Kuuluuko MINUN hoitaa uuden avovaimoni lasta?!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "TheMan"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Kyllä mun mies sais lähteä kiitämään, jos ei lapsien perään vois sen aikaa katsoa, kun itse olen muualla :O

Se on oletus että se puoliso katsoo, kaikki muu on ihan jotain normaalista poikkeavaa

Mitäs jos saatte yhteisiä lapsia? Hoidat vain sitä, mut toinen joutuu menemään hoitoon?

[QUOTE="laala";28691595]Hankala kysymys. Avovaimosi olisi ehdottomasti pitänyt miettiä lapsen hoitokuviot ja keskustella niistä kanssasi ennen kuin muutitte yhteen, minusta hän on ollut vastuuton. Toisaalta, kun päättää vakavoittaa suhdetta niin paljon että muuttaa yhteen "lapsellisen" kanssa, niin pakettiin kuuluu molemmat.

Edellisillä perustellen ajattelen, että jonkunmoinen vastuu lapsesta kuuluu molemmille aikuisille, kun yhdessä asutaan riippumatta onko lapsi biologinen tai ei. Tarkoitan sitä, että jos lapsi on vaaratilanteessa, paikallaolija huolehtii, ymmärretään se, että lapsi tietyllä tavalla säätelee ehtoja yhteiselle elämälle ja menemisille, sekä sitä, että silloin tällöin voidaan olla myös vastuussa siitä toisen lapsesta. En kuitenkaan sitä tajua, että etenkin näin yhteiselon alkuvaiheessa ja ilmeisesti ennalta asiasta sopimatta (?) sinun pitäisi yhtäkkiä olla monena iltana vastuussa lapsesta äidin ollessa töissä. Minusta se on jonkinasteista hyväksikäyttöä, JOS ette olleet keskustelleet ja sopineet siitä etukäteen.

Vähän tuntuu, että kovin vähillä puheilla olitte yhteen muuttaneet? Kun lapsi on kuvioissa, pitäisi asioita punnita ja pohtia perusteellisesti. Niiden näkökulmien esiintuominen on kuitenkin minusta ensisijaisesti lapsen biologisen vanhemman vastuulla. Hänen tehtävänsä on pohtia sitä, mikä on lapsen etu.

Kirjoitat, että hoidat ihan vierasta lasta. Ette ilmeisesti olleet kovin kauaa yhdessä ennen yhteenmuuttoa? Tai ainakaan hoitaneet tutustumista lapsen kanssa kovin perusteellisesti... Kuten edellä kirjoitin, se on minusta lapsen äidin vastuulla tässä tapauksessa, mutta nyt sinun vastuullasi on hoitaa homma aikuismaisesti ja lasta ajatellen.

Keskustele vakavasti avovaimosi kanssa. Kerro tunteistasi, ja kerro että et ollut valmistautunut tähän tilanteeseen. Valmistaudu siihen, että saatatte lähteä eri suuntiin, ja eikö se saata olla paraskin ratkaisu. Lapsiraukka, jos häntä ensin on riepoteltu sukulaisilla, ystävillä, siellä täällä ja nyt sitten vieraalla "isäpuolella". Yritä sinä nyt hoitaa tämä jotenkin hienotunteisesti hänen kannaltaan eikä niin, että lapselle jää lopulta syyllisyys mahdollisesta erostakin. Se kun ei ole mitenkään hänen syynsä.[/QUOTE]

Erittäin hyvin kirjoitettu!

Lapsen äiti vaikuttaa todella hunsvotilta, joten toivon sydämeni pohjasta sen viattoman lapsen puolesta, että ap on fiksu ja toimii näiden ohjeiden mukaan.

Tsemppiä ap, tosi ikävässä välissä olet!

[QUOTE="vieras";28691715]Mitäpä luulet vai oliko tieto lapsesta sinulle täysi yllätys joka tuli ihan puskista?[/QUOTE]

Täällä on kyllä vitun nuijia vastaajia. Satunnainen hoitaminen vs. kokoaikainen hoitaminen ovat hippasen eri juttuja.

