Kuuluuko ruumiinavauksesta aina luovuttaa ruumiinavausraportti omaisille?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Mummomainen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Mummomainen

Aktiivinen jäsen
24.01.2010
4 653
2
36
Vai voiko lääkäri kieltää ruumiinavauksen tulosten antamisen omaisille, onko se edes laillista? Kyseessä on lääketieteellinen ruumiinavaus, johon on kysytty omaisten lupa, mutta missään ei sanottu, että tuloksia ei saisi. Nyt hoitaja sitten ilmoitti, että kysyy lääkäriltä voiko sen raportin antaa omaisille, antoi ymmärtää, ettei todellakaan välttämättä saa niitä tuloksia luettavaksi. Voiko tämä pitää paikkaansa? Olen ollut siinä luulossa, että AINA täytyy ruumiinavauksen tulokset ilmoittaa omaisille.

Mun käsittääkseni lähettävät kyllä raportin automaattisesti. Näin ainakin meillä on mennyt. En usko, että lääkäri voisi ainakaan ilman mitään erityisen päteviä syitä estää tuon raportin lähettämisen.

Siis etenkään jos henkilö on ollut sairaalahoidossa ennen kuolemaa, niin aika epäilyttävää, jos ei raporttia saa.

[QUOTE="vieras";23163010]Tulokset kerrotaan mutta raporttia ei välttämättä saa.

Minä sain isäni raportin kun perustelin syyn.[/QUOTE]

Näin myös meidän kohtuun kuolleesta pojasta. Syy kerrottiin, mutta sitä raporttia olisi pitänyt erikseen sieltä sairaalta kirjallisesti pyytää, eikä välttämättä olisi saanut sittenkään.

[QUOTE="vieras";23163010]Tulokset kerrotaan mutta raporttia ei välttämättä saa.

Minä sain isäni raportin kun perustelin syyn.[/QUOTE]

Onpa omituista. Lupalappua olivat kyllä heti kuolinpäivänä tunkemassa omaisten allekirjoitettavaksi. Olisi ollut kiva, että olisivat edes maininneet, ettei mitään tarkempaa raporttia saa automaattisesti. Luultavasti silloin ei olisi vainajaa annettu leikattavaksi. Olen aikaisemmin lukenut yhden ruumiinavausraportin (kyseessä oli oikeuslääketieteellinen ruumiinavaus) ja oletin, että tästä saisi myös samanlaisen.

Mun käsittääkseni lähettävät kyllä raportin automaattisesti. Näin ainakin meillä on mennyt. En usko, että lääkäri voisi ainakaan ilman mitään erityisen päteviä syitä estää tuon raportin lähettämisen.

Siis etenkään jos henkilö on ollut sairaalahoidossa ennen kuolemaa, niin aika epäilyttävää, jos ei raporttia saa.

Oli ollut sairaalahoidossa ennen kuolemaansa. Minulle tuli mieleen, että yrittävätkö peitellä hoitovirheitä tai muuta vastaavaa.

Kuolintodistuksestahan se kuolinsyy selviää myös ja se omaisten kuuluukin saada. Ei avauksen tehnyt lääkäri voi laittaa eri tietoja kuolinsyystä kuolintodistukseen ja avausraporttiin. Ei niitä ruumiavausraportteja automatic omaisille tyrkytetä, sillä omasiten näkökulmasta katsottuna ne ovat aika karua luettavaa. Varmasti pyynnön perustellen kirjallisena raportin kyllä saa myös.

Jos kuollut on ennen kuolemaansa kieltänyt niin kuolinsyytä/ruuminnavausrapottia yms. ei kerrota edes puolisolle.

Mun suvussa sellainen tapaus että eräs bulimikko (koko suku epäili) kuoli yhtäkkisesti. Oli sairaalassa henkitoreissaan kieltänyt luovuttamasta tietoja miehelleen (halusi tod.näk. loppuun asti salata sairautensa) ja sitä ei sitten luovutettu. Miehensä ei tähän päivään mennessä ole saanut selville mihin vaimoinsa kuoli (epäilyjä tietty on: bulimiasta johtunut sydänpysäys).

