[QUOTE="myö";22530063]Olettekos, äidit, koskaan miettineet, miten lapseen vaikuttaa jatkuva siisteydestä jankkaaminen? Miun oma äitini oli tällainen hygieniaihme, joka arvotti ihmiset sen perusteella, miten siistejä he olivat. Tyyliin "Olis se ollut muuten mukava ihminen, mutta pesi kissankupin samassa altaassa kuin muut astiat, joten en kyllä toista kertaa sinne mene"...Mie lueskelin ala-asteaikaisia aineitani tuossa joku päivä, ja aika moni alkoi silleen, että olin taas sotkenut ja äiti oli kauhuissaan...
Meillä siivottiin joka torstai raivopäinä (sitäkin ihmettelen, miten ihminen, joka on noin siisti, inhosi siivoamista niin kovasti) ja vanhemmiten äitiini iski myös bakteerikammo. Kaikki ruoat olivat pilaantumisriskissä heti, kun ne oli pöydälle aseteltu. Muistan kerran, kun hän lupasi tulla auttamaan minua muutossa. Mie siivosin hulluna edellisen päivän, ettei äiti vaan näkis, miten kamalan sotkuinen ihminen mie olen. Kun eka lapseni syntyi, hän kommentoi, että nyt täytyy ruveta sitten siivoamaan enemmän...
No, tää on jättänyt jälkensä. Meillä ei ole siivouspäivää. Mie en suostu ahdistumaan jo etukäteen siitä, että huomenna pitää siivota. Me raivataan jälkemme joka ilta ja siivotaan silloin, kun siltä tuntuu, eli varmaan parin viikon välein. Silti mie huomaan, että aina kun olen väsynyt, alan ekaksi nalkuttaa lapsille siisteydestä. Ja kun mummi tulee käymään, siivotaan kuin hullut. Ei se kyllä mitään auta,koska hän on heti ovesta astuessaan imuri kädessä...[/QUOTE]
No, mun äitini on "siivousintoilija" - aina siivoamassa ja lapsuudenkodissa on aina ollut puhdasta. Ei hän siitä mitään numeroa ole kuitenkaan tehnyt, eikä minulle mitään traumoja ole siitä jäänyt. Päinvastoin, olen nauttinut puhtaassa kodissa asumisesta. En minäkään perussiivouksesta tee mitään spektaakkelia kotona, saati arvota ihmisiä heidän siisteytensä mukaan. huh. Kasvatamme miehen kanssa lasta siten kuin meitäkin on kasvatettu eli ruokailun jäljet siivotaan ruokailun jälkeen, tavarat (ainakin päällisin puolin) laitetaan paikoilleen illalla ennen nukkumaan käyntiä, vaatteet viedään suoraan pyykkikaappiin, kädet pestään ruokailun /sotkevien hommien jälkeen, kengät pyyhitään sisälle tullessa. Perusjuttuja siis, ei mitään niuhoamista mielestäni.
Sinun tapauksessasi tosin vaikuttaa siltä, että äitisi on tosiaan ollut jotenkin fanaattinen siivouksen suhteen. Joskus luin jostain, että fanaattinen siivoaminen voi olla psyykkinen keino hallita ympäristöään, jos muuta keinoa ei ole. : /