Kuuluuko vanhemman puuttua tällaiseen?

• Viestiketjun aloittaja "vieraana"
  • Ensimmäinen viesti
"vieraana"
kaveri tuli hakemaan 12-vuotiasta poikaani ja hän sanoi ettei voi olla kun pitää lukea kokeisiin. Poika ihmetteli, että koko päivänkö pitää lukea. Puolen tunnin päästä tuli toinen kaveri ja sen poika otti sisälle, kohta tuli kolmas poika ja sekin pääsi sisälle. Kokeisiin on jo luettu tarpeeksi.

Lupasi huomenna olla tämän ensimmäisen pojan kanssa. Sanoin pojalleni, että oli tosi torkeästi tehty ja kysyin vielä että ymmärtääkö hän miksi, tajusi kyllä että koska se oli valehtelua

kyllä vanhemman kuuluu ohjeistaa lapsiaan siinä miten kaverisuhteissa tulee toimia oikein.

En ehkä mitää 15v enää lähtis neuvoo mut se olis pitäny tehdä jo aikaa sitten.

Itse olen saanut todistaa millanen laps voi olla kun ei kukaan ohjeista miten toimia/käyttäytyä oikein..

"åååä"
Puuttuisin ehkä keskustelemalla asiasta poikani kanssa. Miksi hän noin toimi? Miltä henestä tuntuisi jos noin toimittaisiin? Mikä olisi ehkä parempi tapa toimia vai oliko tuo tapa toimia ko. tilanteessa ja ko. henkilön kanssa?

11-vuotiaan äiti
Jos kyseessä on systemaattinen sen ekan kyselijän "dissaaminen", niin mielestäni Se on kiusaamista johon puutun kyllä aina.
Mutta voihan olla, että tilanne oikeasti muuttui lapsen mielestä tuossa välissä

"vieras."
Alkuperäinen kirjoittaja Rva Ilkeä Harmaa;29506705:
Emmä tiiä, aika iso lapsi jo ja keksi kuitenki vaan valkoisen valheen jotta toiselle ei tulisi paha mieli. Moniko meistä on sanonut kaverille, että on kampaaja tai jotain muuta menoa kun ei halua kylään toista. Mä ainakin olen.
Minäkin keksin hätävalheita, jos ei huvita lähteä jonnekin tai tehdä jotain. Helpompaa niin, koska silloin toinen ei yritäkään alkaa houkuttelemaan vaan tyytyy vastaukseen.

......
No en tuota ihan puhumatta ohittaisi, mutta en minä mitään syyllistäisikään suoralta kädeltä. Ensin ottaisin ohimennen puheeksi sen, miksi poika noin toimi. Sitten, jos perustelut olisivat oikeasti hyvät, niin voisin jopa hyväksyä teon, mutta muistuttaisin kuitenkin, että hänestä itsestään vastaava toiminta varmasti tuntuisi pahalta, jos se myöhemmin paljastuisi.

fghfggh
Kannattaa lapselle sanoa, että jos ensimmäisen seura ei kiinnosta ikinä, niin tekee selväksi, etteivät ole kavereita. Kaikkien kanssa ei tarvitse kaveerata, mutta on inhottavaa, jos antaa toisen kuvitella niin.

halipupu harmaana
Kannattaa lapselle sanoa, että jos ensimmäisen seura ei kiinnosta ikinä, niin tekee selväksi, etteivät ole kavereita. Kaikkien kanssa ei tarvitse kaveerata, mutta on inhottavaa, jos antaa toisen kuvitella niin.
Peesi. Mä kysyisin myös lapselta, miltä hänestä itsestään tuntuisi, jos olisi itse samassa tilanteessa ja näkisi vaikka pihalla, että kavereita lappaa sisään samalle kaverille, jonka ovella juuri itse kävi saamassa pakit.

"aloittaja"
Tässä tais olla kyse siitä, että oli sopinut noiden kahden muun kanssa jo. Poikani sanoi tuolle kaverilleen lukevansa kokeisiin, koska ei voinut sanoa että haluaa olla näiden kahden muun kaverin kanssa.

"bbb"
[QUOTE="aloittaja";29506871]Tässä tais olla kyse siitä, että oli sopinut noiden kahden muun kanssa jo. Poikani sanoi tuolle kaverilleen lukevansa kokeisiin, koska ei voinut sanoa että haluaa olla näiden kahden muun kaverin kanssa.[/QUOTE]
No minusta ihan ok sitten. Jos ihmiseltä kielletään valkoiset valheet, niin mitä jää. Paras olisi ollut tietysti sanoa että sopinut jo muuta ja nähdään myöhemmin, mutta noin pieneltä ei voi odottaa täydellistä sulavuutta. hänestä tuntui ikävältä sanoa ensimmäsielle ei ja ei ehkä tullut mieleen sanoa suoraan.

vierass
Siinä tapauksessa, että oli jo sopinut olevansa kahden muun kanssa aiemmin, niin voi ja kannattaa sanoa! NIin ainakin tytöillä on tapana tehdä ja pitävät sitä hyväksyttävänä selityksenä. Aina ei tartte olla saman kaverin kanssa.

Kuitenkin jos tää kaveri on itse kiusattu tai syrjitty, voi olla ettei hänellä olekaan ns. parhaita kavereita. Silloin kaveriseura ylipäänsä on tärkeää! Eli jos hänessä ei varsinaisesti ole mitään vikaa pojan mielestä, kehottaisin ainakin välillä ottamaan mukaan leikkiin.

vierasvcccccc
12-vuotiaat eivät enää leiki vaan elävät ihan oikeaa elämää kaverisuhteineen. Kutsuisitko sinä naapurin yksinäisen miehen illanistujaisiisi vaan sen vuoksi, että hänen kanssa edes joku "leikkisi"?

