Kylässä vauva joi itse maitoa pullostaan

  • Viestiketjun aloittaja hipsakka
  • Ensimmäinen viesti
Pin
V

Eikö pullo tai nokkamuki kaadu sänkyyn lapsen nukahtaessa ja valuta maitoa pitkin patjoja? Toisaalta taas jos vanhempi on siinä vieressä, eikö lasta voi pitää sylissä ja antaa läheisyyttä? Nyt kuitenkin tajuan sen miksi sanotaan ettei pulloruokitut lapset saa samaa läheisyyttä kuin imetetyt. Kaikkea sitä oppii.
Niin siis lapsi on pian 2v, imetin vuoden ikään asti. Lapsi on nyt siirtynyt omaan (sivuvaunu sängyssämme kiinni)sänkyyn perhepedistä ja tämä rutiini otettiin käyttöön sen toimivuuden vuoksi. Tätä ennen pussaillaan, halaillaan ja lapsi sylissä lukee kanssani tai isänsä kanssa iltasadun, sitten juo maitonsa jossa on sellainen tippalukko ettei valu mihinkään, sitten antaa pullon ja vielä pusut ja vilkutukset. Muut maidot juo yleensä sylissä, ei ruuan kanssa pöydässä kuten tietääkseni suurin osa tuon ikäisistä. Syö ruokansakin usein sylissä ja on muutenkin paljon sylissä, kantelen liinassa pienemmät matkat jne. En usko että lapseni nyt melkein parivuotiaana itsekseen lasillisen maitoa juovana menettää julmasti läheisyyttä, vai miltä kuulostaa? :D

Hyvä yritys siis... kaikkea sitä kuuleekin.
 
"Miu"
Kysyitkö onko tuo heillä joka iltainen rutiini?
Vai toimivatko noin vain siksi että satuitte olemaan kylässä?

Meillä normaalisti iltamaito annettiin tuon ikäisenä sylissä iltatoimien päätteeksi, mutta aina silloin tällöin nukkumaanmenoaikana vieraat eivät vaan tajunnut vihjeestä että alkaisi oolla kotiin lähdön aika ja pitäisi iltapuuhiin päästä, niin joskus toimittiin myös noin (joskin ovi jäi raolleen) kun en kehdannut tunniksi hävitä makkariin ja jättää vieraita istumaan olkkariin itsekseen...
 
Totuutta peliin
Lapsi tarvitsee läheisyyttä ja imetys on yksi keino antaa läheisyyttä. Toki läheisyyttä pitää antaa muulloinkin. Moni tuntee syyllisyyttä sen vuoksi, ettei voi imettää. Sen vuoksi on tärkeää huomata, ettei pulloruokinta sulje pois läheisyyden antamista.

Lue väestöliiton pullonpyörittäjän opas, niin saat asiasta lisätietoa.
Siis mitä lisätietoa mun pitäisi etsiä kun olen onnistunut antamaan lapselle läheisyyttä ja rakkautta pulloruokinnasta huolimatta? Ja lapsi on jo 12-vuotias joka rakastaa äitiään pulloruokinnasta huolimatta.

Mua vain niin tympii kun jotkut olettaa ettei pulloruokitut vauvat saa läheisyyttä ja tehdään muitakin typeriä oletuksia ilman oikeaa tietoa.
 
kantelet liinassa parivuotiasta?? miten sun selkä kestää :O ei siis millään pahalla, ihan pakko kysyä, liittyy taas tosi hyvin aiheeseen :D
Niin siis lapsi on pian 2v, imetin vuoden ikään asti. Lapsi on nyt siirtynyt omaan (sivuvaunu sängyssämme kiinni)sänkyyn perhepedistä ja tämä rutiini otettiin käyttöön sen toimivuuden vuoksi. Tätä ennen pussaillaan, halaillaan ja lapsi sylissä lukee kanssani tai isänsä kanssa iltasadun, sitten juo maitonsa jossa on sellainen tippalukko ettei valu mihinkään, sitten antaa pullon ja vielä pusut ja vilkutukset. Muut maidot juo yleensä sylissä, ei ruuan kanssa pöydässä kuten tietääkseni suurin osa tuon ikäisistä. Syö ruokansakin usein sylissä ja on muutenkin paljon sylissä, kantelen liinassa pienemmät matkat jne. En usko että lapseni nyt melkein parivuotiaana itsekseen lasillisen maitoa juovana menettää julmasti läheisyyttä, vai miltä kuulostaa? :D

Hyvä yritys siis... kaikkea sitä kuuleekin.
 
