Päiväkoti vai perhepäivähoito? miksi?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kiiraS
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja jep:
Vai että päiväkodissa hoitajat aina koulutettuja töihin :D Mun mies hyvä kun peruskoulun läpi päässyt ja tähän asti ainakin ollut päiväkodissa vakituisesti töissä.

Millä nimikkeellä? Meillä on LTOt ja lastenhoitajat erikseen, lisäksi on laitoshuoltaja joka auttaa myös pienten pukemisessa ja muussa vastaavassa. Onhan se vähän eri onko talonmiehenä vai erityislastentarhanopettajana... :D

Alkuperäinen kirjoittaja vierailija:
Alkuperäinen kirjoittaja hämmästynyt:
Ja perhepäivähoitajatko eivät ole koulutettuja? Miksi ei perhepäivähoitaja muka järjestäisi jokaiselle lapselle omaan ikäänsä sopivaa toimintaa ja ohjelmaa? Luuletko tosiaan että PPH:t vain kokkaa koko ajan eivätkä toimi lasten kanssa?

PPH:n koulutus on lyhyt ja sisältää paljon muutakin kuin varhaiskasvatusta. Pph on yksin lasten kanssa, ja ruoanlaiton ja jälkien siivouksen ohella menee paljon aikaa pelkkään perushoitoon, kuten vaipanvaihtoon ja vessattamiseen. Pph on yksin lasten kanssa, joten muiden toiminta keskeytyy kun yhdelle tulee pissahätä.

Eli päiväkoti on paljon parempi paikka kun esim. äiti kotona lasten kanssa? toihan on ihan kun puhuisit kotiäideistä

Alkuperäinen kirjoittaja Ekosysteemi:
onko 2v lyhyt aika? ja niin sisältää paljon muutakin. erityisruokavaliot, erityislasten hoito, lasten turvallisuus, terveys, sairaan lapsen hoito, pitkäaikaissairaan lapsen hoito. varhaiskasvatus jne.

2v työn ohella on vähän. Päiväkodissa varhaiskasvatuksesta vastaa yliopistosta tai AMK:sta valmistunut pedagogisia opintoja suorittanut ammattilainen.

varhaiskasvatuksesta vastaa koko päiväkodin henkilökunta. ja pph:lla on kelto tukena tuen tarpeen arvioinnissa ja tuen antamisen suunnittelussa ohessa perheen kanssa.aivan kuten päiväkodissakin. ei LTO ole mikään taikuri tai jumala siellä päiväkodissa. usein hänen aikansa menee ( valitettavasti ) hallinnollisissa tehtävissä ja suunnittelussa...jonka voi muuten tehdä kotonakin.

Alkuperäinen kirjoittaja Eräs:
Alkuperäinen kirjoittaja jep:
Vai että päiväkodissa hoitajat aina koulutettuja töihin :D Mun mies hyvä kun peruskoulun läpi päässyt ja tähän asti ainakin ollut päiväkodissa vakituisesti töissä.

Millä nimikkeellä? Meillä on LTOt ja lastenhoitajat erikseen, lisäksi on laitoshuoltaja joka auttaa myös pienten pukemisessa ja muussa vastaavassa. Onhan se vähän eri onko talonmiehenä vai erityislastentarhanopettajana... :D

Ihan lastenhoitajana siellä on.

huomasitko miinuksen listassani ???

Se miinus onkin todella iso miinus, sillä varahoitoon yhtäkkiä joutuminen ei ole parivuotiaalle pikkujuttu.

Syliin lapseni päiväkodissa parivuotias pääsee ensimmäisenä aamulla ja pitkin päivää. Usein hänen hiuksensakin on nätisti letitetty kun hänet haen, joten sylissä on kyllä istunut.

Ja minun tuntemani pph:t pitävät hyvin tarkkaan kiinni päiväuniajoista, koska se on ainoa hetki tauolle työpäivän aikana. Ihan ymmärrettävää, mutta joustoa ei kyllä tapahdu.

Päiväkodissa toimitaan pienryhmissä ja ohjelma on joka päivä erilainen. Retkilläkin käyvät. Tuntemani pph:t ulkoilevat aina siinä samassa puistossa. Niin ja nakkiruokaa oli kaverini lapsen pph:lla useamman kerran viikossa, samoin tonnikalaa ainakin kerran viikossa.