[QUOTE="ville";28691736]Täällä on kyllä vitun nuijia vastaajia. Satunnainen hoitaminen vs. kokoaikainen hoitaminen ovat hippasen eri juttuja.[/QUOTE]

Niin ja seurustelu ja yhdessä asuminenkin ovat hippasen eri juttuja.

[QUOTE="ville";28691736]Täällä on kyllä vitun nuijia vastaajia. Satunnainen hoitaminen vs. kokoaikainen hoitaminen ovat hippasen eri juttuja.[/QUOTE]

Jos muuttaa lapsen kanssa saman katon alle, ei puhuta enää lapsen satunnaisesta hoitamisesta vaan lapsen kanssa elämisestä. Hippasen eri asia. Se kyllä on totta, ettei kenenkään parisuhteessa elävän miehen tai naisen kuulu olla vain yksinään vastuussa lapsesta. Aloittaja kyllä ruikuttaa siihen malliin, etteä avovaimon jatkuva työskentely iltaisin voi ihan hyvin tarkoittaa yhtä tai kahta arki-iltaa viikossa.

Olin pitkään suhteessa mieheen, jolla oli lapsi osa-aikeisessa hoidossa. Sovimme nimenomaisesti, etten ryhdy lapselle varaäidiksi tai kasvattajaksi. Järjestely sujui hyvin, olimme lapsen kanssa ihan hyvissä väleissä ja säästyin itse monelta päänsäryltä. Jopa miehen eksä rauhoittui kun ymmärsi, ettei minulla ole mitään halua kilpailla hänen kanssaan.

Tämä onnistui vain, koska tein omat tarpeeni kristallinkirkkaiksi ja varmistin miehen todella ymmärtävän, mitä minun kanssani asuminen sisältää ja mitä se ei sisällä.

[QUOTE="TheMan";28691450]Ystäviä, kavereita, sukulaisia juoksutti. Nyt vastuu lapsen hoidosta on kaatunut minun niskaani! Vieraan lapsen hoidosta. Miksi naiset tekee lapsia miesten kanssa, jokka ei halua pitää yhteyttä lapsiinsa??![/QUOTE]

Etkö jo älyä, miksi menitte yhteen? Sinut haluttiin tietysti lapsenlikaksi!
Tuossahan on toinenkin hyvä pointti naiselle. Pysyt kiltisti kotona, kun nainen on töissä. Et huitele raitilla, et pääse kaljalle, et ...

Tuli mieleen et nainen ja lapsi on loisia, hyväksi käyttäjiä.
Lapsella ei ole ollut koskaan hoitopaikkaa.

Nainen iskenyt sopivasti miehen jolla oma asunto ja illat vapaana.
Nyt kriisipalaverin paikka.

Jos kerran avovaimo asuu luonasi, hänen menonsa varmaan pienenivät. Onko työ hänelle kuinka tärkeä? Voisiko hän downsiftata päivävuoroon?

Minun mieheni oli ollut 2 vuotta tyytyväisenä sinkkuna ennen kuin tulin 3-vuotiaan lapseni kanssa kuvioihin. Totuttelemista oli hänelläkin, ja sikäli ymmärrän ap:ta, ettei hänkään olisi ollut valmis kokoaikaiseen isyyteen heti. Toki oli aina apuna kun tarvitsin, mutta jokailta olisi varmasti häntä ahdistanut, ja pidettiin huolta että oli kahdenkeskistä aikaakin. Nykyään sitä ei kyllä ole :D

Mutta ehdottomasti avopuoliso on vastuussa lapsesta, mutta päävastuu on äidillä, tietenkin.

Ääliö toivoo pelkkää vakipillua ja muuttaa yhteen naisen kanssa. Kun tajuaa, että pillun saannista koituu myös velvollisuuksia, on aivan järkyttynyt. Dorka. Eroa vaan ja ei muuta kun runkkaamaan rupia kyrpään. Kyllä se hyväksikäyttäjä olet sinä yhtä paljon kuin vaimosi. Sinä käytät hyväksi naistasi ja nainen käyttää hyväksi sinua. Siinä on vakka kantensa löytänyt.

