Kyläkouluun vai keskustaan?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Kyläkouluun tietenkin.
Kouluissa on aina kiusaamsita, pienessä koulussa se huomataan aiemmin ja siihen voidaan puuttua helposti kun kaikki tuntee toisensa.
Opettajalla on aikaa sille oppilaille yksilöllisesti.

Alkuperäinen kirjoittaja Orion:
Kyläkoulu varmaan ihan kiva sillai että on kaikki tuttuja keskenään... Mutta sit jos sattuu opettaja olemaan vähä harva päästään tai muuten kehno, ni sitte menee kaikki opinnot huonosti koska sama opettaa useampia aineita. Isommissa kouluissa on enempi vaihtuvuutta opettajissa. (Toisaalta tietysti se voi olla miinuskin..)

Meillä on täällä "kyläkoulu" ja keskustan koulu, molemissa 1-2 lk on pääsääntöisesti vain yksi opettaja, poikkeuksena kyläkoulu jossa 3-4 opettaja opettaa kaikille uskontoa ja musiikkia, 5-6 opettaja taas liikuntaa ja 1-2 opettaja käsitöitä (englannin ja ruotsin opettaja tulee muualta )
Eli täällä kyläkoulussa on enemmän vaihtuvuutta opettajissa, kuin keskustassa jossa vasta 3 luokalla tulee uusi opettaja englannin myötä

Meillä on ainakin sen verran pieni kunta että harrastusten ja muiden vapaa-ajan toimintojen myötä on myös keskustan koululaiset tuttuja joten kaikki tuntee tai ainakin tietää toisensa kun yläaste alkaa

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Todennäköisesti kyläkoulu lakkautetaan kuitenkin muutaman vuoden sisällä. Saman tien keskustaan.

Siksihän nen juuri lakkautetaan kun ei ole oppilaita, jos kaikki kylältäkin pitää änkeä samaan looshiin muiden kanssa.

Ymmärrän sen, että oppilaana jossain vaiheessa voi tuntua siltä, että haluais sinne minne muutkin. Mutta niinhän lapset muutenkin haluaa "kun kaikki muutkin". Se ei ole syy!

Voi olla että siirtymä pienestä alakoulusta isoon yläkouluun voi olla rankka. Mutta rankkaa se on pienelle koululaisellekin mennä sinne isoon, missä kenties vielä on ne yläkoululaiset samassa talossa. Sitä ei vaan huomaakaan ennen kuin tossa siirtymässä miten kiva se pieni koulu on ollut! Eli hyvä, jos pienemmässä ympäristössä saa jatkaa tavallaan turvallisempaa lapsuuttaan. Siellä "isossa maailmassa" ehtii kulkea vielä ala-asteen jälkeenkin.

Oon ite käynyt ala-asteen pienessä 30 - 40 oppilaan kyläkoulussa. Opettajat olivat kokeineita, eli käytönnön koulutyössä käyttivät samoja menetelmiä kuin vuosikymmeniä sitten. Opet lähinnä odottelivat eläkkeelle pääsyä suojatyöpaikassaan. Koulukiusaamista ja syrjimistä ei tietenkään myönnetty. Vanhempainilloissa kuulemma ylistettiin lämmintä henkeä, ja varmasti se olikin totta opettajainhuoneessa. Oppilaiden oppimisvaikeuksille viitattiin kintaalla. Yhdysluokassamme oli oppilaita perheistä, joissa oli paljon erilaisia ongelmia. Kas, on niitä maallakin. Opettajilla ei ollut mitään eväitä tukea heitäkään. Listaa vois jatkaa loputtomiin.

Riippuu millainen keskustan koulu on? Jos se on liian iso koulu, isot luokat, huono henki, niin sitten ei.

Millaiset yhdysluokat kyläkoulussa on? Onko esim 3-6 luokka yhdessä? Onko pätevät opettajat?

