Kylässä vauva joi itse maitoa pullostaan

  • Viestiketjun aloittaja hipsakka
  • Ensimmäinen viesti
hipsakka
Kävin viikonloppuna kylässä tuttavieni luona. Minua jäi ihmetyttämään eräs tilanne. Kun tuli 1-vuotiaan nukkumaanmenoaika, hänet vietiin pinnasänkyyn ja hänelle annettiin maitopullo. Ovi suljettiin ja lapsi jäi sinne itsekseen juomaan maitoa. Huutoa ei kuulunut, nukahti helposti. Ei kai siinä sitten mitään pahaa ole? Onko teillä muilla tällainen tapa?
 
joku muu
Juu ja osaa myöskin tukehtua siihen.
Montakohan lasta on muka tukehtunut unimaitoon?! Empä oikein usko tuon mahdollisuuteen, jos vanhemmilla itkuhälytin käytössä, eli kuulolla olevat.

Meillä juurikin noin kävi 1v nukkumaan ja nuorempanakin jo. Nyt pian 2v ja maito vaihdettu veteen kuukausia sitten. Tiedän että pullosta pitäisi luopua, mutta kun se tuo lapselle niin suurta turvaa. Kamalalta tuntuu. Meillä ei siis tutti ole ollut käytössä vauvana kunnolla ollenkaa ja 7kk iässä jätti kokonaan pois.
 
Montakohan lasta on muka tukehtunut unimaitoon?! Empä oikein usko tuon mahdollisuuteen, jos vanhemmilla itkuhälytin käytössä, eli kuulolla olevat.
Eräs tuttu tuumasi samoin ja jätti vauvan hoitamaan oman ruokailunsa tuttipullosta. En tiedä kuinka pitkäksi ajaksi, mutta palatessaan edessä oli joka tapauksessa eloton lapsi. Jäi henkiin, mutta elinikäisen aivovaurion kanssa.
 
Mä en ole koskaan ymmärtänyt miksi sängyssä pitäisi syödä tai juoda. Me annettiin unimaidot sylissä myös silloin kun oli pullo käytössä ja siitä nukkumaan. Voisko joku valaista mulle tätä miksi pullo lykätään sänkyyn vauvan mukana?
 
Vauvoja ja taaperoita
Mä en ole koskaan ymmärtänyt miksi sängyssä pitäisi syödä tai juoda. Me annettiin unimaidot sylissä myös silloin kun oli pullo käytössä ja siitä nukkumaan. Voisko joku valaista mulle tätä miksi pullo lykätään sänkyyn vauvan mukana?
Meillä vauva ei muuten rauhoittunut sänkyyn enkä viitsinyt toista suotta kiusata. Maidon juotuaan taas nukahti heti.
 
vieraas
Mua ei siis sinällään säälitä pullosta juovat vauvat, mutta se jotenkin säälittää kun sille vauvalle annetaan se pullo itselleen, johonkin sitterin tai sänkyyn. Kun läheisyyttä se vauva kaipaa ja vaikkei imetä, niin voishan sen pullosta syöttämisen hiotaa aina sylissä.

Tosin, kyllä musta yksi vuotias voi juoda sen maidon ruuan yhteydessä pöydässä pullosta tarvittaessa, mutta ei kai sitä sänkyyn yksin tuttipullon kanssa silti tarvii laittaa.
 
Vauvoja, taaperoita
Mua ei siis sinällään säälitä pullosta juovat vauvat, mutta se jotenkin säälittää kun sille vauvalle annetaan se pullo itselleen, johonkin sitterin tai sänkyyn. Kun läheisyyttä se vauva kaipaa ja vaikkei imetä, niin voishan sen pullosta syöttämisen hiotaa aina sylissä.

Tosin, kyllä musta yksi vuotias voi juoda sen maidon ruuan yhteydessä pöydässä pullosta tarvittaessa, mutta ei kai sitä sänkyyn yksin tuttipullon kanssa silti tarvii laittaa.
Mä en osaa sääliä vauvaa silloin kun hän tyytyväisenä jää sänkyyn pullonsa kanssa ja rauhoittuu heti nukkumaan.

Itseasiassa se on ainoa pullo mitä tuo muuten imetettävä 11kk sai päivässä. Sitä ennen kyllä imetettiin sylissä, huudettiin, rauhoiteltiin sänkyyn, huudettiin, siliteltiin, otettiin pois, imetettiin uudestaan jne. Se oli jo aika säälittävää.
 
