Kuuluko teidän mielestänne liikunnanopettajan uida, kun lapsetkin uivat?

• Viestiketjun aloittaja "Pojan äiti"
  • Ensimmäinen viesti
"Pojan äiti"
Pojallani on huomenna uintia ja niin oli viime viikollakin. Poika on tokaluokalla ja hän kertoi, että heidän liikunnanopettaja ei itse ikinä ui. Hän vain seisoo altaan reunalla käskyttäen lapsia uimaan ja lapset uivat henki hieverissä. Kun saa edellisen jutun tehtyä esimerkiksi uitua selkää, niin johan tulee heti käsky seuraavaan esim. sukella avain altaan pohjalta. Poika sanoi vihaavansa koulu-uintia, koska ei saa vapaasti päättää mitä tekee, eikä saa pitää taukoja vaan pitää koko ajan uida opettajan katsellessa altaan reunalta. Poikani myös ihmettelee, että miksi hänen liikunnanopettajansa ei ui koskaan itse vaan aina seisoo altaan reunalla. Eihän poika opi, jos ei nää esimerkistä! Kunnon esimerkistä kun toinen ui...

"Pojan äiti"
Jotta poika näkisi kunnon esimerkin uintiliikkeisiin. Ja on myöskin kohtuutonta, että sieltä altaan reunalta käskytetään mitä kulloinkin pitää tehdä, eikä edes taukoja sallita. Jos opettaja itsekin uisi, niin hän ymmärtäisi ettei pojat jaksa koko ajan uida sehän on rankkaa puuhaa...

"vieras"
Et voi olla tosisissasi... :D

Tietenkään se opettaja ei ui, ei se sieltä altaasta pystyisi näkemään lasten uimista niin että voisi korjata virheitä, saati näyttää sieltä altaasta mallia niin että lapset näkee.

"Vapaasti päättää mitä tekee" :D just. :D

Meidän kunnassa opettajilla ei ole mitään asiaa altaaseen, vaan uimaopetuksen hoitaa kunnan uimahallin uimaopettajat siellä altaassa. Luokanopettajalla on vastuunsa siellä altaan reunalla.

[QUOTE="Huh huh";25158532]Muissa aineissa sentään opettajat onneksi tekevät aina samaa kuin oppilaatkin. Kässänope väsää liinaa joululahjaksi äidilleen ja matikanope laskee laskujaan.[/QUOTE]

Ehkä ne nykyään tekee? Aikanaan sekään kässäope ei muuta tehny kun ohjasi oppilaita. Liikuntamaikat eivät ikinä osallistuneet tekemisiin.

Ei kuulu uida. Opettajan kuuluu vahtia altaan reunalta ja hypätä altaaseen vasta jos tarvitsee, eli käytännössä pelastaa joku lapsista. Millä se mitään vahtii ja neuvoo jos on vedessä itsekin.

.....
[QUOTE="vieras";25158537]Et voi olla tosisissasi... :D

Tietenkään se opettaja ei ui, ei se sieltä altaasta pystyisi näkemään lasten uimista niin että voisi korjata virheitä, saati näyttää sieltä altaasta mallia niin että lapset näkee.[/QUOTE]

Ööh?? Pötypuhetta sanon minä!!!!!!!! Itse olen aikoinani nähnyt kuinka eräät tytöt eivät uineet lainkaan niin miten piti uida. He heiluttivat jalkojaan miten sattuu ja jopa tökkivät edellä olevaa käsillä pilatakseen heidän uintisuorituksen. Tätä ei opettaja ikinä nähnyt ja hänhän seisoo vain toisessa päässä uima-allasta. Hän ei liiku.

"vieras"
Juuri niin! Opettaja ja lapset altaaseen. Opettaja toimii henkisenä kannustajana, kun uimavalvoja altaan reunalta näyttää liikkeet ja käskyttää sekä ohjaa, miten tulee uida. Opettaja kannustaa ja avustaa esimerkiksi ekaluokkalaisia uintiin oppimisessa kannattelemalla lasta.

[QUOTE="vieras";25158565]Miten opettaja hyppää altaaseen nopeampaa kuin uintivalvoja? Opettajallahan ei ole uimapuku päällään. Uintivalvoja pelastaa.[/QUOTE]

Ei meidän uimahallissa ole kenelläkään valvojallakaan uimapukua päällään. Kyllähän altaan reunalta näkee parhaiten, jos jollain hätä ja nopeampaa hyppää pelastamaan.

"Pojan äiti"
[QUOTE="vieras";25158566]ope ui siinä missä lapsetkin ja tulee pesuhuoneeseen pesulle jossa valvoo ja ohjaa tilanteen.
Uimahallissa on uimaopettajat erikseen.[/QUOTE]

Nimenomaa! Poika myös sanoi, että kukaan ei heitä valvo peseytyessä ja saunoessa, eikä pukukopissa. Viimeksikkin pojat olivat heittäneet kamalasti löylyä yleisessä saunassa ja vanhat miehet olivat sitten äkisseet ja joutuneet lähtemään pakoon.

"vieras"
No ei mun mielestä kuulu uida. Vaan olla ennenkaikkea se valvova silmäpari siellä altaan reunalla. Ja mites ne liikkeet muka näkyy sieltä veden alta? meeppä vesijumppaan, kyllä se ohjaaja yleensä ihan siellä reunalla huhkii.....

[QUOTE="vieras";25158565]Miten opettaja hyppää altaaseen nopeampaa kuin uintivalvoja? Opettajallahan ei ole uimapuku päällään. Uintivalvoja pelastaa.[/QUOTE]

Jos opettaja on vieressä ja uimavalvoja siellä 25 metrin päässä? Entä jos sun lapsesi olisi hukkumassa, alkaisitko etsiä uikkareita ellei sulla sattuisi olemaan niitä päällä? Tuskin... Kyllä meidän ope ainakin aikanaan loikkasi altaaseen ihan vaatteet päällä kun tarve tuli. Ehkä se ei ollut sitten kuullut työnjaosta kun ei alkanut odottelemaan valvojaa. ;)

Yhteistyössä