Syyn saa automaattisesti tietää, mutta raportin jos haluaa itselle, niin se pitää virallisesti pyytää (samoin kuin kaikki potilasasiakirjat). Kannattaa kuitenkin miettiä, haluaako raportin itselleen vai ei, siinä kun selitetään hyvin kliinisesti (lääketieteellistä latinaa käyttäen) miten ruumiinavaus on tehty, miten elimet on leikelty jne. Siitä syystä sitä raporttia ei automaattisesti myöskään omaisille lähetetä, kun se on monen mielestä aika järkkyä luettevaa. Miksei se kuolinsyyn tietäminen riitä, sehän lukee kuolintodistuksessa?

Mun isä kuoli kotonaan ja hälle tehtiin oikeustieteellinen ruumiinavaus. Mä olin ainoa lähiomainen eikä multa kyllä kysytty mitään allekirjoituksia tms. En myöskään saanut mitään raporttia tai ees kuolintodistusta. Kuolintodistus meni hautaustoimistoon, eikä siinä ollut kuolinsyytä, ei ainakaan sanottu, kun kysyin. Ihmettelen vaan, koska kun ex-appiukko kuoli työmaalla, tuli hänen leskelleen suoraan se raportti kotiin.

Onhan se hoitajastakin karua tulla pyytämään juuri kuolleen potilaan omaisilta allekirjoitusta ruumiinavauslupalappuun. Mutta se on vaan kysyttävä ja jos omaiset eivät annakaan lupaa saattaa vielä olla että lääkäri kutsutaan paikalle keskustelemaan miksi se olisi hyvä tehdä. Kaikille ei toki avausta tulla tekemään vaikka lupa omaisilta olisi saatukin. Joka tapauksessa jos lupa avaukseen saadaan samantien omaisilta, nopeuttaa se montaakin asiaa siitä miten vainajan kanssa toimitaan ja myös sitä miten nopeaan omaiset saavat hautausluvan.
Tuosta raportista en tiedä miten se omaisille kulkeutuu ja missä muodossa. Useimmissa sairaaloissa se tulee pyytää saada kirjallisesti ja muistaakseni jopa vain joku tietty omainen olikohan puoliso sai sitä pyytää, mutta tosiaan kuolinsyyhän lukee kuolintodistuksessa. Omalle isoisälleni tehtiin oikeuslääketieteellinen avaus ja siitä kirjallisesti pyydettiin raporttia itselle, mutta se ei ollut niin tarkka ja kuvauksellinen kuin mitä avausraportteja olen töissä lukenut.

Mun isä kuoli kotonaan ja hälle tehtiin oikeustieteellinen ruumiinavaus. Mä olin ainoa lähiomainen eikä multa kyllä kysytty mitään allekirjoituksia tms. En myöskään saanut mitään raporttia tai ees kuolintodistusta. Kuolintodistus meni hautaustoimistoon, eikä siinä ollut kuolinsyytä, ei ainakaan sanottu, kun kysyin. Ihmettelen vaan, koska kun ex-appiukko kuoli työmaalla, tuli hänen leskelleen suoraan se raportti kotiin.

Kotona kuolleista tehdään käsittääkseni lähes poikkeuksetta oikeuslääketieteellinen avaus, varmistetaan ettei ole tapahtunut rikosta. Sairaalassa kuolleista tehdään taas yleensä lääketieteellinen avaus, poikkeuksia on.

Onhan se hoitajastakin karua tulla pyytämään juuri kuolleen potilaan omaisilta allekirjoitusta ruumiinavauslupalappuun. Mutta se on vaan kysyttävä ja jos omaiset eivät annakaan lupaa saattaa vielä olla että lääkäri kutsutaan paikalle keskustelemaan miksi se olisi hyvä tehdä. Kaikille ei toki avausta tulla tekemään vaikka lupa omaisilta olisi saatukin. Joka tapauksessa jos lupa avaukseen saadaan samantien omaisilta, nopeuttaa se montaakin asiaa siitä miten vainajan kanssa toimitaan ja myös sitä miten nopeaan omaiset saavat hautausluvan.
Tuosta raportista en tiedä miten se omaisille kulkeutuu ja missä muodossa. Useimmissa sairaaloissa se tulee pyytää saada kirjallisesti ja muistaakseni jopa vain joku tietty omainen olikohan puoliso sai sitä pyytää, mutta tosiaan kuolinsyyhän lukee kuolintodistuksessa. Omalle isoisälleni tehtiin oikeuslääketieteellinen avaus ja siitä kirjallisesti pyydettiin raporttia itselle, mutta se ei ollut niin tarkka ja kuvauksellinen kuin mitä avausraportteja olen töissä lukenut.

minkälaisia ne avauraportit sitten on? itse olen lukenut pappani avausraportin?tai kuolinsyyjutun? mikälie oli ja siinä oli eritelty keohsta mustelmat, sydämen kunto ja veriarvoja, lääkepitoisuuksia yms. ja tuo paperi tuli automaattisesti mummolleni, pappa sai sydänkohtauksen ja kuoli matkalla sairaalaan.