Miksi se toiminta täytyy keskeyttää jos jollekin tulee vessahätä? Vessassa avustamiseen menee aikaa minuutti-pari, sen aikaa muut lapset varmasti pärjäävät viereisessä huoneessa jatkaen tekemistään, (piirtämistä, nukkeleikkejä, kirjojen katselua ym.)

No minusta olisi huolestuttavaa, jos kolme parivuotiasta jätettäisiin keskenään toiseen huoneeseen kun hoitaja menee yhden kanssa vessaan. Päiväkodissa ei tapahdu sellaista. Kyllä siinä laulu- tai jumppahetki tai askartelutuokio aina häiriintyy.

Kovinkaan usein ensinnäkään pph:lla ei ole kolmea tai neljää parivuotiasta kerralla, kyllä siellä osa on isompiakin.

Entäs jos sinulla olisi vaikka 2 vuotiaat kolmoset, olisitko 24/7 niiden vieressä vahtimassa että kaikki menee täydellisesti? Kait sinunkin täytyisi välillä sitä ruokaa laittaa, siivota, käydä vessassa tmv.

Huonosti menee jos ei toisilleen tutut lapset osaa 2 minuuttia olla keskenään, aikuisen ollessa viereisessä huoneessa käymässä.
Kyllä minä ainakin omiin lapsiini sen verran luotan että ( 2 x 1v9kk ja 3v.) osaavat keskenään leikkiä ja olla silloin kun en itse ole ihan vieressä. Jos heille tulee asiaa, käyvät sen kyllä minulle ilmoittamassa tai pyytävät luokse.

no mulla on kokemuksia molemmista, eka oli päiväkodissa, jossa ei edes suuta ehditty ruan jälkeen pyhkimään. vaatteet oli niin likaiset ku haettiin hoidosta ettei kehdannut samalla reissulla kaupassa käydä ettei näy tuttuja, katttovat pitkään ku paskasissa vaatteissa kuljetaan. toka on perhepäivähoitajalla ja on aivan ihana paikka. aamulla on syliä kun viedään eikä jää yksinään itkemään kuin päiväkodissa, jossa monta tuli yhtäaikaa... ja onhan niitä vaikk mitä muutakin... meillä ainakin on ohjattua kerhoa lähes joka päivä, on liikuntakerhoa ja teatterikerhoa ja ihan kiva ku on myös päiviä että saavat vaan olla ja leikkiä ihan rauhassa tutussa kodinomaisessa ympäristössä ihanan tutun tädin kanssa.

huomasitko miinuksen listassani ???

Se miinus onkin todella iso miinus, sillä varahoitoon yhtäkkiä joutuminen ei ole parivuotiaalle pikkujuttu.

Syliin lapseni päiväkodissa parivuotias pääsee ensimmäisenä aamulla ja pitkin päivää. Usein hänen hiuksensakin on nätisti letitetty kun hänet haen, joten sylissä on kyllä istunut.

Ja minun tuntemani pph:t pitävät hyvin tarkkaan kiinni päiväuniajoista, koska se on ainoa hetki tauolle työpäivän aikana. Ihan ymmärrettävää, mutta joustoa ei kyllä tapahdu.

Päiväkodissa toimitaan pienryhmissä ja ohjelma on joka päivä erilainen. Retkilläkin käyvät. Tuntemani pph:t ulkoilevat aina siinä samassa puistossa. Niin ja nakkiruokaa oli kaverini lapsen pph:lla useamman kerran viikossa, samoin tonnikalaa ainakin kerran viikossa.

useimmiten se on pikkujuttu lapselle,mutta iso aikuiselle :xmas: . ja sun tuntemat pph:t kattavat taas kerran koko ammattikunnan niin ulkoilujen kuin ruokien osalta. ja pph voi nauttia kahvinsa aivan rauhassa kun hän joka ei nuku touhuaa hiljaisia leikkejä. ei ole ongelma muutakuin sinulle.

varhaiskasvatuksesta vastaa koko päiväkodin henkilökunta. ja pph:lla on kelto tukena tuen tarpeen arvioinnissa ja tuen antamisen suunnittelussa ohessa perheen kanssa.aivan kuten päiväkodissakin. ei LTO ole mikään taikuri tai jumala siellä päiväkodissa. usein hänen aikansa menee ( valitettavasti ) hallinnollisissa tehtävissä ja suunnittelussa...jonka voi muuten tehdä kotonakin.