Pin
Mä en ole koskaan ymmärtänyt miksi sängyssä pitäisi syödä tai juoda. Me annettiin unimaidot sylissä myös silloin kun oli pullo käytössä ja siitä nukkumaan. Voisko joku valaista mulle tätä miksi pullo lykätään sänkyyn vauvan mukana?
No kai se vaan on toisenlainen rutiini minkä ovat kokeneet toimivaksi? Ei itsessään se sängyssä juominen ole mitenkään kauhean vaikea mun ymmärtää ainakaan. En itse toiminut noin vuoden tienoilla, mutta nyt 2v juo nokkamukistaan sängyssä maidon, ihan vaan siksi että se on ihanan toimiva ratkaisu eikä ole syytä siitä poistua. En sulje ovia tai lähde menemään pois näkö- tai kuuloetäisyydeltä ja hampaatkin pestään aina hetken odottelun jälkeen kun lapsi on jo puoliunessa...
 
V
No kai se vaan on toisenlainen rutiini minkä ovat kokeneet toimivaksi? Ei itsessään se sängyssä juominen ole mitenkään kauhean vaikea mun ymmärtää ainakaan. En itse toiminut noin vuoden tienoilla, mutta nyt 2v juo nokkamukistaan sängyssä maidon, ihan vaan siksi että se on ihanan toimiva ratkaisu eikä ole syytä siitä poistua. En sulje ovia tai lähde menemään pois näkö- tai kuuloetäisyydeltä ja hampaatkin pestään aina hetken odottelun jälkeen kun lapsi on jo puoliunessa...
Eikö pullo tai nokkamuki kaadu sänkyyn lapsen nukahtaessa ja valuta maitoa pitkin patjoja? Toisaalta taas jos vanhempi on siinä vieressä, eikö lasta voi pitää sylissä ja antaa läheisyyttä? Nyt kuitenkin tajuan sen miksi sanotaan ettei pulloruokitut lapset saa samaa läheisyyttä kuin imetetyt. Kaikkea sitä oppii.
 
"jos"
herättää ihmetystä, niin voithan kysyä miksi toimivat kuten toimivat??
Yksi äiti imetti vauvaansa reilu vuoteiseksi, tuli raskaaksi, imetti edelleen, mutta jossain vaiheessa väsyi kovin vauvansa jatkuvaan yöheräilyyn ja lopetteli lapsensa imettämistä.
Vauvalla..siis tällä 1,3v ei ollut ollut pulloa käytössä, eikä tuttiakaan, koska oli saanut rintaa aina halutessaan.
Nyt olis siis keksittävä jokin konsti saada lapsi pois rinnalta äidin jaksamisen takia. Ja vauva, jos juoksevaa pikkupoikaa nyt enää vauvaksi välttämättä kutsutaan, ei ollut ollenkaan yhteistyöhaluinen tässä asiassa.
Vaihtoehdoiksi jäivät traumaattinen huudattaminen ilta toisensa perään tai lempeämmin tutin tai pullon kanssa.
Isä yritti nukutella ja nukkua vauvan vieressä öitä, mutta huuto ja jatkuva pyrkiminen äidin luokse ei loppunut.
Ostivat tuttipullon, sellaisen joka on tarkoitettu vauvalle, ja äiti lypsi omaa maitoaan pulloon ja isän vieressä iltaisin lussutteli hyvin tyytyväisenä pullonsa tyhjäksi ja nukahti tämä vauva ja kyllä isäkin.
Vauva oli siis nukkunut kaikki yönsä tähän asti äidin kyljessä ja saanut tissitellä kun mieli tekee, öisinkin.
Seuraava vaihe oli, että pulloa annettaisiin vain illalla nukahtamiseen, ei yöllä. Ja tarkoituksena oli saada vauva, 1,4v,nukahtamaan omaan sänkyynsä. Maitopullon tyhjentymisen jälkeen, jos yrittivät siirtää vauvaa omaan sänkyynsä, alkoi huuto ja pyrkiminen vanhempien viereen. Näppärät vanhemmat keksivät antaa pullon vauvalleen omaan sänkyynsä ja kas, tämähän sopi vauvallekin! ihan tyytyväisenä lussutteli pullonsa tyhjäksi ja nukahti itsekseen. Mutta vain jos vanhemmat eivät olleet näköpiirissä!!!
Vauva oli n.1,7v kun pullo jäi kokonaan pois, vähän vahingossa,mutta onneksi! Unohtivat, huonot vanhemmat, vauvansa pullon mummolaan lomareissulla. Ja vauva oli niin fiksu, että kun hänelle selitettiin, että pullo nyt jäi mummolle, eikä sitä kotona ole, niin kummasti tyytyi tämä vauva osaansa ihan nöyrästi.
Pikkukakkonen syntyi aikanaan ja sai rintaa aina halutessaan hänkin, öin ja päivin. Tämän vauvan ollessa 1,6v hänen äitinsä huomasi, ilokseen, olevansa raskaana. Alkoivat vanhemmat taas miettimään rinnalta vieroittamista, ja osaksi kauhunsekaisin tuntein ajattelivat edessä olevaa pullorallia, mutta koska äiti jaksoi ja hyvältä tuntui, niin hän päätti imetellä vauvaansa edelleen. Mutta kuinkas ollakkaan, kohta vauva itse ei halunnutkaan tissitellä enää entiseen tahtiin. Tämä tyttövauva harvensi itse imetyskertoja ja lopetti ne kohta kokonaan. Ollessaan 1,8v tämä vauva nukahti yksikseen omaan sänkyynsä, ilman imetystä. Ja ilman tutteja ja pulloa, eihän niitä koskaan hänellä käytössä ollut ollutkaan, pelkkä tuutulaulu riitti.
Lapset voivat olla hyvin erilaisia, elämäntilanteet perheissä erilaisia!
Saahan sitä ihmetellä, mutta kysyminen ja asian selvittäminen itselleen vähentää ihmetystä ja kummastelua huomattavasti.
Toisinaan kyllä näkee ns.kylmiä vanhempia, jotka eivät, syystä tai toisesta, ymmärrä vielä pienen lapsensa emotionaalisia tarpeita. Mutta sekin tietysti johtuu jostakin.
 