Alkuperäinen kirjoittaja viisikymppinen isoäiti;29506925:
no eiköhän jokainen joskus syystä tai toisesta keksi valkoisen valheen, esim. jos ei jaksa ottaa vieraita just silloin vastaan
Mä en ihan painais näin villaisella asiaa. Lapselle pitäisi, tai olisi jo aiemmin pitänyt opettaa suoraselkäisyyttä ja rehellisyyttä! Jos lapselle sanoo noin, niin hän pitää sitä sitten normaalina käytöksenä, ja hätävalheita alkaa tulla ties mistä asioista. Kun ei ole ennenkään tarvinnut sanoa totuutta.

Kuka siitä muka suuttuu, jos sanoo vain suoraan vaikka esim. "just tänään en jaksaisi nähdä"? Ennemmin suuttuisin, kun saisin kaverini kiinni nolosta hätävalheesta.

"..."
Jepjep. Tämä taas selittää paljon. Käsi ylös te kaikki muutkin nyt, joiden mielestä 12 -vuotiasta ei tarvitse enää kasvattaa.

Ja te, jotka hätävaleita kavereillenne kerrotte; jos teille sanottaisiin, että "anteeksi, en nyt millään jaksa tänään kyläillä", olisiko se loukkaavaa?! Vai olisiko se loukkaavaa, että joku pitäisi teitä semmoisena kaverina, jolle mielummin heittää valheen, kun kertoo totuuden (ts. "ei se kuitenkaan ymmärtäisi, että olen väsynyt")

Huhhuijaa!

12-vuotiaat ratkaiskoon itse kaveriongelmansa.

• Tykkää
Reactions: baby-mama
Meille ei olisi päässyt kaksi myöhemmin tulluttakaan vaan sitten olisi saanut lukea kokeisiin, kun sitä käytti syynä. Juu, toki jos on sopinut jotain muuta niin siitä saa pitää kiinni, mutta asiat voi esittää toisellakin tavalla, esim kertomalla että tänään on muuta sovittua ja sopia jonkun toisen ajan jne.

"vieras."
Mä en ihan painais näin villaisella asiaa. Lapselle pitäisi, tai olisi jo aiemmin pitänyt opettaa suoraselkäisyyttä ja rehellisyyttä! Jos lapselle sanoo noin, niin hän pitää sitä sitten normaalina käytöksenä, ja hätävalheita alkaa tulla ties mistä asioista. Kun ei ole ennenkään tarvinnut sanoa totuutta.

Kuka siitä muka suuttuu, jos sanoo vain suoraan vaikka esim. "just tänään en jaksaisi nähdä"? Ennemmin suuttuisin, kun saisin kaverini kiinni nolosta hätävalheesta.
Joillain mun kavereillani on ikävä tapa alkaa kinuamaan, että lähde nyt, lähde nyt. Jos sanot, että väsyttää, niin toinen sanoo, että no ei olla kauaa. Jos sanot, ettei olis oikein varaakaan, toinen sanoo, että mä voin tarjota. Jos sanot, että ei täältä tule bussiakaan, niin toinen sanoo, että voin tulla hakemaan. Sitten oot entistä enemmän solmussa kun koitat keksiä selityksiä, jotka toiselle kelpaisivat. Jos taas sanot rehellisesti, että mua ei kiinnosta viettää tänään aikaani kanssasi, niin sitten on kasvimaa nenässä.

• Tykkää
Reactions: Rva Ilkeä Harmaa
[QUOTE="vieras.";29507090]Joillain mun kavereillani on ikävä tapa alkaa kinuamaan, että lähde nyt, lähde nyt. Jos sanot, että väsyttää, niin toinen sanoo, että no ei olla kauaa. Jos sanot, ettei olis oikein varaakaan, toinen sanoo, että mä voin tarjota. Jos sanot, että ei täältä tule bussiakaan, niin toinen sanoo, että voin tulla hakemaan. Sitten oot entistä enemmän solmussa kun koitat keksiä selityksiä, jotka toiselle kelpaisivat. Jos taas sanot rehellisesti, että mua ei kiinnosta viettää tänään aikaani kanssasi, niin sitten on kasvimaa nenässä.[/QUOTE]

Joo ja selän takana puhutaan, ku "ei sille koskaa kelpaa mikää".

[QUOTE="vieras.";29507090]Joillain mun kavereillani on ikävä tapa alkaa kinuamaan, että lähde nyt, lähde nyt. Jos sanot, että väsyttää, niin toinen sanoo, että no ei olla kauaa. Jos sanot, ettei olis oikein varaakaan, toinen sanoo, että mä voin tarjota. Jos sanot, että ei täältä tule bussiakaan, niin toinen sanoo, että voin tulla hakemaan. Sitten oot entistä enemmän solmussa kun koitat keksiä selityksiä, jotka toiselle kelpaisivat. Jos taas sanot rehellisesti, että mua ei kiinnosta viettää tänään aikaani kanssasi, niin sitten on kasvimaa nenässä.[/QUOTE]

Pyh, pitää vain olla jämäkkä mutta kohtelias :)! Rehellisyys maan perii! Sut on selkeesti liian helppo suostutella..

Yhteistyössä