Kyllä täällä LTO suunnittelee päiväohjelman rungon ja teeman, jonka ympärille koko vuoden toiminta rakennetaan. Hän myös ohjaa lastenhoitajia ja vastaa siitä, jos lapsi tarvitsee erityistä tukea jossain asiassa (tilapäisesti tai pidempiaikaisesti). Keltoon pph ottaa yhteyttä vasta kun on havainnut jotain ongelmaa eikä itse ole selvinnyt sen kanssa. LTO:lla on koulutus havaita ongelmat lapsen kehityksessä ajoissa ja hän voi puuttua niihin saman tien.

[quote="onnekas
Kovinkaan usein ensinnäkään pph:lla ei ole kolmea tai neljää parivuotiasta kerralla, kyllä siellä osa on isompiakin.

Entäs jos sinulla olisi vaikka 2 vuotiaat kolmoset, olisitko 24/7 niiden vieressä vahtimassa että kaikki menee täydellisesti? Kait sinunkin täytyisi välillä sitä ruokaa laittaa, siivota, käydä vessassa tmv.

Huonosti menee jos ei toisilleen tutut lapset osaa 2 minuuttia olla keskenään, aikuisen ollessa viereisessä huoneessa käymässä.
Kyllä minä ainakin omiin lapsiini sen verran luotan että ( 2 x 1v9kk ja 3v.) osaavat keskenään leikkiä ja olla silloin kun en itse ole ihan vieressä. Jos heille tulee asiaa, käyvät sen kyllä minulle ilmoittamassa tai pyytävät luokse.[/quote]

Täällä kyllä suurimmalla osalla lapset ovat syksyllä alle parivuotiaita. Seuraavana syksynä vanhemmat haluavatkin lapsensa jo päiväkotiin.

Omat lapset ovat omia lapsia, päivähoidossa ei hoitolapsia saa jättää hetkeksikään ilman valvontaa.

Alkuperäinen kirjoittaja onnekas:

Kyllä minä ainakin omiin lapsiini sen verran luotan että ( 2 x 1v9kk ja 3v.) osaavat keskenään leikkiä ja olla silloin kun en itse ole ihan vieressä. Jos heille tulee asiaa, käyvät sen kyllä minulle ilmoittamassa tai pyytävät luokse.

Täällä kyllä suurimmalla osalla lapset ovat syksyllä alle parivuotiaita. Seuraavana syksynä vanhemmat haluavatkin lapsensa jo päiväkotiin.

Omat lapset ovat omia lapsia, päivähoidossa ei hoitolapsia saa jättää hetkeksikään ilman valvontaa.

Kyllä täällä LTO suunnittelee päiväohjelman rungon ja teeman, jonka ympärille koko vuoden toiminta rakennetaan. Hän myös ohjaa lastenhoitajia ja vastaa siitä, jos lapsi tarvitsee erityistä tukea jossain asiassa (tilapäisesti tai pidempiaikaisesti). Keltoon pph ottaa yhteyttä vasta kun on havainnut jotain ongelmaa eikä itse ole selvinnyt sen kanssa. LTO:lla on koulutus havaita ongelmat lapsen kehityksessä ajoissa ja hän voi puuttua niihin saman tien.

kelto ottaa pph yhteyttä vähintään kaksi kertaa vuodessa ja kysyy ryhmän kuulumiset. pph voi ottaa keltoon yhteyttä AINA kun hänestä siltä tuntuu. oli huoli pieni tai iso. Sinun kannattaa perehtyä lasten kasvatukseen ja erityiseen tukeen. ei se ole mitään koppiterapiaa vaan arjen toiminnassa tehtävää lapsen tukemista. useat erityislapset sijoitetaan juurikin pph:lle

Alkuperäinen kirjoittaja korjaan lainauksen:
Alkuperäinen kirjoittaja onnekas:

Kerropa kuinka perhepäivähoitajan päivä menee jos lapsien vierestä ei saa poistua? onko hoitaja virtaamatta koko työpäivän ajan, vai kenties ottaako se vessaan kaikki lapset mukaansa? Entäpä ruuan laitto? ovatko kaikki 4 lasta siinä jaloissa kuuman hellan vieressa ruokaa laittaessa vai tilaako hoitaja kenties ruuat valmiina sitten jostain?
Nämäkin asiat täytyy ajatella järjen kanssa, eivät ne teidän pienet pirjopetterit rikki tai pilalle mene jos leikkihuoneessa tmv. leikkivät keskenään hoitajan välillä poistuessa juurikin vessaan, ruokaa tekemään tai kattamaan pöytää.

Alkuperäinen kirjoittaja RemppaEmppa:
Alkuperäinen kirjoittaja rew:
Päiväkotiin ilman muuta. Syitä ainakin:
- lastenhoitoon koulutettu henkilökunta

Nyt on pakko kysyä. Epäiletkö, että perhepäivähoitajat eivät ole mitenkään koulutettuja?

Nimim. Tuleva pph

se on katsos helppo huudella kun ei asiasta tiedä mitään. onnea valitsemallesi uralle :flower:

Alkuperäinen kirjoittaja RemppaEmppa:

Nyt on pakko kysyä. Epäiletkö, että perhepäivähoitajat eivät ole mitenkään koulutettuja?

Nimim. Tuleva pph

se on katsos helppo huudella kun ei asiasta tiedä mitään. onnea valitsemallesi uralle :flower:

Kiitos! Pph:n homma on ollut haaveeni pikkutytöstä asti. Olen käynyt 3vuoden koulutuksen alalle ja nyt lopultakin on mahdollisuus toteuttaa haave :)

Alkuperäinen kirjoittaja åboriginaali:
- useampia hoitajia, jos yhden kanssa ei niin synkkaa niin toisen kanssa menee paremmin
- kehittävää ja ikäkauteen sopivaa toimintaa lapsille
- hoitajien aika ei kulu ruuanlaitossa vaan toimivat lasten kanssa
- saa olla samassa hoitopaikassa eskarin päättymiseen asti
- oppii toimimaan isommassakin kaveriporukassa

Mä aattelin kirjoittaa jotain, mutta totean vaan että PEESI :). Samoja asioita oon ajatellut.

Ja perhepäivähoitajatko eivät ole koulutettuja? Miksi ei perhepäivähoitaja muka järjestäisi jokaiselle lapselle omaan ikäänsä sopivaa toimintaa ja ohjelmaa? Luuletko tosiaan että PPH:t vain kokkaa koko ajan eivätkä toimi lasten kanssa?

Harva PPH on lastentarhanopettajan pätevyyden omaava. Haluan varhaiskasvatusta lapsilleni, en pelkkää hoitoa.
Ja mä tiedän, että jos yhdellä aikuisella on 4 lasta hoidossa ja sama aikuinen tekee myös ruuat, siivoaa jäljet, yms niin se aika on väkisinkin lapsilta pois.

Meillä oli se ajatus,että alle 3-vuotias pph:lle ja yli sen menee päiväkotiin.Ihan sen takia,että alle 3-vuotiaalle mun mielestä sopii paremmin pieni ja tiivis sekä tuttu (ajan mittaan siis tuttu,ei saman tien...) ryhmä kuin iso pk-ryhmä.Ja mä en usko mitään hullujuttuja sen enempää perhepäivähoitajista kuin päiväkotienkaan hoitajsita vaan teen omat mielipiteeni tapaamisten perusteella ja sitten päätän,jätänkö lapseni tälle/tänne hoitoon vaiko en.

- useampia hoitajia, jos yhden kanssa ei niin synkkaa niin toisen kanssa menee paremmin

Mä aattelin kirjoittaa jotain, mutta totean vaan että PEESI :). Samoja asioita oon ajatellut.

Harva PPH on lastentarhanopettajan pätevyyden omaava. Haluan varhaiskasvatusta lapsilleni, en pelkkää hoitoa.
Ja mä tiedän, että jos yhdellä aikuisella on 4 lasta hoidossa ja sama aikuinen tekee myös ruuat, siivoaa jäljet, yms niin se aika on väkisinkin lapsilta pois.

