Kuuluuko vanhemman puuttua tällaiseen?

• Viestiketjun aloittaja "vieraana"
  • Ensimmäinen viesti
"vieras."
Pyh, pitää vain olla jämäkkä mutta kohtelias :)! Rehellisyys maan perii! Sut on selkeesti liian helppo suostutella..
Ei mua ole helppo suostutella, koska jos se tinkaaminen alkaa, niin en ainakaan lähde. Mutta on ärsyttävää, kun toinen jankkaa ja jankkaa asiaa. Olis parempaakin tekemistä kuin roikkua puhelimessa kuuntelemassa turhaa tinkaamista. Ja jos katkasee puhelin, niin siitähän vasta riemu syntyy. On mulla sellaisiakin kavereita, joille ei on ei. Olisipa kaikki sellaisia :)

• Tykkää
Reactions: baby-mama
"vieras."
Valkoinen valhe on joskus hyvä keino olla pahoittamatta toisen mieltä. Esim. minä itse olen sellainen, joka pahoittaa mielen herkästi ja minusta on mukavampaa, kun joku keksi jotain muuta sanottavaa, kun jonkun kielteisen. ESim. jos pyydän jonnekin mukaan niin minusta on mukavampaa kuulla, että olen sopinut muuta kuin sen, että ei halua lähteä.

Ainoa huono puoli noissa valkoisissa valheissakin on se, että voivat tulla ilmi ja henkilö, jolle on valehdeltu, pahoittaa mielen todella.

Vähän kaksipiippuinen juttu, ja jokainen arvioi omalta kohdalla miten toimia.

Lapsen kanssa voi keskustella näistä asioista ja miettiä miltä tuntuu, jos sama valhe kohdistuu itseen. Tuomita ei saa. Jokainen kuitenkin valitsee kaverinsa itse ja täytyy kasvaa kohti aikuisuutta. Kuinka moni aikuinen on valmis olemaan kaveri kenen kanssa tahansa ja milloin tahansa?!

pha
Onhan tuo empaattisemmin sanottu kuin töksäyttää, että en halua tänään olla sun kanssasi. Sehän se perimmäinen totuus on. Jos kaverin kanssa haluaisi olla, hän mahtuisi porukkaan mukana. Tietenkin sopimuksesta kertominen on rehellisempää.

"vvieras"
No tämä on vähän vaikea juttu. Lastahan pitäisi opettaa että ketään ei syrjitä. Jos jokainen olisi vaan niiden "parhaiden" kanssa olisi ne vähän ujomnat ja oudommat aina yksin. Ei ole hyvää lapsen itsetunnolle jäädä yksin. Tosiaanko teistä on ok jos lapsi on sitä mieltä että maija saa olla ihan yksin kun on tylsä. Eihän aio kiusata muttei halua häntä seuraansa, ei puhu hänelle. Muut ivat helposti samaa mieltä eikä se josta maija voisi olla ihan kiva jos tutustuisi, uskalla sanoa mitään ettei joudu myöskin ulkopuolelle.

12 vuotias on lapsi jota pitää opettaa. Eri asia jos joku on vaikka ilkeä ihminen. Sillon ottaisin yhteyttä lapsen vanhempiin ja kertoisin että lapsenne seurassa ei viihdytä koska on ilkeä. Tällöim vanhemmat voivat puuttua ja tämä ilkeä lapsi ymmärtää omaa käytöstään.

Aikuinen ihminen osaa jo olla yksinkin. Sillon on oma syy jos muut ei jaksa seuraa. Tosin työpaikalla tulisi olla ihan sama henki, ettei ketään siellä syrjitä tai jätetä vaika kutsumatta pikkujouluihin. Ketään silti tarvitse kotiinsa kutsua.

Mutta 12 vuotias on pienk lapsi joka voi olla arka eikä uskalla yksin tutustua muihin. Ei yhtä vähän tylsempää voi jättää kutsumatta esimerkiksi joihinkin juhliin tai pistää välitunnilla yksin. Toki siinä se on se kynnys, kuka on vahva persoona ja uskaltaa kutsua mukaan. Musta jokaisen tulisi opettaa silti niitä lapsia ja kertoa ettei ketään syrjitä. Se ujo tyttö voi pohjimmiltaan olla mukavaa seuraa.

Yhteistyössä