Kuumeen mittaaminen vauvalta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Mittarimato"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

"Mittarimato"

Vieras
Saan varmaan roppakaupalla ivallisia vastauksia, mutta kertokaa miten pieneltä vauvalta mitataan kuume pepusta. Millaisella mittarilla? Miten pitelette vauvaa? Ilmeisesti korvasta mitattuun lämpöön ei voi luottaa?

Vauva selälleen, vaatteet ja vaippa pois, tavallisen digimittarin päähän vähän rasvaa, ja työnnät varovasti mittarin pään vauvan peppuun. Vooit itse kumartua vauvan päälle loruttelemaan ja laulelemaan mittauksen ajaksi. Ja mittaria ei tosiaan sitten työnnetä syvälle.

meillä ainakin on sellainen vauvoille/lapsille tarkoitettu mittari, jossa joustava se pää.
sitten vaan otan jaloista kiinni ja mittaan. helppoa, lapsi ei edes huomaa ja mittaus valmis 10 sekunissa.

täällä alkaa kohta sellainen kuhina, kun aletaan taas ihmettelemään/haukkumaan siitä, että miten voi tehdä joatin niin kamalaa kuin mitata lapselta lämmön pepusta. sellaiset vanhemmat on sadisteja ja pervoja jne.
mutta mä en ainakaan ole ikinä huomannut että mun lapset siitä olisi kärsineet, eivät tosiaan edes huomaa. ja musta on tyhmää että kuumetta ei muka voisi pepusta mitata, mutta supot on ihan ok?

Meillä mitattiin vauvalta kainalosta. Nyt jo taaperoikäinen eikä ole kuumeita tarvinnut mitata, en tiedä edes mistä nyt saisi mitattua kun ei ole paikalla sekuntiakaan.

Ei ne supotkaan kuulema ole ok. :D

Mut meillä on käytetty suppoja ja mitattu kuume takapuolesta ja teen sitä just niin kauan että tyttö ymmärtää pysyä paikallaan kainalosta mittaamisen ajan. Ja suppoja käytettään ko muut ei käy. Vain itse perverssit näkkee siinä jotaki pervoa. Pienelle lapselle pää ja pylly on ihan yks ja sama asia, ei ne niitä erittele häveliääksi ja niin eespäin...

En ollenkaan tarkoittanut, etteikö lapselta voisi mitata kuumetta pepusta. En vain itse ole sitä tehnyt, koska meillä on sellainen käytännössä kymmenen minuutin digimittari, enkä ois ikinä saanut sitä pidettyä kymmentä minuuttia lapsen pepussa. Supon laittaminenkin oli usein kamala show: lapsi huusi ja lääkettä piti pitää pepussa niin kauan, että se suli sinne. Muuten ois tullut ulos.

[QUOTE="Jii";22520659]Minusta se pepusta mittaaminen on vaan vaikeeta, kun vauva huutaa kipeänä pää punaisena, kiemurtelee ja sätkii. Ja esikoinen inhoaa kainalosta mittaamista...[/QUOTE]

musta se pepusta mittaaminen käy helpoiten, tosiaan kun on sellainen mittari että tulos on 10s. valmis niin ei se kauaa ehdi huutamaan. mä en noita mukeloita saa taas pysymään paikallaan kainalosta mittaamisen ajaksi, tai ei se mittari pysy kunnolla (toki kun alkavat ymmärtää, mistä kyse ja ne voi "pakottaa" olemaan paikallaan niin sitten kainalosta)