"jen"
Me annettiin 7-> 10kk maito sänkyyn ja sinne nukahti. Sitten lopetettiin antaminen ja menee iltapalan jälkeen nukkumaan ilman pulloa. Helppoa. Molempien lapsien kanssa näin. 7kk lopetin imettämisen.
 
Pin
kantelet liinassa parivuotiasta?? miten sun selkä kestää :O ei siis millään pahalla, ihan pakko kysyä, liittyy taas tosi hyvin aiheeseen :D
Ilmeisesti hyvin. :D En mä pitkiä matkoja, mutta jotain kauppareissuja lähikaupoille tai läheiseen puistoon mihin on ehkä 500m suunta. Olen kantanut tuota aina niin paljon ja pitkään, että pikkuhiljaa jotkut tietyt lihakset varmaan kehittyneet eikä se tunnu juuri missään, liinalla saa aika kivasti tasattua painoa ja vähän muuteltua jos alkaa tuntua jossain kohtaa, pidemmillä matkoilla alkaa kyllä hartioissa tuntua.

Juu liittyy aiheeseen :whistle:
 
  • Tykkää
Reactions: Irski
vierestä
V

Eikö pullo tai nokkamuki kaadu sänkyyn lapsen nukahtaessa ja valuta maitoa pitkin patjoja? Toisaalta taas jos vanhempi on siinä vieressä, eikö lasta voi pitää sylissä ja antaa läheisyyttä? Nyt kuitenkin tajuan sen miksi sanotaan ettei pulloruokitut lapset saa samaa läheisyyttä kuin imetetyt. Kaikkea sitä oppii.
Eikös sun syyllistäminen ole yhtä tyhmän kuuloista kun jos pin syyllistäisi sua siitä että 2-vuotias lapsesi syö syöttötuolissa yhden kerran enemmän päivässä. Sylissäkin voi syödä ja antaa läheisyyttä. Onko tämä oikeesti asia josta kannattaa alkaa tappelemaan? Muutama minuutti päivässä toinen toimii eri tavalla koska se toimii hyvin. Siinäkö on aihetta?
 
-.-
Täällä sitä taas äidit pätee ja kiillottelee sädekehiään kun kuvittelevat olevansa parempia äitejä kuin toiset :D

Mikä teitä äitejä oikein vaivaa? Miksei voi vaan toimia parhaaksi näkemällään tavalla ja antaa toisten tehdä samoin?
 
noo se kuuluu palstan henkeen, että jos aloitus koskee vaikkapa kukkien istutusta, niin jo toisella sivulla varmasti puhutaan makkarakeiton epäterveellisyydestä...
Ilmeisesti hyvin. :D En mä pitkiä matkoja, mutta jotain kauppareissuja lähikaupoille tai läheiseen puistoon mihin on ehkä 500m suunta. Olen kantanut tuota aina niin paljon ja pitkään, että pikkuhiljaa jotkut tietyt lihakset varmaan kehittyneet eikä se tunnu juuri missään, liinalla saa aika kivasti tasattua painoa ja vähän muuteltua jos alkaa tuntua jossain kohtaa, pidemmillä matkoilla alkaa kyllä hartioissa tuntua.

