Voiko ystävyys/seurustelusuhde onnistua jos on todella suuret tuloerot?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Tällaista pohdiskelen tänään, kun tuttavaperhe kävi kylässä ja ollaan todellakin ihan eri planeetoilta tässä sosiaalisessa hierarkiassa.

Miten muilla on, onko teidän tuttavat/ seurustelukumppanit/ ystävät suunnilleen samaa koulutustasoa ja ansiotasoa, vai ovatko ystävänne erilaisia?

Miten suhtaudut köyhempään ihmiseen? Onko se sinulle ongelma?

Ansio tasolla tai koulutuksella ei ole väliä, kun ystävystyn. Persoona ratkaisee. Joidenkin kanssa vain viihtyy paremmin kuin toisten, eikä silloin sosio-ekonomisella statuksella ole väliä.

No mulla on tuttavapiirissä aika eri tuloisia ja koulutuksen omaavia ihmisiä, ja hyvin olen kaikkien kanssa tullut toimeen. Oman isän ja äidin välillä tuloero on tainnut olla sen verran iso, että isän eläkekin on ainakin kaksi kertaa niin iso kuin äidin palkka. Jos alkaisin joskus suhtautua köyhään ihmiseen jonain ongelmana, niin toivon tosissaan että joku palauttaa minut maan pinnalle ja lujaa.

Jos olen ollut ystävä lapsuudesta saakka, tuloeroilla ei väliä. Jostain syystä en osaa olla "uusien tuttavuuksien" seurassa luonteva, jos he todella varakkaita. Itse olen kai vissiin "keskiluokkaa"... minun asenteistani ja ennakkoluuloistani on tässä kyse, koska paria ihmistä pidän tosi mukavana mutta en vain osaa tutustua paremmin vaikka ovat yrittäneetkin. Menen lukkoon...

yleensä se köyhä ei ole ongelma rikkaalle vaan päin vastoin. Köyhä ei tykkää enää tulla käymään, kun on niin kateellinen kaikesta mitä näkee. Ja joka vierailusta jää pahamaku suuhun.

Mutta minustakin köyhät ja rikkaat voi olla kavereita ja rakastuneita jne.

Mä en pyydä täyttämään mitään kaavakkeita. Ei mitään tietoa tulotasosta tms. Tiedän monia ihmisiä, jotka elävät "köyhäillen", vaikka rahaa olisikin (esim. omissa sukulaisissa näitä ), joten en luota ulkokuoreenkaan moisia päätellessäni. Koko paketti merkitsee, ei puitteet.

hmm, miksi meillä on hyvä avioliitto ja miehellä ihan eri tulotaso. No onneksimiehen palkka tulee minun tililleni, mistä hoidan kaiken jalopukäytetään yhdessä. Minä siirrän miehelle rahaa kun se pyytää:)

Ei ole laskut myöhässä huolimattomuutta ja muutenkin talous kondiksessa!

Alkuperäinen kirjoittaja pikkupiikkis:
Voi kai, mutta rikkaan on vaikeaa tajuta, että miten hänestä "mitätön" summa on toiselle merkittävä ja köyhän on vaikeaa niellä tätä.

Just näin. Olen itse saanut lapset tosi nuorena ja vaikka olen ihan hyvässä työssä palkka riittää hädin tuskin perheen elatukseen. Siinä sitten paremmin toimeentulevat lapsettomat kaverit ihmettelee miksen halua tulla heillä useammin käymään, kun eivät tajua, ettei minulla todellakaan ole varaa matkustaa kovin usein käymään.

Yhteistyössä