Voikohan tuo vaihdella paikkakuntakohtaisesti. Itse saimme kotona kuolleesta veljestämme ensin puhelimitse alustavat tiedot ruumiinavauksesta ja puhelimessa sovitun mukaisesti kotiin lähetettiin raportti. En muista, että mitään allekirjoituksia tms. olisi pyydetty.

[QUOTE="hmmm";23163627]minkälaisia ne avauraportit sitten on? itse olen lukenut pappani avausraportin?tai kuolinsyyjutun? mikälie oli ja siinä oli eritelty keohsta mustelmat, sydämen kunto ja veriarvoja, lääkepitoisuuksia yms. ja tuo paperi tuli automaattisesti mummolleni, pappa sai sydänkohtauksen ja kuoli matkalla sairaalaan.[/QUOTE]

Olen lukenut yhden oikeuslääketieteellisen raportin. Siinä oli ensin ihan yleistiedot vainajasta, pituus, ikä, nimi, paino jne.

Sen jälkeen oli ruumiin ulkoinen tarkastelu. Oli mainittu kaikki arvet ja muut jäljet tällä tyylillä "vasemmassa olkapäässä 1cm x 1cm kokoinen arpi" jne. Lopulta oli se sisäinen tutkimus. Siinä oli paljon ns. lääketieteellistä kieltä, mutta perusasiat maallikkokin ymmärsi. Oli mitattu kaikki aivojen ja munuaisten painot ja sitten niistä oli jotain tarkempaa, suunnilleen tähän tyyliin, "munuaisissa valkuaista 2 ml". Tuo nyt on ihan keksitty esimerkki, mutta siis tuontyylistä tekstiä oli. Tälle vainajalle oli tehty myös se raiskaustutkimus ja siitä oli maininta "emättimessä ei siittiöitä". Karua luettavaa kieltämättä, mutta itse haluan aina lukea kaiken. Enemmän jäisi harmittamaan jos ei lukisi.

Pitää nyt tämän nykyisenkin vainajan kohdalla pyytää kaikki raportit, vaikka sitten kirjallisesti pyytää jos ei muuten saa.

Lääketieteellinen ruumiinavaus tehdään kun vainaja on ollut viimeisen sairautensa aikana lääkärin hoidossa. Omaisilta tarvitaan sen tekemiseen lupa, mutta myös omaiset voivat sitä pyytää tehtäväksi. Lääketieteellinen avaus keskeytetään mikäli tulee esiin seikkoja, jotka viittaavat oikeuslääketieteellisen avauksen tarpeeseen. Avauksen suorittanut lääkäri toimittaa lausunnon tuloksista hoitaneelle lääkärille, joka kirjoittaa kuolintodistuksen ja keskutelee omaisten kanssa.

Oikeuslääketieteelliset avaukset tehdään poliisin määräyksestä, jos kuoleman ei tiedetä johtuvan sairaudesta, kuolema on tapahtunut yllättäen tai väkivaltaisesti. Epäillään rikosta tai kuolemansyynä on ollut tapaturma, itsemurha, ammattitauti, myrkytys, hoitovirhe tai sotavamma. Omaiset eivät voi kieltää oikeuslääketieteellistä ruumiinavausta.

Kotona kuolleista tehdään käsittääkseni lähes poikkeuksetta oikeuslääketieteellinen avaus, varmistetaan ettei ole tapahtunut rikosta. Sairaalassa kuolleista tehdään taas yleensä lääketieteellinen avaus, poikkeuksia on.

Kaikista kotona kuolleistakaan ei tehdä välttämättä mitään avausta, toki yksinja/tai äkillisesti kuolleista kyllä. Äitini sairasti ALS-tautia ja hoidin häntä loppuajat kotona. Kun äiti kuoli kotona, poliisit kävivät toteamassa tilanteen päällisin puolin ja haastattelivat minut (ja varmaan tsekkasivat sairauskertomustiedot sairaalasta/tk:sta että tarina pitää paikkansa), mitään avausta ei tehty.

Yhteistyössä