Juu liittyy aiheeseen :whistle:
 
  • Tykkää
Reactions: Pin
niin ja täällä ilmottautuu oikein superpaskaäiti; otin pullon pois jo 1v tytöltä, ennenku sen oma tahto oli liian voimakas. yhtenä päivänä vaan laitoin päikkäreille, ilman pulloa. sinne jäi makaamaan ja nukahti ihan rauhassa!! se on paljon haastavampaa jo kaksvuotiaan kanssa, kun ymmärtää jo saavutetut etuudet ja että niistä pitäisi siis luopua!!! joku puhuu siitä, että pullo tuo turvaa.. miksei voida pienestä pitäen pitää unikaverina jotain tiettyä pehmolelua, siihen lapsi kiintyisi ilman vaaraa karieksesta :D plus nyt tämän nykyisen 3kk vanhan pojanpalleron kanssa on väliin niin vaikeaa saada syömään, edes pullosta, että kyllä, syötän välillä ihan sitteriin sen! väliin kiemurtaa sylissä niin ettei saa syötyä ja hermostuu näes :/ ehkä se mun syli on sille jo niin vieras paikka, ettei halua olla siinä :D:D:D???
 
Vierass
Siis mitä lisätietoa mun pitäisi etsiä kun olen onnistunut antamaan lapselle läheisyyttä ja rakkautta pulloruokinnasta huolimatta? Ja lapsi on jo 12-vuotias joka rakastaa äitiään pulloruokinnasta huolimatta.

Mua vain niin tympii kun jotkut olettaa ettei pulloruokitut vauvat saa läheisyyttä ja tehdään muitakin typeriä oletuksia ilman oikeaa tietoa.
No ei ole mikään pakko lukea! Kyselit vain, että miksi aina puhutaan imetyksestä ja läheisyydestä. Pulloruokintaan on mahdollista saada saman läheisyys. Jos haluat tietää aiheesta enemmän, niin siitä voi lukea tuosta Väestöliiton oppaasta. Jos et halua, niin älä lue.
 
"Jenis"
Meillä ei ole joutu maitoa makuultaan kuin tissistä - korvike ei ole hyväksi hampaille jos hampaita ei pestä juomisen jälkeen, pullosta sitä tulee niin vauhdilla että altistaa korvatulehduksille, ja muutenkin ajatus vauvasta yksinään pinniksessä sen pullon kanssa on surullinen.
 
AV-mamma
Nyt jatkan tuota off topiccia: 2-vuotiasta voi kantaa oikein hyvin! Mä kannoin viimeisen kerran esikoistani Manducassa, kun hän oli jo täyttänyt 2. Sitten piti lopettaa, kun olin raskaana, eikä selkä tykännyt. Mulla on selässä kantaminen muutenkin vaikeaa, etupuolella kantaminen on onnistunut ongelmitta, mutta 2-vuotiaana lapsi ei enää oikein innostunut siitä, eikä se niissä tilanteissa, joissa Manducaa käytettiin (lenkit semmoisessa maastossa, jossa rattaita ei voinut ottaa mukaan ja lapsen kanssa käveleminen olisi ollut auttamattoman hidasta), olisi ollut paras mahdollinen kantoasento.

Teimme pienen ulkomaanmatkan, kun lapsi oli 1 v 9 kk, ja sillä reissulla Manduca oli mitä kätevin. Olimme aika myöhään perillä ja lapsi nukkui autuaasti siinä mun sylissä metro- ja bussimatkat.

Lapsi on nyt kolmen ja voisin kokeilla kantaa häntä joskus vieläkin ihan huvikseni, mutta mun selkä on raskaudesta niin tärviöllä, että puolivuotias vauva on tällä hetkellä just sopiva kannettava!
 
"heta"
Eräs tuttu tuumasi samoin ja jätti vauvan hoitamaan oman ruokailunsa tuttipullosta. En tiedä kuinka pitkäksi ajaksi, mutta palatessaan edessä oli joka tapauksessa eloton lapsi. Jäi henkiin, mutta elinikäisen aivovaurion kanssa.
Kuulostaa järkyttävältä, mutta tulee mieleen, että onko lapsella ollut jo ennestään jotain vikaa tai saiko hän jonkin kohtauksen. Tietenkään pikkuvauvaa ei pidä jättää yksin eikä sellainen nyt osaisi edes itse pidellä pulloa. Meidän lapsi on kuitenkin sen verran toimelias, että jos pullo tai mikä tahansa häntä jotenkin häiritsisi, niin hän heittäisi sen pois. On vaikea kuvitella, että normaali lapsi vain jatkaisi juomista, vaikka olisi tukehtumassa.

