Kuuluuko ne yövalvomiset myös isälle?

Mä imetän vielä öisin, niin ei kuulu miehelle, eikä oikein muutenkaan kun se töissä kulkee. Kyllä viikonloppuna saattaa pojan käydä hakemassa mulle syömään tai laittaa tuttia (harvoin siihen kyllä tyytyy). Ja jos tyttö herää yöllä vaikka pissalle, niin silloin mies saattaa sen saatella petiin. Meillon yleensä viikonloppuna niin, että toinen saa nukkua toisena aamuna pitempään ja toinen sitten hoitaa aamutoimet... No vähän meni jo asian viereenkin.

Alkuperäinen kirjoittaja umbrella78:
Kyllä mun mielestä kuulu. Meillä ainakin molemmat, sekä mies että minä, haluamme lastamme hoitaa, myös öisin.
Jos pullolla on niin silloin se on ehkä helpompi, mutta monet imettää niin silloin se on ihan turhaa herättää miestä siihen viereen katsomaan ku nälkäinen vauva lutkuttaa tissiä. :D

Alkuperäinen kirjoittaja Tyttö kuin taivas:
Ajatelkaa nyt kuinka paska mies mulla on kun omasta tahdostaan on heräillyt öisin, varmaan mun pitää se sika jättää :eek:
No niinhän toi miunkin ukko ehdotti ite että hän voi herätä välillä, kun tietää miten vaikeeta nukahtaminen mulle joskus on. :/

Kumpainenkin voimien mukaan. Jos mies on päivät töissä niin toki hänelle pidempikestoinen uni on tärkeämpi, nainen saa sietten vauvan kanssa itse määrillä päivän tahtia ja yrittää torkkuä päivisin. Viikonloppuisin sitten voidaan tehdä toisinpäin, eli silloin äiti saa nukkua pidempään ja isä valvoo.

Meillä lapsia imetettiin, eli luonnollisestikin minä olin se ketä alkuun kaipailivat eniten öisin, ei siinä olisi ollut ideaakaan miehen herätä. Mutta myöhemmin kun alkoi, varsinkin tytöllä, tulemaan noita muita heräilyjä niin välillä olin aika poikki. Eli jonkun kerran mies sitten sai hoitaa osan yöstä vaikka olikin töihin menossa.

Kyllä mun mielestä kuulu. Meillä ainakin molemmat, sekä mies että minä, haluamme lastamme hoitaa, myös öisin.
Heh, no eihän nyt ole kysymys siitä ettei ne isät, jotka nukkuvat yönsä ennen töihin menoa, haluaisi hoitaa lapsiaan. Tietenkin hoitavat iltaisin ja viikonloppuisin.
Kun itse miettii miltä tuntuisi olla töissä kun olisi yöllä joutunut useasti heräilemään pitkän aikaa putkeen, niin ei se olisi kovin mukavaa.

Mä otan mieluummin töistä vastaan sellaisen miehen, jolla on vielä illalla iloisella mielellä energiaa peuhata lapsen ja mun kanssa, kuin kärttyisen ja väsyneen miehen, joka on sippi yövalvomisten takia eikä jaksa tosissaan mitään tehdä enää illalla.

Alkuperäinen kirjoittaja Pinnea:
Ajatelkaa nyt kuinka paska mies mulla on kun omasta tahdostaan on heräillyt öisin, varmaan mun pitää se sika jättää :eek:
No niinhän toi miunkin ukko ehdotti ite että hän voi herätä välillä, kun tietää miten vaikeeta nukahtaminen mulle joskus on. :/
Mun on kans todella vaikea saada unta, saattaa mennä helposti tunti kaks ennenkuin uni tulee ja tuo äijä nukahtaa jo ennen kuin painaa päänsä tyynyyn. :whistle:

+ Mä en osaa nukkua päivällä ollenkaan, ei uni tule mitenkään vaikka olisin kuinka väsynyt ja mieheltä kyllä onnistuu päikkärit.

Joten vaikka mies silloin heräilikin pystyi hän töiden jälkeen nukkumaan päiväunet, kun mä taas olin senkin ajan hereillä kun en tosiaan nukkua päivällä osaa.

Ja mä olen jopa ylpeä miehestäni ettei automaattisesti sysännyt vauvan yöhoitoa minun harteilleni vaan itse tahtoi myös lastamme hoitaa öisin.

