Kuuluuko ystävyyssuhteisiin kateus?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja noup
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Kateutta on ainakin kahta lajia. On pahantahtoista kateutta joka ilmenee ilkeilynä, haukkumisena, toisen vähättelynä. Ja on hyväntahtoista kateutta joka ilmenee ilona toisen puolesta ja haluna itsekin saada samaa.

Jos ystävä vaikka sanoo lähtevänsä lomalle Kreikkaan, niin hyväntahtoisesti kateellinen toteaa että "ihanaa, mäkin haluaisin, hitsi oon kade, pidä hauskaa munkin puolesta!" ja pahantahtoisesti kade ehkä toivottaa hyvää matkaa mutta kertoo selän takana toiselle että "se Kirsikin on Kreikkaan menossa, millä rahoilla sekin reissaa, on varmaan taas vanhemmat maksaneet matkan, ei kai se bikineissä sentään aio olla kun on aika läski, mä en kyllä lähtis minnekään Kreikkaan vaikka maksettais".

Varmaan arvaattekin, ettei toinen noista kuulu ystävyyssuhteisiin.

• Tykkää
Reactions: himpatti
Empä ole törmännyt ystävyyssuhteeseen johon kuuluu kateus..eikä mielestäni pitäisikään kuulua.
Jos joku ystävä on esimerkiksi tosi positiivinen tyyppi ja saa paljon aikaiseksi, saatan ajatella, että pitäisi munkin tehdä sitä ja tätä mitä ystävä on jo kerennyt tehdä. :D Tietääkseni ystävät eivät ole mulle kateellisia, eivätkä kyllä kehuskele omillakaan jutuillansa. Mulla on ihanat ystävät. :)

Riippuu, mitä kateudella tarkoitetaan. Kyllä minä ainakin jollain tapaa kahdehdin, voin kahdehtia ystäväni kaunista kotia, hänen kykyään luoda viihtyvyyttä ympärilleen. Toisen ystävän hienoa taitoa, saada sanat soimaan samettia. Voin kahdehtia yhden ystävän pitkääkin pidempää pinnaa ja lempeää luonnetta lasten kanssa jne. Tai en tiedä onko kateus oikea sana. Mutta saatan toivoa, että olisipa sellaisia ominaisuuksia hieman enemmän minussa itsessänikin.
Mutta se ei ole mieltä myrkyttävää kateutta, vaan enemmänkin sellaista ihailua ystäviäni kohtaan. Ja ne asiat, joilta heitä ns. kahdehdin , ovat asioita, joita heissä arvostan ja suon ne heille kyllä.

• Tykkää
Reactions: Anatolia
Minulla on "ystävä", jota en siis oikeasti voi sanoa ihan ystäväksi.
Meillä synkkaa hyvin ja on aina ihan hauskaa yhdessä, mutta...tämä tyyppi on aivan armoton paskanpuhuja selän takana ja olen jaksanut sulattaa sitä tähän päivään asti, sillä hän yksinkertaisesti on parantumaton siinä asiassa. Ja paskanpuhuminen johtuu nimenomaan kateudesta. Hän kadehtii melkein ketä tahansa ja mitä tahansa. Puhuu paskaa kaikista, ei vain minusta.
Mutta ymmärrän, että hänellä on valtavan huono itsetunto ja käyttäytyy siksi näin.
Pidän jonkinlaista "hajurakoa", enkä koskaan voi olla ns. tosi ystävä, sillä mielestäni tosi ystävien välillä ei ole tällaista. Hän haluaisi olla lähemmin tekemisissä ja olla "kuin ystävä", mutta tunnen hänet, enkä tätä lähemmäs halua päästää. Kiva hän silti on, naamatusten. :)

Alkuperäinen kirjoittaja Tönt;23959329:
tunteilleen ei voi mitään mutta teoilleen kyllä. terve kateus kuuluu ihmisluontoon.

Jep. Minusta on tekopyhää väittää, ettei kateus kuulu oikeaan ystävyyteen, koska kateuden tunne ei tunne tuollaisia rajoja. "Käypä kateeksi naapurin upea talo, mutta ystäväni rantahuvilasta Madeiralla olen vain vilpittömän iloinen". Joopa joo mitä hurskastelua. Ystävyyssuhteisiin kuuluu myös muita ei-niin-mairittelevia tunteita, kuten viha, kyllästyminen ja turhautuminen ja arvatkaas mitä – se kuuluu elämään. Läheinen ystävyys ei ole pelkkää halipusua ja päivänpaistetta, ihan kuten ei suhde puolisoonkaan.

• Tykkää
Reactions: Ultramariini
[QUOTE="palma";23959431]Jep. Minusta on tekopyhää väittää, ettei kateus kuulu oikeaan ystävyyteen, koska kateuden tunne ei tunne tuollaisia rajoja. "Käypä kateeksi naapurin upea talo, mutta ystäväni rantahuvilasta Madeiralla olen vain vilpittömän iloinen". Joopa joo mitä hurskastelua. Ystävyyssuhteisiin kuuluu myös muita ei-niin-mairittelevia tunteita, kuten viha, kyllästyminen ja turhautuminen ja arvatkaas mitä – se kuuluu elämään. Läheinen ystävyys ei ole pelkkää halipusua ja päivänpaistetta, ihan kuten ei suhde puolisoonkaan.[/QUOTE]

ei ole ei. Mutta ne tunteensa voi tunnistaa ja tunnustaa ja työstää niitä. Katoamaan niitä ei ehkä kokonaan saa, muta niiden kanssa voi yrittää elää. Ystävyyden tunneskaala on kirjava, kuten tosiaan suhteessa puolisoon tai lapsiinkin. Ei pelkkää onnea.

Niin ja olen huomannut että eri ystäville voi olla eri asioista kateellinen. Toiselle miesonnesta, toiselle ulkonäöstä, toiselle hyvistä puhujantaidoista ja toiselle taas hyvästä tyylistä. Yrittää päässään koota näistä sitä täydellistä pakettia mitä kukaan ei ole. =)

Yhteistyössä