Ennen lapseni syntymää pelkäsin, että hän tukehtuisi naama patjaan päin, kuten kovasti yritettiin ihmisiä tällä pelotella. Tietenkään häntä ei laitettu nukkumaan vatsalleen. Hän kuitenkin osasi jo hyvin pienenä hiukan kannatella päätään ja kääntää sitä. Lukuisista samantapaisista tilanteista olen päätellyt, että olen ollut turhaan huolissani ja vaikka hän on pieni ja hänellä ei vielä kovasti järkeä päässään olekaan, niin eloonjäämisvietti on vahva :)
 
"..."
Täällä sitä taas äidit pätee ja kiillottelee sädekehiään kun kuvittelevat olevansa parempia äitejä kuin toiset :D

Mikä teitä äitejä oikein vaivaa? Miksei voi vaan toimia parhaaksi näkemällään tavalla ja antaa toisten tehdä samoin?
Oon niin samaa mieltä. Tää asia ihmetyttää joka kerta, kun tälle palstalle eksyn.

Tällä palstalla ollaan sitä mieltä, että imetys on hyvän äidin merkki ja palstan mukaan imetys onnistuu _aina_. Jos ei onnistu, niin kyse on vain huonosta äidistä.

Mun lapseni olisi kuollut ilman lisämaitoa. Ja läheisyyttä ei ole lapselta tän viiden vuoden aikana puuttunut, vaan kaiken huomion on saanut kyllä. Pullosta huolimatta. Ja alle vuoden ikäisenä on juonut monet kerrat ihan itse pullosta ja nokkamukista, samoin muu ruokailu on tapahtunut syöttötuolissa, ei sylissä.
 
Oisku ejk
Alkuperäinen kirjoittaja vierestä;30599872:
Eikös sun syyllistäminen ole yhtä tyhmän kuuloista kun jos pin syyllistäisi sua siitä että 2-vuotias lapsesi syö syöttötuolissa yhden kerran enemmän päivässä. Sylissäkin voi syödä ja antaa läheisyyttä. Onko tämä oikeesti asia josta kannattaa alkaa tappelemaan? Muutama minuutti päivässä toinen toimii eri tavalla koska se toimii hyvin. Siinäkö on aihetta?
Sun käsitys syyllistämisestä ja tappelusta on melkoisen huvittava :D Sori nyt että ihan tyhmyyttäni kysyin. Olen aina ihmetellyt miksi väitetään ettei pulloruokitut lapset muka saa läheisyyttä, edellispäivänä taisin lukea viimeksi lehdestä asiasta.
Siksi ihan kysyin kun itsellä tuollainen ei ole tullut mieleen. Se vaan kuulostaa omaan korvaan hankalalta. Lykätään vauva sänkyyn ja pullo perään, sitten mennään kiskomaan taas vauva sieltä pois ja peseen hampaat ja vauva takaisin sänkyyn. Mutta jos se on jollekin helpompi niin siitä vaan.
 
yks äiti vaan
Imetyksen etuihin voidaan lisätä vieroittamisen helppous. Ei mitään ongelmaa vieroittaa unimaidoista ja yösyönnistä imetetty 1v -1.5 v. Mutta pullolapset ne näyttää järkiään elävän pullon kanssa vielä reilusti kaksivuotiaiksi. Tekee varmasti hampaille tosi hyvää lussuttaa nukkumaan mennessä maitoa joka ilta...
 
Totuutta peliin
Alkuperäinen kirjoittaja yks äiti vaan;30602133:
Imetyksen etuihin voidaan lisätä vieroittamisen helppous. Ei mitään ongelmaa vieroittaa unimaidoista ja yösyönnistä imetetty 1v -1.5 v. Mutta pullolapset ne näyttää järkiään elävän pullon kanssa vielä reilusti kaksivuotiaiksi. Tekee varmasti hampaille tosi hyvää lussuttaa nukkumaan mennessä maitoa joka ilta...
Miksi luulet kaikkien pullovauvojen saavan yöpullon? Tai että pulloa käytetään pitkälle yli 2-vuotiaaksi? Meillä annettiin iltapala ja sen jälkeen maito, sen jälkeen lapsi vasta sänkyyn hampaiden pesun jälkeen. Pullo jäi pois 2v. 1kk ikäisenä.