Totuutta peliin
Mua ei siis sinällään säälitä pullosta juovat vauvat, mutta se jotenkin säälittää kun sille vauvalle annetaan se pullo itselleen, johonkin sitterin tai sänkyyn. Kun läheisyyttä se vauva kaipaa ja vaikkei imetä, niin voishan sen pullosta syöttämisen hiotaa aina sylissä.

Tosin, kyllä musta yksi vuotias voi juoda sen maidon ruuan yhteydessä pöydässä pullosta tarvittaessa, mutta ei kai sitä sänkyyn yksin tuttipullon kanssa silti tarvii laittaa.
Olisin syöttänyt sylissä pidempään, mutta vauva alkoi muutaman kuukauden ikäisenä kiemurrella sylissä syötön aikana. Sitterissä oli rauhassa paikallaan ja söi pullosta jota aikuinen piti. Vuoden ikäisenä lapsi osasi itse pitää pullosta kiinni, mutta ikinä ei laitettu yksin sänkyyn pullon kanssa. Ei sängyssä syödä ruokaa.

Ärsyttää tuo kun oletetaan ettei pullolla ruokittu vauva saa läheisyyttä. No kyllä saa! Olisin imettänyt jos se olisi onnistunut, mutta kun ei onnistunut. En kaipaa mitään typeriä oletuksia lapsestani ja hänen saamasta läheisyydestä. En ollut mikään laiska äiti joka ei viitsinyt imettää. Kyllä mua vitutti se pullorumba ja yölliset maidon pumppaamiset.
 
Raskaana
V

Eikö pullo tai nokkamuki kaadu sänkyyn lapsen nukahtaessa ja valuta maitoa pitkin patjoja? Toisaalta taas jos vanhempi on siinä vieressä, eikö lasta voi pitää sylissä ja antaa läheisyyttä? Nyt kuitenkin tajuan sen miksi sanotaan ettei pulloruokitut lapset saa samaa läheisyyttä kuin imetetyt. Kaikkea sitä oppii.
Meillä imetettiin vajaat puoli vuotta ja sitten oli pakko siirtyä pulloon. Siinä vaan kävikin niin, ettei kaveri suostu syömään sylissä. Hirveä kiemurtelu ja venkoilu. Sitterissä juo kiltisti maidot ja sen jälkeen nostetaankin syliin. Tosin pikku hiljaa ollaan siirtymässä syöttötuolii . Yöllä syötän sylissä, kun puoliuninen vauva siihe suostuu. Jos nyt taas muistettaisiin, että lapset on erilaisia ????.
 
Totuutta peliin
Miksi se ruokailu liitetään aina läheisyyteen? Eikö muka voi antaa läheisyyttä muulloin? Te muutko annatte läheisyyttä vauvoille vain silloin kun imetätte?
 
Vierass
Miksi se ruokailu liitetään aina läheisyyteen? Eikö muka voi antaa läheisyyttä muulloin? Te muutko annatte läheisyyttä vauvoille vain silloin kun imetätte?
Lapsi tarvitsee läheisyyttä ja imetys on yksi keino antaa läheisyyttä. Toki läheisyyttä pitää antaa muulloinkin. Moni tuntee syyllisyyttä sen vuoksi, ettei voi imettää. Sen vuoksi on tärkeää huomata, ettei pulloruokinta sulje pois läheisyyden antamista.

Lue väestöliiton pullonpyörittäjän opas, niin saat asiasta lisätietoa.
 

Yhteistyössä