Apua 1-veen mahdottomaan kuumeenmittaukseen!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kuumeenmittaaja-ap
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

Kuumeenmittaaja-ap

Vieras
Hjälp! Meidän 1v poika on ekaa kertaa kipeenä ja pitäisi kuumetta saada mitattua. Yhtään liioittelematta poikamme on aivan järjettömän vilkas tapaus eikä pysy hetkeäkään paikoillaan.. Paikalleen pakottaminen on maailman kamalin asia, joka aiheuttaa aivan hullut hepulit.

Tähän asti jos on pitäny mitata esim rokottamisen jälkeen joskus "varmuuden vuoksi" (lähinnä äidin takia "varmuuden vuoks"), olen mitannut kainalosta mittarilla pojan nukkuessa. Joskus olen yrittänyt kainalosta mitata myös hereillä ollessa, yrittänyt pitää tiukasti sylissä, mutta mittaus on käytännössä aika mahdotonta :(

Tänään ensimmäistä kertaa äitini (poika on äidilläni päivisin hoidossa) sai mitattua takapuolesta kuumeen, kun poika vaipanvaihdon yhteydessä nukahti (on nyt siis kipeä).

Ajattelin korvakuumemittarin olevan ratkaisu ongelmaamme, siinä kun mittausaika on niin lyhyt, ja semmoisen kävin tänään ostamassa. Noh, sen kanssa kuumeen mittaaminen on vielä hankalampaa. Poika ei anna laittaa mittaria korvan lähellekään ilman kamalaa huutoa, saati sitten että mittaria saisi aseteltua tai pidettyä paikallaan sen hetken. Olen yrittänyt pitää poikaa väkisin paikoillaan sylissä istuen, makuullaan sylissä, makuullaan sohvalla jne, mikään ei auta. Poika yksinkertaisesti alottaa aivan kamalan huudon, heiluttaa päätään ja rimpuilee irti.

Onko vika nyt minussa, pojassa vai mittauslaitteissa? :D Oikeasti ei paljon naurata tämä tilanne.. Miten ihmeessä te saatte mitattua erityisen hankalien lasten kuumeen? Tottakai vaihtoehto on odottaa siihen kun poika nukahtaa (mutta sitten en voi antaa kuume-/kipulääkettä ennen nukkumaanmenoa..) tai sitten luottaa siihen että silmämääräisesti arvioin kuumeen (ei mielestäni yhtään sen parempi vaihtoehto). Hjälp, oikeasti. Ei mielellään mitään kettuiluja, ongelma on meille erittäin todellinen..

etköhän sinä sen kuumeen erota normilämmöstä ilman mittaria silloin kun sitä on sen verran paljon, että lääkitystä tarttee antaa

Kyllä, erotan. Mutta mielelläni tietäisin edes suunnilleen tuon kuumeen asteen, sitä en oikeasti osaa arvioida muuten kuin ei kuumetta/ehkä vähän lämpöä/paljon kuumetta!! ja siinä se. Tiedän, että tärkeämpää on seurata yleistilaa, mutta..

Pojalla on tänään päivällä ollut se 39 kuumetta, sen tiedän. Nytkin lienee jonkun verran lämpöä, mut ehkä ei kuumetta?

kuumeen mittauksella on kunnon taudissa merkitystä! On merkitystä laskeeko kuume kunnolla lääkkeellä ja ainakin kun päivystykseen olen joutunut soittamaan, niin haluavat tietää paljonko oli ennen lääkkeen antoa. Itse olen pieneltäkin mitannut kainalosta. Otan syliin ja kiinnitän huomion muualle, mittari kainaloon ja luetaan kirjaa tai katsotaan lastenohjelmia.

Markkinoilla on nykyään muuten kuumemittaritarroja, jotka liimataan lapsen iholle ja saa olla siinä monta päivääkin ja mittaa lämpöä sen mukaan mitä milloinkin ruumiinlämpö on. Sairaalassa noita ainakin joissakin on, apteekeista en ole kysynyt löytyykö.