Itse olen käynyt kyläkoulun 60 oppilaan koulussa ja ongelmana oli yhdysluokat (vaikkakin vain 2 luokkaa yhdessä, miten lie sujunee 3 tai 4 luokkkaa yhdessä kun kaksikin oli hankala), opettajien vaihtuvuus ja epäpätevyys, englannin opetus heikkotasoista (paljon jäljessä muita yläasteelle siirryttäessä). Sopeutuminen yläasteelle sujui hyvin, kun oli luokkakaverit joukossa. Silti tuntui, että isommasta koulusta tulleet olivat jotenkin ylemmällä tasolla, fiksumpia yms.

Alkuperäinen kirjoittaja ei ikinä!:
Oon ite käynyt ala-asteen pienessä 30 - 40 oppilaan kyläkoulussa. Opettajat olivat kokeineita, eli käytönnön koulutyössä käyttivät samoja menetelmiä kuin vuosikymmeniä sitten. Opet lähinnä odottelivat eläkkeelle pääsyä suojatyöpaikassaan. Koulukiusaamista ja syrjimistä ei tietenkään myönnetty. Vanhempainilloissa kuulemma ylistettiin lämmintä henkeä, ja varmasti se olikin totta opettajainhuoneessa. Oppilaiden oppimisvaikeuksille viitattiin kintaalla. Yhdysluokassamme oli oppilaita perheistä, joissa oli paljon erilaisia ongelmia. Kas, on niitä maallakin. Opettajilla ei ollut mitään eväitä tukea heitäkään. Listaa vois jatkaa loputtomiin.

Samoja kokemuksia etenkin tuo vanhakantaisuus. Itse sitä ei onneksi silloin oikein tajunnut, kun ei ollut paremmasta tietoa. Meillä oli kaksi vanhaa opea, jotka olivat opettaneet koulussa 30-40 vuotta ja kolmas opettaja vaihtui joka vuosi. Kiusaamista oli.

Nyt kaikki täällä tuntuu olettavan, että siellä kyläkoulussa olisi huonommat opettajat. Miksi näin? Ihan yhtä todennäköisesti "huono" opettaja voi olla siellä isossa kyläkoulussa. Ja alakoulussa yhä nykyäänkin 1 opettaja opettaa enemmistön aineista, oli sit maalla tai kaupungissa.

Mitä noihin uskontojuttuihin ym. tulee, niin ne samat ongelmat on kai muutenkin arjessa mukana, jos pienellä kylällä asuu! Pienessä yhteisössä jos haluaa asua, on todennäköistä, että naapurit tietää kaikki jutut jne.

ja paras koulukaverini oli siskoni... pikkuvelikin tuli vielä samaan kouluun pari vuotta myöhemmin.

Isoin miinus kyläkoululle:
Ujot ja hiljaiset lapset jäävät helposti ilman kavereita, jos esim. samalla luokalla on vain 1 - 2 oppilasta ja nekin eri sukupuolta. Ei kolmasluokkalainen välttämättä ala kaveriksi ekaluokkalaiselle, jos koulussa on jo omanikäisiä kavereita.

Alkuperäinen kirjoittaja ei ikinä!:

Pitkälti peesaan tätä. kokemuksena tuttavani lapsi joka olisi tarvinnut erityiskoulua jo ekalta luokalta asti, mutta siellä hän kyläkoulussa menee mukautetussaopetuksessa omilla kirjoilla muun luokan seassa. nyt neljännellä, kerran kerranneena. Suuremmassa koulussa tämä ei olisi mahdollista, opettajat, opot ym. puuttuisivat asiaan, mutta täällä ei olla niin tarkkoja kun vanhemmillekkin tämä käy paremmin kun hyvin, koska he eivät halua, että lapsi siirretään kouluun jossa olisi oppimisvaikeuksiin erikoistuneita ihmisiä. Hirvittää lapsen puolesta ylä-asteelle siirtyminen.

Mä ostin juuri talon ja yks hakukriteeri oli, että lähellä on pienempi kyläkoulu, johon kuopus aikanaan voi mennä. Tässä talossa se täytty.
Ehdottomasti kyläkoulu!
Kiusaamista ei ole käytännössä ollenkaan, luokat on rauhallisempia ja opetus yksilöllisempää.
Kahden teini-ikäisen äitinä voin tätä suositella, sillä mun isommat lapset ovat käyneet sekä kylä- että keskustan-koulua.

