Kykeneekö ohiajava autoilija tosiaan tekemään nämä kaikki havainnot? (Karoliina Kestin tapaus)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ---
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Mä en olisi varmaan rekisteröinyt muuta, kuin että "siinä on auto". Mä en koskaan huomaa, jos joku tuttu ajaa vastaan tai kävelee kadulla mun ajaessa autoa. Mä en tunnista automerkkejä ellen näe sitä kirjoitusta takaosassa tai jotain merkkiä, esim. Mersun merkki. Mä olen monesti ajanut tutkan ohi huomaamatta lainkaan, että lähellä on poliisi parkissa.

Mutta jos asuisin alueella, jossa periaatteessa tunnistaisin naapureiden autot ja tietäisin, millaista väkeä siellä asustaa, niin ehkäpä sitten kiinnittäisin tuollaiseen enemmän huomiota. Siihen malliin, että "tuo on meidän seudulla tavallisesta poikkeavaa, yleensä tuossa ei ole ketään parkissa tai tuollaista autoa".

minä ainakin autolla ajaessa havaitsen aika paljon asioita. Automerkitkin on tullut tosi tutuiksi. Yöllä kiinnittää tosi paljon huomiota ulkona oleviin ihmisiin (yötyötä tekevänä tiedän tämän ) kaikki poikkeava jää mieleen. Minä olen ihminen joka kiinnittää huomiota aivan epäolennaisiin asioihin eli johonkin hupparin kaulukseen, housuihin, tytön hiuksiin, käsilaukkuun, mutta nimet, numerot ym. ei sitten jääkään niin hyvin mieleen.

Tuohon aikaan yöllä herättäisi varmasti omankin huomion. Autonmerkit tunnistan ilman mitään tiedon kaivelua ja ihmisetkin jäävät mieleen helposti, jos tlanteessa tuntuu olevan yhtäänkään jotain erikoista. Ei ole mielestäni outoa. Tosin tässä tapauksessa silminnäkijä voi olla muuta kuin ohiajanut autoilija.

no esim mä en kyllä kykenis huomioimaan noita :D mutta pistän helposti merkille mitä kaikkia kauppoja jostain kauppakeskuksesta löytyy tai pienen kaupungin ravintolavalikoiman ohi ajaessa...

mies taas tunnistaa autot ihan pienestäkin ja tietää millon sitä on tehty, jopa tyyppiviat joita siinä autossa on. sen tunnistamisessa sillä menee ehkä pari sekunttia... sen lisäksi, työnsä takia varsinkin, huomioi hyvin usein vähintään kuljettajan iän/ulkonäön ja yleisen habituksen... ihan mahdollista-

en sit ymmärrä kun jos silminnäkijä ei havainnut mitään outoa, mutta tämän silminnäkijähavainnon jälkeen kuitenkin poliisi muutti että kestin katoamista tutkitaan tappona.

joo, poliisi ei ole kertonut kaikkea. vielä.

Kykenee. Jos tuntee autoja niin äkkivilkaisulla huomaa merkin, värin, spoikan ja varsinkin poikkeavat blingblinngvanteet. Onhan ne sitten voineet laitoksella hioa, että mikäs malli se sitten olikaan ja äkkiähän sen kuvista saa selville. Hiustenvärejä en itse muistaisi myöhemmin, ainakaan tällaisen ajan päästä, vaatteet ehkä jotenkuten ja henkilömäärän.

voihan olla, että kyseisellä ihmisellä on itsellään tai tutrtavapiirissä ollut samanlainen auto..kyllä mä ainakin kiinnitän huomiota tuolla ajellessa samanlaisiin autoihin, kun itsellä on ja samanlaisiin kun miehellä on.. ja toiset huomaa autoista ihan pienimpiäkin yksityiskohtia vain ohiajaessa..kun merkki ja maklli on tuttu kiinnittää huomiota sitten niihin vanteisiin,spoilereihin ja saattaapi tsekata senkin millä koneella auto on yms. ainakin´oma mies huomaa hetkessä, että jaa tuo on 2litranen turbodiesel..yms.

Olen aina miettinyt että miten ne silminnäkijät muistaa asioita, yksityiskohtia ja ylipäätään kiinnittää huomiota niin moneen asiaan. Siis hieno juttu että siihen pystyy, mutta tuntuu uskomattomalle kyvylle koska itse en pystyisi.

Jos itse näen jotakin erikoista joka kiinnittää huomiota niin vaikka kuinka katsoisin niin en varmasti muistaisi mitään olennaista seuraavana päivänä... saatika sitten monen viikon jälkeen. Joskus nimittäin olen nähnyt jotain mikä on kiinnittänyt huomion ja ajatellut että onkohan tuossa jotain hämärää, mutta unohdan koko asian hyvin pian. En ikinä osaisi kuvailla mitä jollain ihmisellä on ollut päällä (ellei nyt jossain pellepuvussa kävelisi vastaan) tai millaiset hiukset. Joskus olen miettinyt että pystyisinkö kuvailemaan mieheni tai lapseni kasvon piirteitä, jos tulisi tilanne että joku yrittäisi piirtää kuvan kuvauksen perusteella.. vastaus on että en pystyisi. Hassua että en osaa sanoa millainen nenä lapsellani on, millainen otsa, millaiset huulet.. Jotkut ihmiset taas heti kiinnittää huomiota uusissa ihmisissä siihen että erittelevät onko korkea otsa, nykerönenä jne.

Ei minuakaan ihmetytä, että muistaa auton mutta koska autostakin on huomioitu monta ykstyiskohtaa niin ihmetyttää, että on huomioinut myös nämä kaksi auton ulkopuolella ollutta miestä jopa niin tarkkaan, että toisella oli college ja toisella collegetakki...

Yhteistyössä