En jaksanut lukea koko ketjua, mutta vuorotyötä tekevän olisi syytä keskustella hyvissä ajoin ennen yhteenmuuttoaikeita lapsen hoitojärjestelyistä. Valitettavasti kun vuorohoitopaikan menettää, jos asuu saman katon alla päivätyötä tekevän kanssa. Oletus kun yhteiskunnan taholta on, että kotona oleva aikuinen hoitaa lapsen biovanhemman ollessa töissä. Myöskään sukulaisia tai ystäviä ei saa enää yhtä helposti lasta hoitamaan. Tuntuisihan se vähän ihmeelliseltä mennä lapsenvahdiksi kotiin, jossa isäntä (tai emäntä) istuu sohvalla telkkaria katsellen, laittaa ruokaa (mutta vain itselleen) jne

Oletan, että ap:n kohdalla tästä asiasta ei puhuttu ennen saman katon alle muuttamista ja nyt tilanne kärjistyy, kun lapsen äidillä ei oikein ole vaihtoehtoja ja ap taas on ajautunut tilanteeseen, jossa ei halua olla. Yhdessä asuminen ei ehkä ole teille sopiva juttu vaan paremmin toimisi kahdessa eri taloudessa eläminen?

• Tykkää
Reactions: chef
Minkä ikäinen lapsi, eikö sillä tule aika pitkäksi olla kahdestaan kanssasi? Miten saatte työvuoronne sopimaan niin, ettei lapsen tarvitse mennä hoitoon välillä, jos olet itsekin töissä?

No ei kai se mikään sääntö ole että kuuluu. Kyllä minä hoidan mielelläni avomieheni lasta silloin kun lapsen molemmat vanhemmat ovat töissä. Eikä vanhemmat mua siihen mitenkään velvoita mutta se on kaikille ok. Ja olen itse lapseton. Ja työtön.

No, mielestäni sun pitäisi päästä silti harrastamaan ja kavereita tapaamaan, ja niiksi illoiksi pitäisi järjestää toinen hoitaja. Mutta kun olet lapsenkin kanssa yhteen muuttanut, niin kyllä sun siitäkin pitää vastuuta ottaa. Eli joka ilta et voi omissa riennoissasi mennä. Hankalia juttuja, joita pitäisi miettiä etukäteen : /

[QUOTE="vieras";28690858]Sinä hyväksyt koko paketin. Et voi saada vain naista ja jättää hänen lapsensa ulkopuolelle. Koko paketti tai ei mitään. Muuten homma ei tule toimimaan mitenkään.

Jos et halua lasta, vaihdat naisesi lapsettomaan. Helppoa ja reilua kaikille. Saatanan törppö.[/QUOTE]

Ei taida olla hyvä vaihtoehto sekään, tuohan kertoo pistäneensä sen avonsa jo paksuksi ja nyt yhtäkkäiä on ongelma sen jo olemassaolevan (jonkun toisen siittämän) muksun hoitamisessa. Mitenkähän ajatteli pärjätä sen oman tuotoksensa kanssa.

Mulla on yksi tuttu nainen jolla on lapsia ensimmäisestä liitosta. Uudessa avoliitossa ei avomies hoida lapsia, molemmat tekee vuorotöitä ja nainen vie lapset vuoropäväkotiin tai mummolle tms. hoitoon jos on itse töissä vaikka avokki olis vapaalla tms syystä kotona... Tää nainen ei näe järjestelyssä mitään outoo... mun mielestä on aika kummallista.. ei ole edes mitään vauva ikäisiä nää lapset.

No ei tietenkään kuulu. Mutta onhan se arvostusta puolisollesi, jos hoitaisit. Koko paketti kumminkin tulee mukana, jos haluat suhteen ko. naisen kanssa :)

Oppimista ja myötäilyä puolin ja toisin, ei saa olla itsekäs.

Yhteistyössä