Miksi et sitten itse kasvata lastasi??
jos sen tekisit, joutuisit sinäkin välillä jättämään lapsesi keskenään kun teet kotitöitä. Ja sehän taas ei käy. Eihän ne kullannuput voi millään olla ilman aikuisen ohjausta ja neuvontaa. Ei ihme että nyky lapset ja nuoret ovat niin saamattomia eivätkä osaa toimia yhtään yksin.

olen ollut yliopiston varhaiskasvatusluennolla jossa miespuoliset yliopisto-oppineet kehuivat pph:t lastenhoidon parhaimmiksi ammattilaisiksi.ja sanoivat myös että perhepäivähoito on paras mahdollinen hoitomuoto lapselle. ja tämä viimevuonna . sanoivat vielä,että kunnat voisivat käyttää perhepäivähoitajia kouluttamaan päiväkodin henkilökuntaa. tästä jokainen itseään arvostava pph voi olla ylpeä :flower:

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
älä oboorginaali höpötä ku et tiä mistä puhut

Tunnen aika monta pph:ta ja vain yksi on amk-tasoisesti koulutettu (sosionomi), muut lähihoitajia tai jotain pikku kursseja käyneitä.

Eikä ruoka itsestään pph:n pöytään tule, se asia tosin ei ole ollut ratkaiseva kun mietin hoitomuotoa omille lapsilleni, vaan ajattelin tuota koulutusta, useampaa läsnäolevaa aikuista ja varhaiskasvatusta.

Peesaan myöskin tätä.
Lisäksi:
- ei tarvitse kuskailla lasta varahoitoon, jos hoitaja sairastuu
-pph.lla ei välttämättä ole oman ikäistä leikkiiaveria lapselle, pk.ssa varmasti löytyy jokaiselle oman ikäinen kaveri.

Alkuperäinen kirjoittaja tota:
Miksi et sitten itse kasvata lastasi??
jos sen tekisit, joutuisit sinäkin välillä jättämään lapsesi keskenään kun teet kotitöitä. Ja sehän taas ei käy. Eihän ne kullannuput voi millään olla ilman aikuisen ohjausta ja neuvontaa. Ei ihme että nyky lapset ja nuoret ovat niin saamattomia eivätkä osaa toimia yhtään yksin.

Kasvatan kyllä lapsiani itse, mutten todellakaan halua olla vaan kotona...

Mielipidettä kysyttiin, mun valintani on monestakin syystä päiväkoti eikä pph, ja olen ollut valintaan tosi tyytyväinen. Joku toinen pitää sitten pph:ta parempana.

pph

lastenhoidon ammattilainen
yksillöllinen hoito
lapsen tarpeet huomioonottava ja lapsen rytmin huomioiva.
maistuva ruoka
kodinomainen
sama turvallinen aikuinen joka päivä
tiivis pienryhmä
joustavat ja monipuoliset päivät

-varahoito saattaa vaihtua

meidän lasten (entinen) ppfh:

lastenhoidon ammattilainen: ei koulutusta
yksilöllinen hoito: reps
lapsen tarpeet ja rytmit huomioiva: lapset eivät saaneet edes tuntia nukkua päiväunia, kun pph haki eskarilaista uniaikaan ja jonkun toisen lapsi haettiin niin aikaisin, että halusi kaikkien syövän välipalan hyvissä ajoin ennen tätä. Ehkäpä siis jonkun toisen lapsen rytmi huomioitiin, sääli vain, ettei meidän...
maistuva ruoka: no tässä meidänkin pph onnistui.
kodinomainen: yksi huone ja keittiö jonkun toisen ihmisen talosta
sama turvallinen aikuinen joka päivä: paitsi kun pph sairastaa tai sen alpset sairastaa tai se on lomalla jne. ja kun se ei ole turvallinen niin se sama natsi, jonka kanssa ei kemiat kohtaa joka päivä.
tiivis pienryhmä: jossa ei yhtään samanaikästä kaveria
joustavat ja monipuoliset päivät: yhtä rattaissa roikkumista kun eskarilaista kuskattiin ja laahauduttiin kilometrien päähän puistoon.

Varahoito oli onnistunut. Sinne sitten vaihdettiin. Päiväkotiin.

Yhteistyössä