Kyllä munkin mies haluaa lastansa hoitaa. Mutta ei sillä ole ollut mitään sitä vastaan, että on saanut yönsä nukkua. Kerkiää sitä lasta hoitamaan sitten päiväsaikaankin. Virkeänä :xmas:

Pitää vielä ihan kertoa miehenkin kommentti asiaan. Kysyin joskus mieheltä, että miten hän jaksaa herätä yöllä ja mennä aamulla töihin, niin mies vastasi "pitäähän sinunkin jaksaa herätä ja pitää koko päivä huolta meidän pienestä" Miehen mielestä kotiäitiys on rankkaa hommaa =)

Alkuperäinen kirjoittaja Rosalee:
Mä otan mieluummin töistä vastaan sellaisen miehen, jolla on vielä illalla iloisella mielellä energiaa peuhata lapsen ja mun kanssa, kuin kärttyisen ja väsyneen miehen, joka on sippi yövalvomisten takia eikä jaksa tosissaan mitään tehdä enää illalla.
Jaa, no ei meillä ainakaan parin minuutin valvomisen takia mies ollut kärttyinen töistä tullessaan.

Meillä eka oli pullolla, ja 2 kertaa yössä syömään..toinen hoito toisen ja toinen toisen syötön..silloin mies teki vuorotyötä..ja siis tietenkin järkeä käyttäen työvuorojen mukaan!
Nyt tätä toista imetän ja miehellä soi kello 5.20 aamulla..ja päivän kuskaa pieniä koululaisia taksilla..en kyllä anna valvoa..se olis jo turvallisuusriski..!mä sit nukun päivällä jos laspset nukkuu yhtä aikaa..ja viikonloppuisin mä saan jäädä aamulla nukkumaan!

Heh, no eihän nyt ole kysymys siitä ettei ne isät, jotka nukkuvat yönsä ennen töihin menoa, haluaisi hoitaa lapsiaan. Tietenkin hoitavat iltaisin ja viikonloppuisin.
Kun itse miettii miltä tuntuisi olla töissä kun olisi yöllä joutunut useasti heräilemään pitkän aikaa putkeen, niin ei se olisi kovin mukavaa.

No, oli ehkä huonosti muotoiltu tuo mun lause, mutta meillä nyt mies vaan on halunnut herätä ja omasta halustaan herännyt yöllä kun vauva on herännyt. Tosin vauva heräsi yöllä kerran tai korkeintaan kaksi silloin, kun vielä heräili öisin eli voipi olla, että tilanne olisi ollut toinen jos meillä olis ollut yövalvomisia ja sitten oltais jotenkin jaettu sitä niin, että molemmat olis saanut välillä nukkua.

Mutta oli miten oli, niin mun mies ei muutenkaan juuri ole kärttyinen ja oli yö sitten nukuttu miten vaan niin illat kyllä peuhaa lasten kanssa. Harrastaa esikoisen kanssa ja vauvaa hoitaa myös. Hän vaan on sellainen energinen tapaus, että hänen kotona ollessaan en edes huomaa kun on jo vauva syötetty ja vaihdettu kuiviin.

En mä sellaista ole koskaan vaatinut tai edellyttänyt. Päinvastoin joskus alkuun potenut huonoa omaatuntoa.
Mutta meillä mies herää helpommin ja nukahtaa helpommin uudelleen.

Niinpä se on aika paljon hoitanut yöheräämiset kummankin kanssa viimeistään, kun olen lopettanut imetyksen.

Itse mies on ollut sitä mieltä, että jos hän ensin siihen herää, ottaa vauvan kainaloon pullon tai tutin kanssa ja sekä mies että vauva jatkaa samantien unia, niin ei häiritse hänen seuraavaa työpäiväänsä mitenkään.

Kun ei nuo meillä ole koskaan millään lailla vavottaneet yöllä, että olisi tarvinnut kukkua pystyssä.

Alkuperäinen kirjoittaja Nokoma:
Pitää vielä ihan kertoa miehenkin kommentti asiaan. Kysyin joskus mieheltä, että miten hän jaksaa herätä yöllä ja mennä aamulla töihin, niin mies vastasi "pitäähän sinunkin jaksaa herätä ja pitää koko päivä huolta meidän pienestä" Miehen mielestä kotiäitiys on rankkaa hommaa =)
Saman kommentin kuulin minä, mutta en ottanut "kuuleviin korviinkaan" :whistle: Mun mielestä kotona on helpompi olla väsyneenä kun töissä. Ja voi nukkua vaikka päikkäritkin, sillon kun lapsi nukkuu (jos oikein väsyttää). Töissä sitä ei voi tehdä.