[QUOTE="XXX";22520698]En ollenkaan tarkoittanut, etteikö lapselta voisi mitata kuumetta pepusta. En vain itse ole sitä tehnyt, koska meillä on sellainen käytännössä kymmenen minuutin digimittari, enkä ois ikinä saanut sitä pidettyä kymmentä minuuttia lapsen pepussa. Supon laittaminenkin oli usein kamala show: lapsi huusi ja lääkettä piti pitää pepussa niin kauan, että se suli sinne. Muuten ois tullut ulos.[/QUOTE]

joo, en tarkoittanut sinua, vaan erästä aiempaa ketjua joskus.
ei se tollasella mittarilla toimikaan (ainakaan meillä), jos noin kauan mittaa, mutta noilla nopeilla.
mäkään en käytä suppoja, en osaa laittaa niitä oikein. lapset on osannut puristaa reiän niin suppuun, ettei sinne saa sellaista peheähköä suppoa ja aina ne työnsi sen ulos.
onneksi on se liuos panadolilta, se tehoaakin nopeammin ja on ilmeisesti tosi hyvän makuista.
mutta musta oli vaan outoa, että siinä aiemmassa ketjussa haukuttiin mittaamista, mutta supot oli ihan jees, vaikka ne on isompiakin.

[QUOTE="Joo";22520748]Meillä ei poika koskaan oo edes huomannu, ku on kuumetta mitattu pepusta.[/QUOTE]

Joo, meidän poikakaan ei huomaa sitä, kun mitataan kuumetta pepusta. Mittarin kärki on niin pieni ja toimitus nopea digitaalisella mittarilla. Annan jonkun kivan lelun käteen, niin touhuaa sen kanssa. Eri asia on supon laittaminen, ihmettelee selvästi sitä ja punnertaa supon pois, ellen pidä sormea edessä vähän aikaa.

[QUOTE="Mittarimato";22520890]Ja ihan perusvoidettako sinne mittarin päähän löaitetaan?[/QUOTE]

mä en edes ole laittanut mitään rasvaa, mutta varmaan paras olisi ihan vaseliini jos sattuu olemaan. tai sitten joku hajustamaton perusvoide, varmaan noi vauvojen pyllyvoiteet käy hyvin.

Mä olen aina mitannut korvasta lapsilta, vauvasta lähtien. Molemmat on tosin pysyneet terveinä ekat 6 kk joten ei ole ollut ongelmakaan. Meidän korvamittarilla saa kymmenyksen tarkkuudella saman lukeman kuin elohopeamittarilla kainalosta, olen verrannut säännöllisesti.

Nykyään ei sairaalassakaan enää mitata pepusta. Suolen vaurioitumis vaara syynä. Kainalosta voi mitata jo ihan vauvaltakin. Pitää vaan muistaa, että kainalolämpö on 0,5 astetta vähemmän kuin peppulämpö.
Rauhalliset otteet, niin kyllä siitä selviää.

minä ainakin kannatan braunin korvamittaria vaikka moni täällä moittiikin sitä. otan monesti kolme kertaa peräkkäin mittauksen niin siitä on sitten helppo tulkita että näyttääkö mittari oikein.

[QUOTE="piia";22520998]Nykyään ei sairaalassakaan enää mitata pepusta. Suolen vaurioitumis vaara syynä. Kainalosta voi mitata jo ihan vauvaltakin. Pitää vaan muistaa, että kainalolämpö on 0,5 astetta vähemmän kuin peppulämpö.
Rauhalliset otteet, niin kyllä siitä selviää.[/QUOTE]

Meillä oli pikkuinen parin kuun ikäisenä tänä vuonna Taysissa ja kyllä siellä mittailtiin pepusta. Samoin tehtiin vastasyntyneelle. Toki tarvii muistaa että pitää vauvaa niin ettei tuu äkkiliikkeitä. Ja se rasva/öljy kannattaa kyllä muistaa laittaa mittarin päähän, ettei satuta ja ärsytä peräaukkoa.

[QUOTE="Mammuli";22521275]Meillä oli pikkuinen parin kuun ikäisenä tänä vuonna Taysissa ja kyllä siellä mittailtiin pepusta. Samoin tehtiin vastasyntyneelle. Toki tarvii muistaa että pitää vauvaa niin ettei tuu äkkiliikkeitä. Ja se rasva/öljy kannattaa kyllä muistaa laittaa mittarin päähän, ettei satuta ja ärsytä peräaukkoa.[/QUOTE]

TYKSissä sama juttu, että pepusta mittasivat keväällä ja mitattiin monta kertaa ja melkein joka kerta eri hoitaja, joten yleinen tapa on siellä.

Yhteistyössä