Päiväkoti vai perhepäivähoito? miksi?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kiiraS
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja ohooh:
Kerropa kuinka perhepäivähoitajan päivä menee jos lapsien vierestä ei saa poistua? onko hoitaja virtaamatta koko työpäivän ajan, vai kenties ottaako se vessaan kaikki lapset mukaansa? Entäpä ruuan laitto? ovatko kaikki 4 lasta siinä jaloissa kuuman hellan vieressa ruokaa laittaessa vai tilaako hoitaja kenties ruuat valmiina sitten jostain?
Nämäkin asiat täytyy ajatella järjen kanssa, eivät ne teidän pienet pirjopetterit rikki tai pilalle mene jos leikkihuoneessa tmv. leikkivät keskenään hoitajan välillä poistuessa juurikin vessaan, ruokaa tekemään tai kattamaan pöytää.

En tiedä kuinka hoitaa. Päiväkodissa ei noita tilanteita tule, koska siellä on aina aikuisia lapsia varten. Lapsia ei jätetä koskaan keskenään.

Alkuperäinen kirjoittaja vierailija:
Alkuperäinen kirjoittaja ohooh:
Kerropa kuinka perhepäivähoitajan päivä menee jos lapsien vierestä ei saa poistua? onko hoitaja virtaamatta koko työpäivän ajan, vai kenties ottaako se vessaan kaikki lapset mukaansa? Entäpä ruuan laitto? ovatko kaikki 4 lasta siinä jaloissa kuuman hellan vieressa ruokaa laittaessa vai tilaako hoitaja kenties ruuat valmiina sitten jostain?
Nämäkin asiat täytyy ajatella järjen kanssa, eivät ne teidän pienet pirjopetterit rikki tai pilalle mene jos leikkihuoneessa tmv. leikkivät keskenään hoitajan välillä poistuessa juurikin vessaan, ruokaa tekemään tai kattamaan pöytää.

En tiedä kuinka hoitaa. Päiväkodissa ei noita tilanteita tule, koska siellä on aina aikuisia lapsia varten. Lapsia ei jätetä koskaan keskenään.

Mistäs tiedät?

Onko teidän alueillanne tosiaankin niin hyvä tilanne, että pystytte valitsemaan pph:n ja pk:n väliltä? Alueellamme vapautuu vuosittain mitätön määrä paikkoja kunnallisen perhepäivähoidon puolella eli on lähinnä teoreettista miettiä kumpi on parempi hoitomuoto.

Meille päiväkoti on ollut joka lapsen kohdalla ainoa vaihtoehto, olin suorastaan kauhuissani kun ensin tarjottiin pph:lle paikkaa :ashamed:
Meillä on kokemusta kolmesta eri päiväkodista ja kaikista vain positiivista sanottavaa =)

Plussia nuo aiemmin jo mainitut asiat. Lisäksi jos lapsella on joku erityistarve, on päiväkodissa isompi todennäköisyys saada siihen apua. Esim. mun lapsi käy kerran viikkossa LTO:n pitämässä " kielikerhossa " kielenkehittymisen tukemiseksi :)

Alkuperäinen kirjoittaja åboriginaali:
Kasvatan kyllä lapsiani itse, mutten todellakaan halua olla vaan kotona...

Mielipidettä kysyttiin, mun valintani on monestakin syystä päiväkoti eikä pph, ja olen ollut valintaan tosi tyytyväinen. Joku toinen pitää sitten pph:ta parempana.

sullahan oli lapset hoidossa jo aiemmin vaikka olit kotona. mikset kasvattanut itse silloin kokonaan?

Mun lapseni ovat jo aikuisia, mutta valitsin aikoinaan päiväkodin. Yksi keskeinen syy oli se, että mä tiesin aina, mihin seuraavana aamuna lapseni vien. Toinen syy oli se, että koska olin sallitut hoitovapaat kotona lasten kanssa, ehdin myös nähdä perhepäivähoitajia täällä alueella ulkoilemassa. Ja se ulkoilu oli pääasiassa sitä, että mentiin kauppaan, apteekkiin, postiin ja pankkiin sekä pph seisoi ostarilla rupattelemassa toisen pph:n kanssa. Ei pahemmin näkynyt leikkipuistoissa perhepäivähoidossa olevia lapsia. Kolmas syy oli se, että olisi ollut aika epätodennäköistä, että päiväkodin kaikki hoitajat olisivat olleet "huonoja", koska työyhteisössä kuitenkin jonkinlainen kontrolli toimi. Mun näkemykseeni silloin vaikutti kuitenkin se, että perhepäivähoito ei ollut vielä kovinkaan valvottua. Kuka tahansa saattoi ryhtyä perhepäivähoitajaksi, vaikka olisi vihannut lapsia tai sohvalla olisi maannut pph:n krapulaansa nukkuva ukko.