Laittaisin sinne jossa paremmat opetusvälineet ja tilat sekä monipuolisemmat oppimisen valinnat sekä opettajien ammattitaito.Ikävä kyllä yleensä isoissa kouluissa nämä kaikki on,kyläkouluissa harvoin tarjolla.

Mun mielestä enemmän riippuu koulusta, opettajista, koulumatkasata yms. kuin pelkästään siitä onko kyläkoulu vai keskustankoulu. Molempia kun löytyy niin erikokoisia ja eriasioihin painottuneita.

Varsinkin pienissä kyläkouluissa on hurjanpaljon eroja. Kannattaa ottaa selvää, mitä muut vanhemmat ovat tykänneet kyseisistä opettajista jne., jos kyläkoulussa on jo opettajilla huono yhteishenki, niin se ei voi olla vaikuttamatta lapsiin.

Meillä 2 lasta n. 60 oppilaan kyläkoulussa ja olen ollut tyytyväinen ja tyytyväisempi sen koulun tavoista kuin sen isomman, jossa esikoinen kävi 2 ensimmäistä vuotta.

Alkuperäinen kirjoittaja miuku:
Mä ostin juuri talon ja yks hakukriteeri oli, että lähellä on pienempi kyläkoulu, johon kuopus aikanaan voi mennä. Tässä talossa se täytty.
Ehdottomasti kyläkoulu!
Kiusaamista ei ole käytännössä ollenkaan, luokat on rauhallisempia ja opetus yksilöllisempää.
Kahden teini-ikäisen äitinä voin tätä suositella, sillä mun isommat lapset ovat käyneet sekä kylä- että keskustan-koulua.

Kyläkoulussa usein ei ole taloudellisesti varaa hankkia tietokoneita tarpeeksi ym nykyajan vempeleitä.Niissä yleensä myös pienet tilat joten esim.atk-luokkia,puutyöhuoneita ym ei ole. Usein myös opettajien paras ammattitaito menee isoihin kouluihin,koska ne tarjoaa opettajalle enemmän ammatillisesti kuin kyläkoulu.

Alkuperäinen kirjoittaja ei ikinä! lisää :
ja paras koulukaverini oli siskoni... pikkuvelikin tuli vielä samaan kouluun pari vuotta myöhemmin.

Isoin miinus kyläkoululle:
Ujot ja hiljaiset lapset jäävät helposti ilman kavereita, jos esim. samalla luokalla on vain 1 - 2 oppilasta ja nekin eri sukupuolta. Ei kolmasluokkalainen välttämättä ala kaveriksi ekaluokkalaiselle, jos koulussa on jo omanikäisiä kavereita.

Mun mielestä kyläkoulun yksi parhaita puolia on, että sielä lapset leikkivät keskenään luokka-asteista riippumatta. Meidän poikien koulussa ainakin tuntuu kaikki hyvin mahtuvan leikkeihin mukaan. Kivasti ottavat pojat peleihinsä mukaan myös meidän toista koulua käyvän esiluokkalaisenkin.

Ehdottomasti kyläkoulu!

Heh, niinhän sä luulet... Itseänikin on kiusattu kyläkoulussa, jos oman luokan parin tytön joukosta ei kaveria löytynyt, ei ollut rinnakkaisluokkia joista olisi samanmielinen ollut -> olin aina yksin. En omaa lastani laittaisi kyllä ikinä noin pieneen kouluun.

Alkuperäinen kirjoittaja Kylässä asuva:
Ehdottomasti kyläkoulu!

Kyläkoulussa usein ei ole taloudellisesti varaa hankkia tietokoneita tarpeeksi ym nykyajan vempeleitä.Niissä yleensä myös pienet tilat joten esim.atk-luokkia,puutyöhuoneita ym ei ole. Usein myös opettajien paras ammattitaito menee isoihin kouluihin,koska ne tarjoaa opettajalle enemmän ammatillisesti kuin kyläkoulu.

