja meinaa leipänsä ansaita niin kyllä siinä on jokaisen kynnelle kykenevän tehtävä töitä. Eri asia on, jos haluaa lopun ikäänsä asua kunnan kuppasissa vuokraneliöissä, syödä sitä saatanan terveellistä makaroonia ja sanoo että pururataa riittää juostavaksi jos pennut haluaa vaikka harrastaa jotain! Minua oksettaa ne levähtäneen näköiset äipät, jotka tukka rasvassa, verkkarit jalassa mussuttaa suklaata koneella ja ovat muka niin kotiäitejä. Ulisevat niille, jotka todellisuudessa maksaa heidän kotona olemisensa, eli työssä käyville veronmaksajille!
Työssä käyvät vanhemmat ehtii olla kyllä lastensa kanssa ja rakkautta antaa 100%, ja heillä on myös varaa kustantaa perheen yhteisiä mukavuuksia, puhumattakaan miten hienon mallin lapset saavat siitä ettei SOSSU ELÄTÄ tai perheen tulot koostu siitä mitä isi yksin jaksaa tienata tai kela jaksaa työntää näille LOISPERHEILLE!

Alkuperäinen kirjoittaja Stnan akat:
Kyllä täällä on vinisemässä liuta läskiperseisiä ja laiskoja kotiäitejä, jotka eivät työnteosta tiedä mitään! Jos on yrittäjä ja meinaa leipänsä ansaita niin kyllä siinä on jokaisen kynnelle kykenevän tehtävä töitä. Eri asia on, jos haluaa lopun ikäänsä asua kunnan kuppasissa vuokraneliöissä, syödä sitä saatanan terveellistä makaroonia ja sanoo että pururataa riittää juostavaksi jos pennut haluaa vaikka harrastaa jotain! Minua oksettaa ne levähtäneen näköiset äipät, jotka tukka rasvassa, verkkarit jalassa mussuttaa suklaata koneella ja ovat muka niin kotiäitejä. Ulisevat niille, jotka todellisuudessa maksaa heidän kotona olemisensa, eli työssä käyville veronmaksajille!
Työssä käyvät vanhemmat ehtii olla kyllä lastensa kanssa ja rakkautta antaa 100%, ja heillä on myös varaa kustantaa perheen yhteisiä mukavuuksia, puhumattakaan miten hienon mallin lapset saavat siitä ettei SOSSU ELÄTÄ tai perheen tulot koostu siitä mitä isi yksin jaksaa tienata tai kela jaksaa työntää näille LOISPERHEILLE!

Amen. Ei mitaan lisattavaa.

Kysypäs äidiltäs, minkä ikäisenä olet päivähoidossa aloittanut. Voit yllättyä vastauksesta. Nykypäivän kolmekymppiset ovat menneet hoitoon kenties jo kolmikuisena ja silti ihan tervejärkistä porukkaa suurin osa.

Eipä ole tervejärkistä porukkaa suurin osa. Meitä 70-luvulla syntyneitä sanotaan terapiasukupolveksi, koska olemme ainut ikäluokka, jossa suurin osa jäi hoitoon 3 kk ikäisenä ja meillä on eniten ikäryhmässä masennusta, syömishäiriöitä ja ongelmia suhteiden rakentamisessa. Kysykää vaikka psykologeilta, mitä hallaa silloin tapahtui

Eipä ole tervejärkistä porukkaa suurin osa. Meitä 70-luvulla syntyneitä sanotaan terapiasukupolveksi, koska olemme ainut ikäluokka, jossa suurin osa jäi hoitoon 3 kk ikäisenä ja meillä on eniten ikäryhmässä masennusta, syömishäiriöitä ja ongelmia suhteiden rakentamisessa. Kysykää vaikka psykologeilta, mitä hallaa silloin tapahtui

Peesiä pukkaa.

Alkuperäinen kirjoittaja Stnan akat:

Kutakuinkin näin :)...tosin tähän sakkii ei siis kuulu ne, jotka kustantaa itse kotonaolemisensa säästöillä tai miehen tuloilla + kht. En missään nimessä hyväksy sossun tukia muussa kuin hätätapauksessa ja siksi aikaa, että saa oman taloutensa rullaamaan itse.

Alkuperäinen kirjoittaja aaa:

Peesiä pukkaa.

Jotain tutkimusta oliko heittää aiheesta?