MUTTA: tilanne on tietenki eri jos on enemmän kuin yksi lapsi. Joten mä puhun vaan yhden lapsen äitinä :saint:

Niin juu, ja jossain tiukoissa vaiheissa (esikoisen sairastelut +kuopuksen muut yöheröilyt) tehtiin sellaistakin että jaettiin yötä. Lapset laitettiin kuitenkin nukkumaan aika aikaisin, puoli kahdeksan maissa, eli esim. Mies jäi silloin valvomaan ja minä pääsin nukkumaan, sain nukkua 3-4h, jonka jälkeen vaihto ja miehellekin jäi vielä unitunteja.

Yleensä kuitenkin oli niin että mies teki yötyötä joten työvuorojen ajan valvomiset jäi minulle. Sitten repaleisen yön jälkeen mies tuli kotiin nukkumaan ja yritin sitten väsyneenä pitää asunnon hiljaisena iltapäivään asti, avoin päiväkoti onneksi tarjosi helpotusta. Mutta keiltämättä joskus olin ihan naatti miehen herättyä eikä hän ymmärtänyt mitä raskasta tuossa oli, piti jopa tökerönä kun halusin joskus päivällisen jälkeen mennä pikkutorkuille kun olisi kerrankin ollut aikaa perheelle...

Onneksi pääsääntöisesti on mennyt hyvin.

Jaa, no ei meillä ainakaan parin minuutin valvomisen takia mies ollut kärttyinen töistä tullessaan.
Kaikki vauvat eivät ole niin helppoja kuin teidän vauvanne vissiin on ollut =)

vieras
meillä ei kyllä parissa minuutissa ole yösyöttö ohi,kylläö siihen menee joskus puolikin tuntia.. ja jos mies välttämättä haluais nousta niin senkun en sitä olis estämässä mutta en sitä kyllä vaadi enkä odota.

Mietin nyt tässä että mikä on yleinen kanta siihen, kuuluuko yövalvomiset isällekin vauvan ollessa pieni.
Me ollaan nimittäin sovittu että kun minä olen äitiyslomalla ja mies käy päivät töissä, mies nukkuu tarpeen tullen toisessa huoneessa että jaksaa pirteänä aamulla töihin. Minullahan on aikaa nukkua sitten aamulla vähän pidempään tai päivällä päikkärit kun vauvakin nukkuu.
Viikonloppuisin on asia erikseen, yhdessä hoidetaan. Mutta sallin mielelläni miehelle vapauden nukkua hyvät yöunet viikolla ennen töihin menoa.

Miten teillä?
tilanteeen mukaan. mutta ei kyllä varsinaisesti kuulu. ja meillä tuo vanhempi pitää huolen ettei aamulla voi nukkua pitkään, nykyään se nukkuu kuitenkin pidempään kuin kuuteen jolloin siippa lähtee.

Meillä tuo neiti ei oikeastaan ole edes muuten valvottanut kuin tissille halus pienempänä ja silloin nukuttiin puolet yöstä perhepedissä kun imetin. Enkä herättäny miestä vahtaamaan sitä tissin lutkuttamista ( :D ) kun oli herätys aina klo 6. Joskus jos jotain tulee niin minä herään kun miehen työpäivät on 8-10h pituisia ja auttaa mua sitten iltasella kuitenkin. Viikonloppuisin nukutaan koko porukka yhdessä pidempään ja yleensä kun tyttö herää niin mies nappaa tytön kainaloon ja jättävät mut nukkumaan.

Miimiäinen
Ekat viikot, mies nousi öisin, pesi vauvan pyllyn, vaipatti ja toi sen mulle sänkyyn tissille :heart: Ja tämä vaan siksi, kun sektion jälkeen oli niin vaikeeta toi sängystä ylösnousu :kieh: Kun ite kykenin kunnolla toimimaan, hoidin aina yöheräilyt.
En mä jotenkin voi edes kuvitella, että ton ukon olis pitäny yöt valvoa ja sitten aamulla herätä kukonlaulun aikaan töihin :whistle:

Yhteistyössä