Meillä lapset oli pph:lla, mutta jos nyt saisin valita, niin menisivät päiväkotiin. Enemmän aktiviteetteja, joita meidän lapset olisi kaikesta päätelleen kaivannut, enemmän aikuisia vaikka ottamaan temperamenttisempi lapsi yksin käsittelyyn, kun raivarin saa. Lisäksi uskon, että vaikka päiväkodissa oltas viikko pakkasten vuoksi sisällä, niin siellä ei (kai) sentään kateltas vain jotain lasten elokuvia, joista pienempi kertos aina kotona, kuinka on pelottanut. :/

Päiväkoti.

Itse ollessani lasten kanssa kotona, näin pph:ia puidtossa sun muualla pyörimässä eikä kuva heistä ollut pelkästään positiivinen.
Ja musta on herkästi epäilyttävämpää kun paikalla on vain yksi aikuinen lasten kaa.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Mielipidettä kysyttiin, mun valintani on monestakin syystä päiväkoti eikä pph, ja olen ollut valintaan tosi tyytyväinen. Joku toinen pitää sitten pph:ta parempana.

sullahan oli lapset hoidossa jo aiemmin vaikka olit kotona. mikset kasvattanut itse silloin kokonaan?

Koska en ole sitä äitityyppiä, joka haluaa pitää lapset 24/7 vieressään vaikka väkisin, lasten edun uhallakin...en ole niin epävarma äitiydestäni että pidän päivähoitoa uhkana.

Alkuperäinen kirjoittaja hämmästynyt:
Miksi se toiminta täytyy keskeyttää jos jollekin tulee vessahätä? Vessassa avustamiseen menee aikaa minuutti-pari, sen aikaa muut lapset varmasti pärjäävät viereisessä huoneessa jatkaen tekemistään, (piirtämistä, nukkeleikkejä, kirjojen katselua ym.)

No minusta olisi huolestuttavaa, jos kolme parivuotiasta jätettäisiin keskenään toiseen huoneeseen kun hoitaja menee yhden kanssa vessaan. Päiväkodissa ei tapahdu sellaista. Kyllä siinä laulu- tai jumppahetki tai askartelutuokio aina häiriintyy.

Voi pyhä yksinkertaisuus! Jos lapsi on niin iso, että hänellä tulee vessahätä ja on pakko mennä vessaan niin ei se hoitaja sinne perässä mene! Eihän ne hoitajat päikkärissäkään lasten perässä vessassa kulje. Erityislapset sitten erikseeen, mutta heidät sijoitetaan useimmiten päiväkotiin.

Täällä meilläpäin pph:eiden toiminta on todella monipuolista. Järjestämme isolla porukalla retkiä, urheilukisoja, esityksiä ja käymme luistelemassa, hiihtämässä, puistoissa. Lapset nauttivat ja meillä on seuraa toisistamme eikä ole vaaraa, että lapset olisivat heitteillä =) Voisin sanoa, että toimintamme voittaa ihan 5-0 päiväkotien toiminnan! Lapset saavat monipuolisia kokemuskia lähimaastosta ja aina on eri paikka eivätkä lapset kyhjötä samassa ankeassa pk:n pihassa aamu- ja iltapäivää =)

Alkuperäinen kirjoittaja joo:
Voi pyhä yksinkertaisuus! Jos lapsi on niin iso, että hänellä tulee vessahätä ja on pakko mennä vessaan niin ei se hoitaja sinne perässä mene! Eihän ne hoitajat päikkärissäkään lasten perässä vessassa kulje. Erityislapset sitten erikseeen, mutta heidät sijoitetaan useimmiten päiväkotiin.

Minä en ole koskaan nähnyt pk:n pienten ryhmässä parivuotiasta yksin vessassa. Kyllä siellä on aina ollut hoitaja saattelemassa. Tarvitsevat vielä apua housujen ja käsienpesun kanssa ja potta pitää tyhjentää. Monesti parivuotias ilmoittaa vessahädästä vielä niin viiime tipassa, että kipittävät hoitajan kanssa kiireesti vessaan ja hoitaja auttaa housut (ja teippivaipan) alas, ettei tule vahinkoa.

Tämä ei kyllä pidä paikkaansa.