Ihme ketjuja tää aihe kyllä aina saa aikaan :o Mitä väliä sillä on miten kukanenkin omassa elämässään tekee ? Tuskin kukaan kuitenkaan tietää kenenkään elämästä niin paljoa, että voisi sanoa päätöstä vääräksi :snotty: Minusta tässä asiassa jokaiselle pitää antaa vapaus tehdä kuten omassa elämässään on mahdollista. Minä ainakin menen töihin ä-loman loputtua =) enkä näe päätöstäni vääränä missään suhteessa. Jokainen tehköön kuten itselleen/perheelleen sopii :wave:

uu heh heh laitetaan nyt tääkin päiväkodin piikkiin :D Kyllä mä ihan vanhemmista hakisin niitä syitä jaja siitä kasvatuksen tasosta. Mä ainkin muistelen vaan hyvällä päiväkoti aikoja 70-80 luvulla silloin se ei ollut niin kiireistä kun nyt.

tänään meidän pk:ssa aloitti 8kk lapsi. samassa ryhmässä on kaikki alle 4-vuotiaat. varsinkin kohta 4v pojat on niin kovia riehumaan että pieni vauva jää siinä isossa ryhmässä ihan jälkoihin! ryhmä siis todella iso, hoitajia vähän ja sijaisia usein... miksi joku laittaa 8kk ikäisen pk:n? miksei perhepäivähoitoon tai kotiin omaa hoitajaa??? miksei pk:ssa voisi olla ikäraja, vaikka 1½-2v?

En ymmärrä moista päivähoitoa. Miksi 8 kk vauva on isojen ryhmässä? Kannatan ikärajaa päivähoitoon. Perhepäivähoitajiakin on moneen lähtöön, joten kyllä kotihoito on pienille parasta. Jos kotona on täyspäiset ja raittiit vanhemmat. Vanhemmillahan on mahdollisuus saada hoitovapaata, kunnes nuorin lapsi on 3-vuotias. Ja jos on ollut pitempään töissä, esim. isällä on mahdollisuus jäädä kotiin vuorotteluvapaalle. Lisäksi monella alalla on osa-aika ja viikonlopputöitä. Tai vanhemmat voivat vuorotella, jos työaikoja pystyy lomittamaan niin, että päivähoitoa ei tarvita.

Minua säälittää myös ne lapset, jotka kuskataan isovanhemmille viikonloppuisin ja lomilla hoitoon, raskaan päivähoitoviikon päälle. Vanhempien pitää kuulemma päästä rentoutumaan ja lapset ovat kotona vain tiellä. Autonnokka kohti mummolaa, kersat tiputetaan mummolan porraspäähän perjantai-iltana ja haetaan kotiin sunnuntaina. Missähän välissä ÄITI ja ISÄ viettävät aikaa lastensa kanssa? Mitä päässänne liikkuu vai liikkuuko mitään?

Alkuperäinen kirjoittaja Äitiliini:

En ymmärrä moista päivähoitoa. Miksi 8 kk vauva on isojen ryhmässä? Kannatan ikärajaa päivähoitoon. Perhepäivähoitajiakin on moneen lähtöön, joten kyllä kotihoito on pienille parasta. Jos kotona on täyspäiset ja raittiit vanhemmat. Vanhemmillahan on mahdollisuus saada hoitovapaata, kunnes nuorin lapsi on 3-vuotias. Ja jos on ollut pitempään töissä, esim. isällä on mahdollisuus jäädä kotiin vuorotteluvapaalle. Lisäksi monella alalla on osa-aika ja viikonlopputöitä. Tai vanhemmat voivat vuorotella, jos työaikoja pystyy lomittamaan niin, että päivähoitoa ei tarvita.

Minua säälittää myös ne lapset, jotka kuskataan isovanhemmille viikonloppuisin ja lomilla hoitoon, raskaan päivähoitoviikon päälle. Vanhempien pitää kuulemma päästä rentoutumaan ja lapset ovat kotona vain tiellä. Autonnokka kohti mummolaa, kersat tiputetaan mummolan porraspäähän perjantai-iltana ja haetaan kotiin sunnuntaina. Missähän välissä ÄITI ja ISÄ viettävät aikaa lastensa kanssa? Mitä päässänne liikkuu vai liikkuuko mitään?

Veikkasin että siksi on tossa ryhmässä koska on huhtikuu pieten ryhmä on täynnä ja tossa isompien ryhmässä on tilaa....

Tänään kuulin lauseen: ainoastaan hyvätuloisilla tai todella pienituloisilla on varaa hoitaa lapsensa kotona kolmevuotiaaksi.

Onhan se aika lailla totta. Hyvätuloisen pariskunnan työssäkäyvän puoliskon palkka riittää lainanlyhennykseen yms, ja tarpeeksi pienituloiset taas saavat hoitolisää, asumistukea, toimeentulotukeakin ehkä. Se on, taas kerran, keskiluokka jolla ei ole varaa hoitaa lapsiaan kotona, vaan lainanmaksuun yms tarvitaan molempien vanhempien työpanos :flower:

(ja turha alkaa mussuttamaan siitä, että lainanmaksua voi lykätä - se ei aina ole mahdollista, ja se asia on jo moneen kertaan tässä ketjussa todettu)

Yhteistyössä