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Onnistuuko lahjomalla? Rusinoilla tai vaikka suklaalla? Anna lapsen ensin mitata sinulta, sitten pehmolta ja antaa mittauksen jälkeen nami sinulle ja nami pehmolle. Sitten lapselta. Jos ei edelleenkään onnistu niin joku pitämään kiinni niin, että lapsi istuu sivuttain sylissä jalat aikuisen jalkojen välissä, toisella kädellä pidetään kädet ja vartalo ja toisella pää. Siten korvalääkärissäkin pidetään, kun on pakko katsoa korvaan. Jälkikäteen voi antaa vaikka sen namin ja lohdutella.

Tolta se tilanne meilläkin alussa näytti korvakuumemittarin kanssa. Sitten kun lapsi tottuu, niin homma on ihan simppeli. Anna se mittari lapselle käteen (jos siis et vielä ole tätä yrittänyt) ja älä yritäkkään mitata kuumetta. Sitten lapsi on tottunut mittariin niin selität sille jotenkin, että se pitäisi laittaa korvaan. Mittaat iteltä kuumeen jne. Kai se sitten joskus tottuu tai sitten edelleen mittaat kun lapsi nukkuu.

Alkuperäinen kirjoittaja kyllä;23581569:
kuumeen mittauksella on kunnon taudissa merkitystä! On merkitystä laskeeko kuume kunnolla lääkkeellä ja ainakin kun päivystykseen olen joutunut soittamaan, niin haluavat tietää paljonko oli ennen lääkkeen antoa. Itse olen pieneltäkin mitannut kainalosta. Otan syliin ja kiinnitän huomion muualle, mittari kainaloon ja luetaan kirjaa tai katsotaan lastenohjelmia.

Kiitos. En ole vielä keksinyt tapaa, jolla saisin pojan rauhoitettua tuolla tavalla, kun ei terveenäkään jaksa katsoa lastenohjelmia/kirjaa tms :(

no jos lapsi on niin vilkas että ei pysy kuumeen mittauksen aikaa paikoillaan niin ei ole niin sairas että kuumeen mittauksella olisi suurta merkitystä. jos taas on ihan kanttuvei niin sitten sen kuumeen varmaan saa mitattua?

[QUOTE="vieras";23581607]Tolta se tilanne meilläkin alussa näytti korvakuumemittarin kanssa. Sitten kun lapsi tottuu, niin homma on ihan simppeli. Anna se mittari lapselle käteen (jos siis et vielä ole tätä yrittänyt) ja älä yritäkkään mitata kuumetta. Sitten lapsi on tottunut mittariin niin selität sille jotenkin, että se pitäisi laittaa korvaan. Mittaat iteltä kuumeen jne. Kai se sitten joskus tottuu tai sitten edelleen mittaat kun lapsi nukkuu.[/QUOTE]

Kiitos sullekin <3 Tänään ollaan muksun kanssa yritetty "leikkiä" korvakuumemittarilla, eli on saanut sitä tutkailla, sillä on kutiteltu mahaa ja poika on saanu leikkiä tämän hetken lempijuttua, eli laittaa mittarin koteloon, kotelo kiinni, kotelo auki jne. Toivotaan, että jatkossa vaikka seuraavalla tai sitä seuraavalla kerralla pikkuhiljaa tottuu mittariin, tuli muuten ostettua vähän turhan kallis lelu :(

no jos lapsi on niin vilkas että ei pysy kuumeen mittauksen aikaa paikoillaan niin ei ole niin sairas että kuumeen mittauksella olisi suurta merkitystä. jos taas on ihan kanttuvei niin sitten sen kuumeen varmaan saa mitattua?

Jep, hyvä pointti ja tätä olen itsekin pohtinut. Pelottaa vaan (etenkin nyt kun poika on ekaa kertaa kipeenä...) että menee turhan huonoon kuntoon jos mittaan kuumeen vasta sitten kun poika on jo ihan "kanttuvei".. Mutta siihen on kait luotettava, että kun jaksaa pistää vastaan, on vointi tarpeeksi hyvä.

Oletko itse mitannut pyllystä vai taisteleeko kovin vastaan?

Oikeastaan en ole uskaltanut. Sairaalassa syntymän jälkeen neuvoivat kainalosta mittaamaan, joten en ole edes ajatellut takapuolesta mittaamista. Poika on todella vaikea rauhoittaa hetkeksikään paikoilleen (ellei ole todella väsynyt tms), joten tätä pitäisi kokeilla joskus rauhassa tai sitten näillä "kanttuvei"-hetkillä..

Yhteistyössä