Mahtaako tuo päteä jossain lähellä pääkaupunkiseutua?
Kyllä täälläpäin (Satakunnassa) ainakin on erilliset tilat erikoisaineille sekä atk-laitteet.
Opettajina on sekä vanhempia, että nuoria opettajia.
Musta on kiva kun luokkakoot on pienempiä ja helpompi tehdä luontoretkiä, tutustumisia yms.
Isommatki tykkäs enemmän kyläkoulusta ja oppivat paremmin siellä. Nyt kun asuimme jonkin aikaa keskustassa, niin jatkuvasti jouduin auttamaan läksyissä ja tehtävissä kun eivät tunnilla olleet ymmärtäneet. Vauhti oli liian kovaa, eikä opettajilla ollut aikaa auttaa.. :/

Alkuperäinen kirjoittaja pehmix:
Ehdottomasti kyläkoulu!

Heh, niinhän sä luulet... Itseänikin on kiusattu kyläkoulussa, jos oman luokan parin tytön joukosta ei kaveria löytynyt, ei ollut rinnakkaisluokkia joista olisi samanmielinen ollut -> olin aina yksin. En omaa lastani laittaisi kyllä ikinä noin pieneen kouluun.

Mäkin olin kyläkoulussa, ei mua ole koskaan kiusattu enkä muista että ois muitakaan. Kaikki leikittiin yhdessä (tytöt ja pojat) polttopalloa, peiliä yms.
Lapsianikaan ei koskaan kiusattu kyläkoulussa, mutta kun siirtyivät keskustaan alko kiusaaminen heti.
Onneksi loppu nopeaan kun puutuin heti asiaan.

Meillä oli kiusaamista kyläkoulussa. Isolla yläasteella, jonne siirryin kyläkoulun jälkeen, en huomannut muuta kiusaamista kuin että kiusasimme opettajia.

Liikuntatiloja ei kyläkoulussa ollut ollenkaan. Oma poikani käy pientä 30-40 oppilaan koulua ja siellä ei voi tehdä puutöitä, kun tilat / laitteet eivät ole vaatimusten mukaiset. Oppilaat menevät puutyötunnille toiseen kouluun.

Koulu kohtaista sanon, nämä kaikki kyläkouluun kohdistuneet arvostelut eivät ainakaan meillä toteudu. Mulla on nyt kaksi kyläkoulussa ja kolmas oli tänään tutustumassa.
Todella pätevät opettajat ikähaarukalla 35-50 vuotta eli kokemusta löytyy yhdysluokista, koulussa on jonkun verran jakotunteja joten esim ykköset opiskelevat äidinkieltä ja matikkaa vain ykkösten kesken (ensi syksynä 11 oppilasta ), eng ja ruotsin opettaja tulee keskustasta ja opettaa vain yhtä luokkaa kerrallaan.
Koulussa on käsityöluokka, puutyöluokka, atk-luokka (2 vuotta sitten uudistettut koneet ).
Kahden ensimmäisen kohdalla ei ainakaan kiusaamista ole ollut.
Erityisopettaja käy 3xvko 3 tuntia kerralla joten sinnekin pääseen
Kunta järjestää taksi kuljetuksen iltapäiväkerhoon

Ylä-asteelle kun siirtyvät niin ylä-asteen opettajat kehuvat kilpaa näiden kyläkoululaisten valmiuksia sekä sitä että osaavat itsenäisesti opiskella ja hoitavat hommat kiitettävästi.

Ylä-asteen 9 luokan päätöstilaisuudessa stipendit menevät lähes kaikki näille kyläkoulun oppilaille (sattumaako?? )

Oppilaita koulussa on noin 60 eli keskimäärin 10 per luokka, voiko enää paremmin olla esim. ekaluokalla lukemaan ja laskemaan opetellaan 10 oppilaan voimin, kakkoset tulevat mukaan kun on liikuntaa, musiikkia, ympäristöoppia jne.

Yhteistyössä