Onhan niitä sellaisiakin lapsia jotka roikkuvat tissillä pitkälle yli 3-vuotiaaksi. Ei sekään nyt ihan fiksuinta ole.
 
oivoi
ihme touhua.. ja ihme jeesustelua.
voin omasta puolestani sanoa, että vanhin lapseni 12v ei saanut rintamaitoa, ainoastaan aluksi pumpattua pullosta, toinen lapseni 4kk nyt, ei myöskään ole tissillä ollut. molemmat lapset siis pulloruokinnalla, ja joo, vanhempi lapsi rakastaa mua yli kaiken silti ja tämä pikkukakkonenki osaa jo ihan itse pidellä pulloa käsillä, yleensä annan sitterissä ruuan, koska venkoilee sylissä niin terhakkaasti, että ei osaa keskittyä :) yleensä myös nukahtaa pullo suussa päikkäreille ja yöunille, pullon otan poies kun tiiän ettei enää herää :)
ja tosta läheisyydestä..mä voin olla ehkä kylmä äiti ku olen sitä mieltä, että ruokailu on ruokailu, ja toki autan lasta niissä, mutta kun huomaan että lapsi osaa itsekkin esim pulloa pitää, niin annan pitää ja tällä tavoin kannustan lasta oppimassaan taidossa, en laiskuuttani.mulla on aikaa antaa huomiota, hellyyttä, läheisyyttä ja rakkautta ihan muinakin aikoina, :)
 
Kuningatarherukka
Mä en ole ikinä ymmärtänyt tota iltapulloa. Meillä ei lapsi ole ku tissille nukahtanut ihan pienenä.
Illalla annetaan kunnon iltapala ja hampaiden pesun jälkeen sänkyyn. Tuttia käyttää ja se riittää. Hyvät rutiinit auttaa ettei tartte sitä pulloa antaa enään kun kiinteälle on oppinut. Meillä ei ole lapsi pulloa ottanut sänkyyn 8kk jälkeen.
 
kukintavallaan
Nyt epäilemättä paskamyrsky nuosee...
Pulloruokittu lapseni vieroitettiin yösyömisestä jo 7kk ja pullo pois noin vuoden ikäisenä. Tutti lähti 2,5vuotiaana.
Nämä on taas kerran niitä asioita joissa on huomiotava myös vanhemma/vanhempien voimavarat.

Ja mitä tulee pulloon sängyssä, en uskaltanut yksin jättää ja uskon, että aloittajan mainitsema perhe varmasti on valvonut tilannetta suorasti tai epäsuorasti.
 
Pin
Mä en ole ikinä ymmärtänyt tota iltapulloa. Meillä ei lapsi ole ku tissille nukahtanut ihan pienenä.
Illalla annetaan kunnon iltapala ja hampaiden pesun jälkeen sänkyyn. Tuttia käyttää ja se riittää. Hyvät rutiinit auttaa ettei tartte sitä pulloa antaa enään kun kiinteälle on oppinut. Meillä ei ole lapsi pulloa ottanut sänkyyn 8kk jälkeen.
No on kyllä aika suppea ymmärrys jos tällainenkin asia jää sen ulottumattomiin. Joku ei näe syytä poistaa iltapulloa eikä sitten tee sitä, oooh miten voi olla, en tajua.
Tutti!? Miksi kukaan käyttäisi tuttia lapsella? En ole ikinä ymmärtänyt tuttia, enkä kolmevuotiaan yövaippaa, enkä perunan antamista lapselle enkä myöskään sinisellä autolla ajavia! Miten ihmeellistä.

Sori pakko vähän vitsailla, välillä vähän huvittaa nämä "en ymmärrä..."-jutut tällaisissa asioissa. :D
 

Yhteistyössä