Ei pidäkään! Eräs ystäväni meni hakemaan lastaan kesken päivän pois hoidosta ja löysi pojan yksinään yhdestä huoneesta. hoitajia ei ollut missään! Nosti kyllä noottia pk:n johtajalle. Poika oli vajaa 2v.

En pidä pph:lle laittamista poissuljettuna, mutta meillä vuorohoidon tarve sanelee paljon. Lisäksi pakko sanoa, että leikkipuistossa jossa käydään, käy myös 3 pph-naista hoitolapsineen(ovat hieman vanhempia) ja ovat valitettavasti aika välipitämättömiä lapsia kohtaan ja tupakoivat puistossa, tms. TIEDÄN että he ovat vain jäävuoren huippu mutta mielikuvat jäävät valitettavasti kytemään mieleen :/ Itse olen lapsena ollut pk:ssa ja sieltä jäi aivan mahtavat muistot tähänkin päivään asti.

Meidän tytär ollut 1,5 vuotta perhepäivähoidossa ja voin vain suositella.Ainakin meidän tytön hoitaja on aivan upea ja järjestää paljon lapsille erilaista ja opettevaista tekemistä sekä omaa todella hyvät vuorovaikutustaidot :)

Koska en ole sitä äitityyppiä, joka haluaa pitää lapset 24/7 vieressään vaikka väkisin, lasten edun uhallakin...en ole niin epävarma äitiydestäni että pidän päivähoitoa uhkana.

Juu, toki eri asia jos lasten edun mukaista on olla päiväkodissa.

Juu, toki eri asia jos lasten edun mukaista on olla päiväkodissa.

Minä pidän varhaiskasvatusta ja ikätovereiden seuraa hyvin tärkeänä yli 3 v lapselle, ja siksi esikoinen oli osa-aikaisessa hoidossa aikoinaan. Kuopuksen hoidossaolon jatkamista taas suositeltiin neurologin yms taholta, joten hänkin jatkoi osa-aikaisena vaikka jäinkin kotiin yhden 6 kk kurssin loputtua.

Alkuperäinen kirjoittaja Eräs:
Pk, syistä joita edellä on jo lueteltu. Lisäksi:
- jos on hoitaja tai sen lapsi kipeänä lapsi pääsee silti tuttuun paikkaan.
- ulkoilu tapahtuu turvallisissa olosuhteissa, ei kävellä pitkin poikin kuntaa vilkkaitten autoteitten vieressä
- enemmän valvovia silmiä, kukaan ei tiedä mitä siellä pph:n seinien sisällä tapahtuu.

Mitä me ollaan katseltu meidän puistossa paikallisia pph:a niin siellä ne juoruaa keskenään ja kersat saa tehdä ihan mitä vaan keskenään. Juuri mihinkään eivät puutu, töniä saa, roikkua vaarallisesti korkealla ym. Toki hyviäkin pph:a epäilemättä on ja huonoja päiväkoteja, mutta mun valinta on ehdottomasti pk omille lapsilleni.

näin.

mutta ryhmäperhepäivähoitoon veisin, jos olisi vaihtoehtona ison päiväkodin rinnalla..

Alkuperäinen kirjoittaja hmm:
näin.

mutta ryhmäperhepäivähoitoon veisin, jos olisi vaihtoehtona ison päiväkodin rinnalla..

Täällä siirrettiin ryhmikseen se pph, josta tuli paljon valituksia. Esimies ilmeisesti ajatteli että parempi kun hänen touhujaan valvotaan jatkuvasti. En silti haluaisi lastani samaan paikkaan hoitoon kuin missä tämä hoitaja on.

Alkuperäinen kirjoittaja hmm:
näin.

Täällä siirrettiin ryhmikseen se pph, josta tuli paljon valituksia. Esimies ilmeisesti ajatteli että parempi kun hänen touhujaan valvotaan jatkuvasti. En silti haluaisi lastani samaan paikkaan hoitoon kuin missä tämä hoitaja on.

no en minäkään kyllä tuollaisessa tapauksessa, jos tietäisin, että hlöstä on paljon valituksia.

Lapsi päiväkotiin vai perhepäivähoitoon? Olen itse pphoitaja ja meillä on nykyisin hyvä ja ommatillinen koulutus.jatkuvia kuukausi kokouksia ja luentoja eri aiheista. työ on vaativaa ja vastuullista. teemme samoja töitä kuin päiväkodissa mutta pienemmällä ryhmllä.
mielestäni molemmat vaihtoehdot ovat hyviä.

Yhteistyössä